Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Däremot funderar jag faktiskt på att gå något igp eller mondio-läger i år.
Ja men gör det. Fördelen med båda sporterna är att du är ju i princip ensam på plan. Tycker sällan man ser hundar som går upp från platsen och ut till främmande hund i IGP, de få gånger de går upp är det ju till föraren.
Trygg sport alltså :)

@Lillefrun verkar jobbigt med såna känslor, livet är ju allt annat än rättvist ibland och hundarna har ju själva inget begrepp om vad folk pratar om. Kanske skönt för din andra hund att slippa uppmärksamhet från främmande om han inte är lika framåt som Milou.
Hos oss har ofta Nano fått all uppmärksamhet eftersom hon är synnerligen söt men Nessie och Nike tar för sig också och blir klappade. Personligen rör det mig inte i ryggen vilka omdömen mina hundar får från främlingar för jag vet vad de har för förtjänster.

Ett tips jag har för att få vara ifred är att ha ordentliga hörlurar som syns på sig, funkar jättebra fast man inte lyssnar på nåt :D.

@Lillefrun verkar jobbigt med såna känslor, livet är ju allt annat än rättvist ibland och hundarna har ju själva inget begrepp om vad folk pratar om. Kanske skönt för din andra hund att slippa uppmärksamhet från främmande om han inte är lika framåt som Milou.
Hos oss har ofta Nano fått all uppmärksamhet eftersom hon är synnerligen söt men Nessie och Nike tar för sig också och blir klappade. Personligen rör det mig inte i ryggen vilka omdömen mina hundar får från främlingar för jag vet vad de har för förtjänster.

Ett tips jag har för att få vara ifred är att ha ordentliga hörlurar som syns på sig, funkar jättebra fast man inte lyssnar på nåt :D.
Ja det är jobbigt att känna så och ofta blir det ännu mer när dom inte har täcken på sig så man ser att Milou är naken, då kan vi bli stannade över 6 gånger på en timme:eek:. Som sagt, snällt med beröm men ibland lite väl mycket.

Milou är inte heller förtjust i främlingar, båda är snäll men både Alvin och Milou ignorerar mest dom som vill hälsa eller går fram och nosar på personerna men att bli gosade med och klappade på är inte så mysigt dom tycker om. Vill ta det i sin takt.

Hehe, jag har en liten öronsnäcka som jag lyssnar på ljudbok och pod i men vill inte ha mer täckande lurar för att jag vill ha koll på omgivningen när jag går med grabbarna.

Angående orättvist eller inte så får jag ignorera dom känslorna för i familjen och mig är båda lika fantastiska.

Skaffa en större, svart hund så löser det sig :P Eller kanske en svart hund i mindre storlek fungerar hyfsat också? När jag hade svarta salukin Yara här en vecka så var det plötsligt INGEN som kom fram till oss ute. När jag går med mina två ljusa så får vi ofta(!) blickar och kommentarer. Nu när jag även har valp så blir det såklart mycket också. Men ja, svart hund är tydligen farligt, även när det är en saluki (som dessutom går med ljusa salukis på promenaderna).
Skriver under på detta! Visst kommenterar folk Vega också, men det är inte alls lika ofta och intensivt som när jag hade den röda terven. När jag hade kompisens vita herdehund kommenterade folk bara den även fast terven också var med, så det är verkligen ju ljusare desto ofarligare tydligen 😄

Skriver under på detta! Visst kommenterar folk Vega också, men det är inte alls lika ofta och intensivt som när jag hade den röda terven. När jag hade kompisens vita herdehund kommenterade folk bara den även fast terven också var med, så det är verkligen ju ljusare desto ofarligare tydligen 😄
Haha, jag har aldrig haft en mörk hund så har inget att jämföra med. Eller jo, Milou blir ju brun på kroppen på sommarhalvåret även om han inte blir svart. Det hjälper inte att han blir mörkare utan det blir tvärtom för då blir kontrasterna mellan brun/kopparfärgad kropp och vita fläckar och ljus crest så tydlig. Får väl dra på honom något heltäckande plagg i sommar. :p

Fast i sommar kommer Alvin kanske märkas mest, veterinären föreslog att för att hans ljuskänsliga öga ska bli mindre utsatt kan ha på sig en keps eller någon skärm. Vet inte var dom säljer hundskärmar men får leta när när det närmar sig.

Tänk er mig i vår, en fantastisk Milou och en Alvin i keps eller skärm🙈🙈

@Red_Chili Hur går det med den lilla? Fungerar hon bra med Aysu och Ebrah? Känns det bra för dig med tre hundar hittills?
Det går jättebra, hon är än så länge en otroligt enkel valp! Lite kaotiskt på vissa promenader, för även om hon inte drar i kopplet så trasslar de gärna ihop sig och springer åt olika håll :cautious: Hon har blivit god vän med Ebrah och Aysu tycker att hon är helt ok. Jag älskar att se dem tillsammans och de enda gångerna det känns dumt att ha tre är när alla vill bli klappade samtidigt, då har jag en hand för lite :D

Lite trångt i bilen, trångt i hissen och det tar lång tid att klä på alla för promenad och göra i ordning mat till dem, men hemma och ute så är det bara fint. Just nu känns det som att det skulle vara så lite att bara ha 2 hundar. Tre är nog ganska lagom.

Pratade precis med de på djursjukhuset. De har nu en gräns på 1 person per besök, men lägger in ett undantag för oss på fredag så att både jag och killen jag träffar kan vara med när Aysu ska få cellgifter. Hade vi inte kunnat gå båda två så hade han varit tvungen att åka dit ensam eftersom han måste köra dit. Jag vill gärna vara med eftersom det är planerat att bli sista gången med cellgifter för henne, så jag är väldigt glad åt att det gick att lösa. Han har åkt dit ensam med henne tidigare, men det blir inte riktigt lika bra eftersom han är för okunnig om hund för att riktigt förstå allt, kunna ställa "rätt" frågor osv.

Det går jättebra, hon är än så länge en otroligt enkel valp! Lite kaotiskt på vissa promenader, för även om hon inte drar i kopplet så trasslar de gärna ihop sig och springer åt olika håll :cautious: Hon har blivit god vän med Ebrah och Aysu tycker att hon är helt ok. Jag älskar att se dem tillsammans och de enda gångerna det känns dumt att ha tre är när alla vill bli klappade samtidigt, då har jag en hand för lite :D

Lite trångt i bilen, trångt i hissen och det tar lång tid att klä på alla för promenad och göra i ordning mat till dem, men hemma och ute så är det bara fint. Just nu känns det som att det skulle vara så lite att bara ha 2 hundar. Tre är nog ganska lagom.

Härligt att läsa!

Livet med en Milou är aldrig långtråkigt, det händer saker hela tiden och vi ska vara sååååå nära hela tiden. Han är som en liten magnet som dras mot mig helabtuden. Han är mitt bord där jag lägger surfplattan eller bojen eller min huvudkudde, igår kröp han in under min kopp med te och la nosen precis under koppen så att den balanserade på hans kind, ja man kan undra om allt står rätt till där inne i hans söta lilla huvud.

När jag läser eller surfar och han antagit ställning nummer två vilket är en bananformad ställningen när han ligger runt mig och då är det ju suveränt att lägga sig på mattes böcker och plattor, ibland hela han men ibland bara en tass som jag får lyfta på varje gång jag kommer till den biten i boken.

En favorit är när han kryper in mellan mig och soffan så vi läser tillsammans,känns så mysigt.

När man har en Alvin och Milou är man aldrig ensam. Alvin verkar i det dolda men Milou klampar rätt in och tar för sig. Men det förtjänar han. Även om han är lite väl intensiv ibland får det mig bara att älska honom för den han är.

Det är just det där mer jobbet som är en anledning till att jag inte köpt en till hund. Men också att alla (mormor och mina föräldrar) som brukar passa Alvin och Milou har sagt att dom inte är särskilt sugna på att ta sig an en till hund. Mormor kan inte hantera deras hund och Milou tillsammans för att dom är lite överallt. Alvin märker man inte av.

Jag har tappat Alvins koppel flera gånger :o och inte märkt skillnaden, han fortsätter liksom bara gå med mig.

Med mig går det utmärkt att gå med båda hundarna förutom vid vissa hundmöten då Milou skämmer ut mig. Och jag behöver sällan hjälp.

Men det är mer pälsvård, täcken,skor, torka alla tassar, duscha smutsiga hundar osv.

Det är just det där mer jobbet som är en anledning till att jag inte köpt en till hund. Men också att alla (mormor och mina föräldrar) som brukar passa Alvin och Milou har sagt att dom inte är särskilt sugna på att ta sig an en till hund. Mormor kan inte hantera deras hund och Milou tillsammans för att dom är lite överallt. Alvin märker man inte av.

Jag har tappat Alvins koppel flera gånger :o och inte märkt skillnaden, han fortsätter liksom bara gå med mig.

Med mig går det utmärkt att gå med båda hundarna förutom vid vissa hundmöten då Milou skämmer ut mig. Och jag behöver sällan hjälp.

Men det är mer pälsvård, täcken,skor, torka alla tassar, duscha smutsiga hundar osv.
Ja hade det varit hundar som krävt någon pälsvård, behövt ännu mer kläder eller haft olika behov sett till motion/mental träning osv så hade jag aldrig orkat med tre. Nu fungerar det mestadels så otroligt smidigt ändå, och när valpen väl lärt sig lite ordentligt koppelgående så kommer det vara ännu smidigare :)

@linnsan fast jag tycker kurserna i annat gett mig mycket i lydnaden. Heelwork har verkligen förbättrat positionen i fotgåendet och att vi kör fotgående på höger sida också ger liksidighet. Freestyle kursen gav mycket insikt i olika verktyg för att träna in trick och har gjort att jag kan testa olika sätt att lära in saker I lydnaden också som jag tycker gör att jag inte fastnar utan vågar prova nytt när en metod inte fungerar.
Jag tycker att jag oftast får med mig nånting som jag kan tillämpa i annan träning också oavsett vilken kurs jag gått. Sen har jag ju testat tävla i allt också när man ändå tränat in det även om det bara för att prova på att tävla i den grenen.

Jag förstår absolut vad du menar. Och jag hade möjligtvis tänkt likadant om det var själva träningen eller inlärning som vi fastnade i. Men egentligen har det gått väldigt bra där. Sen har vi vissa problem vi jobbar med (som att hunden får lite hög förväntan ibland) men där vet jag egentligen ungefär hur jag ska hantera det och varför det kommit.

Nu är vi på väg hem. Aysu är sämre pga lymfomen, men onkologen tyckte ändå att det inte var så illa och blodprovet såg jättebra ut. Såå vi testar med ny typ av cellgift och ser hur hon reagerar på det. Jag sa nej till en slags intensivbehandling av det för Aysus skull, men kan man snabbt och lätt vända det igen så är det värt det.

Jag och Sparven var på första tillfället på vår Nw-kurs igår. Jag har ju introducerat det hemma redan, och han är väldigt duktig hemma, så hoppade på steg 2 direkt.
Var sjukt nervös dock, då vi har mycket att jobba på med fokus och miljöträningen.

Mycket riktigt var det lite kaos när vi skulle ta oss in i lokalen, men det gick ändå relativt snabbt att dämpa :) Vi var i en ganska liten lokal, men så länge alla hölls väntande hundarna bakom kompostgaller så gick det superbra! Han sökte på jättefint och jag är taggad för nästa vecka :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 742
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar