Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har Ebrah tävlingslicens! :banana: :banana: och alltså, f*n vad snyggt hon springer! och snabbt! Vanligtvis finns det inte en enda hund som kan hålla Aysus fart, men i andra loppet sprang de två tillsammans och jag tror faktiskt att Ebrah var snabbare då. Så galet bra hund det där :love:

Och yes, det finns film från andra loppet ;)
https://www.instagram.com/p/BP2vEM5FlxD

Nu är jag hur trött som helst. Hundarna busar i sängen...

Va kul! Synd med vädret, men härligt att ni fick licensen :)

Du har säkert fått förklara det förut, men ställer min dumma fråga ändå :p Hur styrs trasan?

Va kul! Synd med vädret, men härligt att ni fick licensen :)

Du har säkert fått förklara det förut, men ställer min dumma fråga ändå :p Hur styrs trasan?
Det är igen dum fråga :D
Såhär ser själva maskinen ut:
16298529_782486245233091_6429851390250203_n.jpg

Eller ja, det finns ju varianter, men det här är den jag har bild på ;) Den drivs med bilbatteri eller motor. Sladden som går rakt upp, ut ur bild går till en på/av-knapp som en utbildad funktionär hanterar. Trasan sitter fast på snöret som går ut till vänster i bild.

För att trasan ska åka "sicksack" över fältet så placeras trissor ut i svängarna, och så drar man linan runt dem.
16299407_782486241899758_8085802391946488388_n.jpg

Även det här är en gammal bild, nu tror jag att i princip alla använder en mycket plattare sak som är gjord av metall istället.

Har man tur så finns det en fyrhjuling på plats som kan köra ut trasan mellan varje lopp. Det finns alltid på tävling, men ibland på träning får man gå själv med trasan :)

Jag har funderat på om det inte var er jag såg igår men så glömde jag fråga :) Hallen är superbra och vad fint det andra är med! Vi kommer komma tillbaka!

Tack, så roligt att höra att hallen etc. är bra, alltid trevligt med feedback! :up:

Du får hojta till nästa gång du är här och ser oss! :)

Det är igen dum fråga :D
Såhär ser själva maskinen ut:
16298529_782486245233091_6429851390250203_n.jpg

Eller ja, det finns ju varianter, men det här är den jag har bild på ;) Den drivs med bilbatteri eller motor. Sladden som går rakt upp, ut ur bild går till en på/av-knapp som en utbildad funktionär hanterar. Trasan sitter fast på snöret som går ut till vänster i bild.

För att trasan ska åka "sicksack" över fältet så placeras trissor ut i svängarna, och så drar man linan runt dem.
16299407_782486241899758_8085802391946488388_n.jpg

Även det här är en gammal bild, nu tror jag att i princip alla använder en mycket plattare sak som är gjord av metall istället.

Har man tur så finns det en fyrhjuling på plats som kan köra ut trasan mellan varje lopp. Det finns alltid på tävling, men ibland på träning får man gå själv med trasan :)
Ah, tack! :bow: Borde kanske kunnat räkna ut det, men var liksom inne på nån annan tanke och i min tanke förstår jag inte hur hundarna skulle låta bli att skada sig :p Men det där såg mindre farligt ut helt klart!

Tack, så roligt att höra att hallen etc. är bra, alltid trevligt med feedback! :up:

Du får hojta till nästa gång du är här och ser oss! :)
Som det ser ut kommer jag på kursen i Mars, då får vi säga hej till varandra!

Och tack för orden om Ammo. Han har drift så det räcker och blir över - så vi måste hitta ett sätt att lugna ner det liiiite för att kunna få in lite lydnad med ;)

Nu har Ebrah tävlingslicens! :banana: :banana: och alltså, f*n vad snyggt hon springer! och snabbt! Vanligtvis finns det inte en enda hund som kan hålla Aysus fart, men i andra loppet sprang de två tillsammans och jag tror faktiskt att Ebrah var snabbare då. Så galet bra hund det där :love:

Och yes, det finns film från andra loppet ;)
https://www.instagram.com/p/BP2vEM5FlxD

Nu är jag hur trött som helst. Hundarna busar i sängen...
Grattis! :banana:
Nu blev jag bara mer sugen på en till vinthund så jag kan hålla på med LC. :laugh:

Blev en promenad med vargarna till idag :) Ruskväder, men skönt att komma ut! Fick lite problem med "trappstegarna" över staketen, och P fastnade lite. Han var glad och nöjd rätt snabbt efteråt, men hoppas han inte blir för öm i bakbenen imorgon...

Skalman verkligen älskar detta med nosework och börjar ibland tjata på ett speciellt, men tydligt sätt om att han gärna vill få ett sökpass :D

Ikväll fick han och mamma Polly några sökpass och är nu nöjda och belåtna. Skalman var väldigt ivrig första passet, men han är duktig den lille busen :love: Dock lite för ivrig och nästan bet i gömman och det får man inte göra :o

Det gäller att klura ut rätt väg om gömman ligger högt och man är en liten skit :p
Bara jäkligt svårt försöka filma samtidigt som man ska hålla hunden, klickern och godis....

Idag har vi varit på LC-träning i Sjöbo! Santo sprang två träningslopp för första gången, och vad förvånad jag blev att han var så taggad! Men dom har det ju i sig :D förhoppningsvis kan han springa ett eller två licenslopp nästa gång! Väntar på bilder från hon jag var där med :) tyvärr skedde något fruktansvärt också, en tik kollapsade mitt under loppet och fördes i ilfart till vet. men klarade sig inte tills de kom fram :cry: något hände väl i kroppen men ingen vet vad än. Tänk att stå där som ägare och se sin hund kollapsa och känna att hon dör ju för mig.. Usch, jag får tårar av bara tanken.

Idag har vi varit på LC-träning i Sjöbo! Santo sprang två träningslopp för första gången, och vad förvånad jag blev att han var så taggad! Men dom har det ju i sig :D förhoppningsvis kan han springa ett eller två licenslopp nästa gång! Väntar på bilder från hon jag var där med :) tyvärr skedde något fruktansvärt också, en tik kollapsade mitt under loppet och fördes i ilfart till vet. men klarade sig inte tills de kom fram :cry: något hände väl i kroppen men ingen vet vad än. Tänk att stå där som ägare och se sin hund kollapsa och känna att hon dör ju för mig.. Usch, jag får tårar av bara tanken.
Härligt att Santo var glad! Jag håller tummarna för er när det är dags för licenslopp! Men så läskigt med tiken... Jag har aldrig hört om något sådant i samband med LC... Var det en gammal hund?

Härligt att Santo var glad! Jag håller tummarna för er när det är dags för licenslopp! Men så läskigt med tiken... Jag har aldrig hört om något sådant i samband med LC... Var det en gammal hund?

Tack! Ses vi där någon gång kanske?
Nej, tiken var 2 år :( ägaren har hållt på med detta själv i 9 år och aldrig varit med om något liknande. Jag tänker dock på hopphästen som bara föll ihop under banan där något brast på den och den dog hastigt, något liknande på hunden kanske?

Tack! Ses vi där någon gång kanske?
Nej, tiken var 2 år :( ägaren har hållt på med detta själv i 9 år och aldrig varit med om något liknande. Jag tänker dock på hopphästen som bara föll ihop under banan där något brast på den och den dog hastigt, något liknande på hunden kanske?
Jag ska dit när det är tävlingar iaf! Det är dock så långt för mig att åka att jag inte hinner vara där mer än den dag som saluki tävlar. Bor du nära kan du ju komma på "salukidagen" och säga hej :p
Tänkte också det, att det måste ha varit något med någon större blodådra eller liknande... Fyfan.

Som det ser ut kommer jag på kursen i Mars, då får vi säga hej till varandra!

Och tack för orden om Ammo. Han har drift så det räcker och blir över - så vi måste hitta ett sätt att lugna ner det liiiite för att kunna få in lite lydnad med ;)

Det får vi göra!

Heh, jo, det är ju det som kan vara problemet med hundar med mycket driv i... det är kul med mycket motor men man behöver ju kunna styra och bromsa lite också ibland. :D

Jag ska dit när det är tävlingar iaf! Det är dock så långt för mig att åka att jag inte hinner vara där mer än den dag som saluki tävlar. Bor du nära kan du ju komma på "salukidagen" och säga hej :p
Tänkte också det, att det måste ha varit något med någon större blodådra eller liknande... Fyfan.
Nej det förstår jag ju :D
Har själv inget körkort och sambon är inte sådär intresserad men någon gång kanske vi stöter på varandra!
Ja det måste varit något sånt :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
676
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 575
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar