Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon som har någon tips på vad man kan göra om en hund revirpinkar + även gör inne ibland så fort den kommer hem till andra? Gäller en gammal hund och det är inte min. Jag har sådant "keep off" spray men tycker inte det hjälper så bra nu längre..
Är det någon som har någon tips på vad man kan göra om en hund revirpinkar + även gör inne ibland så fort den kommer hem till andra? Gäller en gammal hund och det är inte min. Jag har sådant "keep off" spray men tycker inte det hjälper så bra nu längre..
Tack för tipset om skydd det ska jag kika på! men hur fungerar dem, gör de så att de inte kan kissa alls eller fångar skyddet upp det bara?
@Malibu_Stacy Hur fungerar det här med korning egentligen?
Korning är öppen för alla brukshundar + schnauzer och pinscher (dvärg- och mellan av respektive ras). Andra raser kan ej bli korade.
Korningen består av en del som kallas exteriörbeskrivning där en godkänd beskrivar går igenom hunden rent anatomiskt och fyller i ett protokoll därefter. Man mäter till exempel huvudlängd, bröstdjup, tittar på hur hunden rör sig, pälsen färg och struktur med mera och sätter resultaten i sammanhang till rasstandarden. Hunden blir då antingen godkänd eller icke godkänd.
Den andra delen är ett mentaltest (MT) som liknar MH med den stora skillnaden att hunden blir poängsatt i de olika poängen. Maxpoäng är 600 och gränsen för godkänt 300. Dessutom måste hunden vara skottfast och det finns moment där man direkt blir ej godkänt om hunden uppvisar ett speciellt beteende oavsett hur många poäng man fått på andra delar. Vissa moment i testet är viktigare än andra och har då en högre koefficient (jämför tex med de olika momenten i tävlingslydnad).
Det finns massa filmer på youtube på korningar där man kan se dom olika momenten. Överlag är det mer påfrestande för hunden med MT och hundarna bedöms även mellan de olika momenten, till exempel hur snabbt de växlar mellan passivitet och aktivitet och i vilken intensitet de går in för en uppgift etc.
STORT grattis!!!Nu är vi på väg hem och det är med en makalös och häftig känsla vi sitter i bilen.
Dahlia klarade sig galant på Mentaltestet och visade sig sjukt modig, stabil, uthållig och koncentrerad! Hon fick långt fler poäng än vad jag hade trott, godkänt med 365 poäng Så nu är hon Korad och slog till och med mamma Novas poäng på testet.
Även hennes kompis Rebus gjorde ett mycket bra test och fick godkänt med 390 poäng. Det betyder att de är hund nr 6 och 7 sedan 2008 som klarat korningen sedan den gjordes om (mycket svårare nu) och hund nr 34 och 35 som klarar sig sedan korningen infördes 1988.
Med tanke på hur många dvärgschnauzrar som registrerats varje år sedan dess är det en otrolig bedrift!
Vi är så glada
Nu heter hon:
KORAD LPI RLD N RLD F SEVCH NOUCH VDH JCH La Leia's Dazzling Dahlia (uppfödd av @falukorw )
Nu blir det tävlingspaus till nästa vår/sommar då nästa utmaning i form av valpkull väntar i vinter!
Ehm. Jag anmälde precis Aysu till Stora Sthlm-utställningen. Det känns lite galet, minst sagt.
Kul!
Jag har funderingar på att anmäla Ladda också..