Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Känns hur grymt som helst :D De kvalar på de 5 bästa tävlingsresultaten från året, Aysu tävlade bara 5 gånger men fick jäkligt bra resultat de gånger hon var med :p Hoppas nu bara att hon väntar med löpet till efter EM (misstänker att hon annars prickar in det precis till när vi ska tävla...) så att vi faktiskt kommer iväg. Jag har drömt om att ha en hund med på EM sedan 2008 när jag fick veta att EM fanns, så ja, nu vill jag verkligen inte missa det. Kommer dock bli nervöst att vara med, det är så extremt duktiga hundar med eftersom det bara är de bästa från varje land som kommer dit.

Jag är så nöjd att jag slutade tidigare från jobbet och hann med både vanligt promenad och 20 minuter DW-promenad med Billy innan det blev kolsvart ute. :D

2015-01-07-1619_54ad4e84e087c34402630707.jpg

Att dra kätting i blötsnö är tyngre än vad man kan tro. ;)

@Blueberry Vart har du köpt den där görsnygga selen? Och finns det någon tydlig guide för hur man mäter? För jag tycker mig se att den sitter lite annorlunda i fronten än en vanlig dragsele? (Många frågetecken som behöver rätas ut.)

Kokt skinka är tydligen grejjen! :d
Har en liten grabb med mycket ludd i öronen, det är mycket roligare med annat än att komma när matte ropar. Puh, vad jobbigt - han har alltid kommit direkt tidigare.
Men igår så hade jag kokt skinka med. Första gången så kom han inte direkt för att jag ropade utan följde med kompisens hund. Men han fick skinka, och sen- sen kom han! :bump: Även när de stack iväg långt bort i skogen efter nått, så vände han och kom! TJOHOBA!
Kommer med andra ord ha kokt skinka i jackfickan ett bra tag framöver :P

@Blueberry Vart har du köpt den där görsnygga selen? Och finns det någon tydlig guide för hur man mäter? För jag tycker mig se att den sitter lite annorlunda i fronten än en vanlig dragsele? (Många frågetecken som behöver rätas ut.)

Jag älskar den!
Det är en tjej i Finland (hon pratar svenska) som har sytt den, om du söker på Jum-Jum's på Facebook så hittar du henne.

Det finns tydlig mätguide, men snabbt förklarat är det måtten manke-bröstben, bröstben-mitt på bröstkorgen, mitt på bröstkorgen-bakom bakbenen, runt bröstkorgen och rygglängd som du behöver ha :)

Och den sitter väl typ som en y-sele fram. Billy har matchande halsband på sig som kanske lurar dig?

Ja, jag fasar fortfarande för att lägga upp dagsfärska bilder på Ciro men snart är hans fina muskulösa kropp tillbaka!
Lite bilder ifrån dagens lekstund:

img_8663_54ad9109e087c35be3678954.jpg

Favoriten - Dra i träd

img_8532_54ad9105e087c30763dd3f17.jpg

Förstår ni varför jag kallar min hund hoppe-tossa? ;)

img_8539_54ad91062a6b2206894a3100.jpg

Nos, nos.

img_8620_54ad9108ddf2b33d67051f47.jpg

Ciro blänger misstänksamt emot kameran.

img_8654_54ad911fe087c35be3678957.jpg

"Våga inte ens titta på MIN pinne (träd)!"

Jag älskar den!
Det är en tjej i Finland (hon pratar svenska) som har sytt den, om du söker på Jum-Jum's på Facebook så hittar du henne.

Det finns tydlig mätguide, men snabbt förklarat är det måtten manke-bröstben, bröstben-mitt på bröstkorgen, mitt på bröstkorgen-bakom bakbenen, runt bröstkorgen och rygglängd som du behöver ha :)

Och den sitter väl typ som en y-sele fram. Billy har matchande halsband på sig som kanske lurar dig?
Tack!
Och eh.. Smart-ass me trodde att halsbandet var tillhörande rem för selen. Vad nu den skulle göra.. Strypfunktion? :D

Tittar lite mer noga på årslistorna för saluki nu. Flera hundar som jag verkligen tycker om är bra placerade på LC-listorna. Men såklart, de jag brukar gilla brukar vara de funktionella hundarna :p
Hur som helst, Aysus jättefina bror kom på 9e plats bland LC-hanarna och min Wahidahs brorsdotter (därmed även nära släkt med Aysu också :p) kom på 8e plats bland tikarna.

På utställningslistan kom Wahidahs brorson 4a och Aysus andra bror kom 6a. Aysus yngre halvbror kom på 17e plats. Sedan har de "bästa avelshane" osv också. Den hanen var i år Aysus och Wahidahs pappa, baserat på avkommornas utställningsresultat då. Wahidahs bror kom 8a, Aysus farfar var på plats 15 och Aysus mor var på plats 6 bland avelstikarna.

På kombinerat-listan, där de har med hundarna som både ställts ut och tävlat LC så hamnade Aysus mor på 8e plats och brorsorna på plats 2 och 7. Wahidahs brorson kom 4a där.

Kort sagt, många av mina hundars nära släktingar på listorna, utöver Aysus egna andraplats på LC-listan då. Fast ja, egentligen är det ju bara lure coursingen jag bryr mig om ;)

Satt och filurade på hur vårt 2014 var, och jag måste säga att Ladda verkligen vuxit från att ha varit en valpig ungtik till att ha blivit en (relativt..) mogen ung dam! :)
Främst till sättet, men även till utseendet så klart. Hon är född i april 2013, så det har ju varit en tid när det hänt mycket med henne framförallt mentalt.

Dessutom har vi gjort en del bra grejer detta året, i tidsordning med början i februari-ish:
  • GK anlagsprov viltspår
  • 1:a pris öppen klass viltspår
  • 2 excellent på utställning, en nationell och en internationell
  • GK prov på permobjörn, med 42 av 45 möjliga poäng
  • Ett fint BPH med goda vitsord från bedömaren
  • Godkänt jaktprov, unghundsklass med 57p (maxpoäng ca 73, rasmedel 49p), näst högsta poäng i kullen
  • Första drevdjuren skjutna (vildsvin och rådjur)
Min pärla :love:

Har tagit det otroligt jobbiga beslutet att omplacera vår heeler. :cry: Han har aldrig riktigt kommit överens med vår andra hane, men nu i helgen brakade helvetet lös av okänd anledning och nu tål dom inte ens att se varandra utan att det blir slagsmål. Allt känns bara helt svart just nu, han är verkligen min drömhund och det känns bara så orättvist att det skulle sluta så här. :cry: Hur hittar man ett hem för en prins som bara är värd det allra allra bästa?

Åh najj, vilken mardröm! :(

@Red_Chili Tack, jag är faktiskt väldigt stolt över henne.
Det är ju min första helt egna hund, så jag känner att jag inte misslyckats helt iaf! :D

Oh, spännande! Jag (Ladda) blir din första kund :D

Jag har nu skickat in för Årets Allroundhund och Årets lydnadshund i svenska schnauzer-pinscher klubben samt Årets Lydnadshund och Årets Rallylydnadshund i Dvärgschnauzerringen. Resultaten presenteras tyvärr inte förrän februari-mars när resp årsmöten varit, så vi får vänta lite....
Har stora förhoppningar på en Topp 5-plats på årets allroundhund (hundar från sammanlagt 9 raser som tävlar så det är hård konkurrens) men de andra är mest bara för kul :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka