Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick precis höra av en "gammal" erfaren salukiuppfödare ungefär att jag är "precis så som en salukiägare bör vara", för att jag lägger ner så mycket tid och känslor på mina hundar. Det känns otroligt fint att få höra det från någon som henne, för hon är verkligen en person som jag ser upp till i salukivärlden :D

Ska strax åka på årets andra simträning, det är så kul Jussi älskar det :D Jag blir i princip dragen genom hela djursjukan på ett minst sagt brutalt sätt tills vi kommer till poolen :D

Alltså, människor...! Hur svårt ska det vara att ignorera hundar alt be om lov innan man hälsar!?

Människor som hoppar på Stoja ovanifrån och med gäll röst halvskriker "men heeeej! " förenklar ju knappast träningen att låta bli att hälsa på människor. Suck. Snälla är de ju, men Stoja gör ju skäl för sitt namn när hon s k a hälsa. Idag blev iaf jag mer upprörd än hunden, som uppförde sig exemplariskt i en kö strax efter :) hon har lärt sig att ignorera så länge ingen pratar direkt till henne.

I höstas opererade Frodo ut två trasiga framtänder, varav ena var knappt synbart skadad och satt i överkäken. Idag när jag gick igenom hans tänder så visar det sig att den borttagna tandens granne har dött och ramlat ut. Kan den ha skadats av operationen eller har han bara haft otur?
Idag:
10364213_10152639688018666_8804770271111857583_n.jpg

I höstas opererade Frodo ut två trasiga framtänder, varav ena var knappt synbart skadad och satt i överkäken. Idag när jag gick igenom hans tänder så visar det sig att den borttagna tandens granne har dött och ramlat ut. Kan den ha skadats av operationen eller har han bara haft otur?
Idag:
10364213_10152639688018666_8804770271111857583_n.jpg

Kanske han belastat den tokigt för att grannen inte längre är där och hjälper till?

Jag hade nog kontaktat de som tog ut förra tanden och hört om de hade några tankar dock, men så är jag rätt nojjigt lagd också... :p

Äh, det ser inte ett dugg irriterat ut i hålet och han verkar inte alls ha ont så nån veterinär kostar jag inte på för detta. (förändras läget får han så klart vård).

Med tanke på hur han far omkring så är det inte konstigt om tanden sitter fast i en pinne i skogen eller nått köttben nånstans...

Äh, det ser inte ett dugg irriterat ut i hålet och han verkar inte alls ha ont så nån veterinär kostar jag inte på för detta. (förändras läget får han så klart vård).

Med tanke på hur han far omkring så är det inte konstigt om tanden sitter fast i en pinne i skogen eller nått köttben nånstans...

Om du är säker på att det inte sitter en bit av roten kvar så hade jag låtit det vara. Men håll koll så det inte blir infekterat.

Jag har spolat och petat i hålet (:angel:) (jag har världens snällaste hund som sitter helt stilla och låter mig hållas...) och det verkar helt rent och fint. Ser mer ut som att tanden ramlat ut av sig själv än resultat av trauma. Har vart med honom hela dagen och inte en bloddroppe har synts till:confused:

Jag och Max ska vara med på dragläget här i Östersund :D Han har aldrig dragit mig på skidor och jag har inte åkt skate på flera år men vi ska väl lyckas på något sätt :p

Vi har varit i Tyskland och jagat :bump:

Ladda har fungerat så himla bra!
Jag är positivt överraskad, jag trodde inte att hon skulle fungera så bra som hon har gjort.
I Tyskland jagar man inte med wachtlarna som vi gör i Sverige. Här går vi med våra hundar genom ett mindre område som vi jagar, och sedan jagar vi kanske fyra områden på en dag. I Tyskland tar man med sig hunden ut på pass, kopplar loss och klättrar upp i ett torn. Man jagar stora områden för vår typ av hund, det är inte ovanligt med ca 3000ha per gång. När man släppt hunden får arbeta självständigt, söka sig ut från föraren och hitta vilt. Föraren lämnar aldrig tornet.
Ladda har varit lite trång i söket tidigare, och jag var lite orolig för att hon inte skulle fungera alls med denna typen av jakt. I stället har hon fungerat bättre än någonsin :up:
Skärmavbild-2014-12-01-kl.-09.24.41.png

Jag är positivt överraskad, jag trodde inte att hon skulle fungera så bra som hon har gjort.
I Tyskland jagar man inte med wachtlarna som vi gör i Sverige. Här går vi med våra hundar genom ett mindre område som vi jagar, och sedan jagar vi kanske fyra områden på en dag. I Tyskland tar man med sig hunden ut på pass, kopplar loss och klättrar upp i ett torn. Man jagar stora områden för vår typ av hund, det är inte ovanligt med ca 3000ha per gång. När man släppt hunden får arbeta självständigt, söka sig ut från föraren och hitta vilt. Föraren lämnar aldrig tornet.
Ladda har varit lite trång i söket tidigare, och jag var lite orolig för att hon inte skulle fungera alls med denna typen av jakt. I stället har hon fungerat bättre än någonsin :up:

Häftigt!

Ja, det var riktigt häftigt!
Det var svårt att veta om det sköts något för hundarna dels eftersom det var en så otroligt stor jakt (ca 150 passkyttar/dag varav ca 30 av dessa var hundförare), men även för att Ladda inte verkar stanna vid skjutet vilt någon längre tid utan nosar lite innan hon bryter och kommer tillbaka. Man ser annars på gpsen när hunden stannar på en plats längre tid, och har man hört skott på det hållet är det troligt att det är skjutet för hunden.
Vad jag vet är att det är minst ett vildsvin skjutet för henne, jag gissar dock på att det trillade fler grisar, och förmodligen 7-8 rådjur också.
Känns riktigt kul att det fungerar! :bump:

Det är spännande när hunden växer med uppgiften! :up:

Det är spännande när hunden växer med uppgiften! :up:

Ja, verkligen!
Och man kan lugnt säga att hon växte med uppgiften, hon gick bättre för varje dag :up:
Första dagen var lite knackig, hon tog sig ca 500m ut från mig och sprang totalt 1,5 mil. Jagade gris och rådjur, passgrannen sköt vildsvin för henne. Korta drevtider på 3-4 minuter.
Andra dagen tog hon sig ca 700m ut, totalt 1,8 mil i benen, drevtider på ca 7-8 minuter. Jagade vildsvin, rådjur och kronhjort.
Tredje dagen tog hon sig nästan 900m ut, sprang 2,2 mil, gjorde ordentliga sökrundor på uppåt 10 min, hade ett par-tre drev på nästan en kvart och ett bra ståndskall på vildsvin :up:

Hon har känts lite omogen sina uppgifter hittills, men jag tror att hon sakta men säkert börjar växa i kostymen!

Tillägg: Sökrundorna är alltså att jämföra med att hennes största sökrunda någonsin tidigare har varit på 350 m :p

Senast ändrad:
Billy fick prova DW i lördags, jag tror verkligen att det kan vara något för oss.
Jag behöver "konservera" hans form under vintern, han behöver något som kan suga musten ur honom nu när jag inte kan springa eller träna agility med honom som förut, jag får liksom sammandragningar av att gå mer än 2-300 meter. :banghead:
Tänker att det kan vara en perfekt inslag även på barnvagnspromenader sen...

Vi fick låna prova-på-grejer för en avsevärt större hund, och Billy brydde sig inte det minsta om den nya utrustningen. Han behövde inte heller anstränga sig alls för att dra 10% av sin vikt, så nästa gång ska vi öka lite. Billy är ju något av en biff, det är mycket styrka och muskler på den där kroppen...

2014-11-29-1624_5479e5322a6b2276fb9a511f.jpg

2014-11-29-1624_5479e5242a6b22701fb96e5a.jpg

Alltså de där låren, mums! :love:

Jag håller som bäst på att beställa en sele till honom, från Finland.
Tur att tomten tycker att Billy har varit snäll i år :D

Ja, verkligen!
Och man kan lugnt säga att hon växte med uppgiften, hon gick bättre för varje dag :up:
Första dagen var lite knackig, hon tog sig ca 500m ut från mig och sprang totalt 1,5 mil. Jagade gris och rådjur, passgrannen sköt vildsvin för henne. Korta drevtider på 3-4 minuter.
Andra dagen tog hon sig ca 700m ut, totalt 1,8 mil i benen, drevtider på ca 7-8 minuter. Jagade vildsvin, rådjur och kronhjort.
Tredje dagen tog hon sig nästan 900m ut, sprang 2,2 mil, gjorde ordentliga sökrundor på uppåt 10 min, hade ett par-tre drev på nästan en kvart och ett bra ståndskall på vildsvin :up:

Hon har känts lite omogen sina uppgifter hittills, men jag tror att hon sakta men säkert börjar växa i kostymen!

Tillägg: Sökrundorna är alltså att jämföra med att hennes största sökrunda någonsin tidigare har varit på 350 m :p

Jäklar, det är så tufft med jakthundar som får jaga! Blir liksom imponerad varje gång jag träffar en. Hur kommer det sig att ni åkte till Tyskland och jagade? Brukar man göra så med wachtlarna?

Dahlias fästman anlände från Tyskland igår. Tanken är att han ska vara här i 1-2 månader för att de två ska paras. Hon ska löpa när som helst nu.

Det ska bli så spännande, han är riktigt tjusig och den första rapporten från min uppfödare där han bor så länge är att han är mycket trevlig, stabil och avslappnad.

Hoppas det blir många valpar! Är sjukt sugen på en, men Dahlia blir 3 i början på nästa år och Winzi är ju bara 1,5 år så det blir så himla nära inpå. Plus att jag har så mycket planer för båda två så jag skulle aldrig hinna med en till.

Jäklar, det är så tufft med jakthundar som får jaga! Blir liksom imponerad varje gång jag träffar en. Hur kommer det sig att ni åkte till Tyskland och jagade? Brukar man göra så med wachtlarna?

Laddas mamma är importerad från Tyskland, så min uppfödare brukar vara där nere och jaga hos killen han köpte henne av :) Där har han lärt känna A och I som vi var nere och jagade hos nu. A och I var i Sverige och jagade älg nu i oktober, både hos min uppfödare och hemma hos oss, så det var en form av utbytesjakt kan man säga.

Det är nog lite både och om man brukar göra så, de flesta åker inte ner till Tyskland. Har man importerat en valp, eller har en valp efter heltyska föräldrar brukar det vara uppskattat av uppfödaren om man åker ner och går prov med dom i Tyskland :)
För att få jaga med en hund som är äldre än tre år i Tyskland krävs det att hunden har ett Green Card, som den får om den fått pris på jaktprov där nere. Då gäller inga svenska meriter.

Idag var jag med om något nytt :p Var ute med ett styck brukschäfer och för att roa henne lite så bad jag henne vid ett tillfälle att gå fot och belöningen blev att få tillbaka pinnen hon hittat. I alla fall, vilken skillnad mot mina salukis, såklart! Mina salukis är ju mest "åh, kul, nu gör vi det här så kanske det kommer gott godis sedan". Schäfern var mer "ja! Nu jäklar ska vi ut på uppdrag!". Jag har ju sett att det är ett helt annat tryck i brukshundar än i många andra hundar, men nu fick jag känna lite av det själv och det var häftigt :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka