Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Duktigt! :D Minns när jag lyckades kalla in Wahidah trots att en hare flög upp framför näsan på henne första gången, jag var själv SÅ skakis när hon väl var kopplad, sådär så att det nog syntes lång väg hur benen skakade och att jag alls klarade av att stå förstår jag inte :p

Med min hund är det ju ingen egentlig risk att han faktiskt hinner ikapp en hare, i alla fall inte efter de första meterna. :laugh:
Men jag vill ju såklart inte att han ska sticka efter ändå, så det var jäkligt skönt att inkallningen funkade fast han redan var uppe i femtitusen varv innan han fick syn på haren.

Jag har två misslyckade inkallningar på honom totalt, och ena gången var när jag kastade en belöningstrasa ut över en gräsplätt, hunden rusade glatt efter - och jag ser en katt sätta sig upp bakom en grästuva och undrande kika efter trasan som singlade över huvudet på den... Monster som ju redan var i jakt efter trasan tvekade ett halvsteg innan han bytte mål till katten som sprang iväg en halvmeter framför näsan på honom. Då var det totalkört att bryta honom med inkallning. :down:

Fick tag på honom bara 20-30 sekunder senare (katten kröp in i en rishög), men då mådde jag riktigt, riktigt illa. Inte för att han sannolikt skulle gjort något med katten (han har inget avslut i förföljande verkar det som) om han alls lyckats komma ikapp, utan bara för den där känslan av att han var helt utanför min kontroll - ingen fysisk påverkan eftersom han var lös, ingen mental påverkan eftersom han var totalt blockerad. Hemskt.

Och ändå är jag bortskämd med att han ju faktiskt bara stuckit två gånger på fyra år. (Andra gången var harar, han hade långlina som small av - det var innan vi hade en inkallning jag ansåg säker nog. Och ja, det stämde ju. :crazy:) Jag tror inte svårigheten ens är i närheten av att få till en sådan inkallning på en saluki! Colour me impad! :p

@Lavine Känner vissa corgin som fäller mera, men min har åtminstone hittills nöjt sig med två gånger per år! Han har dock betydligt tunnare och kortare päls än genomsnittscorgin, inte så mycket underull liksom. Väldigt lättskött och smutsavstötande!

@Lavine Känner vissa corgin som fäller mera, men min har åtminstone hittills nöjt sig med två gånger per år! Han har dock betydligt tunnare och kortare päls än genomsnittscorgin, inte så mycket underull liksom. Väldigt lättskött och smutsavstötande!

Tack för svaret! Så det är inte en ständig matta av korta strån överallt? Vad har du förresten, en cardigan?

@Lavine Nej det kan jag inte påstå. Hos oss ser dammsugaren sällan dagsljuset :angel: men när den gör det är det mest i hörnen det samlats lite pälstussar (som för tillfället består främst av svart heelerull :devil:), men visst, litegrann fäller han ju! Hade dock förväntat mig myycket värre när vi skaffade honom, så det har varit en positiv överraskning.

Vi har en pembroke.

Sitter med smällardvdn på högt ljud och tränar konster med godaste frolicen. Det går fint. Först reagerade Melvin vilket han inte brukar göra inomhus så vi måste motbetinga detta innan det blir värre! Frolic är inte ngt jag annars gillar men när man måste ha ngt oemotståndligt i fickan som inte möglar så är det bra!

Såg på instagram att en kille jag en gång träffade har skaffat sig en jämthundsvalp :confused: Kunde inte låta bli så frågade varför han valde just den rasen.

Det är väl en jakthund som inte passar som bara sällskapshund? Eller?

Och där var den diskussionen igång! Han skrev att man inte behöver vara fårhede för att skaffa en bc och tycker jag är dum i huvudet som skrev att man är puckad om man skaffar en bc som ren sällskapshund. Hans familj hade visst haft en bc och den var världens lugnaste och inte alls understimulerad :idea:

Fått mig en liten näsknäpp om hur svårt det egentligen är att spåra på en frusen, plöjd åker. Valde att lägga hela spåret där (förutom några ynka meter mitt i som gick i gräs bara för att "rensa näsan" lite) just för att göra det lite avsiktligt svårt, men då var det för att det är svårt att i den terrängen (jag håller själv på och bryter fotlederna ungefär vartannat steg, och jag har bara två ben och behöver inte koncentrera mig på nåt annat än att gå) och jag ville att han skulle jobba lite med att hålla koll på kroppen samtidigt som han spårade. Lite multitasking, typ. :p

Men jag tänkte inte alls på hur torrt och jobbigt själva spåret blir. Eller det gjorde jag nog, eftersom jag ju la ett avbrott i mitten! Men jag gav det inte någon medveten uppmärksamhet. :banghead:

Det blev alltså svårt idag för stackaren, ett spår på 1,13km tog över 25 minuter och efter första halvan så stannade han flera gånger och bara stod och spacade ur ett tag. Det hade dessutom väldigt kort liggtid, bara en timme, så han ville gärna gå i vind när det blev för jobbigt att faktiskt spåra... Hade jag inte lagt bara en markering så hade jag avbrutit efter vägen faktiskt, jag kände mig orättvis. Dessutom hade jag lyckats lämna mobilen med den suveräna spårappen hemma när jag la spåret, så jag gick det med visuella markeringar helt och hållet. Jag var bergsäker på att han villat ifrån spåret flera gånger, bara för att upptäcka ett fotspår i en liten frostfläck mitt under näsan på honom. Har tydligt och klart blivit beroende av gps nuförtiden. :laugh:

Men han löste det! Till slut. Och han tycker helt klart det var värt det:
eqxML4j.jpg

(Har tyvärr världens sämsta mobilkamera...)

Åh gud, såg precis Hundstallets julfilm, jag blir helt förkrossad av dessa övergivna hundar!

Och dessutom: Bullen är kvar! Bullen är fortfarande kvar! Vad är det för fel på folk, hur kan Bullen fortfarande inte fått ett nytt hem!? :arghh:

Idag är Wisslan nöjd. Åkte hemifrån 10.30 för att först träna sök för första gången på 6månader och därefter köra lite uppletande. Väl hemma hämtade vi upp Ebun för att ge oss ut på promenad direkt innan det blev mörkt och har precis kommit in efter dryga timmen bus i skogen i snön.
Nöjd kelpie -nöjd matte!

Tjohoo! :D Jag har ÄNTLIGEN lyckats filma när Aysu drömmer och "skäller" i sömnen. Det låter så otroligt gulligt och jag har aldrig lyckats innan eftersom hon envisats med att bli tyst så fort jag börjat filma. Zala gjorde precis likadant, men jag tror inte att jag någonsin lyckades filma henne. Ska lägga upp på youtube senare ikväll :D Rest ragg hade hon också, tokhunden, undrar vad hon drömde...

Med min hund är det ju ingen egentlig risk att han faktiskt hinner ikapp en hare, i alla fall inte efter de första meterna. :laugh:
Men jag vill ju såklart inte att han ska sticka efter ändå, så det var jäkligt skönt att inkallningen funkade fast han redan var uppe i femtitusen varv innan han fick syn på haren.

Jag har två misslyckade inkallningar på honom totalt, och ena gången var när jag kastade en belöningstrasa ut över en gräsplätt, hunden rusade glatt efter - och jag ser en katt sätta sig upp bakom en grästuva och undrande kika efter trasan som singlade över huvudet på den... Monster som ju redan var i jakt efter trasan tvekade ett halvsteg innan han bytte mål till katten som sprang iväg en halvmeter framför näsan på honom. Då var det totalkört att bryta honom med inkallning. :down:

Fick tag på honom bara 20-30 sekunder senare (katten kröp in i en rishög), men då mådde jag riktigt, riktigt illa. Inte för att han sannolikt skulle gjort något med katten (han har inget avslut i förföljande verkar det som) om han alls lyckats komma ikapp, utan bara för den där känslan av att han var helt utanför min kontroll - ingen fysisk påverkan eftersom han var lös, ingen mental påverkan eftersom han var totalt blockerad. Hemskt.

Och ändå är jag bortskämd med att han ju faktiskt bara stuckit två gånger på fyra år. (Andra gången var harar, han hade långlina som small av - det var innan vi hade en inkallning jag ansåg säker nog. Och ja, det stämde ju. :crazy:) Jag tror inte svårigheten ens är i närheten av att få till en sådan inkallning på en saluki! Colour me impad! :p

Lyxigt med långsam hund :D Å andra sidan misstänker jag att många som slarvar med inkallningsträningen gör det just för att deras hundar är långsamma, lite "Äh, det gör inget, hunden kommer ändå inte ikapp"...

Wahidah lärde sig ganska snabbt (läs: när hon var ca 3 år gammal) att hon inte fick jaga harar, men att plastpåsar var det bästa som fanns. Minns en gång hur det flög en vit plastpåse över en parkering när vi var på väg hem, hon blev komplett jäkla sjövild. Ungefär 5-10 minuter senare sprang en hare framför oss, då tvärnitade hon :D Mitt mål är att få Aysu precis likadan, men än är jag inte riktigt där... Jag har dock kallat in henne när jag fått syn på hare ute, men då hade hon inte sett den alls. Vet inte vad som skulle hända om hon hann se den först. Beror nog på om den springer från henne eller sitter stilla...

Så skönt det vore med en liten söt och samarbetsvillig luddhund utan möjlighet att springa snabbare än vad man själv klarar :p

Lyxigt med långsam hund :D Å andra sidan misstänker jag att många som slarvar med inkallningsträningen gör det just för att deras hundar är långsamma, lite "Äh, det gör inget, hunden kommer ändå inte ikapp"...

Wahidah lärde sig ganska snabbt (läs: när hon var ca 3 år gammal) att hon inte fick jaga harar, men att plastpåsar var det bästa som fanns. Minns en gång hur det flög en vit plastpåse över en parkering när vi var på väg hem, hon blev komplett jäkla sjövild. Ungefär 5-10 minuter senare sprang en hare framför oss, då tvärnitade hon :D Mitt mål är att få Aysu precis likadan, men än är jag inte riktigt där... Jag har dock kallat in henne när jag fått syn på hare ute, men då hade hon inte sett den alls. Vet inte vad som skulle hända om hon hann se den först. Beror nog på om den springer från henne eller sitter stilla...

Så skönt det vore med en liten söt och samarbetsvillig luddhund utan möjlighet att springa snabbare än vad man själv klarar :p

LÅNGSAM!?! :rage::rage::rage::rage:

Hur vågar du kalla Monster långsam!? Passareru! :cautious:

Skojar bara förstås. :D
Min knäppis är faktiskt helt galen i ballonger, har aldrig funderat på vad som skulle hända om en ballong blåste förbi... Kanske en störning jag borde lägga in i träningen framöver! :up:
(Tar jag fram ballongpåsen så har jag en totalt blockerad hund i knät på fem röda sekunder...)

Den var ju fantastiskt söt och så snälla ögon! Jag blev också sugen på några av vovvarna där...:angel:

Snälla ta hem Bullen, så jag kan släppa min fixering! :nailbiting: :love:

Han ser ut (och beskrivs) som Monster light, jag står inte ut med att han fått spendera större delen av sitt liv där utan att han hittat ett hem! :arghh::cry::rage::down:

Alla hundarna där förtjänar givetvis att hitta bra hem, men Bullen får mig bokstavligen att gråta... Ja, jag är en fånig typ. :o

Det är uppenbarligen något fel på mig, eftersom jag för ögonblicket drömmer hett om att plocka hem Bullen också - två problemhundar! Strålande... :banghead:

Tänkte det när jag såg vad du skrev om Bullen, att jag skulle säga åt dig att ta hem honom, men så fick jag upp tusen motargument från dig i huvudet :p Men ja, har du en hund kan du väl ha två? Tänk så mycket mer du kan lära dig när du har dubbelt så mycket hund att träna med!

Tänkte det när jag såg vad du skrev om Bullen, att jag skulle säga åt dig att ta hem honom, men så fick jag upp tusen motargument från dig i huvudet :p Men ja, har du en hund kan du väl ha två? Tänk så mycket mer du kan lära dig när du har dubbelt så mycket hund att träna med!

Hahaha, tack för "stödet"! :p

Men de vill också att han får bo ensam, eller möjligen med äldre tik - det finns många ord man kan använda på Monster, men "äldre tik" passar inte så bra...

@Monstermom, är Monster snäll mot andra hundar då? Det har jag för mig att han är? Det verkar ju Bullen också vara? Då borde det ju gå bra även om de inte tänkt sig att han ska bo med hanhund?

Förövrigt är du dum, jag gick in på hundstallet och tittade nu, och de har fortfarande kvar lilla hunden Buddy. Den är ju SÅ söt och Aysu hade tokälskat att ha en liten, liten kompis att busa runt med! Varför vill ingen ha den lilla? Keliga småhundar borde ju vara hur populära som helst? Visst, han har fult(!) skägg nu, men det går ju att klippa bort :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka