Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har en fråga som jag hoppats ni kanske har bättre koll på än mig, min hund börjar ju närma sig 1 års strecken (redan:eek:) och jag känner att det vore roligt att MH - beskriva henne eller iallafall BPH, men var/hur/när kan man få reda på när man kan göra detta? är det bruks hundklubbar som anordnar det eller hur/var gjorde ni ert test?

Förövrigt så mötte vi 2 whippetar på morgonpromenaden och det var en såå härlig syn:love: inte för att jag är överförtjusta i just den rasen utan för att de gick lösa sida vid sida jämte matte och lyssnade tokbra på henne, trots min hund som ville fram fram och hälsa och flera andra hundar som de mötte, en sådan syn blir man bara så glad av, är ju målet dit man vill:love:

MH görs på en brukshundklubb. Ibland anordnar över rasklubben en MH-beskrivning, det brukar utannonseras på rasklubbens hemsida. Annars hittar du lediga MH på SBK tävling (hemsida) och det är även där du anmäler. Hunden måste vara minst 1 år.

En väns hund sprang bort sig igår, så idag har Boss och jag spårat hund i 3½ h. Sen tappade vi spåret vid en 70-väg och var tvungna att ge oss för idag :(

Rätt impad dock av min lilla evighetsmaskin som tuffade på så länge som han gjorde, med över 2½ h effektivt spårarbete. Och inte sjutton är han mer trött än vanligt nu och försökte valla lite kor på promenaden hem från slutpunkten.

10644552_10152538831593666_3997932104440835037_n.jpg

Ja det kändes väldigt tungt att behöva avbryta, men risken/chansen är att någon plockat upp hunden vid vägen. Ligger ett bostadsområde och motionsspår precis i närheten så chansen är stor att hunden blir sedd snart iallafall.

När ni promenerar era hundar, har ni ett fast typ läderkoppel då eller ett flexi? Går den lös? Varför det ena? Bara nyfiken! :)
Han går lös i skogen, förut gick han i lina när vi inte hade någon inkallning. Nu litar jag så pass på honom att han får gå lös, men bara i skogen.
Långt läderkoppel när vi promenerar, över 2 meter.

Bara för att inflika lite: det där med statistiken tycker jag är jätteviktig för rasen i allmänhet, vilket också gör att jag förespråkar MH före BPH alla gånger då MH har funnits mycket längre vilket betyder att man har kunnat samla in mycket mer data från olika individer av rasen. När BPH tillkom var man ju tvungen att börja om från början att bygga upp en helt ny databas och statistik. Ett spindeldiagram för MH visar alltså en mer rättvis bild av rasens egenskaper än BPH pga att det finns mer underlag i form av hundar som har blivit beskrivna.

Det tycker jag är lite tråkigt när man går över till BPH, att man börjar om från början. Dessutom känns BPH mycket snällare och mindre "provocerande" kan jag tycka. Men BPH har väl kanske sina fördelar också.

Det har var rent allmänt och inte riktat till dig personligen alltså :)

Just statistiken är ju en av anledningarna till att man valde att göra ett helt nytt test. Det kommer aldrig göras så många BPH-banor som det finns MH-banor för man vill inte ha samma spretighet på banorna som finns på MH utan allt ska vara i princip likadant. Som testledare måste jag hålla minst 5 BPH per år (eller 40 hundar eller x antal raser) och beskrivarna tror jag ska vara med på minst 20. Även detta för att allt ska bli mer enhetligt. Ett MH kan ju se väldigt olika ut och olika beskrivare kan vilja se olika saker för att ge en viss siffra.

Vidare beskrivs hundarna med mycket större noggrannhet än på MH, där är mindre plats för tyckande i själva momenten utan det lämnas till den sammanfattande beskrivningen.

Hundarna belastas inte lika hårt men oftast behöver de inte belastas så mycket för att man ska se "vad som finns i dem". Jag skulle nog nästan vilja påstå att de socialt osäkra hundarna belastas mer av halvfiguren än av dumpe. Det enda man missar som jag kan se det är avståndsleken, en del hundar är ju ganska kaxiga i närheten av husse/matte och det måste till lite avstånd innan man ser vilka mesproppar de egentligen är. Min hund har 4:a på tryggheten rakt igenom hela BPH:t (vilket också var en korrekt bedömning enligt mig) men kommer han ut på ett längre avstånd så tycker han att det är rätt så jobbigt med det sociala. Vill man ha ytterligare information om hur en brukshund är sammansatt mentalt så finns där ju alltid korningens mentaldel och lämplighetstest att göra. Så nu i oktober blir det MT för lillkillens del :).

Här är en film från hans BPH.

Sällskapsraser har som jag ser det mindre anledning av att vara självständiga så där behövs ingen avståndslek, och när det gäller jaktraserna så är det meningen att de ska genomföra funktionsbeskrivningar utöver BPH och kan de inte utföra arbete på håll så är de ju rätt värdelösa som jakthundar.

GAH! Pratade precis med en uppfödare i telefon ett tag. Hon har en jättesnygg(!), supertrevlig tik med ovanlig stam (som jag verkligen gillar) och som nu börjar bli.. inte gammal men äldre medelålder iaf. Hittills har tiken inte fått några avkommor och det vore jättesynd att inte ta tillvara på henne eftersom hon verkligen skulle kunna bidra med mycket i aveln. Vi hamnade att diskutera hanhundar en del och jodå, vi har lika tänk även där. "Välj inte någon för bra hane bara, för då kanske jag vill ha valp" sa jag och en liten stund senare nämnde hon en hane som jag visserligen inte sett live, men som verkar vara hur bra som helst. Alltså. Åh. Jag vill inte ha valp. Jag kan inte ha valp just nu. Men jag kanske kan skapa möjlighet att köpa valp och stå ut med valpperioden för att hunden sedan kommer bli fantastisk...? (och ja, jag får utan tvekan köpa valp från den uppfödaren om jag vill) Så jobbigt allt blev :p

Visst är det pest och pina? Tänk om man kunde ha hur många som helst... :(

Å andra sidan, klart du ska. Man lever bara en gång! Jag ska ta hem en valp i vinter, fast det egentligen inte alls passar. Men jag vill ha kombinationen och uppfödaren vill att jag ska ta en;)

Visst är det pest och pina? Tänk om man kunde ha hur många som helst... :(

Å andra sidan, klart du ska. Man lever bara en gång! Jag ska ta hem en valp i vinter, fast det egentligen inte alls passar. Men jag vill ha kombinationen och uppfödaren vill att jag ska ta en;)

Mhm, hur hemskt som helst ungefär :p Med lite "tur" löper dock tiken snart och då kommer det garanterat bli valpar tidigare än jag har någon som helst möjlighet att köpa en. Med en annan tur så väntar de med att para till löpet i vår och då föds valparna ju i mitten/slutet av sommaren, vilket ger mig mer tid att få till vardagen (och ekonomin) så att det passar med valp... Antar att tiden får utvisa hur det blir med en till flockmedlem här :)

I förrgår var vi iväg och tävlade i Lydnadsklass 1 jag och dahlia. Vi startade 4 gånger förra året men aldrig med ett första pris. Har tävlat i andra grenar detta år men så var det alltså dags i söndags.

Och det gick över förväntan! Inte bara att vi lyckades få ett första pris både på förmiddagstävlingen och eftermiddagstävlingen, vi lyckades även hamna på andra plats på prispallen på förmiddagen och vann på eftermiddagen! :)

Det var så himla roligt att faktiskt stå där och vinna med en dvärgschnauzer när det faktiskt var brukshundar med och tävlade.

image_zpsdf639656.jpg

Sjukt mycket priser! :D

Grattis @Malibu_Stacy ! Vilken dag! :D

KL,

Jag var på andjakt i lördags, och uppfödaren till min kompis senaste jaktlabbe var där.. Kompisens valp är gudomlig, har en medfödd kunskap för allt vad apportering heter, passivitet osv. Samma dag skulle uppfödaren typiskt nog hem och para en annan tik och hon berättade lite om kombinationen. Behöver jag säga att jag är sugen eller? :p

I förrgår var vi iväg och tävlade i Lydnadsklass 1 jag och dahlia. Vi startade 4 gånger förra året men aldrig med ett första pris. Har tävlat i andra grenar detta år men så var det alltså dags i söndags.

Och det gick över förväntan! Inte bara att vi lyckades få ett första pris både på förmiddagstävlingen och eftermiddagstävlingen, vi lyckades även hamna på andra plats på prispallen på förmiddagen och vann på eftermiddagen! :)

Det var så himla roligt att faktiskt stå där och vinna med en dvärgschnauzer när det faktiskt var brukshundar med och tävlade.

Sjukt mycket priser! :D

Grattis! Alltid roligt när "otippade" ekipage vinner, oavsett gren, tycker jag.

Grattis! Alltid roligt när "otippade" ekipage vinner, oavsett gren, tycker jag.

Tack så jättemycket allihopa!

Tävling igen på söndag, hoppas linförigheten sitter bättre denna gång :) Tror dock inte att vi kommer att hamna på pallen igen, många mycket duktiga ekipage anmälda, men ett första pris hoppas jag att vi klarar!

Ikväll var jag med Aysu på utställningsträning. Hon behöver verkligen sådant eftersom hon varit så extremt stressad och rädd bland andra hundar. MEN vilka framsteg hon gjort! Jag trodde knappt mina ögon idag, faktiskt, och även den superkräsna instruktören gav oss massor av beröm. Dessutom hörde jag henne nämna för andra på plats att Aysu var ett bra exempel på hund som gör stora framsteg snabbt :D

Vad hon gjorde? Jo, hon kunde stå avslappnat, även nära andra hundar. (Förra gången gick det inte att ställa upp henne, bara att få henne att stå hyfsat stilla utan att snurra runt för att försöka hålla koll på andra hundar var en utmaning i början). Hon kunde springa nära andra hundar utan att spänna sig. Mot slutet kunde hon även springa i cirkel med andra hundar och hon viftade då på svansen! :eek:

Jag har också märkt hur viktigt det är för henne att ha en uppgift under hela tiden vi är där. När hon står på kommando, springer med mig eller när vi i bakgrunden gör lite lydnadsmoment och tricks, då är hon avslappnad och faktiskt även glad. När hon inte får något kommando på lång tid och det ändå händer saker, tex att vi flyttar runt oss i lokalen och får order från instruktören, då blir hon direkt orolig eftersom hon vet att något händer men inte förstår vad. Med ett "följ med mig"-kommando släpper oroligheten snabbt. Det ska jag komma ihåg, att jag måste visa henne ännu tydligare vad hon ska göra hela tiden. När vi sedan stod stilla utan att något hände, utan att instruktören pratade med oss osv, då kunde hon utan problem sätta sig ner och även lägga sig ner avslappnat.

Vi avslutade det hela med att, när lokalen började bli tom, springa runt som dårar :D Jag busade igång henne så mycket jag kunde, gav godis när hon hoppade rakt upp i luften och andra tokigheter. Jag sprang så fort jag kunde med henne studsande efter mig, gjorde lekinviter osv. Det slutade med att hon blev på ett strålande humör och även lekmorrade åt mig! Förhoppningsvis kommer hon ihåg allt det roliga nästa gång vi kommer dit.

Efter jobbet idag ska jag ta labben och åka och träffa de som ev ska vara dagmatte/husse om sambon får jobb nu. Nervöst! Har aldrig haft nån främmande som hundvakt förut och dessutom har de en unghund själva så jag hoppas ju att hundarna kommer överens, det är ju en förutsättning förutom att resten ska kännas ok också.

Har ni några tips på bra tricks eller annat att lära hunden här? tills kursen ikväll ska vi ha bestämt en sak vi ska ha lärt hunden till sista kurstillfället (trick eller del av ett moment tex), men har lite beslutsångest, hon kan det mesta jag tänkt på än så länge så tar gärna emot tips på nya saker:bump:

Har ni några tips på bra tricks eller annat att lära hunden här? tills kursen ikväll ska vi ha bestämt en sak vi ska ha lärt hunden till sista kurstillfället (trick eller del av ett moment tex), men har lite beslutsångest, hon kan det mesta jag tänkt på än så länge så tar gärna emot tips på nya saker:bump:

Har du kollat på olika freestylemoment? Där brukar det finnas en hel del roligheter att försöka sig på :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka