Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med poängen på Skottet på MH, det känns att det kan bli så olika?

Ta Benji till exempel. Han är jakttränad och för honom betyder skott dummys, vilket är det bästa han vet. Så på hans MH så hade han ju en ganska stark reaktion på skottet - han började kolla runt, för han förväntade sig ju att någon skulle börja kvacka och slänga iväg en dummy. När det inte kom någon så gav han sig på det.

Han fick en 1'a på skottet. Då undrar jag varför han fick den poängen? Är det för att de kunde se att han var positivt påverkad? Ska det ens spela någon roll? Är nyfiken i en strut.

Chess fick också 1a på skott. Hon har knappt blivit utsatt för skott innan MHt men hon reagerade inte över huvudtaget.
Men det kanske är så som du säger att det syntes på din att det var av glädje och inte av rädsla han kollade runt.

Hunden har stor nyfikenhet. Hon har 5or genomgående på all nyfikenhet. Inkl nyfikenhet ljud. Hon har också 1 och 2or på hot, agg och kvarstående rädsla. Så det är ingen rädd hund. Och inte avstängd.
Jag trooor skottet väckte nyfikenhet, inte rädsla.
Som sagt, det är mycket motor i den. Ändå sov den hela tiden fram till MT-testet. Jag trodde vi skulle få se en skittråkig hund. Och så daskade den till med 547p. Sen la den sig vid mattes fötter och sov igen....

En trea på skott på MH betyder ju inget annat än, citat: "Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek/passivitet" . En hund som visar låsningar eller rädsla ska ju inte få en trea.

Alltså... jag förstår inte varför ni INTE skulle använda en sån tik i avel, om den ENDA anledningen är en trea på skott på MH? Särskilt inte om hon sen som du säger är helt skottfast på MT, gjort bra MT i övrigt, meriterad, frisk bra släkt osv osv osv.

Att då låta en siffra från MH stå i vägen, det låter för mig lite väl stelbent, sifferblint och principfast på ett rätt dåligt sätt :D ;) .

Jag håller oxå med @Miao , en trea på MH står ju inte för att hunden är rädd. En hund som visar rädsla under skotten på MH ska hamna i ruta 5 oavsett vad den gör för övrigt.

Det här med poängen på Skottet på MH, det känns att det kan bli så olika?

Ta Benji till exempel. Han är jakttränad och för honom betyder skott dummys, vilket är det bästa han vet. Så på hans MH så hade han ju en ganska stark reaktion på skottet - han började kolla runt, för han förväntade sig ju att någon skulle börja kvacka och slänga iväg en dummy. När det inte kom någon så gav han sig på det.

Han fick en 1'a på skottet. Då undrar jag varför han fick den poängen? Är det för att de kunde se att han var positivt påverkad? Ska det ens spela någon roll? Är nyfiken i en strut.

Så som du beskriver att han reagerade låter det som att han borde ha fått kryss i ruta 2 eller 3. Det är ju en beskrivning av hur hunden reagerar så beskrivarna ska egentligen inte sätta kryss i ruta 1 om hunden upphör med vad den gör och riktar intresse mot skytt, publik osv oavsett anledning.

Jag är vettskrämd nu, för Polly haltar rejält efter vila på sitt opererade ben nu så något galet har hänt i helgen. Antingen har hon slagit upp skadan igen eller så har något annat hänt - men jag är så less på detta nu att saker inte kan få vara bra :(

Men måste säga att hennes ortoped är fantastisk. Mailade igår - alltså en söndag och får svar bara några timmar senare. Idag när jag ringde, så har dom fixat en tid redan imorgon för att kolla upp henne.

Jag är vettskrämd nu, för Polly haltar rejält efter vila på sitt opererade ben nu så något galet har hänt i helgen. Antingen har hon slagit upp skadan igen eller så har något annat hänt - men jag är så less på detta nu att saker inte kan få vara bra :(

Men måste säga att hennes ortoped är fantastisk. Mailade igår - alltså en söndag och får svar bara några timmar senare. Idag när jag ringde, så har dom fixat en tid redan imorgon för att kolla upp henne.

Håller tummarna!

En trea på skott på MH betyder ju inget annat än, citat: "Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek/passivitet" . En hund som visar låsningar eller rädsla ska ju inte få en trea.

Alltså... jag förstår inte varför ni INTE skulle använda en sån tik i avel, om den ENDA anledningen är en trea på skott på MH? Särskilt inte om hon sen som du säger är helt skottfast på MT, gjort bra MT i övrigt, meriterad, frisk bra släkt osv osv osv.

Att då låta en siffra från MH stå i vägen, det låter för mig lite väl stelbent, sifferblint och principfast på ett rätt dåligt sätt :D ;) .
Du har rätt.
Man måste ju titta på HELA testen för att egentligen se vad en 3:a kan betyda.
En etta kan egentligen vara värre, om den tyder på att hunden har stängt ner.
Det ÄR lätt att fastna i siffror på skott.

Såg på FB att min nuvarande hjärtehund somnat in :cry: Hunden spenderade mest tid hos ett par vänner till oss, men det var deras dotter som ägde henne. Trodde faktiskt att jag skulle få säga hej då ordentligt för det verkar ha varit planerat, inget akut :cry: Våra vänner vet hur mycket jag bondat med den hunden och kommenterat det flera gånger.

Jag har det rätt tufft just nu en period och är just nu skitledsen :cry:

Fy så tråkigt :( Styrkekram!

Åh, det kändes i hjärtat att läsa. Jag håller alla tummar och tår!

Jag håller med @Miao , jag hade nog inte tvekat på en sådan hund. Ni har ju dessutom sett henne i arbete, hon har meriter som visar på att det inte är några problem - väl underbyggda argument för att avla på tiken "trots" en trea på MH.
Det är ju inte som att ni säger att "Hon har ju faktiskt cert på utställning och utställning är också en krävande miljö, därför bedömer vi att den där trean inte spelar någon roll." ;)

Jag håller med @Miao , jag hade nog inte tvekat på en sådan hund. Ni har ju dessutom sett henne i arbete, hon har meriter som visar på att det inte är några problem - väl underbyggda argument för att avla på tiken "trots" en trea på MH.
Det är ju inte som att ni säger att "Hon har ju faktiskt cert på utställning och utställning är också en krävande miljö, därför bedömer vi att den där trean inte spelar någon roll." ;)

@Voff kanske jag ska skriva med :p

Men ett tillägg till det ovan: Ladda hade aldrig gått igenom ett MH med en 1:a på skott - trots att hon verkligen inte är skottberörd. Sköt t ex med hagelbössa över huvudet på henne igår, när hon gick fot. Problemet på ett MH hade blivit att om hon inte är platsad så hoppar hon jämfota av lycka och förväntan vid skottsituation - hon hade säkert kunnat få en trea.
Enda anledningen till att jag inte startat MH med henne, utan bara BPH.
Hennes BPH såg ut så här:
Skarmavbild%202016-09-14%20kl.%2010.40.24_zps6qaoz6uk.png

Åh, det kändes i hjärtat att läsa. Jag håller alla tummar och tår!
Tack. Tyvärr är ju Polly en aktiv+++ hund, som går från noll till 100 på en millisekund - och hon "släpper" allt vad smärta heter vid minsta tecken på bus......och hur lätt är det att inte ha minsta bus med en liten valpuschling i huset som bjuder upp till lek :arghh: och Polly själv blir rätt trist när hon inte får kuta av sig ordentligt med jämna mellanrum (helst dagligen, men minst var tredje dag) och blir trätig och extra gapig. Så det är inte svårt att förstå om hon slagit upp skiten igen då hon nu egentligen ska vara frisk och får kuta lös, men det räcker redan hemma om hon tror nåt kul ska ske och kastar sig ner från sovandes i soffan/sängen till dörren eller vart det nu verkar kul :banghead:

Så som jag blivit lärd om MH är att en hund som fått kryss i ruta 1, 2 eller 3 är inte rädd för skott., undantag finn givetvis. Ett kryss i ruta 4 är dock lite mer tveksamt. En hund som är rädd för skott ska, oavsett vad de gör, få kryss i ruta 5. Sen finns det givetvis beskrivare som kan missa att en hund är rädd och sätter kryss i ruta 3 till exempel så utesluta en hund från avel eller låta bli att gå MH för att en hund inte kommer få kryss i ruta 1 är tokigt. Det gäller att se hela bilden på MH (och andra tester/tävlingar) och även titta på ras. :)

La ett spår åt Chess igår. Början av spåret gick över grusvägen (där det går MASSA hundar och människor varje dag) även spårslutet var över samma grusväg. Flera 90 graders vinklar och även diken. 3 + 1 pinne, 90 min liggtid och hon löste det galant! :)

Tack. Tyvärr är ju Polly en aktiv+++ hund, som går från noll till 100 på en millisekund - och hon "släpper" allt vad smärta heter vid minsta tecken på bus......och hur lätt är det att inte ha minsta bus med en liten valpuschling i huset som bjuder upp till lek :arghh: och Polly själv blir rätt trist när hon inte får kuta av sig ordentligt med jämna mellanrum (helst dagligen, men minst var tredje dag) och blir trätig och extra gapig. Så det är inte svårt att förstå om hon slagit upp skiten igen då hon nu egentligen ska vara frisk och får kuta lös, men det räcker redan hemma om hon tror nåt kul ska ske och kastar sig ner från sovandes i soffan/sängen till dörren eller vart det nu verkar kul :banghead:
Precis som med Lilla S. Omöjlig att hålla lugn.

Angående Lilla S: Nu väntar vi bara att nån speciell människa på försäkringsbolaget ska godkänna utdömningen av Lilla S så ska hon få somna sen oavsett utlåtandet :(

Den jaktgolden vi hade innan Milla var skottberörd. Han hade noll reaktion på skottet i sig - men han vägrade ta saker i munnen när han hört ett skott. Jag vet inte om han gick MH, men tror han hade fått en 1'a på skott, för han såg verkligen oberörd ut. Han var även barnaggressiv och hade allmänt svajig mentalitet, men ändå tyckte uppfödaren att han skulle avlas på :meh:

Den jaktgolden vi hade innan Milla var skottberörd. Han hade noll reaktion på skottet i sig - men han vägrade ta saker i munnen när han hört ett skott. Jag vet inte om han gick MH, men tror han hade fått en 1'a på skott, för han såg verkligen oberörd ut. Han var även barnaggressiv och hade allmänt svajig mentalitet, men ändå tyckte uppfödaren att han skulle avlas på :meh:

Nja, den hunden borde få kryss i ruta 4:a.
Såhär säger nyckeln. Och för de som inte vet så börjar man med att leka med hunden när det skjuts, sen står man passiv när det skjuts.
1: Visar ingen berördhet.Snabb kontroll och sedan helt oberörd.
2: Avtagande kontroller under lek/passivitet. Därefter oberörd.
3: Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek / passivitet.
4: Avbryter lek eller passivitet. Låser sig mot publiken, skytten eller annat. Återgår inte till lek/passivitet..
5: Berörd, rädd. Alt. Vill lämna platsen, försöker fly. Alt. Föraren avstår skott.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 048
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter