Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det går så bra med min fina tjej, hon är så fantastiskt duktig. Första veckan blev så händelserik och hon hanterar allting så bra, och det trots att första löpet kom mitt i allt :heart

Första promenaden i koppel var lite hej kom och hjälp mig men hon lär sig så fort och går redan så bra. Åka bil är fortfarande otäckt men nu hoppar hon ändå in själv och när jag lyfter in henne i buren stannar hon där och försöker inte springa ut. Rumsren är hon nästan, vi har bara haft ett par olyckor. Det enda som verkligen inte fungerar alls är tandborstningen, det är tydligen vidrigt :laugh:

Idag var vi ute i skogen i 2,5 timma. Lite halvtaskigt väder men hon var så pigg och glad. Det är så himla isigt ute på lederna men det är skönt, för då är det ingen annan som vill gå där och vi får ha skogen för oss själva :)

IMG_20240225_133910.webp

Jag har varit inställd på valp så länge att det känns lite konstigt att det blev en ettårig tik istället samtidigt som det känns skönt att slippa allt jobb med en valp. Hon är dessutom ingen problemhund utan mkt väluppfostrad, även om hon har testat en massa grejer här så accepterar hon direkt när jag säger till. Hon är köpt av en jag tränar för ibland så hon är även bra tränad på fåren, jag har bara vallat lite med henne i en mindre fålla inne eftersom det är för mkt snö här men hon känns väldigt trevlig och lyhörd med bra attityd till fåren :heart

Izzy och Softa :heart (båda är lite skeptiska till att bli fotade)
417427035_7532445666805606_2948215652541495962_n.jpg

Tog med alla utom lilla Nike med till hallen och tränade agility. Inger avancerat utan bara lite lätt och ledigt men vi hade himla kul allihopa.
Den där lilla corgi-fröken verkar ha inbyggd turbomotor, fullt ös medvetslös 😅😅😅.
Nike fick undertiden hålla husse sällskap då han jobbade hemifrån idag och hon var nog nöjd hon med med att få lite egentid.

Imorgon ska jag jobba igen, om jag hinner och orkar tänkte jag åka och simma flocken men vi får se.

Spock
20240130_153030.webp

Det blev en liten kvällspromenad med lurchervännen också, utöver den långa, fartfyllda förmiddagspromenaden. Nu vill även Lily sova i sängen och nyss var det som att hundarna tävlade om vem som kunde låta högst med sina nöjda, knorrande ljud. Lily vann :D Men, det kommer bli varmt inatt! Jag måste verkligen se till att hitta ett svalare täcke...

Första cykelturen för året 🥰
Han drog en gång jättefint i galopp men sen måste jag avbryta för de va nycket folk ute o gick. Såg en man med hund vi skulle passera bakifrån så jag ropa faktiskt ”kommer med hund!” och sa sen tack.
Tycker sånt är jobbigt, att ta plats 😁 men ja.

Sen att Knut vill dra mig o cykel med munnen är ju en annan sak 🤣

Här har man själv i princip varit sjuk hela februari.. Så har inte kunnat göra så mycket med hundarna alls.
Men Diva ser helt plötsligt ut som en ungdom och har hunnit bli hela 5 månader och är ca 47-48 cm hög och väger ca 12 kg. Hon kommer nog bli lite större än vad Hexa är :).

Bifogade filer

• 426720354_1113990269736543_1270181941834482474_n.webp
    426720354_1113990269736543_1270181941834482474_n.webp
    244,4 KB · Visningar: 56
Tips på kommando för att skilja på jaktfot och lydnadsfot? 😁 har kört fast lite och hittar inte riktigt något ord som ligger bra i munnen. "Fot" används till jaktfoten så skulle vilja ha något bra kommando för när jag vill ha mer kontakt när vi tränar t.ex rally. Just nu gör jag "pussljud" 😅 det fungerar i och för sig men känns lite otydligt. Vad använder ni andra?

Tips på kommando för att skilja på jaktfot och lydnadsfot? 😁 har kört fast lite och hittar inte riktigt något ord som ligger bra i munnen. "Fot" används till jaktfoten så skulle vilja ha något bra kommando för när jag vill ha mer kontakt när vi tränar t.ex rally. Just nu gör jag "pussljud" 😅 det fungerar i och för sig men känns lite otydligt. Vad använder ni andra?

Jag har "fot" och "här", där "här" är en lösare form av fot.

Jag har "fot" för lydnadsfot och "nära" som jaktfot/vardagsfot.

Tuff dag för ett litet skägg!
Först var matte tråkig hela förmiddagen. Sen blev det tortyr (läs pälsvård, tandborstning och kloklippning) och därefter flera timmar i stallet. Labbarna var inte där, så skägget var vakthavande befäl. Jobbigt att springa runt och ha koll på allt!
Pga en trasig häst, blev vi sena och hon fick middag aaaalldeles för sent. (Enligt henne själv iaf)
Husse tog med henne på en kvällspromenad och när de kom hem, fick hon tokryck och rusade runt i hela huset och skällde. Mitt i ett ryck, la hon sig ner och somnade på direkten. :rofl:

Vad har jag köpt för galen hund! :D Sotis ser väldigt menlös ut bredvid henne. 😅
425317372_17962953959706694_7263814563420381549_n.jpg

Pga missförstånd har jag använt engelska kommandon till Softa, tyckte hon tog dom lite dåligt men tänkte att det berodde på hur jag säger dem och efter ett par gånger funkade dom skapligt. Det visade sig att hon går på svenska kommandon
😅
Dom funkade mkt bättre!
😁
💖

Bokat tid för tandsanering för gamlingen, så klart med hälsokoll innan pågrund av åldern(snart 12år). Nervöst som tusan. Han har alltid haft superfina tänder men nu har tandstenen kommit väldigt fort det sista. Tuggar tuggben på nolltid i alla fall så verkar inte jättepåverkad än. Hoppas att allt går bra, tänk om dom inte kan söva honom :( Han är superpigg så det borde gå bra men man vet ju aldrig :heart

Idag har vi gått första viltspåret sedan i slutet av november, när snön kom.
Jag har nog en av landets gladaste och nöjdaste snuzzar just nu. :love:
Hon var så himla duktig! Det var något ställe med färska slag där hon blev tveksam, men hittade snabbt tillbaka och tuffade på så bra att jag fick bromsa lite för att inte halka omkull bland regnblöta rötter och hala, mossiga stenar. 😅

Hon bar klöven hela vägen till bilen. Det var första gången hon gjorde det. Men nu hade hon inte fått chansen att hitta en sån på länge, så den ville hon hålla hårt i. Bytte dock gärna mot en godis vid bilen.
Annars brukar hon bära en liten bit och sen släppa om terrängen är för jobbig.

IMG_20240301_135605080.webp

Hemma med fröken M som har den dåliga smaken att vara magsjuk 😕..
Återigen funderar jag på VARFÖR alltid på fredagar??? Dels för att det halvt omöjligt att få veterinär tid och för att man vet att nu blir det dyyyyrt om hundskrället försämras under helgen så man måste åka in på jourtid. Nu är odågan ändå pigg än så länge men man målar alltid upp fan på väggen, särskilt som sagt när det händer nåt precis inför helger 🙈.

Husse har åkt iväg för att köra agility med Spock och Nike, jag är som sagt corgi-uppassare och har Tay hemma också som fick köra coachgrupp med husse igår.

Håll tummarna för att rödräven tillfrisknar!
20240301_150116.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 023
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 822
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka