Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan man få fråga vad det är för hund du har? Att det är någon form utav jakthund förstår jag men tyvärr är jag långt ifrån insnöad i raskatalogen. ;)

Tysk Wachtelhund :)
En kortdrivande hund för allt klövvilt samt räv och hare.

Det är den här grabben som är iväg på kärlekssemester:
DSC_0573-e1417792424216.jpg

Tysk Wachtelhund :)
En kortdrivande hund för allt klövvilt samt räv och hare.

Det är den här grabben som är iväg på kärlekssemester:
DSC_0573-e1417792424216.jpg

Men gud! Undrar inte det är en sådan våra grannar hade! Minns när jag var liten och jämt gick dit och rastade och lekte med den. Skrek på mamma och pappa om att vi skulle köpa en likadan. :rofl: (Varför ha en j**la pudel liksom?", tänkte jag. Jättefin hund! Påminner lite om en flat (?) :confused:

Men gud! Undrar inte det är en sådan våra grannar hade! Minns när jag var liten och jämt gick dit och rastade och lekte med den. Skrek på mamma och pappa om att vi skulle köpa en likadan. :rofl: (Varför ha en j**la pudel liksom?", tänkte jag. Jättefin hund! Påminner lite om en flat (?) :confused:

Haha, det kan det kanske varit :)
Tack!

Njae, det håller jag nog inte riktigt med om, även om det är ett gäng som frågat om jag har en brun flat :p

Flat:
Flat_Coated_Retriever_-_black.jpg

Wachtel:
Wachtelhund2.jpg

Bilder lånade från google.

Haha, det kan det kanske varit :)
Tack!

Njae, det håller jag nog inte riktigt med om, även om det är ett gäng som frågat om jag har en brun flat :p

Flat:
Flat_Coated_Retriever_-_black.jpg

Wachtel:
Wachtelhund2.jpg

Bilder lånade från google.

Ändrade mig nu, haha! Men påminner om varandra gör dom faktiskt. ;)

Första wachteln jag träffade trodde jag var en ful jaktcocker :o

De verkar förövrigt vara överrepresenterade bland BC-folk, har massa bekanta som föder upp just wachtel och BC.

De verkar förövrigt vara överrepresenterade bland BC-folk, har massa bekanta som föder upp just wachtel och BC.

Haha, alla är inte så bildsköna direkt :D Vilket är skönt, det är ju en ras som avlas på prestation.

Jaså?
Ingen av de vi känner med wachtel (dvs typ hela vår umgängeskrets, hallå insnöad :D) har BC faktiskt, men det är väl inte helt ovanligt att folk som har lantdjur samtidigt är jägare.
Däremot är det ganska vanligt att folk som har wachtel även har gråhund, laika, jämte, vorsteh eller tysk jaktterrier.

Senast ändrad:
Alltså, jag tycker inte de är fula, men om det hade varit en jaktcocker hade det ju inte vart en snygg cocker... äh... Ja, du fattar?

Nu har jag besök här av en vän och hennes salukihane. Han är en son till min första tik, och åh vad det märks! Trots att jag inte träffat honom många gånger känns det som om jag känt honom i flera år, just för att han är så lik min älskade tant Zala. Han t.o.m. går och kissar på samma sätt som hon gjorde (och flera avkommor gör) :p och hans sätt att försöka charma andra tikar, uppfostra mig att klappa rätt, åla runt i sängen... Älskade hund! Åh vad jag saknar min tant...

Idag har vi lämnat iväg hanen för parning :bump:
Jag har inte träffat tiken själv, men både hon och husse har fått fina omdömen av flera personer vi känner väl, och som dessutom inte känner varandra. Hon har gjort två riktigt bra jaktprov, ska fungera mer än väl i skogen och är fri runtom på röntgen.
Vi har pratat om att ta en valp ur den kullen, men vi får se vad som händer :) (Du kanske skulle ha en @Snurrfian ? ;) )

I lördags var jag och Ladda iväg och var kungliga hovleverantörer!
Det sköts tyvärr ingenting för henne, men hon jobbade på bra som tusan och jagade hela tiden. 2,2 mil i bergsterräng på en förmiddag, hon sov gott på kvällen...
:angel: Du kan väl pm mig tikägaren så får jag försöka mig på operation övertalning... Maken muttrar om att han vill ha en egen hund eftersom huliganen just nu total nonchalerar honom, inte ens när han försökte få med honom ut fullt jaktklädd gick huliganen med på att lämna mig. :love:

Jag vet par stycken så det kan nog stämma! :D Jag tror som @AraSlei att det hör ihop med att de är arbetsdjur båda raserna.

:angel: Du kan väl pm mig tikägaren så får jag försöka mig på operation övertalning... Maken muttrar om att han vill ha en egen hund eftersom huliganen just nu total nonchalerar honom, inte ens när han försökte få med honom ut fullt jaktklädd gick huliganen med på att lämna mig. :love:
Will do :angel: Påbörja operation övertalning!
Och förbered er på en jaktmaskin ;)

Will do :angel: Påbörja operation övertalning!
Och förbered er på en jaktmaskin ;)
Huliganen har börjat få lite väl långa drevtider känns det som... Jag vill bara känna mig lite tryggare så jag kan gå ut på egen hand lite mer, än så länge känns det tryggast att jaga ihop med fler. Fast när jag helt plötsligt blev utsedd till jaktledare för en jakt så insåg jag att de andra tyckte att jag hade koll nog. ;) Våran normala jaktledare hade förhinder den dagen. :D

Huliganen har börjat få lite väl långa drevtider känns det som... Jag vill bara känna mig lite tryggare så jag kan gå ut på egen hand lite mer, än så länge känns det tryggast att jaga ihop med fler. Fast när jag helt plötsligt blev utsedd till jaktledare för en jakt så insåg jag att de andra tyckte att jag hade koll nog. ;) Våran normala jaktledare hade förhinder den dagen. :D

Hur långa är långa? :D
Ipod kan hänga i lite väl länge ibland, men tiken verkar ha ganska perfekta rundor.

Kul!! :up:

Hur långa är långa? :D
Ipod kan hänga i lite väl länge ibland, men tiken verkar ha ganska perfekta rundor.

Kul!! :up:
1,5h.... :o Men rådjur gick väldigt lugnt, tack och lov att han är spårnoga och inte bara rusar på. De stod till och med still och lyssnade. :up: Det var då jag skulle lyfta bössan och skjuta men fastnade i jackan och skrämde dem i stället.. :meh:

1,5h.... :o Men rådjur gick väldigt lugnt, tack och lov att han är spårnoga och inte bara rusar på. De stod till och med still och lyssnade. :up: Det var då jag skulle lyfta bössan och skjuta men fastnade i jackan och skrämde dem i stället.. :meh:

Haha, okej, det är kanske lite väl länge :D
Ipods optimala drevtider är på runt 20min, men han jagar knappt rådjur längre.. Han tycker det är tråkigt :p
På gris och älg kan han hålla på en timme.

Haha, okej, det är kanske lite väl länge :D
Ipods optimala drevtider är på runt 20min, men han jagar knappt rådjur längre.. Han tycker det är tråkigt :p
På gris och älg kan han hålla på en timme.
Ja lite för länge är det... Nu var det ultimata marker så jag förstår att det gick lätt för honom, det snurrade runt runt i fina bukter... När vi är ute på mossen så blir dreven kortare, det är betydligt tyngre där och svårare att hålla spåret i och med vatten och skarpa lukter. Det är intressant att när porsen luktar mycket så har han väldigt svårt att hålla spåret, jag har oroat mig för nogkvalster och lagt blodspår för att kolla hur han tar det, inga problem. Jaga på andra ställen, inga problem men i porsen så tar det stopp för honom.
20 min tycker jag är det bästa, speciellt för våra marker som vi jagar på till "vardags" :D

Jag och mira är precis hemkomna efter en cykeltur - i ösregn!! Vi cyklade till närmsta skogsväg och där fick hon spurta ordentligt :D Kul!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka