Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Ses vi där någon gång kanske?
Nej, tiken var 2 år :( ägaren har hållt på med detta själv i 9 år och aldrig varit med om något liknande. Jag tänker dock på hopphästen som bara föll ihop under banan där något brast på den och den dog hastigt, något liknande på hunden kanske?
Vet inte om det finns hjärtproblem i rasen?
Vi har ju DCM hos dobermann, så det händer ju att hundar stendör tyvärr..
Numera diagnostiseras många tidigt pga att folk blivit noggrannare att kolla förebyggande men vissa missar man ändå..

Läste nyss att tiken bröt nacken. Trasan fastnade vid en trissa och när tiken kom i full fart hände något, hon fortsatte sedan efter den någon meter när den lossnade igen men då kollapsade hon. Fruktansvärt :cry:

Läste nyss att tiken bröt nacken. Trasan fastnade vid en trissa och när tiken kom i full fart hände något, hon fortsatte sedan efter den någon meter när den lossnade igen men då kollapsade hon. Fruktansvärt :cry:
Fy så fruktansvärt! Stackars hund och stackars stackars ägare! :cry:

@Red_Chili En tanke jag hade kring de där trissorna - är det inte risk för att de landar med spiken (eller hur de fästs i marken?) uppåt så att hundarna trampar på dem?

@Red_Chili En tanke jag hade kring de där trissorna - är det inte risk för att de landar med spiken (eller hur de fästs i marken?) uppåt så att hundarna trampar på dem?
Det är en låååång metallpinne på dem som trycks långt ner i marken. De sitter där under hela träningen och det är en av anledningarna till att det tex inte går att köra LC om marken är för blöt, även om hundarna skulle klara att springa på det så gäller det ju att trissorna sitter kvar. Själva delen som linan går runt snurrar väldigt lätt så att linan inte ska fastna osv. Jag har hittills inte varit med om att någon trissa lossnat under ett lopp. Ibland har de åkt upp någon cm pga mjuk mark, men då märks det genom att linan inte åker lika lätt och då får man ta sig ut till den trissan och antingen flytta den eller banka ner den igen.

Har ni stött på någon som har samma ras som er men som knappt vet vad dom har i snöret?
Idag fick jag lära mig av en annan kooikerägare att kooikers, dom är avlade för att valla ankor och kan valla helt enkelt. :banghead:
Kooiker är tydligen en ras som kan allt och passar alla hundsporter bara för dom är så lättlärda. :cautious:
Blir smått orolig när man träffar på folk som inte alls vet vad deras hund är avlad för och ger ut fel information till andra som är nyfikna på rasen.....
Så nu vet ni, snart kommer ni se en spaniel som vallar i fårhagen. :cool: Eller varför inte en liten röd skitkorv på Skyddsplanen? :laugh:

Det är en låååång metallpinne på dem som trycks långt ner i marken. De sitter där under hela träningen och det är en av anledningarna till att det tex inte går att köra LC om marken är för blöt, även om hundarna skulle klara att springa på det så gäller det ju att trissorna sitter kvar. Själva delen som linan går runt snurrar väldigt lätt så att linan inte ska fastna osv. Jag har hittills inte varit med om att någon trissa lossnat under ett lopp. Ibland har de åkt upp någon cm pga mjuk mark, men då märks det genom att linan inte åker lika lätt och då får man ta sig ut till den trissan och antingen flytta den eller banka ner den igen.

Ah, då är jag med på hur det fungerar! Jag tänkte att trissan flög iväg när trasan kom, inte att den bara snurrade :)

Vet inte om det finns hjärtproblem i rasen?
Vi har ju DCM hos dobermann, så det händer ju att hundar stendör tyvärr..
Numera diagnostiseras många tidigt pga att folk blivit noggrannare att kolla förebyggande men vissa missar man ändå..
Förstorat hjärta finns hos rasen men inget som anses som ett "problem" vad jag vet. Detta problem är dock vanligare hos de mer "raceavlade" whippets. Min whippet har endast ett milt blåsljud på hjärtat men hennes mamma (racehund) kollapsade hemma och dog, min whippet har även två syskon med hjärtproblem, den ena så pass gravt att hunden inte får "anstränga hjärtat".
På senare år efter att jag fick nys om hjärtfelet har jag fått höra på flera håll att flera ägare har haft hundar med hjärtproblem eller har haft hundar som plötsligt bara har kollapsat.
Jag tänker på alla galopphästar, vet att det gjordes en studie på armerikanska galopphästar där det visade sig att dom hästar som presterade bäst, alltså sprang snabbast hade förstorade hjärtan.

Skalman verkligen älskar detta med nosework och börjar ibland tjata på ett speciellt, men tydligt sätt om att han gärna vill få ett sökpass :D

Ikväll fick han och mamma Polly några sökpass och är nu nöjda och belåtna. Skalman var väldigt ivrig första passet, men han är duktig den lille busen :love: Dock lite för ivrig och nästan bet i gömman och det får man inte göra :o

Det gäller att klura ut rätt väg om gömman ligger högt och man är en liten skit :p
Bara jäkligt svårt försöka filma samtidigt som man ska hålla hunden, klickern och godis....
Vår specialsök-kurs drar igång nästa vecka - det ska bli grymt kul.
Men, en undran - nå´n som vet - är specialsök och nosework exakt samma sak? Om inte - vad skiljer det åt? I beskrivningen av den kurs jag har anmält mig till står det både om tävlingsformen Nosework och SBK:s Specialsök, men det står inte hur de skiljer sig.

Vad fruktansvärt :( Stackars hund, och vilken fruktansvärd sak att uppleva som hundägare. :cry:

Vår specialsök-kurs drar igång nästa vecka - det ska bli grymt kul.
Men, en undran - nå´n som vet - är specialsök och nosework exakt samma sak? Om inte - vad skiljer det åt? I beskrivningen av den kurs jag har anmält mig till står det både om tävlingsformen Nosework och SBK:s Specialsök, men det står inte hur de skiljer sig.
Jag har gått specialsök med Pysslingen och varit med på Nose-work träning.

De stora skillnader handlade om vad man söker och hur man belönar.

I nose-work börjar man med eukalyptusakrylat pga tävlingarna, i specialsök oftare tex gummibitar (läs slaktad kong). Eukalyptus har en väldigt distinkt, stark doft och jag har fått lära mig att det gör det lättare för hunden i början, men att den då kan tappa lite när det blir svårare och att det också kan vara svårare att sätta en ny etikett på hunden. Gummi är lättare att para med en ny doft.

I specialsöket var vi noga att belöna vid doften och att doften skulle vara ren. Vi slängde godis när doften var upptäckt. Ibland hade vi utomstående som slängde belöningar. Vid nose-work-tränning har jag varit med om klicker, godis från hand och att doften parats med en godis. Den förklaring jag fått är att många vill att hunden i specialsök ska arbeta mer självständigt och mer tillsammans med föraren i nose-work.

Skillnaden är liten och alla är inte ens inne på att den finns

Senast ändrad:
Jag har gått specialsök med Pysslingen och varit med på Nose-work träning.

De stora skillnader handlade om vad man söker och hur man belönar.

I nose-work börjar man med eukalyptusakrylat pga tävlingarna, i specialsök oftare tex gummibitar (läs slaktad kong). Eukalyptus har en väldigt distinkt, stark doft och jag har fått lära mig att det gör det lättare för hunden i början, men att den då kan tappa lite när det blir svårare och att det också kan vara svårare att sätta en ny etikett på hunden. Gummi är lättare att para med en ny doft.

I specialsöket var vi noga att belöna vid doften och att doften skulle vara ren. Vi slängde godis när doften var upptäckt. Ibland hade vi utomstående som slängde belöningar. Vid nose-work-tränning har jag varit med om klicker, godis från hand och att doften parats med en godis. Den förklaring jag fått är att många vill att hunden i specialsök ska arbeta mer självständigt och mer tillsammans med föraren i nose-work.

Skillnaden är liten och alla är inte ens inne på att den finns
Tack för klargörande :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
676
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 574
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar