Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det bra i Hundhallen? Nån gång ska väl odågan ställas ut och jag har noll koll, men framförallt skulle miljöträningen vara nyttig tror jag.

Ja det är jättebra träning där! Gillar hans filosofi väldigt mycket då den bygger på att hunden ska vara glad och visa attityd hela tiden - den ska tycka att det är roligt.

Jag är trött och mör i kroppen och lite sur på mig själv eftersom jag lyckades tappa bort mitt horn någonstans ute på en stor mosse... Orvar är lycklig, trött och har fått springa massor idag! :D Älgjägarna hade skjutit fullt igår men alla ville jaga mer idag så de var ute efter hjort och vildsvin. Orvar drev något men åt fel håll så ingen såg var det var, men han snurrade betydligt mer än vad han brukar göra med rådjur så det kanske var vildsvin...
Så imorgon får jag gå ut med min GPS i min spår och se om jag kan lyckas hitta mitt horn... jag tappade bort mig lite ute på mossen så det kan blir spännande att hitta tillbaka där jag gick... Om det nu inte är någon som vill öva personspår över blötmark och hemskt gärna vill komma hit... Jag kan peka på början! :D

Ska nog dit nästa gång jag är ledig. Det krävdes ingen anmälan va?

Bara att komma dit med hungrig hund, köttbullar och 150 kr i kontanter. Och gärna en leksak att busa med när det är busdags. Står på hans hemsida eller Facebook-gruppen om tider och dagar, men i regel varje torsdag!

För oss går det framåt. Än så länge är allt väldigt kravlöst och Filimon håller fortfarande på att vänja sig vid sitt nya hem. Efter att ha blivit "påhoppad" av en lös jack russel för några dagar sen har han blivit lite osäker med främmande hundar, så just nu "smygtränar" vi lite med att vistas i närheten av främmande hundar utan att han stressar upp sig och vill springa åt motsatt håll. Dock är han extremt känslig för andra hundars kroppsspråk och om den andra hunden är minsta lilla spänd så vill han genast därifrån.

KL

Jag och Buster har tävlat vår första inofficiella lydnadstävling klass ett. 0 poäng på linförigheten annars var det åtta eller mer på resterande moment utom helhet då blev det en 7:a. Sjukt nöjd då vi tappade varandra helt på linförigheten men hittade tillbaks till varandra och gjorde en bra runda sen. Platsläggandet fick göras två gånger då en hund for på Bustersom låg kvar jättesnällt tills den kom en andra gång. Vi omläggandet fick vi 8,5 så mkt nöjd med tanke på på det har varit vår svaghet innan.
Anmält oss till en officiell tävling i lydnadsklass ett nu i november.

Idag har ena hunden varit med i en njurstudie då hennes njurar är dåliga (jag visste om den ena, nu är det bägge visade det sig :(). I studien ingick en scintigrafi då en liten mängd radioaktivt ämne injicerats i hennes blod. Hon har nu 24 timmars gosa-närgånget-och-länge förbud vilket då innebär att hon inte får sova i sängen... Hon har sedan första natten då hon kom fått sova i sängen och nu är hon snart tio år.
Känslan när hon förvånad tittat mot mig genom grinden för dörren var :'( för mattehjärtat.

Vi började med Fodax för ett tag sedan, ca 2 månader. Från början åt vovve jättebra, men efter ett tag så slickade han bara på maten och lämnade den. Erbjöd man honom den senare på typ eftermiddagen åt han tillslut upp den. Han har hela tiden fått torrfoder också, ett mål.
Sen reste vi bort och jag tog bara med torrfoder och han började äta på morgonen igen så jag tänkte att det kanske bara var hormoner eller nått, han är 7 månader nu. Idag gav jag honom Fodax igen. Han ratade det. Slängde i torrfoder i samma skål. Han äter upp allt torrfoder men lämnar Fodaxen...
Jag tänker ju inte tvinga honom att äta den, men det är lite lustigt att mitt matvrak inte äter den?! Han äter ju typ allt, grönsaker, frukt, osv. Inte ratat nått tidigare..

