Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen lite positivt. Det sattes in höga doser kortison igår och efter bara 4 timmar har jag en helt annan hund. Andas snabbt fortfarande, men inte lika ljudligt. Tröttheten släppte och hela hennes hållning blev annorlunda och hon låg och tuggade ben en bra stund. Första gånger sedan förra helgen som hon orkar vara vaken en längre stund :love:

Åh, jag hade precis ett underbart bra träningspass med Aysu. Vi tränade lite rallylydnad eftersom jag är sjuk och hur tråkig matte som helst... Nåja. Det känns som om det äntligen börjar lossna rejält nu. Allt flöt på, motivationen var på topp och vi kunde göra förvånansvärt många moment i rad utan belöning mellan. Känns helt fantastiskt :love:

Såå jag kunde inte låta bli att kolla lite efter tävlingar och har nu hittat en rallylydandstävling i februari, på samma ställe som där vi brukar vara på utställningsträning. Jag har inte anmält än, men mitt mål är att vi ska träna så ordentligt och bra att det blir debut där och då. Min lilla Aysu, på rallylydnadstävling. Det hade varit hur coolt som helst!

Jag håller tummarna för fortsatt bättring @russinbulle !

kl
Jag ser fram emot Stora Stockholm, sitter och läser på om ny hundras (många år framåt i tiden, men roligt att läsa in sig på nya raser) och funderar över gårdagens agilityträning. Första agilityn på några veckor/nån månad, första inneträningen för i år. Handling och banan satt fint men på tok för stressad/uppjagad hund och slalom som strulade :/

Hur har det gått @russinbulle ?

I lördags var det jakt för vår del, och Ladda jobbade på helt ok :up: Lite trång emellanåt i söket, men hade en stor svart galt i pass för en skytt (som tyvärr inte sköt..) och jobbade bra på en 70-kilos galt som gick upp i princip framför oss. Den stora galten hämtade hon inne i en tät plantering, och jag vet inte om hon kanske fick en smäll där inne, hon var trängre i söket efter det jobbet. Förmodligen var det en flock där inne där hon inte fick loss alla, och då brukar dom ju ofta mota tillbaka.

Igår var vi och gick som ekipage för diplomdomarutbildning, och lite gratis träning i hägn tackar man ju inte nej till! I nybörjarhägnet gick hon pang på och jobbade nära och intensivt, men efter 5 minuter blåste jag in henne (inkallningen sitter verkligen bra på >70 m håll även på fullt jobb, kul!) och så gick vi in i diplomhägnet i stället. Diplomhägnet används för att testa hundarna, och blir dom godkända utfärdas diplom och de får bl a 9000:- extra i livvärde hos bl a Agria.
Det är ett svårt hägn med mycket tätningar, kuperat och dessutom halvstora grisar i 50-kilosklassen som inte är lätta att hitta och som springer för minsta lilla... Det är lite för svårt för henne i diplomhägnet i den fasen hon är nu. Hon hittade dom hyfsat självständigt, men sedan gjorde den ena ett rejält utfall emot henne och då tyckte hon att det blev lite otäckt och ville inte riktigt jobba vidare.
Fördelen med att vara på en träningsanläggning då är ju helt klart att man kan gå in i ett lättare hägn på direkten. Så gjorde vi också och gick in i mellanhägnet, där jag kunde stötta upp henne lite mer i början. Efter 10 minuter där inne var hon sitt vanliga jag och hade återvunnit lite självförtroende, och efter ytterligare en kvart bröt vi och åkte hem.

Sammantaget en bra dag, det är skönt när dom går på missarna i träningshägn så att man kan in och stötta upp dom på direkten. Troligtvis hade hon lite osäkerhet med sig sedan jakten i lördags, och hade detta hänt ett par gånger under jakt utan att hon fått tillbaka självförtroendet emellan eller att jag kunde gått in och stöttat henne, är det inte säkert att hon hade velat ta sig an vildsvin längre.

Idag har jag pluggat, och har knappt märkt av att jag har någon hund.. Hon har sovit väldigt gott i soffan förutom några kortare kissrundor ;)

Det går framåt - men vi vet fortfarande inte vad som är felet. Hon svarade ju inte på antibiotika (men får fortfarande ändå), men däremot på kortison och ät pigg, glad mm nu - men andas fortfarande lite väl snabbt.
Väntar på telefon från veterinärerna och vi ska prata mer om detta med lungmask - även om min inte har hostat. men med tanke på mina hundarna jäkla snigelätande sommartid (eller rättare sagt döda, soltorkade bitar av sniglar) så är det kanske inte omöjligt. Jag vill gärna köra en avmaskning innan vi ev går vidare och sen en röntgen till om en tid. Just nu mer kortison och antibiotika i kroppen kan ett lungsköljprov visa fel (och höll på att baxna när jag fick veta vad det kostar att göra !!!). Så vi får se hur vi gör härnäst.

Jag läste ett inlägg från Memea Mohlin om att hennes hund kändes seg och slö, och hade lungmask. Förstår att din hund är betydligt mer drabbad än så, men hennes hade inga typiska symptom heller.
Det kan ju absolut vara värt ett försök!

Försökte hitta inlägget men gjorde inte det, återkommer om jag hittar det..

På fredag har vi fått tid för att göra ett lungsköljprov på Mini, eftersom andningen nu är tillräckligt bra för att det ska vara säkert - men jag gråter över hur svindyrt det blivit med djursjukvård efter att dom flesta har blivit uppköpta av riskkapitalbolag:crazy: Det blir nudlar några månader efter detta....

Men hoppas nu verkligen få klarhet i varför hon fick lunginflammation då veterinärerna inte tycker det ser ut som en klassisk sådan och att hon inte svarade på antibiotika, utan endast på kortison. Jag vill att min hund ska bli frisk igen:cry:

På fredag har vi fått tid för att göra ett lungsköljprov på Mini, eftersom andningen nu är tillräckligt bra för att det ska vara säkert - men jag gråter över hur svindyrt det blivit med djursjukvård efter att dom flesta har blivit uppköpta av riskkapitalbolag:crazy: Det blir nudlar några månader efter detta....

Men hoppas nu verkligen få klarhet i varför hon fick lunginflammation då veterinärerna inte tycker det ser ut som en klassisk sådan och att hon inte svarade på antibiotika, utan endast på kortison. Jag vill att min hund ska bli frisk igen:cry:

Man tycker inte att det ser ut som kronisk bronkit då? Dvs typ astma. Då svarar hundarna bra på kortison! Man kan se klassiska tecken för det på lungsköljprov också.
Och innan du avmaskar alla är det bättre att skicka in avföringsprov för koll av just lungmask. För det första vill man ju undvika att behandla en hund som inte behöver behandlas och dessutom finns det ju resistens även inom den världen, och när man avmaskar för lungmask måste man ge flera dagar i följd än den "vanliga" doseringen på förpackningen.
Hoppas ni kommer fram till en diagnos!

Man tycker inte att det ser ut som kronisk bronkit då? Dvs typ astma. Då svarar hundarna bra på kortison! Man kan se klassiska tecken för det på lungsköljprov också.
Och innan du avmaskar alla är det bättre att skicka in avföringsprov för koll av just lungmask. För det första vill man ju undvika att behandla en hund som inte behöver behandlas och dessutom finns det ju resistens även inom den världen, och när man avmaskar för lungmask måste man ge flera dagar i följd än den "vanliga" doseringen på förpackningen.
Hoppas ni kommer fram till en diagnos!

Flera olika saker diskuteras - men det känns konstigt om kronisk bronkit kan komma så hastigt som det gjorde när hon först blev sjuk. Lungmask känns egentligen inte heller som något första val då hon inte hostar. Men jobbigt är det att inte veta och det finns många saker som kortison dämpar. Det dom främst vill kolla i dagsläget är om det är enosinofil pneumoni eller om där finns elakartade celler. Inget av det är roligt, men jag väljer ju helt klart hellre det förstnämnda av dessa två.

Upp och ner som en pannkaka - en jäkla berg-och dalbana är detta. Den höga kortisondosen, som Mini fått för sin lunginflammation, skulle ju trappas ner och från och med måndag gå över till varannan dag. Så igår var den första kortisonfria dagen och idag är Mini riktigt dålig igen med jobbig andning. Akutringning till veterinären imorse, då hon inte får andas så här dåligt på fredag vid lungsköljprovet (farligt att söva då) - och jag ska öka kortisonet till max igen. Hoppas innerligt det bara tar några timmar även denna gång innan det börjar vända lite, för det skär i mig att hon har så jobbigt med andningen :(

Jag börjar få rejäl ångest över vad som felar henne. Två olika antibiotika, en sedan 8 dagar och en annan sedan 12 dagar och ingen av dom hjälper. Det enda som hjälper är högre doser kortison. Mini som alltid varit en lite knubbig tös som varit svår att få ner dom sista hektona på gick ner ett halvkilo på 4 veckor och det var före hon började medicineras. Från 5,4 - 4,9 kg. Det är en del på en så liten hund och trots ökad mängd mat så är det svårt att hålla henne där och inte gå ner ytterligare. Jag vill att fredagen med ny röntgen, sövning, provtagning mm ska vara över nu så vi kan få börja vänta på provsvar. En 4-årig hund, som varit gräsligt pigg, glad och frisk i hela sitt liv ska inte bli så jäkla dålig så snabbt - det känns helt galet :(

Hur ser ni på hundar som är reserverade mot nya människor?

Vår är sådan. När vi var och hälsade på mina föräldrar (sambon och jag) tyckte hon de var obehagliga, speciellt min pappa som är sjuk i alzheimers och gärna ville kalla och hälsa på henne. Resulterade i en ännu mer osäker hund som gick undan och gömde sig och småmorrade (ej acceptabelt). Min låtsaspappa, mamma och lillasyster bor i ett radhus, låtsasmamma + pappa + storebror i ett annat. Låtsaspappa och riktiga pappa tycker hon är mest obehagliga.

Vad hade ni gjort i en sån situation? Tycker ni att en hund ska acceptera att vem som helst (för henne) hälsar på henne? Vad är okej, inte okej?

Tidigare gånger har vi sagt åt alla att bara ignorera henne så att hon själv får avgöra när hon vill hälsa. Någon gång har jag kallat henne till mig så min pappa kan hälsa på henne.. Snurrigt inlägg.

Tankar tack!

@Emuliiaa Min pojk är reserverad mot främmande människor, men det är också ganska normalt för hans ras. Jag tycker inte man ska tvinga hunden att hälsa eller gosa/leka med personer och djur den inte gillar. Däremot är det inte ett acceptabelt beteende att morra. Min personliga erfarenhet är att det bara skapar ännu mer ovilja om man tvingar hunden att hälsa genom att göra det omöjligt för den att komma undan.

@Emuliiaa Min pojk är reserverad mot främmande människor, men det är också ganska normalt för hans ras. Jag tycker inte man ska tvinga hunden att hälsa eller gosa/leka med personer och djur den inte gillar. Däremot är det inte ett acceptabelt beteende att morra. Min personliga erfarenhet är att det bara skapar ännu mer ovilja om man tvingar hunden att hälsa genom att göra det omöjligt för den att komma undan.
Och jag tycker morrandet är jättebra - hur ska hunden signalera obehag om den inte får säga till? Min erfarenhet är att hundar som får lära sig att inte morra blir svårare att läsa för ovana och därmed ökar risken för att något allvarligare ska hända. Tom barn förstår att en morrande hund vill vara ifred, en hund som lider i tystnad till sista droppen har inget annat än bett att ta till för att freda sig från upplevt obehag.

Och jag tycker morrandet är jättebra - hur ska hunden signalera obehag om den inte får säga till? Min erfarenhet är att hundar som får lära sig att inte morra blir svårare att läsa för ovana och därmed ökar risken för att något allvarligare ska hända. Tom barn förstår att en morrande hund vill vara ifred, en hund som lider i tystnad till sista droppen har inget annat än bett att ta till för att freda sig från upplevt obehag.

Det har du rätt i, tänkte mest på att uppvisande av aggressivt beteende mot människor inte är något man generellt sett bör uppmuntra. Vet man som ägare att ens hund inte gillar att bli klappad av främmande är det isf bättre att man jobbar utifrån det från början, så att hunden inte behöver hamna i den situationen från början.

Vår är sådan. När vi var och hälsade på mina föräldrar (sambon och jag) tyckte hon de var obehagliga, speciellt min pappa som är sjuk i alzheimers och gärna ville kalla och hälsa på henne. Resulterade i en ännu mer osäker hund som gick undan och gömde sig och småmorrade (ej acceptabelt). Min låtsaspappa, mamma och lillasyster bor i ett radhus, låtsasmamma + pappa + storebror i ett annat. Låtsaspappa och riktiga pappa tycker hon är mest obehagliga.

Vad hade ni gjort i en sån situation? Tycker ni att en hund ska acceptera att vem som helst (för henne) hälsar på henne? Vad är okej, inte okej?

Tidigare gånger har vi sagt åt alla att bara ignorera henne så att hon själv får avgöra när hon vill hälsa. Någon gång har jag kallat henne till mig så min pappa kan hälsa på henne.. Snurrigt inlägg.

Tankar tack!

Jag hade aldrig tvingat en socialt osäker hund umgås med människor hon inte var bekväm med. Jag hade lämnat hunden hemma eller låtit den vara i ett annat rum. Att hunden morrar är sunt, hon visar att hon verkligen inte vill vara där och ber om utrymme.

Om din pappa uppskattar hundar hade jag lånat med mig en socialt trygg hund han kunde umgås med istället.

Tankar tack!

Jag hade först och främst varit glad åt att hunden morrat ÄVEN om den morrat rejält, visat tänderna osv.
Sedan hade jag sett till att hunden slapp situationer som den upplevde som så jobbiga att den behövde morra. Om hunden av någon anledning behövt hamna i sådana situationer så skulle jag tränat på dem, lugnt och metodiskt i den takt och på det sätt som är trevligast för hunden. Vad som är ok eller inte blir alltså upp till hunden att avgöra. Tycker den att något är jobbigt så blir det inte mindre jobbigt för den att tvingas in i situationen.

Själv tycker jag det är trevligt med hundar som inte är överförtjusta i andra människor, samtidigt som det är klart praktiskt när de låter sig hanteras av vem som helst. Framförallt är det ju bra om det behöver ordnas hundvakt eller om hunden behöver vård. Av den anledningen skulle jag inte heller köpa en ras som är känd för att ha det svårt med nya människor och tränar rejält på hanteringsbiten vid behov.

Jag har levt tidigare med en ras som i rasstandarden beskrivs som reserverad mot främlingar - men å andra sidan handlade det om just ointresse och inte osäkerhet vilket är två skilda saker för mig.

En hund måste få morra när den känner obehag - hur ska den annars kunna visa att den inte tycker om situationen. En hund som aldrig får morra kan istället nypa/bita direkt till slut om den någon gång försätts i en situation den inte klarar av.

Jag håller med de flesta av er.

För att klargöra - vi tvingar inte henne att hälsa på människor hit och dit. Det är ok att "morra till" men sedan är det bra. Ang. att lämna henne hemma eller i annat rum lät helt tokigt för mig. Hon är inte RÄDD utan bara inte vill att kontakten vänds direkt mot henne. Hon är som mest trygg med mig och sambon och lägger sig direkt och slappnar av bland nya människor - om dom inte vänder någon kontakt mot henne. Om vi hade stängt in henne någonstans hade hon blivit tio gånger mer osäker än om hon är med oss.

Vissa människor accepterar hon direkt och är glad och sånt mot medan andra behöver hon få "studera" lite först.

Att gå på stan bland människor osv är helt lugnt, åka tåg nära andra etc. Det är just "åh hej så fin, kom här" som inte är ok.

Och det tycker jag är okej. Man behöver inte vilja bli klappad av folk man inte känner.

Min poäng med att inte ha med hunden är att hon inte ska behöva utsättas för situationer där hon behöver morra. Du skriver att hon gick undan och gömde sig - mycket klokt av hunden och precis det jag menar att ni skulle hjälpa henne med i förebyggande syfte.

Vad skulle hon ha att vara osäker för om hon var själv i ett annat rum? Eftersom du skriver att hon inte är rädd, utan inte uppskattar när någon tar direktkontakt med henne antar jag att hon inte blir osäker av nya miljöer eller av att höra nya människors röster. Då finns det inget att vara osäker över om hon är själv i ett annat rum.

Det jag tänker är specifikt när din far är med, eftersom det låter på dig som att han är nyfiken på hunden och gärna vill ha hennes uppmärksamhet. Då är det allra lättast att undvika situationen överhuvudtaget.

Upp och ner som en pannkaka - en jäkla berg-och dalbana är detta. Den höga kortisondosen, som Mini fått för sin lunginflammation, skulle ju trappas ner och från och med måndag gå över till varannan dag. Så igår var den första kortisonfria dagen och idag är Mini riktigt dålig igen med jobbig andning. Akutringning till veterinären imorse, då hon inte får andas så här dåligt på fredag vid lungsköljprovet (farligt att söva då) - och jag ska öka kortisonet till max igen. Hoppas innerligt det bara tar några timmar även denna gång innan det börjar vända lite, för det skär i mig att hon har så jobbigt med andningen :(

Jag börjar få rejäl ångest över vad som felar henne. Två olika antibiotika, en sedan 8 dagar och en annan sedan 12 dagar och ingen av dom hjälper. Det enda som hjälper är högre doser kortison. Mini som alltid varit en lite knubbig tös som varit svår att få ner dom sista hektona på gick ner ett halvkilo på 4 veckor och det var före hon började medicineras. Från 5,4 - 4,9 kg. Det är en del på en så liten hund och trots ökad mängd mat så är det svårt att hålla henne där och inte gå ner ytterligare. Jag vill att fredagen med ny röntgen, sövning, provtagning mm ska vara över nu så vi kan få börja vänta på provsvar. En 4-årig hund, som varit gräsligt pigg, glad och frisk i hela sitt liv ska inte bli så jäkla dålig så snabbt - det känns helt galet :(

Jag hoppas så att det blir snabb diagnos med enkel åtgärd. Måste vara jättejobbigt. Och stackars lilla hunden såklart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka