Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åkte till fårhagen på eftermiddagen när jag hade vaknat, husse var snäll och följde med. Han fick försöka ställa ut får med Tay så tränade jag hämt med Spock, det gick riktigt bra faktiskt. Kan vara så att jag spontananmält Spock både till vp och IK1 i alldeles för nära tid med tanke på att vi inte riktigt har alla pusselbitar på plats än :angel: .
Det får gå som det går, han gör iallafall inga dumheter och är stabil. Det som kommer vara mest utmanande är att gå in med honom till stolpen och delning som vi inte hunnit träna in så bra än och som oftast fallerar på mig som är dålig på att läsa fåren 😝.
Efter fårhagen strosade vi i naturreservatet med alla vovvarna i solnedgången, att det var kyligt hindrade varken lilla M eller Spock från att ta sig ett dopp.

Visa bifogad fil 129667
Alltså. Är det inte lite oschysst mot fåren att tävla när man vet att man inte är klar?

Jag tillhör ju de som inte riktigt förstår varför man tävlar när man inte är färdig men i vanliga fall drabbar det ju mest en själv (och ev hunden dock).

Alltså. Är det inte lite oschysst mot fåren att tävla när man vet att man inte är klar?

Jag tillhör ju de som inte riktigt förstår varför man tävlar när man inte är färdig men i vanliga fall drabbar det ju mest en själv (och ev hunden dock).
Fåren bryr sig väl inte om vilka poäng vi får på vare sig vp eller IK1?
Så länge fåren blir sjysst behandlade av hunden så är de nog väldigt obekymrade om hurvida vi klarar det eller ej?
Spock klarar av de vardagliga sysslorna med att hämta djur, fålla in djur, fösa iväg djur och flytta djur mellan hagar. Han klarar både lättfotade djur såväl som de som står emot med samma portion av lugn och tålamod.
Att vi inte riktigt klara med delningen är en ren miss från min sida men det inget som kommer påverka fåren, antingen så klarar vi momentet eller inte, han kommer inte dumma sig däremot kan jag ju bryta om jag känner att det överstiger vad vi klarar för dagen. I delningen är man som förare ganska delaktig iallafall som jag ser det och det oftast jag som inte är snabb nog att instruera hunden när vi får en lucka.

Det är skillnad på att jobba i vardagen och att försöka hålla reda på hur man ska låta bli att rent tekniskt att få poängavdrag. Jag tänker att vi kan traggla clueless över vintern eller så startar vi och får feedback på vad vi ska träna på/tänka på över vintern. Jag går hellre ut tidigt och kanske missar men lär mig nåt och ägnar mig åt att fixa till om det nåt vi behöver fixa än att vi kanske tränar in nåt fel och sen ska ta tag i det på våren när jag kommer på det.

Vi går på en lydnadskurs och det går över förväntan bra med tanke på hur lite vi tränat och speciellt hur lite vi tränat utanför gårdsplanen och runt andra hundar.

Är en kurs som pågår ända fram till i vår med lite längre tid mellan gångerna så var på gång 2 idag där tema var fotgående och apport. Inga problem att gå typ ett ’startklass fotgående’ bland alla hundar.
Apporten vad lite svårare då hon fipplar lite med den i munnen (gillar inte att hålla saker om hon inte får kampa) och var sämre på att hålla den ordentligt än hon brukar vara på hemmaplan så blev lite ny träning på det.

Inser också att jag egentligen har noll koll på vad jag gör och bara kör på känsla så kanske inte konstigt att det mesta kanske funkar men behöver lite omlärning 🤪

Nöjd med knasbollen iaf.
Tänk om hon hade varit lika avslappnad och beskedlig runt fåren 🙃

F0D4824D-3112-4EA7-B465-A0DB109B1BA6.webp

Jag och Tilda har cyklat idag igen, andra gången :) första gången cyklade vi ca 800 meter bara av ca 1,2 km, nu blev rundan 2,7 km med ca 2,1 km cykel (jag går utmed vägen genom byn) och hon var superduktig. Hon missade dock att bajsa innan vi började cykla, så det blev ett litet tvärstopp när hon kom på att hon var nödig och helt enkelt satte sig ner 🤣 tur vi inte cyklade så fort. Fint avstånd till cykeln och galopp nästan hela tiden, men kunde gå ner i trav när jag sa att vi skulle ta det lugnt i nedförsbacke och de kurvor som var :) blev lite exalterad också och skällde lite på mig och gjorde lite businviter en sväng också 😅
https://www.instagram.com/reel/CyLLHjmsN3C/?igshid=NzZhOTFlYzFmZQ==

Fick frågor från en person i en rastråd. Hen ska göra nån sorts prov för att starta hunddagis och undrade en massa. Jag förstod inte riktigt vad hen frågade efter för det var oklart. Om rasen gillar vatten, om de gillar att träffa andra hundar och lite annat.
Bl.a om rasens aktionsradie? VAD är det?

Fick frågor från en person i en rastråd. Hen ska göra nån sorts prov för att starta hunddagis och undrade en massa. Jag förstod inte riktigt vad hen frågade efter för det var oklart. Om rasen gillar vatten, om de gillar att träffa andra hundar och lite annat.
Bl.a om rasens aktionsradie? VAD är det?
Exempel: en jämte har en aktionsradie på nån/några km när de söker.
En finsk spets har en aktionsradie på 200-500 meter när de söker.
En aussie har en aktionsradie på 100-150 meter.

Exempel: en jämte har en aktionsradie på nån/några km när de söker.
En finsk spets har en aktionsradie på 200-500 meter när de söker.
En aussie har en aktionsradie på 100-150 meter.
Aha. Då fattar jag bättre. Inte så tillämpligt på en ren sällskapsras då. ;)

En sväng till fårhagen idag igen, hade en del att pyssla med men Spock fick valla lite och Tay med. Småtjejerna var också med och fick lite sol på sig 🙂.
Imorgon är planen att åka och träna lite agility i hundhall med bc pojkarna, husse ska köra tjejerna på onsdag.

Ska väl peta på vovvarna och gå ut på sista kvällsrundan så man får sova snart..

Trött Spock
20231009_205305.webp

Lämnat Harry på trim och fick återigen höra att han är för smal 😅
Förra gången var det sambon som fick ta det. Han är ung, ge honom olja och grädde.
Han är smal men inte utmärglad. Han får äta hur mycket han vill och det enda som händer om han är mycket är att han skiter mycket.
Veterinären höll med om att han är smal men hon tyckte tvärtom, att det bara är positivt när han är ung.
Sen följer han inte riktigt rasstandarden, de ska vara kompakta och kvadratiska. Harry är väldigt högställd med långa ben som gör att han ser ännu tunnare ut.

Men frisören är väldigt duktig på att trimma så jag kan leva med lite skäll 😁

Lämnat Harry på trim och fick återigen höra att han är för smal 😅
Förra gången var det sambon som fick ta det. Han är ung, ge honom olja och grädde.
Han är smal men inte utmärglad. Han får äta hur mycket han vill och det enda som händer om han är mycket är att han skiter mycket.
Veterinären höll med om att han är smal men hon tyckte tvärtom, att det bara är positivt när han är ung.
Sen följer han inte riktigt rasstandarden, de ska vara kompakta och kvadratiska. Harry är väldigt högställd med långa ben som gör att han ser ännu tunnare ut.

Men frisören är väldigt duktig på att trimma så jag kan leva med lite skäll 😁
Tycker det är skönt när dom är smala. Bog är en tjockis och det är mycket sämre för unga hundar. Men tycker generellt att folk vill ha hundarna tjockare än vad dom behöver vara.

gibbs1.webp

Råttorna har lyst med sin frånvaro men igår morse fick Gibbs briljera igen som råtthund inne hos hönsen! Duktiga lilla skrället. :love: Absolut bästa jobbet, om man frågar Gibbs! Imorse tog han en till. :)

@Bison ja, jag har varit lite orolig för hur lilla M's uppfödare kommer ta att hon är ganska smal nu.. När hon kom var hon i lite överhull och jag har sagt att hon gått ner i vikt men nu har jag försökt öka på maten för nu är hon slank alltså. Dock så verkar hon bara springa mer ju mer man matar henne, hon är en duracellkanin till hund :p .
Tack och lov verkar M's uppfödare ha fått nog av att vänstervarva och satsar på andra hundsporter så det verkar inte som det finns nåt intresse för att ställa ut M och då gör det inte så mycket att hon är lite tunn.

@Bison ja, jag har varit lite orolig för hur lilla M's uppfödare kommer ta att hon är ganska smal nu.. När hon kom var hon i lite överhull och jag har sagt att hon gått ner i vikt men nu har jag försökt öka på maten för nu är hon slank alltså. Dock så verkar hon bara springa mer ju mer man matar henne, hon är en duracellkanin till hund :p .
Tack och lov verkar M's uppfödare ha fått nog av att vänstervarva och satsar på andra hundsporter så det verkar inte som det finns nåt intresse för att ställa ut M och då gör det inte så mycket att hon är lite tunn.
Haha, så gör Lily också. Dels blir hon inte hungrig om hon inte rör sig ordentligt, men rör hon sig mer och äter mer, ja då vill hon bara röra på sig ännu mer. Hon har knappt skiftat i hull öht hittills i sitt liv. Inte som en viss annan här hemma som blir tjock så fort hon inte motioneras rejält och som skulle kunna leva sitt liv med att äta och sova :cautious: (Ok, helt ärligt så vill hon också hålla igång mycket fysiskt, men hon älskar verkligen att äta. Alltid.)

Haha, så gör Lily också. Dels blir hon inte hungrig om hon inte rör sig ordentligt, men rör hon sig mer och äter mer, ja då vill hon bara röra på sig ännu mer. Hon har knappt skiftat i hull öht hittills i sitt liv. Inte som en viss annan här hemma som blir tjock så fort hon inte motioneras rejält och som skulle kunna leva sitt liv med att äta och sova :cautious: (Ok, helt ärligt så vill hon också hålla igång mycket fysiskt, men hon älskar verkligen att äta. Alltid.)

Precis så.
Lite lugnare dagar äter han knappt något, aktiva dagar äter han massor och får ännu mer energi och kutar bort den där extra maten direkt 😆

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka