Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och Frank var med på hundforumet för sisådär tre år sen, men sen har jag inte varit nåt på buke sedan dess. Har dock hoppat in i vi som pluggar-tråden nu då jag flyttat tillbaka till Uppsala för att läsa färdigt min utbildning så jag kan ju lika gärna skriva nåt här också!

Om det är någon som minns Frank så är han numer ffa soff- och promenadhund. Fyller 9 i år så han är ju inte gammal än för rasen men han tycker nog själv att han är lite av en farbror ändå ;). Ställde ut honom en del för några år sedan och han har hunnit bli SE UCH.

Har också hunnit skaffa en till liten terriertjej så nu är de två! :D Stella har hunnit bli två (fyller tre i år :eek:) och är världens gladaste lilla hund. Har tyvärr varit struligt att få det att funka mellan hundarna, lång historia men det funkar nu okej med en hel del anpassningar. Stella och jag tränar rally men det har inte blivit någon tävling där av olika orsaker, och så ställer vi ut!

Visa bifogad fil 84130
Bild på fröken med sin bästa salukikompis
Vad är det för saluki? :D

Faktum är att ingen person jag pratat med som inte kör vänstervarvet tycker att enorma pälsmängder är ett plus. Ser många hundar som är nertrimmade på sommaren samtidigt som folk inom rasen tar sig för pannan och menar på att pälsen fyller en funktion, ja kanske för 40 år sen när pälsen var lagom men inte idag när mängden päls mångdubblats.
Problemet är också att många hundägare faktiskt är för loja för att borsta pälsen så mycket så hunden slipper tovor eller samla på sig en filtmatta längs huden så för hundarnas skull skulle en måttlig och lättskött mängd päls vara att föredra.
Jag själv är för slö för pälsvård och har inte hundar som behöver det mer än möjligen i fällning. Nike som är makens agilityhund skulle behöva borstas men det löser vi genom att klippa ner henne istället.

Det mest tragikomiska är väl när pälsälskarna menar att man absolut inte ska klippa ner hundar på sommaren eftersom den tjocka pälsen skyddar mot värme genom sin isolerande effekt. Den här bilden, tagen med värmekamera, visas upp då och då:

1642336455294.webp

Och jodå, den visar absolut mer värme där hunden är klippt eftersom kameran visar strålning. En klippt, eller för den delen korthårig, hund släpper förstås ifrån sig mer värme än en tjockpälsad. Det är anledningen till att djur som lever i varmt klimat inte har päls som en utställningssheltie. En bild som mätte temperaturen vid huden, under pälsen skulle se annorlunda ut.

Om hunden inte har problem av värmen spelar det förstås ingen roll. Men har man en hund med mycket päls som är rejält påverkad på sommaren så är det bättre att lyssna på vetenskap och logik än på utställningsfolk.

Vad är det för saluki? :D
En kollega och väns. Han är utställd väldigt mycket och har massa titlar inom det så det är den sortens linjer. Kollegans mamma är uppfödaren om det ger nån ledtråd? Vet inte hur bra koll alla salukimänniskor har på varandra.

Kollegan väntar på valp från kullen han har nu (utomlands) :love:. Är så besviken över att jag flyttat och inte kan komma iväg och få träffa valpen förrän jag flyttar tillbaka över sommaren…:cry:

Senast ändrad:
En kollega och väns. Han är utställd väldigt mycket och har massa titlar inom det så det är den sortens linjer. Kollegans mamma är uppfödaren om det ger nån ledtråd? Vet inte hur bra koll alla salukimänniskor har på varandra.

Kollegan väntar på valp från kullen han har nu (utomlands) :love:. Är så besviken över att jag flyttat och inte kan komma iväg och få träffa valpen förrän jag flyttar tillbaka över sommaren…:cry:
Jag har rätt bra koll :angel: (Framförallt när det handlar om sådana som syns mycket på tävlingar)

Vill du pussa salukivalp så bor ju jag inte allt för långt från Uppsala, får snart hem valp (:nailbiting:) och hon skulle absolut må bra av att träffa andra hundar och se att det finns annat än salukis här i världen.

Den här helgen har varit en riktig hundhelg. Igår kom Izzys en kullbror på besök, det visade sig att en bror bor 30 minuter ifrån mig så vi har träffats lite och låtit valparna leka. Det är så roligt att se dem och de verkar verkligen uppskatta att få träffa varandra. :heart Fred lyckades halka på isen flera gånger och blev så klart lite halt, troligtvis pga hans artros. Man kan ju tycka att gammelhunden borde ha lite bättre självbevarelsedrift. :meh: Han blev inte glad över att bli kopplad, han tyckte att han kunde köra på ändå.
271934336_5041276165922581_5192141299897853151_n.jpg

Idag har hundarna fått spåra, stegräknaren visar på över 19 000 steg, så nu är jag skapligt trött i fötterna. :D

Theos spår var ca 1 km långt och fick ligga i 3,5 h. Det var lite klurigt då jag hade gått fram och tillbaka genom samma grind men han löste det med lite hjälp från mig åt ena hållet. Det blåste väldigt också på vissa ställen så han gick på sidan av spåret men han följde det fint ändå. När spåret gick genom områden med snö såg det nästan ut som han bara följde spåret med blicken men han ofta går på ungefär samma sätt även utan snö så det är svårt att veta. Dock har jag märkt att jag nog hjälper Theo lite för mkt. När jag ser att han börjar gå fel stannar jag och det sambandet har han kopplat ihop. Vi skulle nog behöva spåra någon annans spår där jag inte vet exakt hur spåret går!

Roys spår var ca 350 m långt och fick ligga i halvtimma. Han var riktigt duktig, jag fick hjälpa honom en gång men sen tuffade han på. Han verkar tycka det är riktigt kul nu!

Izzy fick ett spår på 250 m som också fick ligga i ca en halvtimme. I början var hon lite ofokuserad men sen började hon koncentrera sig. Tack och lov följde jag efter henne trots att jag trodde hon var helt fel men det var hon inte, bara lite på sidan och hon hittade snabbt på spåret igen!

Fred fick gå samma spår som Roy med ca en halvtimmes liggtid. Det gick inte alls, jag gjorde misstaget att belöna honom med kamp sist vi spårade så nu gick han bara och tittade på mig för att se när kampleksak en skulle komma fram!
😅

Tripp fick för första gången testa spåra, även han fick samma spår som Roy med en liggtid på ca 2 h. Han fattade ingenting först men jag såg att han direkt noterade att jag hade gått där. Jag fick ta tillbaka honom till spåret några gånger men sen började han fatta mer och mer vad jag ville. Jag tror han tyckte det var roligt så han kommer helt klart få spåra igen!

Tripp med kampleksaken :heart
272039657_5044727585577439_8437981637616200916_n.jpg

Jag har rätt bra koll :angel: (Framförallt när det handlar om sådana som syns mycket på tävlingar)

Vill du pussa salukivalp så bor ju jag inte allt för långt från Uppsala, får snart hem valp (:nailbiting:) och hon skulle absolut må bra av att träffa andra hundar och se att det finns annat än salukis här i världen.
Det låter trevligt! Just nu pluggar jag nästintill varje ledig sekund så har inte så mycket tid över bara :p

Mamma har lånat min hund igen. Vad gör man utan hund? Jag kommer liksom inte igång med dagen.

Ibland är jag så less på sjuka hundar och allt runtomkring att jag tänker att jag ska sluta med hundar efter Viktor. Han fyller snart 3 år så det dröjer förhoppningsvis ett tag. Nästa stund tänker jag att jag ska ha 3-4 st småhundar. Jag har gott om tid i mitt liv, jag har plats och jag har råd med fler. Samtidigt är det så enkelt med bara en liten hund när man hittar på saker och ska iväg på äventyr.

Jag har jobbat hela helgen, idag tog jag en cykeltur med Nessie och Tay när jag vaknade. Hade tänkt cykla en lite längre lugn runda men eftersom hundarna envisades med att hålla ett högt tempo så blev det en kortare tur istället.

Ikväll ska jag på lydnadskurs med Nessie, det ska bli spännande med ny instruktör och att börja titta på klass 3 momenten. Hoppas att vi inte är sämst :yuck:.

Husse ska iväg på sin lydnadskurs med Tay som går samtidigt fast åt helt annat håll än min.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 551
Senast: fixi
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 742
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 407
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 670
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar