Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså kan man missa ett helt löp? I så fall måste Tinja ha varit extremt renlig av sig för jag har inte sett en enda fläck. Jag har till och med kollat två gånger, några veckor emellan om hon löper med hjälp av att trycka lite toapapper i baken på henne, men inget.

Hon tvättar sig väldigt, boar mycket, lägger svansen på sne och jag tycker hon är svullen bak. Känns som höglöp.

Hur vanligt är det med tysta löp? Det här skulle isåfall vara hennes andra löp :confused:

Ett tyst löp kan vara jättesvårt att upptäcka. Min faster fick ett på sin tik när hon väntade på att paras. De missade löpet trots att familjen hade stenkoll och absolut är hundvana. Det fick bli en kull på löpet där på.
Har du möjlighet att testa henne med en hane för att se hans reaktion är det ett tips.

Om tyst löp upprepar sig tycker jag tiken ska kollas upp så hon är ok innuti.

Allmän hundreflektion en kulen tisdag.

Hundtant är bortlämnad på SPA hos min mamma, som hon brukar på veckorna. Sina stadiga elva år, fräsch som en grånad nyponros. Perfekta leder, smidig och snabb. Bossar runt med den andra vovven. Hon har med livet i pensionärshemmet tagit på sig att hålla ordning på familjens struktur. Frukost kl 08. Kissa. Vila och läsa tidningen. Promenad och röj kl 12. Middag kl 16. Promenad. Ligga i soffan och se på TV, äta ben. Kissa kl 21. Alla avvikelser noteras grinigt.

Det kräver viss schemaläggning att få ihop heltidsjobb i stan med häst och brukshundar. Jag går till och från i planerna att köpa ny igen, men vi får väl se. Äldre hund och äldre häst, unga katter. Jag vill inte hamna i positionen att behöva välja bort Gamlingarna, även om jag kan sakna träningen. Tja. Så är det ju ibland, du hamnar i en mellanposition. Tidigare har jag haft två hundar som gått omlott liksom, men då hade jag jobb som funkade bättre med hunderiet.

Blir galen på mitt matfreak till valp.
I helgen har han antagligen lyckats käka något riktigt dåligt ute, och spydde ett gäng gånger. Det värsta var att han inte riktigt fattade vad som hände, utan tittade på oss när magen började dra ihop sig och skrek innan han kräktes. Han tyckte ju att vi skulle hjälpa honom få slut på det onda. Mattehjärtat värkte :cry:
Efter någon dag med burkmat är han som vanligt igen, och nu spenderar vi promenaderna med att hålla honom i kort koppel och väsa "aj-aj" eller "SLÄPP!!!". :D

Hundtant är bortlämnad på SPA hos min mamma, som hon brukar på veckorna. Sina stadiga elva år, fräsch som en grånad nyponros. Perfekta leder, smidig och snabb. Bossar runt med den andra vovven. Hon har med livet i pensionärshemmet tagit på sig att hålla ordning på familjens struktur. Frukost kl 08. Kissa. Vila och läsa tidningen. Promenad och röj kl 12. Middag kl 16. Promenad. Ligga i soffan och se på TV, äta ben. Kissa kl 21. Alla avvikelser noteras grinigt.

Blir glad ända in i själen av att läsa detta. Fick ta en paus från datorn för att gå och pussa Kosmos på nosen och lova honom att han också ska få det lika bra när han är en gubbgrinig grånos. Sen snorade jag honom i pälsen eftersom bara tanken på att han ska bli gammal gör mig helt förstörd, varvid han gav mig en skitsur blick för att jag väckt honom. Jag tror han är ganska gubbgrinig redan... :heart

Ett tyst löp kan vara jättesvårt att upptäcka. Min faster fick ett på sin tik när hon väntade på att paras. De missade löpet trots att familjen hade stenkoll och absolut är hundvana. Det fick bli en kull på löpet där på.
Har du möjlighet att testa henne med en hane för att se hans reaktion är det ett tips.

Om tyst löp upprepar sig tycker jag tiken ska kollas upp så hon är ok innuti.
Hennes bästa kompis, en okastrerad hane, var faktiskt väldigt mycket i baken på henne när vi sågs för två veckor sen. Han brukar aldrig vara i baken på henne annars.

Hon ligger på rygg bredvid mig just nu och jag tycker hon ser rätt höglöps-svullen ut. Eller jag tror det iallafall? :confused:

Första löpet var helt normalt, förhoppningsvis blir nästa normalt också. Men annars får jag ju som du säger kolla upp det.

Nu har det eventuellt öppnat sig ett tillfälle för oss att få vara fodervärd till en 3-årig tik. Tiken var lite underlägsen hundgruppen på kenneln och uppfödaren vill hitta ett hem med mindre hundar åt henne.

Hon är dock inte van att vara ensam utan andra hundar, och hon är van att gå i hundgård och att ställa om de vanorna till att vara ensam hund i lägenhet känns kanske inte optimalt.

Vi ska fundera lite närmsta tiden här, men lutar mot ett nej. Tidsmässigt hade det varit lite bättre också om frågan kom i sommar snarare än nu.

Men verkar vara en så lovande och lockande tik. Mitt tålamod är inte heller det bästa liksom :angel:

(Tänk radikalt nu, tänk radikalt!! :rage:)

Bara för att det var en tråd om kennelhosta nyligen så har Winzi fått kennelhosta med buller och brak. Varken hon eller jag har sovit alls senaste två nätterna. Hon hostar och hostar och hostar och kräks. Nu är första gången hon sovit i en timme utan att hosta.
När båda hundar hade i somras var det långt ifrån så här illa - trots att Dahlia drabbades av lunginflammationer några dagar in.
Har varit helt slut av sömnbristen idag, jag jobbade dessutom natt och hade behövt de där timmarnas sömn på jobbet istället för att ligga vaken bredvid en hund som låter som om den försöker hosta ut lungorna ur kroppen.
Jag var faktiskt iväg och köpte hostdämpande idag. Brukar sällan rekommendera det men så här mycket hosta är olidligt för alla.
Tyvärr har hon hostat upp medicinen två gånger så oklart hur mycket hon tagit upp, och om den hjälper överhuvudtaget...

Blir glad ända in i själen av att läsa detta. Fick ta en paus från datorn för att gå och pussa Kosmos på nosen och lova honom att han också ska få det lika bra när han är en gubbgrinig grånos. Sen snorade jag honom i pälsen eftersom bara tanken på att han ska bli gammal gör mig helt förstörd, varvid han gav mig en skitsur blick för att jag väckt honom. Jag tror han är ganska gubbgrinig redan... :heart

Sambon tog ledigt denna veckan för att, snart 14 åriga hunden skulle slippa åka kors och tvärs till hundvakter, och rubba hans vardag...:o:cool:

Bara för att det var en tråd om kennelhosta nyligen så har Winzi fått kennelhosta med buller och brak. Varken hon eller jag har sovit alls senaste två nätterna. Hon hostar och hostar och hostar och kräks. Nu är första gången hon sovit i en timme utan att hosta.
När båda hundar hade i somras var det långt ifrån så här illa - trots att Dahlia drabbades av lunginflammationer några dagar in.
Har varit helt slut av sömnbristen idag, jag jobbade dessutom natt och hade behövt de där timmarnas sömn på jobbet istället för att ligga vaken bredvid en hund som låter som om den försöker hosta ut lungorna ur kroppen.
Jag var faktiskt iväg och köpte hostdämpande idag. Brukar sällan rekommendera det men så här mycket hosta är olidligt för alla.
Tyvärr har hon hostat upp medicinen två gånger så oklart hur mycket hon tagit upp, och om den hjälper överhuvudtaget...
Nää...vilken jäkla otur! Hopas hon kryar på sig fort och att Dahlia klarar sig.

Nu har det eventuellt öppnat sig ett tillfälle för oss att få vara fodervärd till en 3-årig tik. Tiken var lite underlägsen hundgruppen på kenneln och uppfödaren vill hitta ett hem med mindre hundar åt henne.

Hon är dock inte van att vara ensam utan andra hundar, och hon är van att gå i hundgård och att ställa om de vanorna till att vara ensam hund i lägenhet känns kanske inte optimalt.

Vi ska fundera lite närmsta tiden här, men lutar mot ett nej. Tidsmässigt hade det varit lite bättre också om frågan kom i sommar snarare än nu.

Men verkar vara en så lovande och lockande tik. Mitt tålamod är inte heller det bästa liksom :angel:

(Tänk radikalt nu, tänk radikalt!! :rage:)

Är det en Eurasier?
Ni kanske kunde få ta den på prov? När/om det blir något med Criga och den tillfrågade fodervärden så börjar vi med ett låneavtal på 1 månad så alla får känna på det innan vi skriver ett riktigt foderkontrakt.

Nää...vilken jäkla otur! Hopas hon kryar på sig fort och att Dahlia klarar sig.

Tack!
Dahlia är som tur var hos uppfödaren men enligt uppgift så harklade hon två gånger idag. Om det var ren tillfällighet eller början på sjukdom får tiden utvisa, men det vore en mardröm med kennelhosta på en tik som ska valpa vilken dag som helst :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 216
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
676
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 574
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar