Uppdateringstråd 30

Tittar på Ebrah och får lite ångest. Hennes ena juvertumör har växt tydligt senaste tiden, säkert pga löp. Hade bestämt mig för att inte ta bort den eftersom jag hittat en knöl i sidan på henne också, men jag känner mig så tveksam kring allt nu. Jag vill ju hennes bästa och vill ha kvar henne så länge som möjligt :heart

Samtidigt är hon 9 år nu. Hennes ena bror dog häromdagen helt oväntat då han hade en stor tumör invändigt som spruckit. Hennes mor blev också bara 9 år, lite oklart varför. Mormor blev 11år, även där var det tumörer som spred sig som till sist blev för mycket. Jag brukar räkna med att salukis blir iaf 11-12 år, vissa blir tydligt äldre än så (en av Lilys nära släktingar sprang runt glad och pigg som 16åring), men det känns inte riktigt som att Ebrah kommer bli en av de där pigga 15åringarna man ser. Tyvärr.

Bortsett från knölarna är hon pigg och glad. Hon har dock sina konstigheter med magen som gör att hon dricker kopiöst mycket. Ingen vet varför trots utredningar in i absurdum. Försäkrad är hon inte heller pga en lång story från när jag var fodervärd som jag inte orkar dra upp här och nu.

Är rädd att tumörerna börjar sprida sig och förvärra allt onödigt snabbt om man opererar, och är rädd att hon får problem av knölen hon har nu om man inte opererar.

Hur vet man vad som är rätt beslut? :(
 
Tittar på Ebrah och får lite ångest. Hennes ena juvertumör har växt tydligt senaste tiden, säkert pga löp. Hade bestämt mig för att inte ta bort den eftersom jag hittat en knöl i sidan på henne också, men jag känner mig så tveksam kring allt nu. Jag vill ju hennes bästa och vill ha kvar henne så länge som möjligt :heart

Samtidigt är hon 9 år nu. Hennes ena bror dog häromdagen helt oväntat då han hade en stor tumör invändigt som spruckit. Hennes mor blev också bara 9 år, lite oklart varför. Mormor blev 11år, även där var det tumörer som spred sig som till sist blev för mycket. Jag brukar räkna med att salukis blir iaf 11-12 år, vissa blir tydligt äldre än så (en av Lilys nära släktingar sprang runt glad och pigg som 16åring), men det känns inte riktigt som att Ebrah kommer bli en av de där pigga 15åringarna man ser. Tyvärr.

Bortsett från knölarna är hon pigg och glad. Hon har dock sina konstigheter med magen som gör att hon dricker kopiöst mycket. Ingen vet varför trots utredningar in i absurdum. Försäkrad är hon inte heller pga en lång story från när jag var fodervärd som jag inte orkar dra upp här och nu.

Är rädd att tumörerna börjar sprida sig och förvärra allt onödigt snabbt om man opererar, och är rädd att hon får problem av knölen hon har nu om man inte opererar.

Hur vet man vad som är rätt beslut? :(
Det är en myt att det skulle bli värre för att man opererar.
Om du vill operera är det bäst att göra det så snart som möjligt, efter löp och skendräktighet, eftersom den växer. Ju större knöl desto större operation.
 
Det är en myt att det skulle bli värre för att man opererar.
Om du vill operera är det bäst att göra det så snart som möjligt, efter löp och skendräktighet, eftersom den växer. Ju större knöl desto större operation.
Tack. Jag ska ringa veterinären på min rast och prata lite. Nu hade de visst lunchstängt. Frågan är väl bara när man i så fall skulle operera... Hon löper med ca 7-8 månaders mellanrum och blev klar med senaste löpet i förra veckan. Så om ett tag kommer hon vara skendräktig med hängtuttar, själva humöret/energin brukar dock inte påverkas. Kanske skulle vänta till efter det då?
 
Tittar på Ebrah och får lite ångest. Hennes ena juvertumör har växt tydligt senaste tiden, säkert pga löp. Hade bestämt mig för att inte ta bort den eftersom jag hittat en knöl i sidan på henne också, men jag känner mig så tveksam kring allt nu. Jag vill ju hennes bästa och vill ha kvar henne så länge som möjligt :heart

Samtidigt är hon 9 år nu. Hennes ena bror dog häromdagen helt oväntat då han hade en stor tumör invändigt som spruckit. Hennes mor blev också bara 9 år, lite oklart varför. Mormor blev 11år, även där var det tumörer som spred sig som till sist blev för mycket. Jag brukar räkna med att salukis blir iaf 11-12 år, vissa blir tydligt äldre än så (en av Lilys nära släktingar sprang runt glad och pigg som 16åring), men det känns inte riktigt som att Ebrah kommer bli en av de där pigga 15åringarna man ser. Tyvärr.

Bortsett från knölarna är hon pigg och glad. Hon har dock sina konstigheter med magen som gör att hon dricker kopiöst mycket. Ingen vet varför trots utredningar in i absurdum. Försäkrad är hon inte heller pga en lång story från när jag var fodervärd som jag inte orkar dra upp här och nu.

Är rädd att tumörerna börjar sprida sig och förvärra allt onödigt snabbt om man opererar, och är rädd att hon får problem av knölen hon har nu om man inte opererar.

Hur vet man vad som är rätt beslut? :(
Frasse dricker också kopiöst mycket. Det var första tecknet för oss på att nått var tokigt. Det började i våras lite av och till. Men de hittade ingen förklaring. Alla parametrar och prover var bra i Juni.
Men på kort tid under sommaren har vi hittat flera knölar på honom. Eftersom hans hjärta och tänder var dåliga så blev beslutet självklart.
Sista veckan har han börjat lukta annorlunda. En lukt jag känner igen från mitt yrke 💔

Hoppas det blir bättre för Ebrah❤️
 
Frasse dricker också kopiöst mycket. Det var första tecknet för oss på att nått var tokigt. Det började i våras lite av och till. Men de hittade ingen förklaring. Alla parametrar och prover var bra i Juni.
Men på kort tid under sommaren har vi hittat flera knölar på honom. Eftersom hans hjärta och tänder var dåliga så blev beslutet självklart.
Sista veckan har han börjat lukta annorlunda. En lukt jag känner igen från mitt yrke 💔

Hoppas det blir bättre för Ebrah❤️
Ebrah har hållit på med sitt drickande sen hon var ca 2 år, så det är något jag räknar med att hon tyvärr kommer fortsätta med livet ut. Hennes syster hade något liknande, och det var samma förvirring hos veterinären där. Tyvärr dog hon för något år sedan i en olycka. Hoppas innerligt att jag aldrig behöver ha en hund med samma problematik igen.
 
Agilitykurs för nybörjare idag.

Synd att påstå att det gick bra....
Oskar var mer intresserad av hunden på andra delen av hallen och struntade i både folk och godis.

Dessutom fick han en hel följd av zoooms. Svansen mellan benen och runt hallen som ett svartvitt streck.
De andra hundarna hoppade flera hinder i följd. Oskar fick hoppa ett, och till slut när huvudet var slut fick han passera stöden utan bom.
 
Agilitykurs för nybörjare idag.

Synd att påstå att det gick bra....
Oskar var mer intresserad av hunden på andra delen av hallen och struntade i både folk och godis.

Dessutom fick han en hel följd av zoooms. Svansen mellan benen och runt hallen som ett svartvitt streck.
De andra hundarna hoppade flera hinder i följd. Oskar fick hoppa ett, och till slut när huvudet var slut fick han passera stöden utan bom.
Låter lite som när jag gick agilitykurs med en saluki förut. Hon hoppade förvisso några hinder som stod rakt efter varandra, men sedan for hon iväg som skjuten ur en kanon, rusade runt, runt, hoppade över(!) tunnen och sprang några gånger över A-hindret också eftersom hon tyckte det var så roligt att komma högt upp :p Jätteglad var hon! Instruktören skakade väl mest på huvudet och alla på plats som hade välartade hundar undrade väl vad i hela världen det skulle bli av oss. (Det var en del av min utbildning i gymnasiet, så inga krav på förkunskaper eller så för att få vara med på just agilitykursen).

Men. Så småningom när vi lärde oss lite mer om hur vi skulle träna ihop, då blev det faktiskt ordning på oss också, och jag kunde ta henne hyfsat runt en enkel bana efter ett tag.
 
Idag mötte lurchervännen och matte oss på väg hem från jobbet, och promenaden hem kändes mycket trevligare och kortare än vanligt. När jag väl kom hem däremot, då kände jag av dagens drygt 17000 steg på stegräknaren... Som tur är så är även hundarna trötta, så de har lagt sig för att sova.

De har också fått jobba lite idag. Jag behövde fotografera en bild till butikens sociala medier, så salukipojken fick leka fotomodell och i samband med det passade jag på att låta alla träna lite tricks och se till att prova ett nytt täcke på Lily. Mitt i allt kom några kunder också, så hela salukigänget fick stå snällt bakom kassan när jag hjälpte kund :p Lite lagom äventyrligt och nytt, framförallt för salukipojken som aldrig gjort något liknande tidigare. Han hade gärna sprungit runt på äventyr ensam i hela butiken, men jag fick vara tråkig och stoppa honom. Kanske skulle passa på någon tidig morgon och låta honom undersöka allt, bara hålla koll så att han inte tar för sig av allt godis (vilket kanske egentligen är det han är mest intresserad av :p ).

En arbetsdag kvar, sedan är jag ledig över helgen. På fredag ska vi tillbaka till veterinären för att kolla så att allt ser ok ut efter tandoperationen, sedan ska vi bara vara ute i skog och njuta är planen. Kanske kan ta en promenad med en kollega också, jag tror att hennes hund hade gillat att leka med Lily.
 
Agilitykurs för nybörjare idag.

Synd att påstå att det gick bra....
Oskar var mer intresserad av hunden på andra delen av hallen och struntade i både folk och godis.

Dessutom fick han en hel följd av zoooms. Svansen mellan benen och runt hallen som ett svartvitt streck.
De andra hundarna hoppade flera hinder i följd. Oskar fick hoppa ett, och till slut när huvudet var slut fick han passera stöden utan bom.

Hundar är precis som vi människor olika! Som instruktör lägger jag inget värde i hur nybörjarhundar uppför sig. Tvärtom finns det en hel del fördelar med lite självständiga hundar med rörelseglädje och de brukar kunna bli riktigt bra när de väl vant sig vid allt det nya och miljön.
Tappa inte suget utan ge honom några gånger att landa i miljön, prova annat godis/belöning och håll era pass hellre riktigt korta och spännande än försöka göra mer än han orkat fokusera.
Om jag har en sån hund brukar jag be om jag kan få gå hälften så kort tid men dubbelt så många gånger på övningen så vi är inne kort men då istället fler gånger.

Min regel nummer ett är att hunden ska ha roligt i agility och allt annat är sekundärt och det låter som om din hund ändå haft ett toppenroligt pass 😁.
 
Idag tränade jag lite agility med samtliga hundar på klubben även om fokus var på Spock. Vi tog oss runt en lite svårare bana som jag delade upp i ett par sekvenser. Sen tog jag hela banan med lilla M och även husses Tay som har otroligt fin styrning.
Är sugen på att anmäla mig på nån kurs eller coachgrupp I höst men samtidigt har jag ganska fullt upp. Snart ska jag köra igång pluggandet igen och så ska jag hålla I en nybörjarkurs I agility plus att jag vill hinna tävla lite med lilla M och Spock.

Lilla M ska åka iväg till uppfödaren över helgen och vänstervarva lite. Jag ska iväg och valla nöt med Spock, få se hur det går 😅.

20240704_093429.jpg
 
Nu är hon opererad, lillskrutten ❤️ Allt hade gått enligt plan, och hon är kvar över natten. Det gör ont i mig, hon är ju alltid nära, alltid med oss. Nu ska jag sova, hon ligger inte vid mina fötter utan ensam i en bur 😞 Håller tummar att hon får komma hem i morgon ✊🏼❤️
 
Agilitykurs för nybörjare idag.

Synd att påstå att det gick bra....
Oskar var mer intresserad av hunden på andra delen av hallen och struntade i både folk och godis.

Dessutom fick han en hel följd av zoooms. Svansen mellan benen och runt hallen som ett svartvitt streck.
De andra hundarna hoppade flera hinder i följd. Oskar fick hoppa ett, och till slut när huvudet var slut fick han passera stöden utan bom.
Konceptet ”gå kurs” är olika utmanande för olika hundar 😊 Min äldste springer fick gå ett par kurser innan han förstod vad det går ut på, så misströsta inte. Ni är ju där för att lära er. Hade han redan kunnat allt hade ni inte behövt gå kurs 😊
 
Igår blev Tonto av med sin trasiga klo och fick beröm över att han var i så fint skick! Även om jag tycker att han väger något kg för mycket. Jag är ju dock van vid Bog och Floki och dom ser ut som så maskar även om det inte skiljer sig så mycket i vikt mellan Tonto och dom. 😅

Dock var han jättearg när han kom hem, att vakna på kliniken gick bra, men när han somnat i bilen och sen vaknade när han skulle ut ur bilen var han otroligt arg. Han har bara sederats en gång innan och då var det inga problem, men fy vad obehagligt det var med en hund som var aggressiv efter sedering. Man såg verkligen att han inte fattade vad som hände och var både arg och förvirrad. Tänker att det inte hjälper att han är lite dement också.

Han fick vara inlåst i ett annat rum tills han inte var förvirrad för jag var rätt säker på att han faktiskt skulle bitas om man hanterade honom i det tillståndet. När han sedan var helt vaken så var det inga problem. Men om det ska sederas igen så får det bli munkorg tills han är helt tillbaka igen.
 
Åkte tillbaka till träningshallen för att hämta väskan jag glömde där igår.

Oskar följde med i bilen och jag tog ut honom för en kissrunga mndan vi väntade. Han var i det närmaste okontaktbar. Drog i kopplet, snurrade runt och letade dofter. Åkte vidare till ett område med gott om stigar och han var lika uppe i varv där också.
Inte förrän vi var hemma igen slappnade han av.

Träningstips?
 
Åkte tillbaka till träningshallen för att hämta väskan jag glömde där igår.

Oskar följde med i bilen och jag tog ut honom för en kissrunga mndan vi väntade. Han var i det närmaste okontaktbar. Drog i kopplet, snurrade runt och letade dofter. Åkte vidare till ett område med gott om stigar och han var lika uppe i varv där också.
Inte förrän vi var hemma igen slappnade han av.

Träningstips?

Jag är ingen expert men jag vill ha mina hundar i en viss mental bubbla? Vill inte att de ska gå upp i stress o fastna där.
Så jag gillar främst motion med relativ låg stress. Och det är ju induviduellt.
Är han redan fysiskt nöjd, gärna trött så hade jag åkt till hallen mest för att bara vara där och lära sig slappna av.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 751
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp