Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll var Max dyr på agility-träningen :love: nu har hindersuget kommit tillbaka (så pass att han hoppar över 1 dm högre än hindrena) och vi kom ett steg närmare ett komplett färdigt slalom.

Vänner och bekanta befinner sig i bebis-bubbla medans jag sitter och nästan grinar efter tillökning vad gäller fyrbeningar här i hemmet. Är så otroligt valpsjuk. :arghh: Orkar inte vänta mer nu!

Och alltså, HERREGUD VAD JAG SKRATTADE åt den här gifen i morse.
Tårarna sprutade och mina kollegor blev nog lite oroliga för att jag hamnat i någon slags psykos :D

Filten, blicken, skeden, gapet:

tumblr_inline_nfhbtzmwp31r79k32_naaaam_54816dc39606ee31ec5a793a.gif

Det är Ivans drömtillvaro som beskrivs i bilen, jag lovar :D

Fick precis ett trevligt mail från en nybliven salukiägare som skrev att hon hade fått stor hjälp av min blogg och frågade lite mer salukigrejer. Tydligen fungerade det jättebra med deras inkallningsträning också :D Alltid kul att få veta att mina små texter blir uppskattade av någon.

Nåja. Nu ska vi försöka komma på något roligt att göra av den här regniga dagen... Huh. Jag vill ha sommar! (eller åtminstone en ordentlig vinter med snö...)

Jag har världens coolaste lilla hund. Pga hennes lungproblem, så har vi nu gått över till inhalator på heltid (2 gånger per dag) och hon är så superduktig. Hon får fortfarande kortison även i tablettform, men förhoppningen är att vi nu ska kunna fasa ut den långsamt och enbart använda inhalatorn.
Så här gör vi två gånger varje dag (länk, kan inte lägga in film direkt här) :) https://flic.kr/p/qgxWYu

Mini har fullt ut accepterat inhalatorn och att den är hennes och kommer självmant - hon tom påminner mig ibland om jag är sen :love:

Senast ändrad:
Jag har världens coolaste lilla hund. Pga hennes lungproblem, så har vi nu gått över till inhalator på heltid (2 gånger per dag) och hon är så superduktig. Hon får fortfarande kortison även i tablettform, men förhoppningen är att vi nu ska kunna fasa ut den långsamt och enbart använda inhalatorn.
Så här gör vi två gånger varje dag (länk, kan inte lägga in film direkt här) :) https://flic.kr/p/qgxWYu

Mini har fullt ut accepterat inhalatorn och att den är hennes och kommer självmant - hon tom påminner mig ibland om jag är sen :love:

Wow! Nåt för tricktråden! :up:

I går överraskade jag mig själv med att ta med hundarna till klubbens tisdagsträning för första gången på ungefär 3-4 miljoner år.

Billy fick passivitetsträna, vilket han säkert var kraftigt besviken över eftersom det inte är hans paradgren direkt. Han vill ju väldigt gärna tro att alla andra hundar är där enbart för hans höga nöjes skull...

Ivan fick träna apportering och uppletande under tiden, och var jätteduktig med alla störningar (läs: hundar). Han slarvade mer än vanligt med lämnandet, men skötte sig ändå såpass fint att han fick testa lite nya övningar. Bland annat att hämta på linje, där jag satte honom, gick några meter och lämnade dummyn, fortsatte några meter och sa "Hämta!". Det fixade han galant, trots alla stora läskiga hundar runt omkring.

Och så fick han prova på mer "riktigt" uppletande i ett av rummen. Där var han först lite osäker, men efter stöttning och lite ledtrådar hittade han dummyn, blev jätteglad och lämnade den sedan duktigt.

Det är så otroligt roligt att se hur lycklig han blir när han förstår och lyckas med uppgiften.
Älskade lilla plutt!

Så här duktig är han nu, filmen är från i helgen:

*ursäkta min mycket knäppa röst i det här klippet, jag måste tänka lite mer på hur jag låter när jag filmar* :rofl:

2014-12-06-1749_548333832a6b2234450d8857.jpg

Jag köpte valpleksaker idag.

Tiken är ju tjock, så det är klart det blir en bebis till mig! :angel:

Åh, blir ju inte alls avundsjuk. :arghh:
Hur tänker du kring val utav valp ifrån kullen förresten? Kommer du gå på magkänsla eller har du lite baktankar? Jag vill ju helst att en tik följer med hem men känner ändå att det får bli lite som det blir. Det ska ju kännas rätt oavsett kön men lite förhoppningar har man. :angel:

Åh, blir ju inte alls avundsjuk. :arghh:
Hur tänker du kring val utav valp ifrån kullen förresten? Kommer du gå på magkänsla eller har du lite baktankar? Jag vill ju helst att en tik följer med hem men känner ändå att det får bli lite som det blir. Det ska ju kännas rätt oavsett kön men lite förhoppningar har man. :angel:

Jag går helt på magkänsla. Gillar valpar som aktivt tar ögonkontakt, som verkar tänka och inte bara agera. Gärna humör och jävlar anamma dock! Fast i just det här fallet går jag på uppfödarens ord, eftersom det blir en fodertik.

Och blir det inga tikvalpar nu heller så köper jag en hane. Den bästa då, så klart ;)

Klappat och klart! Jag (okej, vi) har nu tingat en 3 veckors bebis. :love:
Uppfödaren valde faktiskt oss före en annan intresserad och det känns ju bara så bra (för våran del naturligtvis).

Idag har vi lämnat iväg hanen för parning :bump:
Jag har inte träffat tiken själv, men både hon och husse har fått fina omdömen av flera personer vi känner väl, och som dessutom inte känner varandra. Hon har gjort två riktigt bra jaktprov, ska fungera mer än väl i skogen och är fri runtom på röntgen.
Vi har pratat om att ta en valp ur den kullen, men vi får se vad som händer :) (Du kanske skulle ha en @Snurrfian ? ;) )

I lördags var jag och Ladda iväg och var kungliga hovleverantörer!
Det sköts tyvärr ingenting för henne, men hon jobbade på bra som tusan och jagade hela tiden. 2,2 mil i bergsterräng på en förmiddag, hon sov gott på kvällen...

Nja, vi har alltid haft två hanar innan, så det har blivit så att vi lämnat iväg dom när det har varit parningsdags. Det fungerar fint :)

Tillägg: I vår bekantskapskrets verkar det vara ungefär 50/50 :) Förstår att det känns tryggt för tikägaren att kunna observera eventuella hängningar osv.

Idag har vi lämnat iväg hanen för parning :bump:
Jag har inte träffat tiken själv, men både hon och husse har fått fina omdömen av flera personer vi känner väl, och som dessutom inte känner varandra. Hon har gjort två riktigt bra jaktprov, ska fungera mer än väl i skogen och är fri runtom på röntgen.
Vi har pratat om att ta en valp ur den kullen, men vi får se vad som händer :) (Du kanske skulle ha en @Snurrfian ? ;) )

I lördags var jag och Ladda iväg och var kungliga hovleverantörer!
Det sköts tyvärr ingenting för henne, men hon jobbade på bra som tusan och jagade hela tiden. 2,2 mil i bergsterräng på en förmiddag, hon sov gott på kvällen...

Åh, vad kul det hade varit med en son/dotter! :love:

Åh, vad kul det hade varit med en son/dotter! :love:

Ja, det vore väldigt roligt!
Han har tre kullar efter sig sedan tidigare, men vi har inte sparat någon pga att det inte passat rent praktiskt.
Det var fyra hanar i hans kull, men han är den enda som är i livet nu. Två andra har strukit med av vildsvin och den tredje avlivades häromveckan efter att ha fått kemisk lunginflammation konstaterad, troligtvis orsakad av ett barr i lungan. Den sista hanen ägdes av en vän till oss, och efter det fick man en påminnelse om hur fort det kan gå.
Därför kommer vi förhoppningsvis behålla en ur denna kullen :)

Ja, det vore väldigt roligt!
Han har tre kullar efter sig sedan tidigare, men vi har inte sparat någon pga att det inte passat rent praktiskt.
Det var fyra hanar i hans kull, men han är den enda som är i livet nu. Två andra har strukit med av vildsvin och den tredje avlivades häromveckan efter att ha fått kemisk lunginflammation konstaterad, troligtvis orsakad av ett barr i lungan. Den sista hanen ägdes av en vän till oss, och efter det fick man en påminnelse om hur fort det kan gå.
Därför kommer vi förhoppningsvis behålla en ur denna kullen :)

Kan man få fråga vad det är för hund du har? Att det är någon form utav jakthund förstår jag men tyvärr är jag långt ifrån insnöad i raskatalogen. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka