Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
_IGP2807_zpsf46d3f0c.jpg

Halloweenhälsningar från Is och Doris :D Pigga och friska (med bibehållen svans:banana:)!

Gör det så kan vi ha buketräff! :bump: :bump:

Yay! :bump:
Hon har ändrat sig en del i kroppen de senaste månaderna, så det hade så klart varit spännande. Nu får hon ju gå i jaktklass dessutom, och har chans på cert. Vet dock inte om hon har någon direkt chans mot de äldre tikarna som är klara i kroppen men :p
Jag ställer på lördagen i så fall, vilken dag ställer du?

Hon har ändrat sig en del i kroppen de senaste månaderna, så det hade så klart varit spännande. Nu får hon ju gå i jaktklass dessutom, och har chans på cert. Vet dock inte om hon har någon direkt chans mot de äldre tikarna som är klara i kroppen men :p

Äh, typiskt, saluki går på söndagen! Meeen du kan ju komma in på mässan även på söndagen med hund som är anmäld på lördagen ;)

Åh, jag är så stolt över min lilla Aysu! Förut när vi var ute så fick hon vara lös i en skogsdunge här i närheten, hon har börjat vara duktig på det där med att uppföra sig även utan koppel. Har dock inte vetat hur hon skulle reagera med störning eftersom det aldrig dyker upp något alls när vi är ute.

Har i vilket fall som helst upptäckt att hon inte bryr sig om varken hundar eller människor när hon är lös. Häromdagen när vi var ute så fick hon dock syn på något i skogsdungen. Jag vet inte vad det var, men hon tvärstannade en bit från mig och stirrade framåt, in bland träden. Efter att ha ropat på henne någon gång så tittade hon mot mig och då kunde jag lätt gå fram till henne och koppla henne. Vet inte vad hon fick syn på, men det var utan tvekan något som varken var hund eller människa.

Känns så otroligt bra att hon inte bara stack iväg för att jaga vad det nu kan ha varit. När hon kom till mig så gick det ju inte att kalla in henne ens i rastgård utan någon som helst störning. Sådan enorm skillnad mot hur det är nu att jag knappt tror på det själv. Världsbäst är hon :D

Yngstingen Hamlet ska anmälas till MyDog i Januari, vi har inte deltagit på utställning sedan i maj, och detta blir vår första officiella :nailbiting:
Så nu framöver blir det väldigt mycket ringträning för oss! Hamlet fyller snart 1 och är flamsigare än flamsigast och spenderar mer tid i luften än med tassarna i backen, men det blir nog bra till slut!Blir lite utställningscamp för honom dessa 2 månader. Ställer ju bara ut egentligen för att jag tycker det är så himla kul, så sköter han sig inte 100% exemplariskt är det ju inte hela världen:D

Idag passade jag på att filma när Fritte tränade. Hög tid, förra filmen är typ ett år gammal... (Varning för visselljud på filmerna!)

Boss fick inte valla idag. Istället roade vi oss med att gå vårt absolut första pass "agility". Baklängeskedjning är kul skit! (och allt är kul med en hund som ständigt bjuder till!:love:)

Ehm. Jag kom precis på att det är bra om jag är där på lördagen också, för att vänja Aysu vid miljön. Så även om du bara är där på lördagen kan vi ses :p

Mini blev ju sjuk helgen 26 september och veterinärerna (annan veterinär på annat ställe än vad vi gick till sen) hittade inget specifikt då mer än att några värden var lite förhöjda. Hon var sänkt, skakade och andades häftigt. Under veckan som kom, så blev hon pigg och glad så dom/vi trodde bara att hon ev fått i sig något som hade höjt ett levervärde lite.

Nu veckorna efter har det smugit fram mer och mer att något inte stämmer, trots att Mini varit pigg, matglad, busig mm - men hennes andning har varit ytlig och snabb och hon har druckit lite mer än vanligt, gått ner i vikt och även sovit lite tyngre än hon brukar - men lika glad som vanligt ! I förrgår spenderade vi hela dagen på djursjukhuset i grannstaden. Ultraljud, röntgen, provtagning osv. Alla hennes blodvärden är jättefina, men hon har en kraftig lunginflammation.
empty.gif
Ingen kan förstå varför hennes värden är så bra, när röntgen visar så pass mycket förändringar på lungorna. Experter i USA (plåtar skickas dit vid minsta tvekan) har i alla fall kikat på röntgenplåtarna och hjärtat är fint och inga andra konstigheter (typ tumörer) har hittats. Så nu ska lilla damen få äta antibiotika i typ 4-6 veckor och förhoppningsvis så ska hon svara snabbt på det - om hon inte är bättre nästa vecka så behövs en lungsköljning för att hitta orsaken.
empty.gif
Hon kommer troligtvis att röntgas igen oavsett om en vecka-tio dagar för att se att/om det går åt rätt håll.

Nu ska jag bara få henne förstå att hon faktiskt inte får följa med på längre promenader och ännu mindre springa på fältet och gräva efter sork - hon måste ta det lugnt en tid nu. Hon vill så mycket, men får så lite - men även om hon verkar må bra , så blir hon fort sämre om hon anstränger sig. Mitt lilla hjärta, som alltid varit en frisk och pigg tös - så vad tusan hände :(
empty.gif

En liten mage, som är rakad efter ultraljudet....
2014-10-31 11.36.09 by heffalklumpens, on Flickr

Nu i kväll är kräket billigt... :rage: Jag oroade mig för att han hade gjort sig illa på jakten idag när han gick och pep här hemma så jag finkammade igenom hela hunden. Hittade ingenting men fortsätta att oroa mig, han springer till dörren och piper och det brukar han bara göra när det är extremt bråttom så jag kastar på honom reflexvästen och släpper ut honom och han drar som en avlöning ner till grannen som har en löptik... :rage::mad: Bara att ringa grannen och varna att idioten står utanför dörren och jag är på väg för att hämta honom... :meh:

Gah, löptik i huset. Egentligen inget problem då fröken Aysu har väldigt okomplicerade löp. MEN räknar jag på när hon borde löpa nästa gång, om hon fortsätter med samma intervaller som mellan de tre senaste löpen, då innebär det att hon kommer löpa mitt i nästa års största och roligaste tävling där inte löptikar får vara med :( Och javisst, det är inte hela världen så länge hunden är frisk, mår bra osv meeen jag vill så jättejättegärna vara med på just den tävlingen. Måste hon då tajma in just den? Jag får hålla tummarna för att hon plötsligt ändrar sig och löper senare.

Tävling på lördag, lydnadsklass 1 vår första officiella och vår andra totalt. Känner att hunden e tävlingsredo men min nervositet :P

Stolt över Busters träning idag. La honom i mörkret vid huset och gick iväg och hämtade posten 100 m bort varav 80 är utom synhåll. Inhägnad tomt så risken var låg att något kunde hända. Han låg kvar på samma plats när jag kom tillbaka :banana:

Min bästa finaste Buster har blivit så duktig och lydig :love:

@russinbulle Hu då, hoppas hon blir snabbt pigg av antibiotikan.

Tyvärr blev hon sämre, så nu har det tunga artilleriet satts in i form av mer antibiotika så nu ska det täcka allting som inte är resistens. Så 2 olika sorter av antibiotika, Rimadyl och slemlösande. Hon måste svara inom 2 dygn, för annars måste dom sätta in en syrgasslang i nosen på henne - men det är en risk då lilla damen inte gillar när veterinärer gör elaka saker med henne och sedering är riskabelt när hon andas dåligt. Samma sak med lungsköljprov i dagsläget att det är för stor risk :(
Mini själv är dock vid gott mod och kan inte förstå att hon inte får följa med på promenaderna :confused: Hon vill så mycket, men orkar så lite. Men några timmar efter hon fick Rimadyl igår så blev hon piggare och försökte busa lite, så troligtvis har det gjort ont att andas. Men vi behöver ändå tumhållning att det ska vända med andningen.

Torsdag idag och jag sitter och väntar på att klinikchefen hos veterinären ska ringa upp mig, för att se om dom ska klämma in oss för ett lungsköljprov på Mini imorgon och ev även låna hem en andningsmask, så vi kan ge luftrörsvidgande medicin via en sådan tills vi får mer svar om vad som felar (eller all antibiotika börjar hjälpa ordentligt). Vi står och stampar på samma fläck och hon blir inte bättre - bara mer trött :cry: Hon har fortfarande bra färg på slemhinnorna, men givetvis är det jättejobbigt för kroppen att inte kunna andas ordentligt och inte kunna ta långa djupa andetag. Dom är små, snabba och många. Så jäkla svårt och jobbigt det här är. Är tacksam för Minis eget goda humör och att hon äter och dricker ordentligt - hon behöver all kraft för att bekämpa vad tusan det nu är som bråkar med lungorna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Täcke med bred/hög hals?
  • Extremt het häst

Omröstningar

Tillbaka