Idag fick Yara möta vår lurcherkompis, och vilken succé det blev!
Jag tänkte att de skulle trivas ihop eftersom de båda är supersnabba och har oändligt med energi, men att det skulle bli en så perfekt lekdejt hade jag inte ens kunnat föreställa mig.
Vi möttes vid tågstationen. När hundarna såg varandra så började de spana, smått smyga på varandra och det förvånade mig eftersom Yara annars brukar reagera med att flyga mot andra hundar i full fart. De kom nära varandra, nosade lite... och poff så ville de leka och sprattla runt som galningar båda två! Jag och matte hade tänkt gå en stund för att låta dem bekanta sig med varandra, men beslutade raskt att gå raka vägen till rastgården.
Väl i rastgården... herregud vilket galet tempo det blev
Alltså, vinthundar är ju snabba, men de är två är ruskigt snabba även för att vara vinthundar, och de sprang så fort det gick där i rastgården. Jag och matte blev nästan rädda när vi såg hur fort det gick, och de sprang länge! Efter en stund verkade de trötta, men ville inte koppla av, så vi kopplade dem och gick en ca 5 minuter lång promenad. När vi kom tillbaka var rastgården som tur var fortfarande ledig, så vi gick in där igen.
Poff, full fart igen, och de sprang länge igen! Till sist blev det i alla fall att benen rörde sig i galopptempo, men det var inte riktigt galopptempo på hundarna
Därefter travade de, puttade lite på varandra och gick till grinden. De var helt enkelt totalt slutkörda båda två. Vi gick till tåget igen och beslutade att ses även imorgon. Det gäller att passa på när det går.
Men det som var mest fascinerande ändå var att se hur de lekte. Normalt sett tycker jag alltid att det är någon som vill leka lite hårdare än den andra, eller så vill båda jaga och den ena är inte bekväm med att bli jagad, eller så vill någon brottas lite när den andra inte vill, eller så är de för ojämnt snabba... De här två lekte så perfekt! Jämnsnabba, lika uthålliga, lika i kommunikation och lekstil, turades om med vem som jagade och vem som blev jagad... Det skulle tveklöst gå att filma hela deras lek och ha som någon slags undervisningsmaterial för att visa hur fint det blir med två riktigt synkade hundar.
Efter den lekdejten fick Yara lite extra mat, och herregud så trött hon har varit! Tidigare i veckan har hon sprungit ut i hallen så fort jag har rotat runt bland ytterkläder, oavsett hur mycket vi varit ut. Tydligen gör hon så hemma också allt som oftast om jag förstått det rätt. Hon är iaf alltid ivrig på att komma ut. Men inte nu ikväll! Nä, hon låg på soffan när jag hade på mig jacka och kom med hundarnas reflexvästar. Jag fick börja med att ta upp Aysu för att Yara alls skulle tycka det var intressant att följa med ut. Hon ville bara sova
Jag gillar trötta hundar