Uppdateringstråd 30

Nu har vi varit hos veterinären för att kontrollera så att munnen läkt bra på salukipojken. Allt såg fint ut, men vi kommer behöva vänta ytterligare några veckor innan han får tugga tuggben :) Veterinären pratade mycket om vilken stilig pojke han är och blev så glad åt att få se en film på när han springer och leker, jätteglad.
 
Såg att det är någon sorts hundutställning här i stan i helgen, någon som ska dit?

”Eskilstuna Internationella dog Show 17-18/8 2024”

🐶
 
Sååå nöjd med Tipp ikväll. 🥰
Vi kämpar på med hämt, idag fick hon göra några baby-hämt vilket gick bra, så jag bestämde mig för att göra ett lite längre hämt (när hon tar fåren till mig).
Jag stod helt fel i förhållande till stöttninge hon behövde för att komma ut på en vid flank (halv cirkel), så jag la henne så fort det gick och gjorde om och gjorde rätt.

När fåren druckit och vi pausat med bad i vattentunnan, då gjorde vi om upplägget med några baby-hämt och ett sen lite längre hämt. Det verkar som om det har trillat ner en polett.

Jag trooor om jag går tillbaka och analyserar, att under vintern har hon fått hjälpa till att hålla undan både baggarna (tog lång tid innan jag fick slakttid i vintras) och tackor vid fodring.
Det har gjort att hon har fått träna (mer) på att hålla djur borta från mig snarare än att hämta till mig. Det är ju väldigt olika arbete beroende på om man är i stall eller på bete.

Idag fick hon gå mycket efter eget huvud (och det märks, trött tjej i soffan) men ibland är det svårt att inte lägga sig i att peta. Det går så mycket fortare att säga åt henne var hon ska vara, särskilt när man vill få jobbet gjort och kunna åka vidare, men i längden lär det stjälpa om hon inte klarar av att lösa det självständigt.

Avslutade kvällen med en simtur då vi har turen att ha sommarhagen vid en mindre å.

Lite fredagsfunderingar såhär. 😊
 
Sitter hemma i soffan med nöjda hundar. De har fått leka i rastgård, gå skogspromenad, åka på äventyr till veterinären utan att något obehagligt hände, hälsa på hos sambons mor + syster (de älskar att vara där), har fått lite pannkaka som extra gottis på middagsmaten, leka lite på gräsmattan...

Det är verkligen lugnt här hemma nu. Syskonen ligger utsträckta och ser verkligen ut att njuta med huvudet på varsin huvudkudde, Lily har rullat ihop sig på en favoritkudde och ser till att vara så nära mig att vi har lite kroppskontakt hela tiden.

Jag har inga planer än för imorgon, men ska nog försöka få till lite mer skogspromenad då.
 
Idag har vi tränat på att hålla oss nära då hon gärna blir för vid. Vill helst alltid slicka staketet även om vi har gruppen bara en liten bit bort. Tror jag ska jobba in ett helt separat höger/vänster kommando när hon ska hålla sig väldigt nära för att det ska bli tydligt, vet inte om man brukar göra så men känns spontant bra för oss 😅 tror det kan underlätta i delningarna 🤔

Imorrn ska vi åka upp till fjällen för en kort vandringstur 🙌 Vi har faktiskt inte varit upp i fjällen med henne än 😱
IMG_9117.jpeg
 
Aaah vilket uppvaknande klockan 4 i natt/morse 😵‍💫 vaknar av att Toke börjar skrika i ren panik, fruktansvärt ljud. Fattar först inte vad som händer för ser ju honom brevid mig i mörkret. Extrem mardröm? Epilepsi? Bakdelsförlamning? Kramp? Nää han har kilat fast ett bakben i elementen i en väldigt konstig vinkel 😰 jag och min man fick slita en bra stund för att få loss honom, jag med sprutande tårar för med tanke på hans skrik och den konstiga vinkel så var jag i mitt nyvakna tillstånd helt säker på att han slitit sönder hela benet. Visade sig tack och lov att han var helt felfri när han väl kom loss. Tack och lov att det hände när vi var hemma, vågar inte tänka hur det hade varit annars 😔 har aldrig under ett helt liv med hund varit med om eller över huvud taget tänkt tanken att dom skulle kunna fastna så.
Så nu ska det byggas nått skydd till alla element under dagen.

Kan tillägga att mitt kontrollbehov går bananas nu när jag inte kunde förutse det här 😵‍💫
 
Nu är båda apparna installerade. Alvin ha varit trött senaste veckorna, inte inne för han leker fortfarande hela dagarna. Men ute så går han inte lika snabbt som han brukar och det verkar vara så att Alvin får vara ensam hemma ibland men det känns så elakt fast det är av omtanke.

Men tanken är självklart att fortsätta med vanliga promenaderna med honom men att han inte får vara med på dom långa rundorna i skogen tills jag hittar någon runda i skogen som han orkar. Skulle vara bra att gå ensam med Alvin också för Milou behöver träna på att vara ensam

Tänker att jag ska sätta upp mina kameror igen så jag har koll.

Nästa söndag tar mina föräldrar hand om Alvin, dom frågade om dom får låna honom så då tänker jag ta med Milou på en långpromenad med matsäck och går en riktigt lång promenad.

Alvin är inte sjuk, men han fyller 14 år på onsdag. Han hänger på det mesta men jag vill inte dra med honom på saker som han verkar kämpa med som upptäcksfärd i nya skogar där jag inte har en aning om hur länge vi kommer vara ute. Han är en liten gubbe helt enkelt.
 
Aaah vilket uppvaknande klockan 4 i natt/morse 😵‍💫 vaknar av att Toke börjar skrika i ren panik, fruktansvärt ljud. Fattar först inte vad som händer för ser ju honom brevid mig i mörkret. Extrem mardröm? Epilepsi? Bakdelsförlamning? Kramp? Nää han har kilat fast ett bakben i elementen i en väldigt konstig vinkel 😰 jag och min man fick slita en bra stund för att få loss honom, jag med sprutande tårar för med tanke på hans skrik och den konstiga vinkel så var jag i mitt nyvakna tillstånd helt säker på att han slitit sönder hela benet. Visade sig tack och lov att han var helt felfri när han väl kom loss. Tack och lov att det hände när vi var hemma, vågar inte tänka hur det hade varit annars 😔 har aldrig under ett helt liv med hund varit med om eller över huvud taget tänkt tanken att dom skulle kunna fastna så.
Så nu ska det byggas nått skydd till alla element under dagen.

Kan tillägga att mitt kontrollbehov går bananas nu när jag inte kunde förutse det här 😵‍💫
Fy så läskigt! Har du någon hundbädd eller så precis bredvid elementet eller hur kom det sig att han alls hade benen där? Vilken tur att han var oskadd ändå :heart
 
Fy så läskigt! Har du någon hundbädd eller så precis bredvid elementet eller hur kom det sig att han alls hade benen där? Vilken tur att han var oskadd ändå :heart
Nä inte just där men han ligger ju lite överallt nu när det är varmt, golvet är svalare tycker han. Och det här var precis brevid min säng. Men nu ska alla element få skydd. Det var i mellan dom två rören som går från elementet och ner i golvet som han kilade i mellan benet och fastnade runt hasen😔
 
Ett kort lydnadspass efter en instruktörsträff på klubben. B fick vara ”störning” åt en annan hund som behövde träna på att, ja träna, med andra hundar i närheten eftersom den var osäker och reaktiv. Det gick bara bra, de gjorde sin grej på varsin halva av plan så matten var nöjd :)

IMG_6430.jpeg
 
Helt paff! Mötte en granne ute som också har hund. Jag svänger av för att ge mina hundar avståndet de behöver för att inte stressa upp sig och börja skälla.

Han stannar och frågar kränkt varför jag alltid vänder om när jag ser dem. Jag förklarade kort att jag gör det när jag möter alla hundar, för att inte mina ska börja skälla (var väldigt paff redan då, så hade inte sinnesnärvaro att förklara att vi jobbar på hundmöten och att denna taktik gett bra resultat, men tycker egentligen inte jag behöver förklara mig).
Mannen fortsätter då drygt med ”Kanske ska de ska träffa lite andra hundar då, så de vänjer sig?”

Alltså, han har ingen aning om hur mycket jag tränar med mina hundar. Han å andra sidan är helt ointresserad av hundträning (och har helt rätt hund för att inte behöva träna i någon större utsträckning). Han har heller ingen koll på reaktiva hundar eller hur dålig idé det hade varit att låta hundarna hälsa. Jag svarade bara att det inte är aktuellt då Sparven är för rädd. Sen umgås jag med vettiga hundar (med vettiga ägare) och jobbar med Sparven även på det, men har ingen lust alls att ge hundarna någon form av förväntan på att hälsa på alla grannhundar :banghead: Hade ju inte heller hjälpt dem i att skälla mindre..

Gav en stor klump i magen :( Ingen stor sak egentligen, men gillar inte tanken på att han tror att jag är helt inkompetent med mina hundar.
 
Helt paff! Mötte en granne ute som också har hund. Jag svänger av för att ge mina hundar avståndet de behöver för att inte stressa upp sig och börja skälla.

Han stannar och frågar kränkt varför jag alltid vänder om när jag ser dem. Jag förklarade kort att jag gör det när jag möter alla hundar, för att inte mina ska börja skälla (var väldigt paff redan då, så hade inte sinnesnärvaro att förklara att vi jobbar på hundmöten och att denna taktik gett bra resultat, men tycker egentligen inte jag behöver förklara mig).
Mannen fortsätter då drygt med ”Kanske ska de ska träffa lite andra hundar då, så de vänjer sig?”

Alltså, han har ingen aning om hur mycket jag tränar med mina hundar. Han å andra sidan är helt ointresserad av hundträning (och har helt rätt hund för att inte behöva träna i någon större utsträckning). Han har heller ingen koll på reaktiva hundar eller hur dålig idé det hade varit att låta hundarna hälsa. Jag svarade bara att det inte är aktuellt då Sparven är för rädd. Sen umgås jag med vettiga hundar (med vettiga ägare) och jobbar med Sparven även på det, men har ingen lust alls att ge hundarna någon form av förväntan på att hälsa på alla grannhundar :banghead: Hade ju inte heller hjälpt dem i att skälla mindre..

Gav en stor klump i magen :( Ingen stor sak egentligen, men gillar inte tanken på att han tror att jag är helt inkompetent med mina hundar.

Det är oerhört synd när folk sänker andra i deras hundägarskap. Undrar man hade det ju varit trevligare med en öppen fråga ”Jag ser att du väjer av, vad beror det på och finns det något jag kan göra för att hjälpa till när vi möts?”
 
Helt paff! Mötte en granne ute som också har hund. Jag svänger av för att ge mina hundar avståndet de behöver för att inte stressa upp sig och börja skälla.

Han stannar och frågar kränkt varför jag alltid vänder om när jag ser dem. Jag förklarade kort att jag gör det när jag möter alla hundar, för att inte mina ska börja skälla (var väldigt paff redan då, så hade inte sinnesnärvaro att förklara att vi jobbar på hundmöten och att denna taktik gett bra resultat, men tycker egentligen inte jag behöver förklara mig).
Mannen fortsätter då drygt med ”Kanske ska de ska träffa lite andra hundar då, så de vänjer sig?”

Alltså, han har ingen aning om hur mycket jag tränar med mina hundar. Han å andra sidan är helt ointresserad av hundträning (och har helt rätt hund för att inte behöva träna i någon större utsträckning). Han har heller ingen koll på reaktiva hundar eller hur dålig idé det hade varit att låta hundarna hälsa. Jag svarade bara att det inte är aktuellt då Sparven är för rädd. Sen umgås jag med vettiga hundar (med vettiga ägare) och jobbar med Sparven även på det, men har ingen lust alls att ge hundarna någon form av förväntan på att hälsa på alla grannhundar :banghead: Hade ju inte heller hjälpt dem i att skälla mindre..

Gav en stor klump i magen :( Ingen stor sak egentligen, men gillar inte tanken på att han tror att jag är helt inkompetent med mina hundar.
Jag förstår dig helt. Jag får träna varje dag med Milou också. Alvin är snäll på avstånd och folk vill släppa fram sina hundar men han kan säga ifrån på nära håll så jag får försöka förklara att Alvin inte gillar nya hundar. Milou är super snäll på nära håll men kan göra utfall ibland vid vissa möten, inte alla men ibland. Jag tränar med honom varje möte och det var inte länge sen jag fick en liknande kommentar från en jag mötte här när jag sa att dom inte ville hälsa nos mot nos utan gå en promenad först.

Men man vet ju själv vad man jobbar med och kämpar med. Det är bevis nog. Vi får försöka att inte ta åt oss.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 549
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 755
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Patella, tips

Omröstningar

Tillbaka
Upp