Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min poäng med att inte ha med hunden är att hon inte ska behöva utsättas för situationer där hon behöver morra. Du skriver att hon gick undan och gömde sig - mycket klokt av hunden och precis det jag menar att ni skulle hjälpa henne med i förebyggande syfte.

Vad skulle hon ha att vara osäker för om hon var själv i ett annat rum? Eftersom du skriver att hon inte är rädd, utan inte uppskattar när någon tar direktkontakt med henne antar jag att hon inte blir osäker av nya miljöer eller av att höra nya människors röster. Då finns det inget att vara osäker över om hon är själv i ett annat rum.

Det jag tänker är specifikt när din far är med, eftersom det låter på dig som att han är nyfiken på hunden och gärna vill ha hennes uppmärksamhet. Då är det allra lättast att undvika situationen överhuvudtaget.

Att sätta henne i ett rum på en främmande plats gör henne tio gånger mer stressad än att vara med oss och kanske behöva stå ut med att någon vill ta kontakt med henne.

Menar du att man aldrig ska utsätta en reserverad hund för nya människor? Hon har varit med mig och "miljötränat" mer än med sambon som haft henne i tre år och hon är betydligt bättre nu än innan. Även om hon är osäker tror jag inte hon mår dåligt av att utsättas för dessa situationer nån gång ibland.

Även om min pappa vill hälsa och klappa på henne släpper hon det en stund senare. Jag tror inte att man ska dalta för mycket med henne för SÅ osäker är hon inte.

Att sätta henne i ett rum på en främmande plats gör henne tio gånger mer stressad än att vara med oss och kanske behöva stå ut med att någon vill ta kontakt med henne.

Menar du att man aldrig ska utsätta en reserverad hund för nya människor? Hon har varit med mig och "miljötränat" mer än med sambon som haft henne i tre år och hon är betydligt bättre nu än innan. Även om hon är osäker tror jag inte hon mår dåligt av att utsättas för dessa situationer nån gång ibland.

Även om min pappa vill hälsa och klappa på henne släpper hon det en stund senare. Jag tror inte att man ska dalta för mycket med henne för SÅ osäker är hon inte.

Jag vet ärligt talat inte vad det är för tankar du ville ta del av, du verkar väldigt säker i hur du hanterar och bör hantera din hund.

Och med tanke på livet jag lever kan jag säga att nej, jag hade inte utsatt en socialt osäker hund för nya människor titt som tätt i exempelvis kalassammanhang. Men det beror ju på vad man är för person själv, vart man sättet värdet i att ha hund.

Jag vet ärligt talat inte vad det är för tankar du ville ta del av, du verkar väldigt säker i hur du hanterar och bör hantera din hund.

Och med tanke på livet jag lever kan jag säga att nej, jag hade inte utsatt en socialt osäker hund för nya människor titt som tätt i exempelvis kalassammanhang. Men det beror ju på vad man är för person själv, vart man sättet värdet i att ha hund.

Ja, jag tror jag vet hur jag bäst bör hantera min hund, eftersom att jag känner henne bättre än vad jag kan förmedla på internet hur hon är :) Likadant som jag antar att du också vet hur du bäst hanterar din hund och känner den bäst.

Jag vet inte varifrån du fått att hon utsätts för nya människor titt som tätt, i ex. kalassammanhang? Eller det var bara ett exempel? Förstår inte vad du menar med "vart man sätter värdet i att ha hund" heller.

Så de enda hundarna som ska bli "utsatta" (ja för så hemskt är det) för exempelvis familj är de som är coolugna och uppskattar att träffa nya människor? En hund som är reserverad ska sitta instängd och aldrig behöva följa med på något? Då vet jag att jag är en hemsk hundägare som borde sluta med att ta med hunden på saker där det ev. Finns en risk för direktkontakt.

Ja, det var ett exempel eftersom jag skrev "I det livet JAG lever..."

Jag ser inte värdet i att ha med mina hundar när jag besöker andra människors hus. Däremot ser mina hundar stort värde i det eftersom dom älskar folk, därför får dom följa med dit hundar är välkomna. Om hundarna inte hade uppskattat det hade jag lämnat dom hemma.

Du skriver själv att det inte är några som helst problem när ni åker buss, går på stan etc. Det betyder att din hund fungerar väl i dom allra flesta situationer i vardagen, och av just den anledningen hade JAG låtit bli att ta med hunden till den situationen där den inte trivs. Andra människor tänker precis tvärt om, att hunden lika gärna kan följa med eftersom den fungerar så bra i alla andra situationer.

Jag förstår inte varför man ska utsätta (Ja!) hundar för situationer dom inte kan hantera.

Ja, det var ett exempel eftersom jag skrev "I det livet JAG lever..."

Jag ser inte värdet i att ha med mina hundar när jag besöker andra människors hus. Däremot ser mina hundar stort värde i det eftersom dom älskar folk, därför får dom följa med dit hundar är välkomna. Om hundarna inte hade uppskattat det hade jag lämnat dom hemma.

Du skriver själv att det inte är några som helst problem när ni åker buss, går på stan etc. Det betyder att din hund fungerar väl i dom allra flesta situationer i vardagen, och av just den anledningen hade JAG låtit bli att ta med hunden till den situationen där den inte trivs. Andra människor tänker precis tvärt om, att hunden lika gärna kan följa med eftersom den fungerar så bra i alla andra situationer.

Vi bor i Skåne och mina föräldrar i Göteborg. Sist vi var där var i maj.

Jag hade inte tagit med Mira om det var så att jag skulle till grannen/kompisen/whatever. Strunt samma. Du har dina tankar och jag har mina. Tack för åsikter!

Nästa vecka fyller yngstingen 1 år, vart har tiden tagit vägen!?
Stor har han blivit också, växt om vår labrador rejält. Så ibland är det lätt att glömma att han faktiskt inte är så gammal och därav ibland beter sig som ett riktigt tramstroll !
Dock är han betydligt lugnare än labradoren, trots att Lex är närmare 3 år tror de flesta att han är "valpen":D
Nu är det mest vardagslydnad det är fokus på här hemma och lite utställningsträning med Hamlet så vi slipper göra bort oss helt och hållet på MyDog, en bit kvar men känner att det går framåt:)

Jag tror jag blir galen, i min ovisshet så har granngården riggat en jaktkoja på sin mark, kanske 300 meter från vårat hus. Han jagar gris. Ikväll var jag ute och hämtade ved, och hunden låg och snarkade på trappen. Helt plötsligt small det, och oförberedd som jag var så hoppade jag högt och tappade veden (på den leriga och blöta gårdsplanen :banghead:) och hunden kastar sig upp och börjar vrålskälla, ganska så upprörd. Vanligtvis så bryr han sig inte. Han har ett mh med 1:a på skott, han ligger och sover som en död när dom skjuter in bössorna på våren, han är VAN vid att det puffrar lite i skogen då dom jagar aktivt runt omring oss. Men denna gången överrumplades även jag. Han blev ganska så upprörd så jag funderar på om han påverkades av detta? det lär väl tiden få utvisa. I annat fall så får jag väl ersätta grannen för lite patroner så vi får träna. Frågan är dom är dyra? :cautious:

Häromdagen kom Laddas vildsvinsväst. Hon blev så himla tjusig :D
Än så länge hatar hon den, men jag hoppas att det släpper i skogen ;)

Tuskproof.jpg

Jag måste bara få skryta lite över villka otroligt trevliga grannar vi har! Idag när jag skulle hämta posten så hittar jag en fryspåse med två isklampar och några vildsvinsklövar i brevlådan :D det är inte alla som skulle uppskatta en sådan present! Som tur väl var så hade dom lagt i dom efter att postnissen varit här idag, annars hade han nog fått sig en härlig syn :D

Kan bara konstatera att hundarnas magkatarr är betydligt bättre sedan jag ökade givan av standardt mild till deras barfkost. Hör aldrig kurr längre även om jag fortfarande inte förstår hur William vinthund till sin energi och knappt 17 kg kan klara sig på att äta så lite när Melvin pudelmix som också är energisk men inte springer i de hastigheterna eller så mycket och väger knappt 18 kg äter mer... En BRA dag äter William 2 dl torrfoder och mild har bara 19 % protein, samt 1-2 kycklingvingar och 300 g med lamm/ris barfkross. Då har han rört sig rejält. En vanlig dag vilket är typ 5 ggr i veckan så äter han hälften av detta typ...Så lite mat får inte ens bichonen på 10 kg vi passar ibland liksom.

Idag lugnade jag en hunds ägare rätt rejält när jag ringde och tala om att deras hund låg och sov i en släktnings garage... Han ringde till mig och undra om jag kunde hjälpa till och leta på ägaren eftersom det hade dykt upp en hund på hans gårdsplan, halt och trött i skymningen med pejlhalsband. Polisen hade inte fått in någon efterlysning och telefonnumret som stod på halsbandet var det ingen som svarade på.
Tack och lov för FB i det läget, på 30 min hade jag hittat ägaren som nästan grät av glädje eftersom de hade letat sen kl 12 idag då båda deras handenheter hade slutat att fungera. De hade nästan börjat fundera på om hunden hade gått ner sig i vatten någonstans, så beskedet att den låg och sov i ett varmt garage var väldigt glädjande! ;)

Våran egen galning jagade på morgonen, drevet gick rakt bort, tillslut fick vi ta bilen och åka och hämta honom, då hade han sprungit nästan 1,5 mil och hade nog gärna fortsatt om vi inte hade blåst in honom... ;)

Om Aysu löper? Ehm. Ja. Alltså... "Heeeej kompis! Jag löper! Jag kan backa rakt på dig med svansen vikt åt sidan så att du kan råka para dig med mig trots att du är en tik! Tjohoo!"

Fjanthund :p

Fick ett ryck. Har jobbat kväll och hem från jobbet strax innan 12. Sen fick hundarna en längre kvällsprommis än vanligt, Stoja fick sitt livs första träningspass i rallylydnad och 3 av 4 djur fick klorna klippta. Gäller att passa på när man har lust :)

Tror det är lite vallhund i min svarte trots allt. :angel: Idag passade han upp den ena flocken rejält.

Imorgon blir det in till stan för miljöträning med Stoja :)
Sååå nöjd med dagen! Två timmar inne i stan, fint gåendes i koppel, ingen uppspelthelt mer än vid ett (av många!) hundmöten och när hon hälsade på en kompis. Både passivitet och folksamlingar har gått jättebra (och diverse andra saker, men orädd har hon alltid varit).

En sån där dag då jag tänkt flera gånger på hur fantastisk min Aysu blivit.

Vi var ute där hon fick vara lös, inkallningen fungerade löjligt bra. Hon tvärvände och kom i galopp även precis när jag släppt henne, inget "passa på att springa nu när jag är lös" där inte trots att det var ett tag sedan hon var lös sist.

Morsan var hundvakt idag och när vi senare under kvällen pratade lite om det så sa hon att det var så lätt så, Aysu har blivit så simpelt lätt att vakta. (tidigare blev hon orolig och började fara runt och pipa efter någon timme, även när morsan var i samma rum)

Vi gick förbi en katt i mörkret. Kopplet blev aldrig ens sträckt, Aysu lyssnade fint när jag sa åt henne att hålla sig nära mig och när vi väl passerat stället där katten varit så släppte hon allt väldigt snabbt.

Vi mötte också några hundar i mörkret och förutom när någon mötande hund blev sjövild så var Aysu hur cool som helst. Hon som för ett år sedan försökte fly när hon såg andra hundar och blev ännu värre i mörkret.

Åh, hon är så fin, min älskade lilla dåre som gör framsteg varje, varje dag. Vilken lyx jag har som fått hem en så otroligt bra hund.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka