Oh fy!Såg häromdagen en som var ute med två små, vita hundar med krullig päls, kanske bichoner. Hela benen och undersidan av magarna var svarta och man såg på långt håll hur otroligt blött och smutsigt det var![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oh fy!Såg häromdagen en som var ute med två små, vita hundar med krullig päls, kanske bichoner. Hela benen och undersidan av magarna var svarta och man såg på långt håll hur otroligt blött och smutsigt det var![]()
Jag har också haft en längre period där jag tappade träningssuget av en mängd olika orsaker. Var oerhört jobbigt, mkt för att det kändes elakt mot Ascot typ? Jag vet inte, märkliga känslor och noll lust att träna. Träning behöver ju Ascot så för vår del blev det spår, spår och mera spår då jag inte behöver ha alls samma fokus vid spår som vid lydnad. Pausade faktiskt helt lydnadsträningen. Så under 2021 tränade vi i princip bara spår, nosework och drag.Var ju sjukt längesen jag uppdaterade något härinne. Har fått nytt jobb i höstas där jag ånsålänge trivs riktigt bra! Gripa är med ungefär 20-30 h (av 40h) i veckan och trivs också braI övrigt tränar vi lite hårda spår typ. Drag när det inte är superkallt och halt, hon hänger med på ridturer etc.
Viggo är hemma hos mamma under dagarna. Han hör så gott som ingenting längre men är pigg, glad och busig förövrigt. I mars blir han 15 år den gamla gubben
Jag har tappat träningssuget en hel del med Gripa tyvärr. Inte för att hon inte är rolig att träna med. Men det har blivit lite kaka på kaka med exet som var dum i huvudet och gjorde att jag gick ner i djupare depression (tanken var ju att vi skulle utbilda oss till patrullhundsekipage men så blev det ju inte och nu är hon för gammal), folk som inte har koll på sina hundar som gjort Gripa osäker på andra hundar (inget extremt men hon har ju gått från helt obrydd till att visa intresse ibland. Är de lösa och på väg mot oss så reagerar hon dock...), Figge i skyddet som förstörde lite etc etc.
Så, allt annat än hundträningen går väl rätt bra
Ponnyn är dessutom hemma igen och har varit sen i somras. Vilket är sjukt roligt!
Så, hur har ni gjort för att få igång träningssuget? En del bottnar ju i att jag blir osäker på att det ska hända något om någon annan hund rusar fram till henne. Blev nog rätt färgad av hur fort saker kan gå fel efter det som hände Ninja.
Bild på odjuret på jobbet(hon sitter fast i ett flexi som sitter i midjebälte
)
Visa bifogad fil 84251
Känner igen mig! Tänk dig en fullpälsad puff med päls som suger åt sig allt och har päls som ofta inte går att torka bort smuts ifrån utan dusch varje gång. Skönt att Alvin är nertrimmad nu. Mycket lättare.
Det fick bli badkaret nu efter lunchpromenaden. Det var inte jättepoppis, men han överlevde. Tack och lov för helkaklat badrum iaf!Känner igen mig! Tänk dig en fullpälsad puff med päls som suger åt sig allt och har päls som ofta inte går att torka bort smuts ifrån utan dusch varje gång. Skönt att Alvin är nertrimmad nu. Mycket lättare.
Milous crest på benen och tassarna går dock från vit till svart och går inte heller att torka bort innan den antingen torkat eller duschats. Han har väldigt mycket crest dom är super snygg men drar, åt sig allt Men gnuggar på så gott jag kan, får bort det värsta iaf. Ibland räcker det, ibland inte.
Vi har en liten duschprocedur, dom väntar i trappuppgången, jag hämtar en handduk och lägger i hallen och säger till dom att ställa sig på den, förbereder duschen , öppnar dörren åt grabbarna och säger åt dom att gå in i badrummet och sen in i duschen. Dom är som små soldater som vandrar runt på led. Sen duschar jag båda samtidigt, lägger ut en filt på golvet och ber dom komma ut en i taget för torkning, släpper ut den första och fixar med den andra. Rullandeband procedur här.
Skönt med lätthanterade hundar. Dom hatar att duscha men jag behöver aldrig under hela proceduren hålla fast dom, dra i dom eller tvinga dom till något.
Duschandet och hanteringen i badrummet går ju fint, men så ska galningen släppas lös i resten av huset och då blir det ju kaos på riktigt! Springa runt, runt, runt och torka sig på alla textilier som existerar....Det fick bli badkaret nu efter lunchpromenaden. Det var inte jättepoppis, men han överlevde. Tack och lov för helkaklat badrum iaf!![]()
Tack och lov så har jag teflonbehandlad soffa så inget fastnar på den!Duschandet och hanteringen i badrummet går ju fint, men så ska galningen släppas lös i resten av huset och då blir det ju kaos på riktigt! Springa runt, runt, runt och torka sig på alla textilier som existerar....![]()
...och jag som inte har det får väl trösta mig med att han iaf är nyduschad och ren när han springer runt sådär!Tack och lov så har jag teflonbehandlad soffa så inget fastnar på den!
Jag har en trasig felbyggd dusch som gör att ALLT vatten alltid rinner ut ihela badrummet så jag får skrapa och torka hela golvet varje gång jag och eller hundarna duschatDet fick bli badkaret nu efter lunchpromenaden. Det var inte jättepoppis, men han överlevde. Tack och lov för helkaklat badrum iaf!![]()
Sådan jäkla turbulent dag, skulle iväg till ett sjukhus i grannstaden. Vägen hem var väldigt hal så vi rullade knappt upp för en backe för att vara försiktiga.
Men vi möter en långtradare i hög fart som kör ned för backen, bromsar och hela lastbilen är ur kontroll. Vi ser bara hur släpet kommer mot vår bil och pang.
Sambon klarade sig bra men jag fick åka med ambulans tack vare nacksmärtor och tidigare nackskador. Assar mår också bra, tack gode gud för bur. Nu väntar jag på svar från ortopeden. Min rädsla för lastbilar blev nyss 100x större...
Usch vilken tur i oturen ni hade!Vilken tur att ni klarade er allihopa!
Jag skulle åka och hämta halm i morse, men några kilometer hemifrån fick vinden tag i släpet och skickade hela ekipaget över på fel vägbana och vi gled på tvären 100 meter innan jag fick kontroll och fäste igen. Som tur var missade vi den enda mötande bilen med 5 meter! Krypkörde tillbaka hem med hjärtat i halsgropen. Jag körde jättesakta men väglag och vind idag gjorde det rent livsfarligt att vara ute. Hoppas innerligt att du inte får bestående men.
Hur har det gått? Fått några svar?Sådan jäkla turbulent dag, skulle iväg till ett sjukhus i grannstaden. Vägen hem var väldigt hal så vi rullade knappt upp för en backe för att vara försiktiga.
Men vi möter en långtradare i hög fart som kör ned för backen, bromsar och hela lastbilen är ur kontroll. Vi ser bara hur släpet kommer mot vår bil och pang.
Sambon klarade sig bra men jag fick åka med ambulans tack vare nacksmärtor och tidigare nackskador. Assar mår också bra, tack gode gud för bur. Nu väntar jag på svar från ortopeden. Min rädsla för lastbilar blev nyss 100x större...
Ligger kvar över natten, har förmodligen ligamentskada i halsryggenHur har det gått? Fått några svar?