@bollen__ Min tik gör likadant med både Fodax och VoH efter ett tag. Hon tröttnar liksom.
Jag brukar växla mellan Fodax och VoH samt VoHs olika sorter, och sedan jag började med det så hinner hon inte lessna :)
Innan jag började växla foder ändrade jag konsistensen genom att ge helfryst, halvfryst och tinat. Det gjorde också att hon åt bättre. Hon tycker bäst om att få det helfryst så att hon kan gnaga i sig det, men det blir så jäkla slabbigt :p

Hanen däremot dödar för Fodax, han har ätit det i snart 4 år :p

kl

Tror jag blir vansinnig. Var ute med hunden för hans kvällstoalett nyss och lät honom busa av sig i en av rastgårdarna som finns här. Vid grinden finns det en skylt där det tydligt står att om rastgården är upptagen ska man inte släppa in sin hund utan att fråga dem som är där först, vilket jag kan tycka är rätt självklart, precis som att man inte släpper fram sin hund vind för våg till random hundar man möter på gatan.

I vilket fall så lekte vi som bäst när det kommer en kvinna lös med sin hund utanför. Den skuttar upp till staketet men jag ignorera det då det som sagt är ett högt staket emellan och min hund väljer att inte gå fram. Efter en stund så springer hunden runt rastgården till grinden och börjar putta på grinden (som är ordentligt stängd) med tassarna. Kvinnan följer efter och jag tror i min enfald att hon ska ta med sig hunden och fortsätta promenaden, men istället så öppnar hon grinden (!!) och släpper in sin lösa hund i rastgården ihop med min utan att ens tänka tanken på att fråga mig först... Höll på att flippa ur där och då och frågade vafan hon tror hon håller på med. Hon svarar glatt att hennes hund är ju inte van att leka med andra hundar så det är ingen fara :banghead: Tacka gudarna att hunden iaf verkade ha lite vett innanför pannbenet och nöjde sig med att skutta efter min valpis på behörigt avstånd utan att bli mer närgången. Min valpis kom fort och gömde sig bakom mig och visade tydligt att nu vill jag gå hem, så då kopplade jag honom och så gick vi.

Det där hade fan kunnat sluta precis hur illa som helst känner jag.

Är det någon som vet varför spaniels har långa öron? bara en sak jag kom att fundera på häromdan. Om det finns någon praktiskt egenskap eller den som avlade bara gillade hängande öron på hundar?

Är det någon som vet varför spaniels har långa öron? bara en sak jag kom att fundera på häromdan. Om det finns någon praktiskt egenskap eller den som avlade bara gillade hängande öron på hundar?
Det enda jag har hört är att hundar med väldigt länga öron har nytta av dem för att skärma av dofter vid spårarbete. Basset, blodhund och sweisshundar har ju också långa öron, så lite kan nog ligga i det.

Det enda jag har hört är att hundar med väldigt länga öron har nytta av dem för att skärma av dofter vid spårarbete. Basset, blodhund och sweisshundar har ju också långa öron, så lite kan nog ligga i det.

Intressant :):bump: ja jag kom på att man nästan kan säga jakthundar överlag och inte bara spaniels? Retriever har ju också hängande men inte lika långa, kanske kan ha att göra med att de inte ska spåra i samma utsträckning utan mer bara apportera? Vallhundar är ju mer tydligt har stående öron så de ska höra bättre..?

kl

Tror jag blir vansinnig. Var ute med hunden för hans kvällstoalett nyss och lät honom busa av sig i en av rastgårdarna som finns här. Vid grinden finns det en skylt där det tydligt står att om rastgården är upptagen ska man inte släppa in sin hund utan att fråga dem som är där först, vilket jag kan tycka är rätt självklart, precis som att man inte släpper fram sin hund vind för våg till random hundar man möter på gatan.

I vilket fall så lekte vi som bäst när det kommer en kvinna lös med sin hund utanför. Den skuttar upp till staketet men jag ignorera det då det som sagt är ett högt staket emellan och min hund väljer att inte gå fram. Efter en stund så springer hunden runt rastgården till grinden och börjar putta på grinden (som är ordentligt stängd) med tassarna. Kvinnan följer efter och jag tror i min enfald att hon ska ta med sig hunden och fortsätta promenaden, men istället så öppnar hon grinden (!!) och släpper in sin lösa hund i rastgården ihop med min utan att ens tänka tanken på att fråga mig först... Höll på att flippa ur där och då och frågade vafan hon tror hon håller på med. Hon svarar glatt att hennes hund är ju inte van att leka med andra hundar så det är ingen fara :banghead: Tacka gudarna att hunden iaf verkade ha lite vett innanför pannbenet och nöjde sig med att skutta efter min valpis på behörigt avstånd utan att bli mer närgången. Min valpis kom fort och gömde sig bakom mig och visade tydligt att nu vill jag gå hem, så då kopplade jag honom och så gick vi.

Det där hade fan kunnat sluta precis hur illa som helst känner jag.

Precis likadant är det i vår rastgård tyvärr :( Sist var jag och kompisen där med min och hennes whippet när det kommer två små terriers som ägarna bara tänkte släppa in. Då har jag ändå en rottweiler. Min kompis hann som tur var säga att hennes inte funkar ihop med andra, och speciellt inte små, så vi var strax färdiga om dom hade lust att vänta lite. Hur tänker man som ägare när man bara tänker släppa in sina hundar till andra okända? Och speciellt när man har två små och släppa in till två stora? :confused: Nu är min genomsnäll dock och funkar med nästan alla men alltså kom igen.

Precis likadant är det i vår rastgård tyvärr :( Sist var jag och kompisen där med min och hennes whippet när det kommer två små terriers som ägarna bara tänkte släppa in. Då har jag ändå en rottweiler. Min kompis hann som tur var säga att hennes inte funkar ihop med andra, och speciellt inte små, så vi var strax färdiga om dom hade lust att vänta lite. Hur tänker man som ägare när man bara tänker släppa in sina hundar till andra okända? Och speciellt när man har två små och släppa in till två stora? :confused: Nu är min genomsnäll dock och funkar med nästan alla men alltså kom igen.

Jag har inget emot att låta min hund leka med andra hundar, det är inte det, men som du säger vet man ju ingenting om den andra hunden. Tänk om min hund varit aggressiv och "bitit ifrån"? Jag känner lite att visst, många kanske inte bryr sig så mycket om andras hundar, men ens egen borde man ju ändå vara lite rädd om. Det är inte så himla svårt att fråga om man får lov att släppa in sin hund. Hade hon frågat först hade jag nog mycket väl kunnat tänka mig att låta hundarna bekanta sig med varandra under kontrollerade former och sen låtit dem leka om det gått bra.

Suck säger jag bara...

Vi kom med på korningen/mentaltestet på söndag, så snart bär det av tvärs nedåt i landet.

Är nervös, försöker hela tiden intala mig själv att sannolikheten att hon klarar det är så liten så att jag lika gärna redan nu kan förbereda mig för att åka hem utan titel. Visserligen klarade hennes mamma korningen (dock på håret med några få poängs marginal) så jag måste ju försöka! Det stora problemet (som också är den delen man kan samla mest poäng) kommer att vara lek med den enorma bitstocken på avstånd med okänd testledare...

Om inte så ska det i alla fall bli hemskt kul att se hur hon reagerar i de olika momenten!

Sambon kom hem med Standart extra istället för normal då den var slut, någon speciell skillnad mer än att det är just extra? (Luddigt) hon har fri tillgång på mat och haft det sedan hon var valp.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka