Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har en galet trött hund här hemma nu. Polly har som komplement till sin rehab idag fått ett besök hos kiropraktorn. Hon har rört sig snett, är stel i ena sidan och ömmat på en fläck på ländryggen så nu är en förskjutningen fixad. Men att först bli gullad med av tanter i ett väntrum och sen bli läskigt knäckt av en främmande snubbe på onda fläcken tog på krafterna och hon somnade på spårvagnen hem och när vi kom hem, så gick hon direkt till soffan och hoppade upp och rullade ihop sig. Blir bara en kortis för damen ikväll :)

Jag ringde Björnstorpa gods för att fråga om man fick lägga viltspår i skogen, och blev tilldelad ett helt hägn som jag får vara i hur mycket jag vill!!!! :):love:

Nu skall jag iväg och kolla hur där ser ut.
Hu, det var svårgånget! Sönderkörd mark efter avverkning, och liggande träd och grenar, allt täckt med midjehögt gräs av något slag, nyplanterat. För 1 1/2 år sedan (Före Hund) hade jag sagt att det var omöjligt. Nu tog jag mig runt, 1,5 km tog 1h. Jag kan säga att jag är glad för mina Graningekängor. Mitt i fanns en liten kulle med gamla träd, där skulle man kunna spåra, i övrigt tror jag det skulle vara förenat med livsfara. Men Eski var lycklig, han fick springa fritt i naturen för första gången på ett år ca. Han drar på vilt, men nyplanterad mark som är inhägnad = inget vilt, och han kan inte försvinna. Bara det är ju värt en del, kan träna inkallning utan fara.

Hu, det var svårgånget! Sönderkörd mark efter avverkning, och liggande träd och grenar, allt täckt med midjehögt gräs av något slag, nyplanterat. För 1 1/2 år sedan (Före Hund) hade jag sagt att det var omöjligt. Nu tog jag mig runt, 1,5 km tog 1h. Jag kan säga att jag är glad för mina Graningekängor. Mitt i fanns en liten kulle med gamla träd, där skulle man kunna spåra, i övrigt tror jag det skulle vara förenat med livsfara. Men Eski var lycklig, han fick springa fritt i naturen för första gången på ett år ca. Han drar på vilt, men nyplanterad mark som är inhägnad = inget vilt, och han kan inte försvinna. Bara det är ju värt en del, kan träna inkallning utan fara.

En liten brasklapp om att det mycket väl kan finnas vilt ändå... :p
Vi har ett inhägnat område på marken hemma, ett lövhägn dvs också ett planteringshägn, som jag också tänkte att jag kunde släppa hundarna i. Gick runt hägnet först för att dubbelkolla stängslet (viltstängsel), som såg superfint ut. Gick in, släppte hundarna och hade efter 3 min fullt upptag på rådjur som på något vis hoppat in :cautious: Detta var efter första röjningen i det hägnet, så det var lite mer uppvuxet. Små stammar och grenar som stack upp överallt resulterade i att Otis lyckades köra ner en av dem i svalget så den nästan trängde ut under örat :down:

Sedan dess litar jag inte på inhägnade områden :p Just nyplanterade områden som håller på att komma upp är högintressanta för vilt.

En liten brasklapp om att det mycket väl kan finnas vilt ändå... :p
Vi har ett inhägnat område på marken hemma, ett lövhägn dvs också ett planteringshägn, som jag också tänkte att jag kunde släppa hundarna i. Gick runt hägnet först för att dubbelkolla stängslet (viltstängsel), som såg superfint ut. Gick in, släppte hundarna och hade efter 3 min fullt upptag på rådjur som på något vis hoppat in :cautious: Detta var efter första röjningen i det hägnet, så det var lite mer uppvuxet. Små stammar och grenar som stack upp överallt resulterade i att Otis lyckades köra ner en av dem i svalget så den nästan trängde ut under örat :down:

Sedan dess litar jag inte på inhägnade områden :p Just nyplanterade områden som håller på att komma upp är högintressanta för vilt.
Tack för varningen! Jo, jag fick vara där mot att jag rapporterar om det är något fel på stängslet, eller om jag ser något vilt där, men idag var det i alla fall inget.

Tack för varningen! Jo, jag fick vara där mot att jag rapporterar om det är något fel på stängslet, eller om jag ser något vilt där, men idag var det i alla fall inget.

Det är ju inte alls säkert att det hoppar in vilt, men det är ju bra att vara lite extra uppmärksam i alla fall :)
Älgar och vildsvin kan gå rätt hårt åt stängsel när de tar sig in, det gör det lätt för andra djur att följa efter om man inte är snabb med att laga. Jag gick runt vårat senast häromdagen och såg att vildsvinen lyft det på flera ställen och att det var bökat inne i hägnet. Vårat ska tas ner längre fram i vår, så det gör inte så mycket nu dock :)

Criga och jag har gått en runda på 7 km i bla Uddevallas hamn. Blev en skön blandning av miljöträning och motion.
Sen hem och rasta de övriga 4.
I morgon tänkte jag testa nomeselen på Calibra.

Har en galet trött hund här hemma nu. Polly har som komplement till sin rehab idag fått ett besök hos kiropraktorn. Hon har rört sig snett, är stel i ena sidan och ömmat på en fläck på ländryggen så nu är en förskjutningen fixad. Men att först bli gullad med av tanter i ett väntrum och sen bli läskigt knäckt av en främmande snubbe på onda fläcken tog på krafterna och hon somnade på spårvagnen hem och när vi kom hem, så gick hon direkt till soffan och hoppade upp och rullade ihop sig. Blir bara en kortis för damen ikväll :)
Jag vet hur hon känner sig,var hos kiro i fredags och sen gick jag 8km,kl 17 hade jag lätt kunnat gå och sova.

Jag tog fram min skrinda idag och monterade på skakeln i hopp om att det kanske skulle gå att modifiera om till att passa Gissa :idea: det gjorde det inte :mad:
Så jag fick själv dra den med ved på ,någon som vill låna mig en större vovve några dagar o få tillbaka den inkörd :D
Sen har jag börjat rota fram all min hästutrustning för försäljning :nailbiting::eek::wtf: Jösses säger jag bara,vem fan har köpt allt det där :confused::angel::banghead:

@Wingates Det betyder att jag snart kommer till hundsaker :up:

Jag tog fram min skrinda idag och monterade på skakeln i hopp om att det kanske skulle gå att modifiera om till att passa Gissa :idea: det gjorde det inte :mad:
Så jag fick själv dra den med ved på ,någon som vill låna mig en större vovve några dagar o få tillbaka den inkörd :D
Sen har jag börjat rota fram all min hästutrustning för försäljning :nailbiting::eek::wtf: Jösses säger jag bara,vem fan har köpt allt det där :confused::angel::banghead:

@Wingates Det betyder att jag snart kommer till hundsaker :up:
Härligt! ;)

Du kan få låna Ammo att dra med också :D

Oh allvetande hund-bukefalister. Jag vill köpa en promenad sele till "min" varg. Tittade på en hurta-sele idag, och funderar på att beställa en sådan (fast i rätt storlek :angel: ) Tror ni de kan funka bra på en så stor hund? Jag har dålig koll på selar, men tycker den han har nu inte sitter helt rätt.. Tänker att det kanske är lite svårare med passformen på så stora hundar med?

Tips på andra märken mottages med! Bröstmåttet är ca 115 cm :D

Oh allvetande hund-bukefalister. Jag vill köpa en promenad sele till "min" varg. Tittade på en hurta-sele idag, och funderar på att beställa en sådan (fast i rätt storlek :angel: ) Tror ni de kan funka bra på en så stor hund? Jag har dålig koll på selar, men tycker den han har nu inte sitter helt rätt.. Tänker att det kanske är lite svårare med passformen på så stora hundar med?

Kolla https://www.addnature.com/ruffwear-...4_pla&ef_id=VrKEVQAABHlf27eV:20170131065211:s

En Zero DC Shorter kanske? Den största har ett bröstmått på max 125 cm :) Dock blir halsmåttet rätt stort också...

Alltså kan man missa ett helt löp? I så fall måste Tinja ha varit extremt renlig av sig för jag har inte sett en enda fläck. Jag har till och med kollat två gånger, några veckor emellan om hon löper med hjälp av att trycka lite toapapper i baken på henne, men inget.

Hon tvättar sig väldigt, boar mycket, lägger svansen på sne och jag tycker hon är svullen bak. Känns som höglöp.

Hur vanligt är det med tysta löp? Det här skulle isåfall vara hennes andra löp :confused:

Kolla in Dog Copenhagen. Vet inte största måttet, men en rejäl och väldigt bra sittande sele som dessutom är delvis ställbar :)

Äh, va tvungen kolla och tyvärr är största måttet 106 cm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
676
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 574
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar