Hur har det gått
@russinbulle ?
I lördags var det jakt för vår del, och Ladda jobbade på helt ok
Lite trång emellanåt i söket, men hade en stor svart galt i pass för en skytt (som tyvärr inte sköt..) och jobbade bra på en 70-kilos galt som gick upp i princip framför oss. Den stora galten hämtade hon inne i en tät plantering, och jag vet inte om hon kanske fick en smäll där inne, hon var trängre i söket efter det jobbet. Förmodligen var det en flock där inne där hon inte fick loss alla, och då brukar dom ju ofta mota tillbaka.
Igår var vi och gick som ekipage för diplomdomarutbildning, och lite gratis träning i hägn tackar man ju inte nej till! I nybörjarhägnet gick hon pang på och jobbade nära och intensivt, men efter 5 minuter blåste jag in henne (inkallningen sitter verkligen bra på >70 m håll även på fullt jobb, kul!) och så gick vi in i diplomhägnet i stället. Diplomhägnet används för att testa hundarna, och blir dom godkända utfärdas diplom och de får bl a 9000:- extra i livvärde hos bl a Agria.
Det är ett svårt hägn med mycket tätningar, kuperat och dessutom halvstora grisar i 50-kilosklassen som inte är lätta att hitta och som springer för minsta lilla... Det är lite för svårt för henne i diplomhägnet i den fasen hon är nu. Hon hittade dom hyfsat självständigt, men sedan gjorde den ena ett rejält utfall emot henne och då tyckte hon att det blev lite otäckt och ville inte riktigt jobba vidare.
Fördelen med att vara på en träningsanläggning då är ju helt klart att man kan gå in i ett lättare hägn på direkten. Så gjorde vi också och gick in i mellanhägnet, där jag kunde stötta upp henne lite mer i början. Efter 10 minuter där inne var hon sitt vanliga jag och hade återvunnit lite självförtroende, och efter ytterligare en kvart bröt vi och åkte hem.
Sammantaget en bra dag, det är skönt när dom går på missarna i träningshägn så att man kan in och stötta upp dom på direkten. Troligtvis hade hon lite osäkerhet med sig sedan jakten i lördags, och hade detta hänt ett par gånger under jakt utan att hon fått tillbaka självförtroendet emellan eller att jag kunde gått in och stöttat henne, är det inte säkert att hon hade velat ta sig an vildsvin längre.
Idag har jag pluggat, och har knappt märkt av att jag har någon hund.. Hon har sovit väldigt gott i soffan förutom några kortare kissrundor