Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fast koppel, antingen långa (över 2 meter) i läder eller blå med reflex (1,80 m).
Flexikoppel har vi bara när vi springer eller cyklar.

Ivan går ofta (nästan alltid) lös i skogen, Billy går aldrig någonsin lös pga spåridiot utan impulskontroll. Däremot kan han få ha långlina ibland.

Okej! Varför väljer du fast koppel före flexi?

Jag har fast koppel, antingen långa (över 2 meter) i läder eller blå med reflex (1,80 m).
Flexikoppel har vi bara när vi springer eller cyklar.

Ivan går ofta (nästan alltid) lös i skogen, Billy går aldrig någonsin lös pga spåridiot utan impulskontroll. Däremot kan han få ha långlina ibland.

Okej! Varför väljer du fast koppel före flexi?
För att jag vill att hundarna ska gå tillsammans med mig, inte att de är promenad och jag bara är med som något himla ankare. ;)

Okej :) Anledningen till att jag är nyfiken är för att innan vi flyttade gick mira nästan alltid lös, annars i läderkoppel, efter flytten började vi med flexi då det finns så mycket kaniner och katter här men ändå så hon skulle få lite mer "frihet" än på två meter. Men jag känner att det blivit lite som du säger, att hon helst vandrar iväg på egen hand och konstant nosar i buskar etc så fort hon får chansen. Funderar därför på att börja med det fasta igen

Alltid fast läderkoppel. Båda är oftast lösa i skogen och över vallarna här - den ena får vara lös en hel del även på gräsfälten i närområdet, medan den andra oftast är kopplad där. Att den ena är mer lös än den andra, är för att hon har mycket större behov av att få explodera av sig lite energi i form av att få springa :)

Flexi existerar inte i min värld med två illersnabba hundar ;) Har endast använt flexi till väldigt lugna hundar som inte kan gå lösa i skogen pga jaktlust.

När ni promenerar era hundar, har ni ett fast typ läderkoppel då eller ett flexi? Går den lös? Varför det ena? Bara nyfiken! :)
Jag föredrar lös om det är möjligt. Men finns där osäkertheter är det alltid kopplat. Och tex senast så vart det 10 meter långlina i skogen. Visst lite bökigt men värt det när hund kan skutta omkring så mycket mer (Och betalade av sig när hon försökte dra efter en ekorre). Men ogillar flexi generellt. känns som det inte blir en konsekvent upplevelse för hunden och man kan få lite udda beteenden. =)

@Emuliiaa Använder alltid fasta koppel (olika nylon/tyg-koppel) eller har hunden lös. Till stor del för att med flexikoppel går hunden runt med tryck mot halsen konstant vilket jag inte tror är bra eller helt behagligt. När hunden gör rätt vill jag inte att den ska uppleva något tryck från halsbandet. På promenad vill jag antingen ha hundarna bredvid mig - med slakt koppel (eller lösa), eller att de får röra sig mer fritt och lukta/springa runt om de vill och då har jag de helt lösa. Enda tillfälle jag skulle se poäng (för hunden) med flexikoppel är om hunden av någon anledning absolut inte går att ha lös - då kan det vara en mellanväg där hunden kan röra sig friare utan att kunna sticka.

Tillägg: Förutom detta så känns det väldigt bakvänt att använda flexikoppel då det uppmuntrar/lär hunden att gå emot och ignorera tryck på/runt halsen, vilket man oftast INTE vill att den ska göra.

Mina två är nästan alltid lösa. Annars är det vanligt koppel eller retrieverkoppel. På morgonen och vid skymning har min ena sele och flexi om vi går i parken som är precis där jag bor då det finns en hare som bor där och hon gärna jagar :/ Då är den ena lös och den andra i flexi i sådana fall.

I skogen är båda lösa.

När ni promenerar era hundar, har ni ett fast typ läderkoppel då eller ett flexi? Går den lös? Varför det ena? Bara nyfiken! :)

I 99% av fallen har jag sele och 8m flexi. Går jag i stan eller med annan persons hund (vilket jag gör i jobbet tex) så har jag på fast läderkoppel, helst i sele, annars fast halsband eller passande halvstryp. Gillar att gå med hund lös, men har det självfallet bara på lämpliga platser vid lämpliga tillfällen och bara om det är hund jag känner bra och vet att har väl fungerande inkallning. Varför jag väljer att göra som jag gör? Jag sätter säkerheten först och främst men gillar flexit pga den extra frihet det ger. Betraktar dock hunden som lös då och kör med samma kommandon som om hunden vore lös. Flexit blir mest en livlina alltså, ungefär som många använder spårlinor alltså.

Jag längtar till nästa vecka då jag ska iväg på en "friskvårdsbesiktning" och hoppas dem ska hitta vad som kan tänkas vara fel på min lille Lex:(
Han har haft ett konstigt rörelsemönster i vänster bakben ett tag, han har a-höfter och genom röntgad i hela bakdelen, allt har sett bra ut hitills och veterinären kan inte hitta något som är fel. Så hoppas nu på att equterapeften kan hitta felet. Hoppas, hoppas!

I de flesta situationer går de lösa i "arbetsfot". I de miljöer som kräver koppel använder jag antingen sele och 2-meters läderkoppel eller för kortare turer hemmagjorda retrieverkoppel med bred halsbandsdel som inte stryper.

Kan bara föreställa mig hur farligt det skulle bli med min flock i flexikoppel :o

Ladda har haft jaktpremiär! Och hon skötte sig helt över förväntan.
Vi gick fyra såtar, och hon levererade 10-12 dovdrev, ett halvtimmes-jobb på ko och kalv samt 2-3 vildsvinsdrev där jag fick en sugga på 5 meter och två rödgrisar över fötterna :D
Det körde ihop sig lite i skallen på henne med vilt överallt i näst sista såten och då kom hon inte tillbaka, annars fungerade hon enligt regelboken hela dagen. Kunde t om kalla in henne på 250m när hon stod och inspekterade en skjuten hind.
Det ska nog minsann bli hund av den här med!

Jösses vad jag börjar bli spänd och förväntansfull nu... En vecka kvar tills lill-killen kommer hem. Har hunnit samla på mig en liten hög med koppel, halsband, tuggleksaker och annat smått och gått och nu börjar det kännas verkligt :eek:

Om två veckor ska det bli heelerträff i vår ras klubb - en helg med lite jippon, prova-på-saker och föreläsningar. Det sak bli superkul att fixa och dona lite för våra medlemmar och lika roligt att få träffa kända och okända människor och hundar:)

Om två veckor ska det bli heelerträff i vår ras klubb - en helg med lite jippon, prova-på-saker och föreläsningar. Det sak bli superkul att fixa och dona lite för våra medlemmar och lika roligt att få träffa kända och okända människor och hundar:)

Ååh vad kul, jag vill också på heelerhelg! :p

KL

Varit på match show med heelern idag, men pinsamt nog hade han heeeelt glömt bort hur man ställer upp sig när vi gick in i ringen. :o Får skylla på matte som bara tränat en massa lydnad sista tiden, så han chansade helt enkelt på att det var sitt jag var ute efter.. :p Lärde oss iallafall att det lönar sig att friska upp minnet INNAN nästa gång!

Ååh vad kul, jag vill också på heelerhelg! :p

Du får satsa på vår stora rasspecial nästa sommar - det brukar alltid komma ett gäng från Finland hit (förutom i år då det var WW i Finland samma helg - vi hade mindre anmälningar i år pga det). En dag är det agility och rallylydnad och dagen efter är det officiell utställning. Augusti månad - och det brukar vara runt 100 heeler anmälda till utställningen :)

Jag fick precis höra att en ny bekanting letar lekkamrater till sin tik. Hunden i fråga ska tydligen vara jättesnäll, men nu när de nyligen flyttat till mitt område (ungefär) så har de även flyttat långt från alla sina lekkompisar. Sååå någon dag ska vi ses för gemensam hundpromenad, vilket är helt perfekt eftersom Aysu fortfarande behöver vänja sig vid hundar av alla möjliga olika typer. Wahidah tog jag ju med bland olika hundar redan när hon var valp, Aysu har aldrig fått det och den skillnaden märks verkligen.

Lyfte på täcket och spanade på Ivans ögonlock förut. Det var ingen fager syn. Han var både mer svullen än igår och mer kladdig än förut. Fan också!

Tog av kragen, för med den svullnaden är det ärligt talat bättre att han får punktera den på egen hand. Jag tyckte mig ana en förbättring ganska snabbt, som tur är. Ska snart inspektera igen, just nu sover han.

Blir det inte bättre under dagen ska jag ringa och boka en tid. Så himla typiskt. Dessutom måste veterinären söva/sedera honom, annars finns det inte en chans att de får komma i närheten... :(

I går såg det väldigt lovande ut, jag var inte riktigt beredd på ett bakslag.

Har en fråga som jag hoppats ni kanske har bättre koll på än mig, min hund börjar ju närma sig 1 års strecken (redan:eek:) och jag känner att det vore roligt att MH - beskriva henne eller iallafall BPH, men var/hur/när kan man få reda på när man kan göra detta? är det bruks hundklubbar som anordnar det eller hur/var gjorde ni ert test?

Förövrigt så mötte vi 2 whippetar på morgonpromenaden och det var en såå härlig syn:love: inte för att jag är överförtjusta i just den rasen utan för att de gick lösa sida vid sida jämte matte och lyssnade tokbra på henne, trots min hund som ville fram fram och hälsa och flera andra hundar som de mötte, en sådan syn blir man bara så glad av, är ju målet dit man vill:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka