Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad bra - jag väntar nämligen på en leverans Dogmania på två täcken från just Canelana (olika modeller, får se vilken det blir). Dom skulle (ska?) komma idag enligt PostNord men jag väntar än...
Hur lång tid tog leveransen för dig? Jag väntar på nya selar från Dogmania och visserligen skriver de när man beställer att de har extra lång leveranstid just nu pga flytt men det dröjer som tusan. Och i början av nästa vecka förfaller fakturan. (Kommer att flytta fram den, men ändå)

Torterad snuzze. Efter en förmiddag i stallet var hon jätteskitig och luktade skunk. Hon behövde alltså plågas i duschen när vi kom hem.
Nu sover hon under filten. Tyvärr måste jag strax resa på mig, för tvättmaskinen pep precis att den är färdig. Då kommer jag att vara en ÄNNU taskigare matte. 🥺
IMG_20240221_115101299.webp

Hur lång tid tog leveransen för dig? Jag väntar på nya selar från Dogmania och visserligen skriver de när man beställer att de har extra lång leveranstid just nu pga flytt men det dröjer som tusan. Och i början av nästa vecka förfaller fakturan. (Kommer att flytta fram den, men ändå)
Jag fick tillslut mitt paket igår. Eller ja, det skulle ha kommit hem men blev levererat till närmaste postnords center. Jag mailade Dogmania förra veckan och frågade och då meddelade dom dagen efter att paketet var skickat. Att det sen tog ytterligare 5 dagar är pga av Postnord :cautious: , paketet låg i deras centrallager utanför Stockholm i typ 4-5 dagar

Min beställning gjorde jag den 7 feb. När jag la beställningen var det bara en vara som angavs ha längre leveranstid. Tyvärr fick jag inte allt som jag beställde då deras lagersaldo tydligen inte var korrekt. Så två varor, bägge på deras flyttrea, avbeställde Dogmania tyvärr.

Men testa att maila Dogmania och fråga.

Jag är så lycklig så att jag kan spricka. En kollegas fru har bett mig träna freestyle med hennes 9 åriga dotter, tre åriga tollare samt deras två nya valpar.

Det betyder att jag kan få plocka russinen ur kakan och träna dem en gång i veckan och vill jag kan jag få tävla oxå.

Från sorgen över Chaika kan jag nu få byta det mot träningsglädje. Sitter redan och planerar lektionerna!

Jag fick tillslut mitt paket igår. Eller ja, det skulle ha kommit hem men blev levererat till närmaste postnords center. Jag mailade Dogmania förra veckan och frågade och då meddelade dom dagen efter att paketet var skickat. Att det sen tog ytterligare 5 dagar är pga av Postnord :cautious: , paketet låg i deras centrallager utanför Stockholm i typ 4-5 dagar

Min beställning gjorde jag den 7 feb. När jag la beställningen var det bara en vara som angavs ha längre leveranstid. Tyvärr fick jag inte allt som jag beställde då deras lagersaldo tydligen inte var korrekt. Så två varor, bägge på deras flyttrea, avbeställde Dogmania tyvärr.

Men testa att maila Dogmania och fråga.
Jag mailade dem igår men har inte fått svar. Jag beställde den 27 januari (en lördag, så måndag den 29 får jag väl räkna från)

Återbesök med Floki idag. Han hade ont i armbågarna och i ett knä. Veterinären gissar på att det troligtvis är atros, vi pratade också om möjligheten att det kan vara hans autoimmuna sjukdom som kanske spökar. Valde att inte röntga knän och armbågar idag utan vi kör vidare med medicin ett tag till för att se om det hjälper. Är det artros så finns det inte så mycket att göra åt saken och ingenting pekade på någon annan typ av skada. Har bokat besök till sjukgymnast för rehab osv i alla fall. Han känns i alla fall mindre ledsen och lite piggare/gladare efter sin behandling även om han blev halt direkt efter att han fick springa lös.

Det har skett stora framsteg med Milous kissande. Han väcker mig inte varje natt längre utan när han säger till nu är det när han verkligen måste ut. Och det är inte ofta. Dock gjorde han något konstigt förra veckan, bara en timme efter att vi varit ute kissade han på mina kläder jag lagt på soffan.

I övrigt så läcker han inte längre så ofta, nästan aldrig, och jag funderar på om det är dom där normala svängningarna han haft eller om det tog över 1 månad för Caniphredine att börja ge effekt.

Oavsett vilket är det så skönt, jag har stora problem själv med sömnen så jag behöver inte mer än så och jag slipper vakna när jag precis själv somnat och slipper att gå ut.

Jag trodde ett tag att jag inte orkade med hundlivet längre. När det var varje natt och ofta två, tre gånger när det inte bara var den enda obligatoriska. Jag tar sömnmedicin och att bli väckt mitt när medicinen gör mig som mest trött gör det svårt att faktiskt tvinga kroppen. Jag var helt nedbruten och utmattad efter månader med Milous väckningar på nätterna så till slut tog mina föräldrar hand om Milou några dagar så jag fick vila

Så lättnaden nu är enorm när det flyter på. En natt då och då kan jag leva med för jag vaknar ofta tidigt av mig själv men i längden kändes det ohållbart som det var.

Nästa helg är det dags för rasklubbens aktivitetsdag, utställning och årsmöte :love: Ska bli så himla kul, och så lyxigt att klubben betalar resa, boende och tvårätters middag för oss i aktiva utskott eller funktioner :)

Lite knöligt att det är ca 110 mil enkel väg… Efter många om och men slutade det med att jag tar hyrbil, det blev likvärdigt i pris och tåg som ju annars vore ett rimligt option var inte rimligt sett till hemfärden. Det var inte de två smidigaste orterna att åka mellan, helt enkelt.

Får bara fundera på hur jag löser ett övernattningsstopp på vägen tillbaka :) (end of tänka högt)

Nästa helg är det dags för rasklubbens aktivitetsdag, utställning och årsmöte :love: Ska bli så himla kul, och så lyxigt att klubben betalar resa, boende och tvårätters middag för oss i aktiva utskott eller funktioner :)

Lite knöligt att det är ca 110 mil enkel väg… Efter många om och men slutade det med att jag tar hyrbil, det blev likvärdigt i pris och tåg som ju annars vore ett rimligt option var inte rimligt sett till hemfärden. Det var inte de två smidigaste orterna att åka mellan, helt enkelt.

Får bara fundera på hur jag löser ett övernattningsstopp på vägen tillbaka :) (end of tänka högt)
Har man en tid att passa är inte tåg att föredra heller.

De e ju skönt att inte alla tappar halva kroppen när vi kommer utanför ytterdörren… Nackdelen med den huvudlösa e att de e jobbigt att bära 35 kg envis snöälskande ål genom 1,5 meter snö för att få in han igen när matte e kall o blöt :rofl: De e otroligt hur 35 kg blir 350 ton när man försöker få in den genom att locka o pocka o ta tag i halsbandet för o få den att ställa sej :cautious:

Bifogade filer

• 7AF1470E-17C9-4B81-A709-395087E4B81A.webp
    7AF1470E-17C9-4B81-A709-395087E4B81A.webp
    128,2 KB · Visningar: 92
Kanske lite OT, men vill rekommendera en bok. Position okänd av Anna Granlund och Jenny Helldahl. Kriminalroman om hundenheten i Stockholm. Allt som rör hundarna känns verklighetstroget och bra skrivet. Första boken i en tänkt serie, och jag hoppas det kommer fler.

Suttit med på en 4 h lång distansföreläsning om rasen och förutom att ljudet var murrigt och att kameran snurrade runt lite planlöst så var det bitvis rätt intressant.
Inte så mycket nytt, men en del om utvecklingsdetaljer i andra länder, vad man kan tänka lite extra på och sedan är det ju alltid intressant med andras perspektiv på saker och ting, speciellt föreläsarens, som haft rasen i dryga 50 år och dessutom har en avkomma efter hubbegubben :up:

Kanske lite OT, men vill rekommendera en bok. Position okänd av Anna Granlund och Jenny Helldahl. Kriminalroman om hundenheten i Stockholm. Allt som rör hundarna känns verklighetstroget och bra skrivet. Första boken i en tänkt serie, och jag hoppas det kommer fler.
Kan bara hålla med! Känns som att de har bra hundkunskap i allmänhet men även om hur polishunden utbildas och jobbas.

Tränade agility igår med husse och hela flocken. Idag fick Lilla M ich Spock köra blåbärstävling. Husse och M knep förstaplatsen i sitt första lopp, inte dålig debut för lilla fröken! Lite missar i lopp 2 av husse men M sprang på jättefint. Husse var riktigt nöjd med hur bra fokus M hade och hur obrydd hon var i tävlingsmiljö 🤩.
Spock och jag körde våra lopp med disk i bägge men förutom tjuvande i starten första loppet och att jag inte hade bra tajming så sprang han superbra när han visste vart han skulle 🙈. Lite stökig och exhalterad samt att han ska mucka gräl med andra hundar som är lika uppspelta som han själv är så han behöver definitivt komma ut och uppleva miljön lite mer. Dock bättre än i höstas dä han höll himla liv och härjade, nu var han nere på lite gnäll när vi väntade på starten. Kommer nog absolut bli ordning på honom när vi kommit ut lite fler gånger.

Nöjd M efter tävling:
20240224_183323.webp

Kan konstatera att salukis, just nu, verkar bli mer och mer ovanliga.
Jag tittade lite på avelsdata. Nu vet jag att statistiken där ibland är väldigt(!) seg på att uppdateras, men just nu ser det ut såhär om man kollar på antalet registrerade hundar:
2020: 107st
2021: 141st
2022: 88st
2023: 44st(!)

2019 så reggades 82 salukis, men annars får man titta bak till 2009 för att hitta något lägre än 107 registrerade valpar. Oftast ligger det någonstans runt 110 valpar, så att det förra året var bara 44st är ju väldigt lågt. Det ska bli intressant att se om det blir massvis av valpar i år, eller om det helt enkelt är så att uppfödare tar färre kullar.

Att det bara var 88st 2022 när det var så många 2021 är inget konstigt, men jag hade väntat mig fler förra året. Kan det vara pga ekonomiska läget i världen kanske? Att alla hem blev fulla av hundar under Covid? Är det likadant i alla raser att det föddes få hundar förra året?

När jag städade igår samlade jag ihop ca 25 leksaker och ett stort antal tuggben och la i en stor hög. Jag ville visa mamma hur duktig Alvin är på ord och namn på olika saker så jag bad Alvin att hämta ”Apan” han gick iväg till högen flera meter bort och lyfte runt leksaker med munnen och tassarna tills han hittade Apan längst ner under alla saker. Den kom han stolt tillbaka till mig med och så fick han leka lite. Jag tycker det är lite häftigt att han klarade det, speciellt som jag har en leksak som heter Apan och en som heter Stora apan. Man märker på honom och Milou att dom förstår så mycket mer än man kanske tror om man inte är hundmänniska.

Och hur dom tar över beteenden, när jag tränade freestyle med Milou (Alvin skulle få sitt efter) så hoppade Alvin ner från soffan och gjorde precis dom sakerna jag lärt Milou, då hade Alvin legat i soffan och tittat på och lärt sig på så sätt när jag trott han slumrat eller sovit. Saker han brukar tycka är lite läskiga annars och inte velat göra gick plötsligt lätt.

När man hängt ihop i över 13 år så smälter man ju liksom samman på något vis. Det är sällan jag känner mig irriterad på Alvin, klart det blir saker ibland men mest vet vi båda var vi har varandra så man kan stoppa missförstånd innan det sker.

Så skönt att det fortfarande är dagsljus ute när man vaknar på eftermiddagen! Husse är sjuk så jag åkte ut med vovvarna till ett ställe vi inte gått på innan, pensionären fick vara kvar hemma med husse. De fick sniffa och springa av sig det värsta och ligger nu däckade här hemma. Jag ska iväg och jobba natt igen så det blir nog en lugn dag imorgon också.
Hoppas bara jag slipper bli sjuk, det orkar jag inte med just nu..

Ett glatt gäng ute
20240225_164252.webp

Jag har äntligen fått tillgång till Fit2Breed, har suttit och letat "pojkvänner" i timmar för framtiden, om det blir något i framtiden så att säga. :angel:
I programmet finns nästan alla registrerade Kooikers, där man kan hitta matchningar som passar ens hund utifrån ens egna hunds genetik om man ska fatta sig kort. Förstås är inte programmet helt avgörande för en parning men underlättar en hel del i letandet.

Kom o tänka på det att Gry inte va helt enkel när hon var unghund. Hon har inte samma intresse att göra mig nöjd 😉 vilket jag är van vid tills nu då, när jag har en labbe och jag märker att han vill ha beröm av mig! ( de vill Gry med men hon är mer intresserad av godis)

Annars är det så skönt och se o veta allt mina hundar faktiskt kan! Inga direkta rädslor. Lugna inne, skäller inte, kan va ensamma, kan va lösa, går att kalla in/stanna på vilt, katter, människor, hundar mm mm
Sånt ja ibland nog tar för givet men när en läser om omplaceringar förstår jag ju att de inte är så självklart..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 022
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 814
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
636
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka