Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle föredra en hund som den här där man faktiskt ser benen!
1641622162009.webp

Faktum är att ingen person jag pratat med som inte kör vänstervarvet tycker att enorma pälsmängder är ett plus. Ser många hundar som är nertrimmade på sommaren samtidigt som folk inom rasen tar sig för pannan och menar på att pälsen fyller en funktion, ja kanske för 40 år sen när pälsen var lagom men inte idag när mängden päls mångdubblats.
Problemet är också att många hundägare faktiskt är för loja för att borsta pälsen så mycket så hunden slipper tovor eller samla på sig en filtmatta längs huden så för hundarnas skull skulle en måttlig och lättskött mängd päls vara att föredra.
Jag själv är för slö för pälsvård och har inte hundar som behöver det mer än möjligen i fällning. Nike som är makens agilityhund skulle behöva borstas men det löser vi genom att klippa ner henne istället.

Faktum är att ingen person jag pratat med som inte kör vänstervarvet tycker att enorma pälsmängder är ett plus. Ser många hundar som är nertrimmade på sommaren samtidigt som folk inom rasen tar sig för pannan och menar på att pälsen fyller en funktion, ja kanske för 40 år sen när pälsen var lagom men inte idag när mängden päls mångdubblats.
Problemet är också att många hundägare faktiskt är för loja för att borsta pälsen så mycket så hunden slipper tovor eller samla på sig en filtmatta längs huden så för hundarnas skull skulle en måttlig och lättskött mängd päls vara att föredra.
Jag själv är för slö för pälsvård och har inte hundar som behöver det mer än möjligen i fällning. Nike som är makens agilityhund skulle behöva borstas men det löser vi genom att klippa ner henne istället.

Grälen som uppstår i sheltiegrupperna på Facebook om någon lägger ut bilder på en nedklippt sheltie eller frågar om klippning för en sheltie med besvärlig päls är ganska förfärliga. Vet att liknande diskussioner dyker upp i schapendoesgruppen också. Kanske gäller det för alla pälshundsgrupper där det inte är "rätt" att klippa.

Alltså det dyker upp bra tips för de som vill kunna behålla hundens päls trots problem, men också kommentarer som att det är hemskt att beröva (sheltien) på sin fantastiska päls. Men alltså - vilken hund bryr sig egentligen? Ja om det blir problem om man vill försöka spara ut den igen kanske...

Äh, jag borde nog kliva ur de där grupperna. Är så starka åsikter om fåniga grejer. Det var visst hemskt att använda sele också. Sheltisar skaman ha lösa eller med halsband för de är alltid följsamma och lydiga och drar aldrig i kopplet.... 🙄 och det är jättelätt att få dem att inte skälla eftersom de är så lättlärda och de är ALLTID snälla mot andra djur och hundar. Annars är det fel på ägaren (kanske sant?) 🙃 eller rentav dålig hundägare.

Nej nu ska jag ge mig innan jag besudlar hela hundforumet med negativitet 😅. Ska njuta av min långpälsade, selebärande, lättsamma, halvskälliga, ej så lydiga, mycket goa, ibland griniga, morgonpigga glada sheltie 😊.

Jag trimmade hela Alvin idag för första gången sen juli, det är riktigt länge sen, längsta på evigheter. Pälsen växer som ogräs i rent tempo men den har varit otroligt vacker när den varit några centimeter lång, gyllene och vågig och len som silke. Jag ville ha honom kvar med den pälsen och låta den växa men det blev jobbigt för oss båda. Det är ställen där dom flesta hundar kan få tovor som blev problem och som försvårades lite mer av att täckena skavde mot pälsen och bidrog till tovor. Alvin är den hårigaste puff jag sett.

Jag borstar båda varje dag, avsätter runt 30minuter per dag på pälsvård. När Alvin är fullpälsad kan det bli 40-50 minuter med honom ovh Milou.

Men nu började pälsen tova sig trots daglig borstning och Alvin tyckte det var jobbigt när jag skulle ta bort tovorna så vissa tovor fick klippas bort för att jag inte ville dra och slita i honom, han är så pälsöm.

Så nu rakades det mesta bort, kort och len och slät, fin och välvårdad men saknar hans långa päls lite förutom när vi båda njuter när det bara är svans, lugg och tänder som behöver borstas nu. Skönt!

Min hund brukar inte rulla sig i saker men idag hittade hon en död fisk och den var tydligen oemotståndlig. Hon fick gnott in den ordentligt i pälsen för jag har inte lyckats tvätta bort stanken. Och nu har hon legat i min säng och snarkat under kvällen så den luktar säkert också fisk nu :meh:

Min hund brukar inte rulla sig i saker men idag hittade hon en död fisk och den var tydligen oemotståndlig. Hon fick gnott in den ordentligt i pälsen för jag har inte lyckats tvätta bort stanken. Och nu har hon legat i min säng och snarkat under kvällen så den luktar säkert också fisk nu :meh:
Fy så hemskt! Men jag kan tänka mig att hon är väldigt nöjd? :D

Border collies <3

Valpen han inte ens vara hemma i en timme innan flocken hade både bekantat sig och börjat leka och ta hand om honom.

Och han, 8 veckor gammal idag och bott i hundstall senaste veckan, går till dörren och piper när han vill kissa:D

Han är också makalöst trygg, miljöstark och oberörd av ljud, så jag är lätt nervös att det är den där terrängående rymdbilen han är döpt efter :nailbiting:

Video på första lekinviten från Zoe. Varning för dårskap.

https://www.instagram.com/tv/CYetP7bKD_j/?utm_source=ig_web_copy_link

Border collien här hemma är rätt billig just nu.. Han har lagt sig till med att ryka på de andra hundarna, troligen lite resursförsvar ihop med tonårshormoner. Jag har dock inte varit med om att en ung hane går på äldre tikar tidigare men så har jag inte haft blandflock heller. Tikarna har haft en liknande period i samma ålder oftast i samband med löp. Det som gör det mindre kul är att Tay är betydligt större än de andra hundarna och förbannat mycket snabbare i reaktionerna och faktiskt skulle kunna göra ordentlig skada om oturen är framme. Försöker förebygga och de är numera aldrig ihop tillsammans utan tillsyn.
Kan också spela in att vi inte är riktigt lika aktiva nu när det är snö och jag har haft nån sjuk period och varit hängig däremellan. Husse har börjat jogga lite smått med odågan (han har broddade löparskor) och han går på lydnadsträningar men agilityn är på paus några veckor nu.
Nessie är också hopplös och påstår att livet suger eftersom hon fått för lite träning nu när jag varit sjuk och inte fått blåsa ur sig ordentligt med riktiga träningspass. Har tagit covid test som vart negativt och börjar känna mig frisk.

Ebrah är SÅ uttråkad nu. Jag har storstädat hemma. Hon går efter mig, kollar vad jag gör, vill INTE gå in från rastningsrundorna (kör ner alla tassar i marken och vägrar gå) och när hon såg en annan hund ute blev hon sjövild... :grin: Önskar att jag kunde förklara för henne att om hon bara har tålamod en dryg timme till, då ska hon få träffa en salukikompis, gå till rastgård och springa jättejättemycket! Men ja, hon förstår ju tyvärr inte svenska på det sättet. Gissar dock att hon kommer vara mycket glad om några timmar.

Det är sååå synd om Nessie, hon ger mig anklagande blickar från sin hög med kuddar i soffan. Nu ska vi dock snart åka iväg och träna I inomhushall så förhoppningsvis blir hon nöjd sen..

20220109_125112.webp

Som den nakenhund han är strejkar Milou emot starkt att gå ut i den här kylan och snö och slask trots att han har både skor och täcke. Han total vägrar det här med vinter. Alvin är inte heller så förtjust men hänger på. Milou får man peta på och lyfta och uppmuntra och han gör sig själv till en tung lealös säck för att göra det svårare för mig. Men när han väl kommer ut och det inte regnar eller är jätte kallt inser han att det ju är ganska roligt ute. Men det är ju inte så konstigt att frysa om man är naken.

Har nu ett styck svart saluki på besök :) Vi började med att (tillsammans med matte @Netted ) gå till rastgård för lite spring. Därefter tog jag alla långbeningnar på en liten promenad så att det blev vi som lämnade matte och inte matte som lämnade sin saluki.

Yara tog allting med ro och har nu växlat mellan att undersöka hela hemmet och att vila. Hon har ätit sin middag, försökt fjäska för Ebrah och ger det space till Aysu som Aysu vill ha (hon är något skeptisk till vår besökare). Förutom att hon inledde med att välta ut en hel vattenskål över en matta så har det gått finfint till en början. Tror nog det ska gå bra att ha henne här under en veckas tid när matte är iväg på äventyr.

271647609_2173628549452180_1807250222997533815_n.jpg

Kamerans batteri är laddat nu, så imorgon ska vi ge oss ut på någon trevlig promenad och försöka dokumentera det hela lite.

Jag kan också konstatera att ja, Ebrah är mycket nöjdare nu jämfört med när jag skrev tidigare idag om att hon hade överskottsenergi :p

Mycket möjligt. Men poängen var att det finns pappisar som ser ut sådär utan klippning också.
Och att jag saknar de pälsarna eftersom jag har ett pälsmonster. Tycker inte att man ska behöva klippa en spaniel för att den ska funka i vardagen.
Alltså -trenden mot mer och mer päls är enligt min åsikt ganska ledsam
Får mig att tänka på en person jag träffade för många år sedan nu, som hade pappis och var upprörd över att folk försökte avla på sådana med för lite päls... De skulle ha jättemycket ansåg hon, för pälsen var en del av vad rasen var, typ. Jag var för ung och hade för lite kunskap för att kunna diskutera det ordentligt, men minns att jag blev väldigt förvirrad av resonemanget... Hon ville uppenbarligen ha vandrande pälsbollar.

Får mig att tänka på en person jag träffade för många år sedan nu, som hade pappis och var upprörd över att folk försökte avla på sådana med för lite päls... De skulle ha jättemycket ansåg hon, för pälsen var en del av vad rasen var, typ. Jag var för ung och hade för lite kunskap för att kunna diskutera det ordentligt, men minns att jag blev väldigt förvirrad av resonemanget... Hon ville uppenbarligen ha vandrande pälsbollar.
En del av min sorgsenhet är också den att de övergår till att vara små dockor som inte funkar i ett aktivt liv. De är (ska vara )glada arbetsmaskiner. Det är ju helskotta en spaniel! :D

Mängder av päls gör inte hunden något gott. Alls.
Det är bara missriktad ägarfåfänga

Alltså, jag älskar att ha tre salukis hemma ändå. Det är så underbart att bara sitta och iaktta dem, se hur de interagerar med varandra osv. De börjar bli avslappnade i varandras sällskap, men är fortfarande mycket nyfikna på allt som händer. Vi var till rastgård i morse så att de skulle få umgås lite fritt utomhus igen (matte har sagt ok till att jag släpper i rastgårdarna) och det var nog bra. Just för sekunden så sover alla hundarna i soffan, jag äter lunch och ska om en stund ge mig av för att kolla efter några böcker på biblioteket.

Alvin vägrade gå när vi kom utanför gården igår, tittade på honom och såg honom kliva med besvärad min och höga ben och sen blänga på mig. Kom på att jag glömt skorna! 🤣

Gick hemåt igen för att hämta dom, då sprang han. Vände och tänkte att han bara behövde komma igång lite men nej, så fort vi gick bortåt vägrade han gå igen. Han har blivit så bortskämd och van med rena, varma och torra tassar så nu vill han inte gå utan skor:angel: Bara att acceptera för jag har aldrig haft så lite jobb som nu,ingen som fryser ingen köldkramp, ingen snö mellan trampdynorna, inga blöta eller smutsiga tassar när det är lite blaskigt, inget salt på trampdynorna och stötdämpare på grus och krossad sten.

Det tog mig år att hitta dom perfekta skorna men nu är dom här. Skulle lätt kunna bli hundskoförsäljare. Det är sån stor skillnad på både Alvin och Milou.

Igår kunde vi ta dränaget på Ivars sår. Det ser ut att läka fint men det låter precis som det är luft under huden på ett ställe, ca 15 cm från såret. Det låter liksom lite ihåligt och knastrigt när man tar där. Någon som varit med om något liknande?
Ingen ömhet, svullnad eller värme när man tar på stället och han har ingen feber. Tanken är att resten av stygnen ska tas på typ söndag.

Har ringt upp kliniken som sydde ihop honom men de skulle ringa upp under dagen.

Igår kunde vi ta dränaget på Ivars sår. Det ser ut att läka fint men det låter precis som det är luft under huden på ett ställe, ca 15 cm från såret. Det låter liksom lite ihåligt och knastrigt när man tar där. Någon som varit med om något liknande?
Ingen ömhet, svullnad eller värme när man tar på stället och han har ingen feber. Tanken är att resten av stygnen ska tas på typ söndag.

Har ringt upp kliniken som sydde ihop honom men de skulle ringa upp under dagen.
Min häst fick ett sår där det nog kom in luft runt om, knastrade när man kände där. Det gick bort av sig själv ett tag efter att såret läkte och var aldrig några problem. Nu var hennes sår mycket mindre, behövde inte sys utan bara smörjas in.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 551
Senast: fixi
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 742
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 407
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 673
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar