Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
biteme_bigarmhug.gif
Mest feliga hunden att ha en skada (men just den enda som ådrar sig dylika med för den delen). Hon är ju väldigt aktiv och tycker hela livet är skit om hon inte får röra på sig ordentligt med några dagars intervall i alla fall. Att återigen riskera långvarig vila känns vidrigt trist.....blääää. Jajaa, få se vad herr ortoped säger när vi fått en tid och visat upp henne.

Enligt vad jag hört finns det inte många märken som faktiskt är krocksäkra på riktigt. Hur mycket väger hunden?

Det är en storpudel på ca 23 kg. Jag googlade lite efter ( :o ) att jag ställt frågan här och det verkar bara vara allsafe selen spm är krocktestad...

Hualigen. Då har man överlevt en tre dagar lång 10-17 informations- och diskussionsspäckad Rasspecial inom hundinstruktörsutbildningen. Är ju faktiskt riktigt jobbigt att sitta ned så lång tid med bara korta bensträckare på fem minuter och så en timmes lunch.

Det märks också på Tinja att hon har väldigt mycket fysisk energi uppdämd nu. Tre dagar och bara korta rastningspromenader. Visst får hon stimulans i form av hjärngympa och lite hundlek i pauserna, men annars ligger hon ju bara och sover. Hon är så duktig, kan verkligen koppla av trots att det händer så mycket runt omkring.

Ikväll kommer Benji hem från en tripp till landet med syrran. Imorgon får dogsen ta och rusa av sig ordentligt i skogen :D

Såg på FB att min nuvarande hjärtehund somnat in :cry: Hunden spenderade mest tid hos ett par vänner till oss, men det var deras dotter som ägde henne. Trodde faktiskt att jag skulle få säga hej då ordentligt för det verkar ha varit planerat, inget akut :cry: Våra vänner vet hur mycket jag bondat med den hunden och kommenterat det flera gånger.

Jag har det rätt tufft just nu en period och är just nu skitledsen :cry:

Sitter och har massor av intressanta diskussioner igång om salukiavel både i telefon och på facebookchatten. Skulle kunna hålla på tills hjärnan kokar över ungefär, för det är så intressant och kul. Synd att det inte går att jobba som salukinörd, för det jobbet skulle jag gärna ha :angel:

Du har en helt annan poängskala på MT så nej, det går inte att jämföra.
Jämföra går ju ändå. Så länge man vet vad siffrorna betyder. En trea på MT betyder "Aktivitetshöjande reaktioner. Kvar på platsen, ingen ängslan."
Det som ställer till det för många tror jag är att på MH är det värdelöst med en 5:a men på MT är det bäst. :)

Jämföra går ju ändå. Så länge man vet vad siffrorna betyder. En trea på MT betyder "Aktivitetshöjande reaktioner. Kvar på platsen, ingen ängslan."
Det som ställer till det för många tror jag är att på MH är det värdelöst med en 5:a men på MT är det bäst. :)
Det är det jag menar, det är en helt annan poängskala. I det här fallet blir det två olika resultat och reaktioner.

Oavsett så tror jag vi passar på den här tiken tyvärr. Synd när ledstatistiken är riktigt fin, den är meriterad och är jäkligt härlig men som några har varit inne på. Principen.
Vi har principer och även om jag i detta fallet känner mig rätt säker på att den där trean mer råkar vara en slump av något skäl så vill jag inte bli en uppfödare som prutar på principer när det passar. Det ser inte så förtroendeingivande ut.

Börjar jobba på tisdag. Blandade känslor efter att ha varit hemma sen i december. Lite nervös för hur jag ska få tid med allt också, schema för hundarnas träning/aktivering är gjort för närmsta månaden i alla fall.

Öppen träning idag på SWBG. Väldigt trevligt med DW, WP, tempoväxlingar och teknik samt grillad korv. Men det allra trevligaste är att träningen sker men mjuka metoder, mycket godis, prat om omvänt lockande, glada människor som berömmer sina hundar. :)

Om det bara hade funnits ett MH att gå så hade ju frågan varit glasklas. Men nu säger MT något annat samt att hon även gjort GK BH-prov (under skott) då blir man ju lite förvirrad. Hon skulle inte släppas igenom för att tävla i IPO om hon var skottberörd (om det inte var en jäkligt snäll dommare)
Skitsvårt.

Inte sa svart alls ... Om hon klarat BH och gjort MT med andra resultat sa skulle jag inte alls fundera pa MHn. Nagot hande sa hon kollade laget under MH, hon hade kanske inte varit med om skott innan? (Princess Diva blir supertaggad vid skott da hon bara varit med om det nagra fa ganger, hon vill ga dit och kolla. Det later nog ungefar som piskan tror jag :D)

Det här med poängen på Skottet på MH, det känns att det kan bli så olika?

Ta Benji till exempel. Han är jakttränad och för honom betyder skott dummys, vilket är det bästa han vet. Så på hans MH så hade han ju en ganska stark reaktion på skottet - han började kolla runt, för han förväntade sig ju att någon skulle börja kvacka och slänga iväg en dummy. När det inte kom någon så gav han sig på det.

Han fick en 1'a på skottet. Då undrar jag varför han fick den poängen? Är det för att de kunde se att han var positivt påverkad? Ska det ens spela någon roll? Är nyfiken i en strut.

Inte sa svart alls ... Om hon klarat BH och gjort MT med andra resultat sa skulle jag inte alls fundera pa MHn. Nagot hande sa hon kollade laget under MH, hon hade kanske inte varit med om skott innan? (Princess Diva blir supertaggad vid skott da hon bara varit med om det nagra fa ganger, hon vill ga dit och kolla. Det later nog ungefar som piskan tror jag :D)
Hunden har stor nyfikenhet. Hon har 5or genomgående på all nyfikenhet. Inkl nyfikenhet ljud. Hon har också 1 och 2or på hot, agg och kvarstående rädsla. Så det är ingen rädd hund. Och inte avstängd.
Jag trooor skottet väckte nyfikenhet, inte rädsla.
Som sagt, det är mycket motor i den. Ändå sov den hela tiden fram till MT-testet. Jag trodde vi skulle få se en skittråkig hund. Och så daskade den till med 547p. Sen la den sig vid mattes fötter och sov igen....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 047
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka