Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Monstermom, är Monster snäll mot andra hundar då? Det har jag för mig att han är? Det verkar ju Bullen också vara? Då borde det ju gå bra även om de inte tänkt sig att han ska bo med hanhund?

Förövrigt är du dum, jag gick in på hundstallet och tittade nu, och de har fortfarande kvar lilla hunden Buddy. Den är ju SÅ söt och Aysu hade tokälskat att ha en liten, liten kompis att busa runt med! Varför vill ingen ha den lilla? Keliga småhundar borde ju vara hur populära som helst? Visst, han har fult(!) skägg nu, men det går ju att klippa bort :D

Det beror på vad man menar med snäll, han är skitjobbig tills han landat i "OK, den här hunden tänker inte döda mig", han blir så upp i varv att han reagerar 10 000% på ifrånfräsningar (han bokstavligen flyger iväg, det är som om han har fjädring under fötterna) men 0,2 sekunder senare är han tillbaka igen med tretusen klumpiga lekförsök. Han menar inte något illa, men trevlig är han inte...

Med hundar han känner sig trygg kan han leka och umgås normalt, och inte varva ihjäl sig om han får en tillsägelse, men det är ju en bit dit.
(Och i koppel på lite avstånd är han enormt otrevlig, där kör han hela "jag är livsfarlig"-registret. :()

Buddy ser då för rolig ut faktiskt! Vad är han, yorkie+chihuahua? Tycker gott du ska ta hem en lillebror till dina tjejer - och till julhelgerna kan du spara ut skägget igen, tänk dig honom med tomteluva och nissedräkt! :rofl:

Edit: Och jag fattar heller inte att de har så många små söta hundar!? Pudlar och chihuahuor mm, hur kan de ens hamna på stallet, än mindre ha svårt att hitta nya ägare??? Själv dras jag ju inte till dem (Buddy är ju min nr 1, ifall någon missat det...), men de är ju jättepopulära i allmänhet!:confused:

Buddy ser då för rolig ut faktiskt! Vad är han, yorkie+chihuahua? Tycker gott du ska ta hem en lillebror till dina tjejer - och till julhelgerna kan du spara ut skägget igen, tänk dig honom med tomteluva och nissedräkt! :rofl:

Edit: Och jag fattar heller inte att de har så många små söta hundar!? Pudlar och chihuahuor mm, hur kan de ens hamna på stallet, än mindre ha svårt att hitta nya ägare??? Själv dras jag ju inte till dem (Buddy är ju min nr 1, ifall någon missat det...), men de är ju jättepopulära i allmänhet!:confused:

Måste nästan vara någon sådan korsning. Ser ut som om han kan vara rolig att ha som rallylydandshund i alla fall och sådana kan jag aldrig få för många av :D Är dock tveksam till att ha hund under 30cm i mankhöjd med sprattlig saluki. Inomhus är ju en sak och i koppel, men om de tex släpps lösa ute... Vet inte om jag skulle våga pga skaderisken. Men alltså... tomtedräkt på den lilla... jag hade skrattat ihjäl mig! :rofl: :bow:

Ja, eller hur! Jag förstår det inte heller. Och framförallt förstår jag inte att de inte blir sålda på två sekunder. Som Buddy, han har varit där i säkert någon månad.

Måste nästan vara någon sådan korsning. Ser ut som om han kan vara rolig att ha som rallylydandshund i alla fall och sådana kan jag aldrig få för många av :D Är dock tveksam till att ha hund under 30cm i mankhöjd med sprattlig saluki. Inomhus är ju en sak och i koppel, men om de tex släpps lösa ute... Vet inte om jag skulle våga pga skaderisken. Men alltså... tomtedräkt på den lilla... jag hade skrattat ihjäl mig! :rofl: :bow:

Ja, eller hur! Jag förstår det inte heller. Och framförallt förstår jag inte att de inte blir sålda på två sekunder. Som Buddy, han har varit där i säkert någon månad.

Bullen (skrev fel i förra inlägget, hann inte ändra - de har för lika namn :o) har varit där i snart ett år!!! :arghh::arghh::arghh:
Jag minns att jag skrev om honom i våras/somras någon gång... Hittad övergiven bunden i en lyktstolpe, med kopplet bundet runt magen... :cry:

Men jag fattar ju ändå att en hund som han kan vara lite svår att placera, han är någorlunda stor, han har en del problem, och han (ser ut att) inte ha de allra enklaste raserna i sig. Eller en hund som Choko - vilken stilig grabb! - säkert inte den lättaste att hitta ett bra hem till med tanke på att hans rastyp och utseende kan locka fel personer. Men jag tycker man hör en hel del om att det minsann inte går att hitta rätt hund på Hundstallet, där är bara kamphund efter kampund - där är 50% småhundar just nu... Och ja, några av kampundstyp, och några av brukshundstyp, men det är faktiskt flest av småhundarna. Mysko...

Var det förresten någon annan som hörde om flockar av förvildade chihuahuor i USA under året? Att det pga hur populär rasen varit ett tag (pga TV etc :banghead:) blivit den ras som överges mest, folk släpper bara ut dem på gatorna och låter dem förvildas. Och i hundstallen är det den vanligaste rasen numer.

Nån som har koll på om det stämmer eller bara var en vandringssägen? Kan det vara något liknande här?

Snälla ta hem Bullen, så jag kan släppa min fixering! :nailbiting: :love:

Han ser ut (och beskrivs) som Monster light, jag står inte ut med att han fått spendera större delen av sitt liv där utan att han hittat ett hem! :arghh::cry::rage::down:

Alla hundarna där förtjänar givetvis att hitta bra hem, men Bullen får mig bokstavligen att gråta... Ja, jag är en fånig typ. :o
Tror dock inte att det hade varit helt bra med tanke på att vi har en 12 veckor gammal ligist här hemma just nu... Dessa stackars hundar är det enda jag kan tänka på när jag ser på Blocket som fullkomligen svämmar över av alla möjliga (och omöjliga) oplanerade eller o-igenomtänkta valpkullar:cry:

Senast ändrad:
Var det förresten någon annan som hörde om flockar av förvildade chihuahuor i USA under året? Att det pga hur populär rasen varit ett tag (pga TV etc :banghead:) blivit den ras som överges mest, folk släpper bara ut dem på gatorna och låter dem förvildas. Och i hundstallen är det den vanligaste rasen numer.

Nån som har koll på om det stämmer eller bara var en vandringssägen? Kan det vara något liknande här?

Detta med chihuahuor i USA stämmer ju och det skulle inte förvåna mig om det blivit en slit-och-släng ras även i Sverige. Även om den inte kastas ut på gatan på samma sätt här.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19578530.ab
http://nyheter24.se/nyheter/udda/763339-chihuahuor-satter-stad-i-skrack-jagar-barn

Jag är så nöjd med mitt beslut att inte avla på Stoja! Det har varit en dröm, om hon blev bra nog och om allt annat föll på plats, men det känns bara så rätt.
Dels för att det är rätt beslut pga hennes brister, men också för att jag sen dess mer kan acceptera bristerna (vilket gör mig lite orolig inför kommande hundar och ev. avel, det är ju jätteviktigt att erkänna var det brister!) och jobba med dem. Samt släppa undermedveten stress över att meritera henne...
Ibland är man bra dum.

Balder åkte idag till sitt nya hem. Känns hemskt just nu. Men det fungerar inte med slagsmål hemma vareviga dag. Han blir ensamhund nu vilket är det bästa för honom.

Har bokat en valp till nästa helg. Lite tröstande men det känns ju. Mina träningsmål blev ju lite annorlunda tanken var att gå rallylydnad med Balder och agility fortsättning med Buster. Nu blir det det sistnämnda och en valpkurs. Men men lite kiss och bajstorkning har man inte dött av än iaf ;)

Jag har råkat (...) börja med rallylydnad. Och så råkade jag få en träningskompis inom rally. Så idag har Stoja gått igenom nästan alla moment, Sigge kan de sen innan och jag sitter nu full av träningsinspiration och letar banor och planerar hallträning. Kl 2 på natten... ;)

Jag har råkat (...) börja med rallylydnad. Och så råkade jag få en träningskompis inom rally. Så idag har Stoja gått igenom nästan alla moment, Sigge kan de sen innan och jag sitter nu full av träningsinspiration och letar banor och planerar hallträning. Kl 2 på natten... ;)

Jag.. eh. Råkade precis anmäla Aysu till en rallylydnadstävling :nailbiting: Visst har jag tänkt tävla nästa år, men nu när jag ser henne i listan med anmälda hundar på SBK-tävling så blir det så mycket mer... på riktigt. Vad har jag gett mig in på egentligen..? Nu MÅSTE jag ju träna ordentligt så att vi klarar debuten i februari utan allt för mycket svårigheter.

Jag.. eh. Råkade precis anmäla Aysu till en rallylydnadstävling :nailbiting: Visst har jag tänkt tävla nästa år, men nu när jag ser henne i listan med anmälda hundar på SBK-tävling så blir det så mycket mer... på riktigt. Vad har jag gett mig in på egentligen..? Nu MÅSTE jag ju träna ordentligt så att vi klarar debuten i februari utan allt för mycket svårigheter.
Stora fördelen med tävling, en blir tvungen att ta tag i saker och ting NU och inte sen ;):p

Stora fördelen med tävling, en blir tvungen att ta tag i saker och ting NU och inte sen ;):p

Delvis därför jag tävlar, jag tränar inte om jag inte har sikte på tävling. Ingenting tränar jag! Visst älskar jag att träna hund, det är ju hur kul som helst, men det blir ändå inte av. Förstår inte riktigt varför det måste vara så :p

Vi har haft fullt upp med jakt i juldagarna, av åtta dagar har hon jagat fem. Ca 6,5 mil har det blivit, i mossmarker, kuperad terräng och skog med allt som hör till så klart.
Sista dagen fick hon dock skav på båda av de övre trampdynorna på frambenen, så nu får hon vila några dagar :)
Känns skönt att hon inte varit helt slut eller varit särskilt stel trots att hon gått hårt senaste tiden.

Kul! Vilken?

Har suttit senaste dagarna och letat både kurser och tävlingar till våren. Måste bestämma mig för vad jag vill prioritera dock, jag vill lite för mycket.

Träningstid för banträning i rally bokad i alla fall på måndag :)

Tänk så många gånger det går att bli stolt över sin lilla hund under en och samma promenad!
Aysu fortsätter att utvecklas och åh, jag älskar att se det.

Idag gick vi 2½ timme i skogen. Aysu fick vara lös nästan hela tiden. Hon höll sig så nära att jag ibland tappade bort henne och kom fint när jag ropade för att hon började hamna för långt bort.
Sedan mötte vi ett gammalt pensionärspar. Jag kallade in Aysu och kopplade, inga som helst problem, ingen tveksamhet, ingenting.
Ett tag senare flög det ut en joggare med stor svart hund framför oss. Hunden lät rejält otrevlig (men enligt husse var den bara glad... nåja) och Aysu tog några steg mot den för att säga ifrån. I ren reflex skrek jag åt Aysu att stanna, vilket resulterade i att Aysu blev som fastlåst i marken och lätt gick att koppla. Ytterligare ett tag senare märkte jag på Aysu att det fanns något i närheten och valde att koppla henne, en stund senare dök det upp ännu en hund men hundmötet gick jättefint.

Kort sagt, det verkar som om både inkallning och stoppkommando fungerar när de behöver fungera :banana: Jag vet inte hur hon skulle reagera om det dök upp vilt framför näsan på henne, för enda gången det hänt så såg jag viltet innan henne och kallade in. Men ja, vilken frihet det är att kunna gå med hunden lös stora delar av promenaden. Här vet jag dessutom var det finns vilt, hur de rör sig i området, vid vilka tider osv, så vi ger oss såklart bara ut när det är "säkert". Att det gick att ha saluki såhär, det hade jag inte trott när jag fick hem min älskade Zala för 8 år sedan. Visst får jag jobba ihjäl mig för att det ska fungera, men oj vad det är värt det!

Den jäkla leran har gjort återtåg, efter några ynka få dagar med minusgrader. :mad:

På sätt och vis borde jag väl vara glad, eftersom jag bor i hus och det helt klart märks på kontot om vi får en kall vinter, men jag står verkligen inte ut med leran! Allting är smutsigt, allting är blött, allting är halkigt på ett sätt som tex broddar inte hjälper ett dugg mot. Och mörkt. Så mörkt. Monsters tassar hade torkat upp riktigt bra på bara de här få torra dagarna, nu är de helt slaskiga igen. Det går ju inte att hålla dem torra, då får jag ge honom husarrest! Torkar av honom varje gång han varit ute, men han blir ju inte torr av det utan bara mindre blöt, och innan han torkat helt så är det för det mesta dags att gå ut igen. Min gräsmatta är en leråker, framför ytterdörren är det en sjö av lera, bilen står i lera, det är lera på de asfalterade gatorna, skogen är lera och löv, cykelstigarna är spårig lera, lera, lera, lera. :wtf::rage::banghead::arghh:

ÅH, jag blir knäpp. Grannen har en schäfer hemma då och då. Den skäller. Den piper. Den flyger runt i lägenheten så att det hörs in till mig. Den gör rejäla jävla utfall mot hundar (misstänker att den vill leka men att det slår över totalt i skallen på den). Den är precis lika odräglig som de flesta andra schäfrar jag mött.

VARFÖR ska varenda människa ha en schäfer när de ändå inte tänker aktivera eller träna sin hund på ett vettigt sätt? Och varför i hela världen köper de krävande hundar från oseriösa uppfödare så att de verkligen får hundar att jobba ihjäl sig med?

Så mycket lättare det varit om folk åtminstone kunde snöa in sig på att ha någon riktigt lat liten hundras utan direkt aktiveringsbehov...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka