Uppdateringstråd 30

Jag har hört att de lätt fastnar att hoppa på tre ben om de väl börjat även om skadan är utläkt. Jag skulle ringa och kolla med veterinären först eller avvakta återbesök så att man inte går händelserna i förväg. Rehab lär ju kunna hjälpa er.
Jag tänker vattentrask men det kanske för mycket motstånd såhär nära inpå och om det inte läkt än..
Bättre att kolla med behandlande veterinär och rehab tänker jag.
Ja, förra gången (samma skada för tre år sen) blev det vattentrask mm när det väl läkt. Jag kanske bara är otålig (och lite orolig). Fortsätter med lätt massage och försiktig stretching.
 
Just nu har jag en Knutta precis fyllda 2år som är påverkad av löptikar.
Ute är han i sin egen värld, han drar inte iväg men går mest o luktar. Tar dock godis och kommer när jag ropar :heart
Hemma vankar han lite, gnyr inte som tur e. Jag kan dock säga till han i det läget att gå o lägga sig.
Nu idag är han dock hos min mor (pga mitt jobb) och hennes tik är i höglöp 🙈
Mor säger han lyssnar på henne så det är bra.

Satt o fika en timma ihop och då sov han under bordet 👌🏼 Duktig grabb! Gick bra på promenad med och vara lösa ihop (inom synhåll) Kom när jag ropa som vanligt ♥
Guldhund
 
Agility för nybörjare ikväll igen.
Verkar som åtminstone nån polett trillat ner. Dessutom var han inte så fruktansvärt uppe i varv denna gång. Bara överglad, inte helt hysteriskt uppvarvad.

Hopp, däck och tunneel är inga problem. Det är gnällande eller skällande kompisar och alla lukter som distraherar.

Så han tröttnar fort. Jaha, jag har sprungit genom det där två gånger, varför ska jag göra det igen. Jag kan det ju.. Suck. Små myrsteg framåt.
 
Igår var jag iväg och vallade med bc-pojkarna och corgin fick träna lite kontaktfälts-hinder på agilityplan.

Idag åkte vi och tränade lite lydnad, det var ett tag sen 😅. Jättebra känsla med Spock, Tay var också entusiastisk utom i fotgåendet som han tycker är trist. Corgin tränade på sitt, stå och påbörja lite fotgående. Hon är väldigt pepp på att träna så jag tänkte försöka träna lite annat än bara agility med henne också 😁.

20240822_085647.jpg


Ska kanske anmäla pojkarna till lydnadsKM och se hur det känns. Har liksom inte riktigt orkat med lydnadssammanhang sen Nessie dog även om jag gjort några försök så har jag inte orkat ha nån större entusiasm för det hittills.
 
Jag behöver tips på utfyllnadsmat till en njursviktshund. Han går upp i vikt och är alltid så hungrig att han tjuter vid matskålen. (vilket iofs sannolikt är bra med tanke på dåliga njurar) Han har börjat sluka allt ätbart han ser på promenaderna. I går kväll brottade jag ner honom och körde fingrarna i halsen för att få tag på ett korvskinn förslutet med en metallmärla.

Jag funderar på kokt potatis eller ärtor (han gillar inte morötter eller äpplen)
 
Jag behöver tips på utfyllnadsmat till en njursviktshund. Han går upp i vikt och är alltid så hungrig att han tjuter vid matskålen. (vilket iofs sannolikt är bra med tanke på dåliga njurar) Han har börjat sluka allt ätbart han ser på promenaderna. I går kväll brottade jag ner honom och körde fingrarna i halsen för att få tag på ett korvskinn förslutet med en metallmärla.

Jag funderar på kokt potatis eller ärtor (han gillar inte morötter eller äpplen)
Vitkål innehåller knappt något fosfat och protein. Fettsnålt. Det har jag gett till min, som älskar det och fungerar bra som bukfylla.
Kokt potatis är ändå en del kolhydrater så det riskerar att göra att han ändå går upp.
 
Vi var ute i bagghagen igår och det gick betydligt bättre. Hon läste av dem istället för att tro att de ska bete sig som tackorna.. väldigt nöjd.

Sen åkte vi till tackorna där hon gjorde en klockren utgång och hämtade in dem, så vi gjorde inte mer än så. 🙂
 
Jag behöver tips på utfyllnadsmat till en njursviktshund. Han går upp i vikt och är alltid så hungrig att han tjuter vid matskålen. (vilket iofs sannolikt är bra med tanke på dåliga njurar) Han har börjat sluka allt ätbart han ser på promenaderna. I går kväll brottade jag ner honom och körde fingrarna i halsen för att få tag på ett korvskinn förslutet med en metallmärla.

Jag funderar på kokt potatis eller ärtor (han gillar inte morötter eller äpplen)

Äter han torrfoder? Det är inte så att det kan hjälpa om han får äta det under längre tid? Tex inrullat i en handduk, en sådan boll de ska putta runt eller slowfeed bowl? Eller bara slänga ut på gräsmattan.

Jag gillar våm, men då det ändå innehåller endel kalorier så behöver man dra ner på vanliga maten de gånger man ger det. Om du har popcornmaskin så går det att poppa med minimalt med olja.
 
Killens grey är galet svårmotiverad. Oavsett vad jag testar stirrar han mest tomt på mig och undrar vad poängen är :cautious: hur motiverar man en hund som inte bryr sig om någonting??
 
Man låter dem springa fort och njuter när de gör vad de är skapade för. Bor du i närheten av någon hundkapplöpningsbana?
Vi åker till ett fält och kutar som galna, så springa får han :D tänkte mer på när det är riktiga skitdagar (han vägrar gå en decimeter när det regnar…) och det skulle vara kul att träna lite inomhus. Typ aktiveringslekar.
 
Vi åker till ett fält och kutar som galna, så springa får han :D tänkte mer på när det är riktiga skitdagar (han vägrar gå en decimeter när det regnar…) och det skulle vara kul att träna lite inomhus. Typ aktiveringslekar.
Testat godissök?
Tilda tycker nosework är riktigt kul, så dom dagar vi inte fått mycket till motion pga väder eller annat så får hon göra några sök på eucalyptus :) igår blev det 2 sök med 5 behållare vardera, och det gör henne ganska nöjd ändå :) annars friskvård, balansplatta tycker tilda är jättekul, jag måste ta bort den i pauser annars står hon på den hela tiden och förväntar sig godis 🤣
 
Äter han torrfoder? Det är inte så att det kan hjälpa om han får äta det under längre tid? Tex inrullat i en handduk, en sådan boll de ska putta runt eller slowfeed bowl? Eller bara slänga ut på gräsmattan.

Jag gillar våm, men då det ändå innehåller endel kalorier så behöver man dra ner på vanliga maten de gånger man ger det. Om du har popcornmaskin så går det att poppa med minimalt med olja.
Våm är inte bra vid njursvikt, innehåller alldeles för mycket fosfat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 549
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 755
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Patella, tips

Omröstningar

Tillbaka
Upp