Vid vilken ålder har ni gjort bhp/mh och varför vid den åldern? Får man göra båda?
Ladda var 16 månader nu när vi gjorde
Jag kommer bara göra BPH eftersom jag inte ser att MH skulle ge oss något utöver BPH.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vid vilken ålder har ni gjort bhp/mh och varför vid den åldern? Får man göra båda?
Tänkte att det är dags att klämma mig in här. Om mindre än två veckor lär jag bli stolt ägare till en "liten" 4 månaders borzoi kille. La handpenningen igår så nu är det bara att vänta (lättare sagt än gjort) tills det är dags för honom att komma hem och det blir pappersskrivning och annat som hör köpet till. Längtar så in i helv-... och kan knappt sova
Åh vad roligt, och vad "alla" köper borzoi plötsligt! (Eller två på det här forumet i alla fall. )
Tänkte att det är dags att klämma mig in här. Om mindre än två veckor lär jag bli stolt ägare till en "liten" 4 månaders borzoi kille. La handpenningen igår så nu är det bara att vänta (lättare sagt än gjort) tills det är dags för honom att komma hem och det blir pappersskrivning och annat som hör köpet till. Längtar så in i helv-... och kan knappt sova
Åhå? Vilka mer är det som är i borzoi-tagen? Kanske är läge att starta en borzoi-tråd om det finns fler än jag här som pysslar med dem.
Åh vad roligt, och vad "alla" köper borzoi plötsligt! (Eller två på det här forumet i alla fall. )
Ja du... tyvärr är jag dålig på nicken här! Hoppas hon ger sig tillkänna. Men en ung tik vet jag har flyttat hem till någon här för kanske en månad sedan. Vilket fick mig att googla och söka borzoi en hel kväll, haha. (Har en gammal borzoicrush men föredrar egentligen mindre hundar, så det är slitigt! )
Labben var 29 månader och 29 dagar (går att läsa på avelsdata annars skulle jag inte veta exakt ).
Hade tänkt göra ändå någon gång och fick det betalt nu via en forskning som pågår med labbar (de jämför utställnings- och jaktlinjer).
Åhå? Vilka mer är det som är i borzoi-tagen? Kanske är läge att starta en borzoi-tråd om det finns fler än jag här som pysslar med dem.
Finns en vinthundstråd, spana in den! Finns en till borzoi i forumet, men matte sa senast idag till mig att hon ytterst sällan sitter vid datorn så hon lär inte dyka upp här. (Hon var hundvakt åt mig idag, därav att vi pratat en del )
Jag gick BPH med Wahidah när hon var... 4 år. Fanns inte BPH tidigare och det kändes aldrig som om MH var något för oss. Aysu är nu 3 år och jag kanske går BPH med henne nästa sommar. Hade jag haft henne från valpstadiet hade jag dock gjort det när hon var ca 1½-2 år gammal (född i september, så det hade blivit svårt att göra det tidigare). Nu är ju saluki en ras som ytterst sällan kollas med BPH eller MH, så jag känner att det är värt att göra det oavsett ålder på dem, bara för att få in någon form av statistik.
Bara för att inflika lite: det där med statistiken tycker jag är jätteviktig för rasen i allmänhet, vilket också gör att jag förespråkar MH före BPH alla gånger då MH har funnits mycket längre vilket betyder att man har kunnat samla in mycket mer data från olika individer av rasen. När BPH tillkom var man ju tvungen att börja om från början att bygga upp en helt ny databas och statistik. Ett spindeldiagram för MH visar alltså en mer rättvis bild av rasens egenskaper än BPH pga att det finns mer underlag i form av hundar som har blivit beskrivna.
Det tycker jag är lite tråkigt när man går över till BPH, att man börjar om från början. Dessutom känns BPH mycket snällare och mindre "provocerande" kan jag tycka. Men BPH har väl kanske sina fördelar också.
Det har var rent allmänt och inte riktat till dig personligen alltså
Jag hade föredragit en uppdatering av MH så att det hade passat fler storlekar än stora brukshundar, men det verkar inte gå att ändra något där.
Så tråkigt att ha en liten hund när testledaren inte får böja på knäna när hen ska hälsa på hunden, eller att försöka få till en bra lekintresse och gripande med en kamptrasa som är lika stor som hunden eftersom den inte får vara av annan storlek, till exempel.
Det håller jag absolut med om! Men de andra bitarna ser jag inte att man har någon för eller nackdel med liten hund. Nu är det ju ingen trasa längre utan en rulle med klossar på sidorna, som jag dock ser problem med om det till exempel skulle komma en chihuahua och göra MH.
Det skulle vara trevligt om de kunde anpassa det lite, men då har man ju igen ett "nytt" test och de tycker väl också att dessa hundar kanske borde gå BPH istället?