Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
en skräck! Min hund (3,5 kg, 15 år gammal) opererades i höstas för livmoderinflammation. Sen dess har hon blivit så extremt matfixerad så det går inte att tappa något, lämna något osv för hon är där direkt! Tänk då om jag somnat med chipspåsen i famnenMen det påminner om grannen som somnade medan han åt chips en kväll, och hans rottweilerblandning åt upp det som var kvar i påsen, vilket var det mesta. Den hunden blev lite dålig i magen, men det var den nästan alltid ändå
jag äter upp de fort som fasen nu så hon inte kommer åt de. Gud så äckligt...eller INTEMin mage börjar också protestera när jag äter chips, fast jag får ju äta mer än ett då Hundar är tuffa och gjorda för att äta allt möjligt konstigt de hittar, det blir nog inget värre än i värsta fall diarré
du har säkert rätt och jag är paranoid...Oj, jag ger min hund linschips ibland. Tänkt att det är sån extremt liten mängd lök...
@linnsan jag har perioder när jag bara inte orkar och har lust och oftast är det när träningen står och stampar också. Ibland tar jag en kurs i nåt helt annat för att få omväxling och miljöombyte. Har i perioder vart less på lydnaden men jag kommer tillbaka när jag tagit en paus och känner suget igen. Nu går jag kurs för en ny kursledare och känner mig peppad på lydnaden igen.
Jag har också haft en längre period där jag tappade träningssuget av en mängd olika orsaker. Var oerhört jobbigt, mkt för att det kändes elakt mot Ascot typ? Jag vet inte, märkliga känslor och noll lust att träna. Träning behöver ju Ascot så för vår del blev det spår, spår och mera spår då jag inte behöver ha alls samma fokus vid spår som vid lydnad. Pausade faktiskt helt lydnadsträningen. Så under 2021 tränade vi i princip bara spår, nosework och drag.
Vad som hjälpte mig att börja få tillbaka träningssuget - utöver att få bort stress i mitt liv i övrigt - var kurser jag aldrig gått på. Det började med att jag gick en viltspårkurs i höstas, vi har gått kurs i personspår samt i hårda spår men inte viltspår. Min inställning till kursen var bara att ha kul och att Ascot skulle få aktivering så inga "prestationsmål" att nå. Därefter har jag letat och gått kurser bara för att det är kul, tex går jag just nu Freestyle 1/cirkushunden där vi bara tränar på att göra alla möjliga tricks. Jag går kursen helt utan någon förväntar på mig eller Ascot frånsett att försöka ha kul. Syftet är helt enkelt att bara hitta det roliga i träningen och att då tex träna in knäppa tricks är faktiskt rätt kul. Tex tricks som att gå slalom baklänges, "städa", halt osv.
Finns det någon sådan kurs nära dig som skulle kunna var kul?
Alltså Viggo. Sån glad gammal gubbe han är ändå. Hämtade honom hos mamma efter jobbet och han är alltid lika glad när han kommer hem igen
Inte om man inte är inloggad i alla fallHmm syns filmen?
NejHmm syns filmen?
Skaffa en större, svart hund så löser det sig :P Eller kanske en svart hund i mindre storlek fungerar hyfsat också? När jag hade svarta salukin Yara här en vecka så var det plötsligt INGEN som kom fram till oss ute. När jag går med mina två ljusa så får vi ofta(!) blickar och kommentarer. Nu när jag även har valp så blir det såklart mycket också. Men ja, svart hund är tydligen farligt, även när det är en saluki (som dessutom går med ljusa salukis på promenaderna).För några dagar sedan FaceTimeade Milou med en främmande man Det var en tjej/kvinna som kom fram till oss och sa vilka fina kineser jag har och att hon sett oss många gånger. Hon tyckte båda var söta och fina men att Milou är fantastisk,att han har sån utstrålning och ett vackert och sött ansikte och bara tuff. Och ja det stämmer ju. Han är mega söt, men Alvin är också söt.
Till slut frågade tjejen efter lite gos och kinesprat om hon fick ringa FaceTime till sin sambo och visa Milou, tyckte det var lite konstigt men helt plötsligt så stod Milou och tittade in i mobilkameran och lyssnade på en man han aldrig sett som ville se hur Milou såg ut.
Tjejen sa att Milou är den finaste kinesen hon sett. Då måste jag alltid skicka in i samtalet hur bra Alvin är också, vill liksom inte det ska vara orättvist. För mig är båda fantastiska så jag tycker det blir lite jobbigt när Milou drar till sig all uppmärksamhet och beröm men jag fattar, han står ut, han är naken, mycket crest, fina färger, sött och mysigt ansikte och utstrålning så det räcker till tio hundar till m.m.… men mitt mamma hjärta vill att alla ska vara lika förtjusta och charmade av Alvin. Men det är ju jag som klippte av Alvin hans fina päls som drog till sig folks blickar förut och han är äldre och mycket lugnare och försiktigare av sig.
Vet ju att Alvin inte blir ledsen för allt beröm Milou får men inte han, men känslan är att jag vill att det ska vara rättvist. Mina känslor, inte Alvins och Milous. Ofta är det ju ändå båda som par som drar till sig blickar och kommentarer, hur lydiga dom är, hur söta dom ärr, liknar varandra (det gör dom inte) och villa fina skor och täcken dom har osv.
Men ibland är det ärligt talat lite jobbigt för vi kan knappt inte gå en enda promenad utan frågor och kommentarer och stanna upp och jag vill ju liksom gå i min bubbla och vara ifred. Låter konstigt men på riktigt drar dom till sig så mycket folk. Är det så för alla? Folk säger att jag ska vara glad över allt snällt men det blir lite jobbigt och att behöva förklara gång på gång.
Vill ju inte få höra elaka saker så det är roligt med fina ord men ibland vill jag bara gå ifred.
Fast nu har Milou i alla fall fått beröm i mängder och pratat i telefon med en främling.
Jag får faktiskt rätt ofta frågor och positiva kommentarer om Ammo - så vet inte om det stämmer.Skaffa en större, svart hund så löser det sig :P Eller kanske en svart hund i mindre storlek fungerar hyfsat också? När jag hade svarta salukin Yara här en vecka så var det plötsligt INGEN som kom fram till oss ute. När jag går med mina två ljusa så får vi ofta(!) blickar och kommentarer. Nu när jag även har valp så blir det såklart mycket också. Men ja, svart hund är tydligen farligt, även när det är en saluki (som dessutom går med ljusa salukis på promenaderna).