Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis hemkommen från lure coursing-träningen :D
Fantastiskt väder, fint fält, bra arrangerat, massor av trevliga hundägare, massor av trevliga hundar som sprang fina lopp... Det är sådana här dagar jag blir påmind om varför jag älskar lure coursing!

Ebrah fick springa väldigt direkt när vi kom dit. Det blev licenslopp med en bra och duktig hane. De sprang jättefint och Ebrah blev utan tvekan godkänd. ÅH så duktig hon är :banana:

Det kändes lite fånigt att åka hem när vi knappt hunnit komma dit, så jag spenderade några timmar åt att fotografera andras hundar, titta närmare på de jag var nyfiken på osv.

Jag har träffat två azawakher som jag gillade på olika sätt och två salukis som jag blev väldigt förtjust i. Tiken var mycket lik Aysu på många sätt och vis. Hanen var bara allmänt fantastisk :love: Vild och galen visserligen, men jättetrevlig, sprang bra och så snygg att det var ren njutning att få fotografera honom. (förutom springbilder tog jag även porträttbilder och uppställningsbilder på de där fyra intressanta)

Nu ska jag vila i soffan och försöka vänta till imorgon med att kolla igenom alla bilder. Det kommer vara lättare att göra det om jag inte är trött.. önskar bara att Ebrah var lika trött som mig, men hon är busig och glad åt att ha fått vara på äventyr idag.

Tiken jag står i valpkö till blev ögonlyst med geografisk rd för ett år sen, då hade veterinären sagt att det ev kunde växa bort (detta var vad uppfödaren sa till mig), men nu ögonlystes hon igen med vad det verkar som samma resultat, vilket i så fall inte är så konstigt. Mycket förvånande då detta inte ens verkar va ett problem inom rasen (kooikerhondje). Men om det nu blir bekräftat att det är geografisk rd så är det kört va? Dvs ingen avel på denna hund?
Har själv Kooiker och ögonproblem förekommer och det är därför många uppfödare idag ögonlyser sina Kooikrar innnan avel. Men ja, avelsplanerna borde man nog då lägga åt sidan.

Har sen 1,5 år haft span på en tik vi vill skulle vilja låna in i aveln. Vi korade ihop och hon gjorde ett fantastiskt MT och korades på 547p.
Jättetrevlig över lag. Kullsystern känner vi väl. Också trevlig men inte lika vass som sin syrra. Tiken är fin i jobb och träning, gjorde ett fint BH-prov. Ställd....ja alla bitar finns där.

Av en slump går jag in på hennes MH. skitfint MH. Snabba avreaktioner, fin nyfikenhet, inga rädslor.
Sen kommer sista.... Trea på skott! :confused:
Alltså, vi har sett tiken flera ggr och inte sett några problem alls med skott! Hon är ändå 5 nu.
Finns inga problem med skotten öht i linjerna el hos kullsyskon. Inget på MHt, inget problem alls på BH-provet. Så vad hände där?
Vet att ägaren tog över tiken vid ett år och att MH-t gjordes kort där efter, bara några veckor.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Skotten är ju jätteviktiga i rasen samtidigt har vi ju sett hunden (och 2 syskon) flera ggr under skott.
Det är ingen avstängd hund utan en hund som jobbar med rejäl motor.

Hur tänker ni?

Har sen 1,5 år haft span på en tik vi vill skulle vilja låna in i aveln. Vi korade ihop och hon gjorde ett fantastiskt MT och korades på 547p.
Jättetrevlig över lag. Kullsystern känner vi väl. Också trevlig men inte lika vass som sin syrra. Tiken är fin i jobb och träning, gjorde ett fint BH-prov. Ställd....ja alla bitar finns där.

Av en slump går jag in på hennes MH. skitfint MH. Snabba avreaktioner, fin nyfikenhet, inga rädslor.
Alltså, vi har sett tiken flera ggr och inte sett några problem alls med skott! Hon är ändå 5 nu.
Finns inga problem med skotten öht i linjerna el hos kullsyskon. Inget på MHt, inget problem alls på BH-provet. Så vad hände där?
Vet att ägaren tog över tiken vid ett år och att MH-t gjordes kort där efter, bara några veckor.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Skotten är ju jätteviktiga i rasen samtidigt har vi ju sett hunden (och 2 syskon) flera ggr under skott.

Hur tänker ni?
Om den klarade korningen utan problem, inte har problem i verkliga livet och dessutom har en släkt som är skottfast så hade jag inte brytt mig som valpköpare iaf.
Skillnad om det där MHt är det enda man har att gå på.

Om den klarade korningen utan problem, inte har problem i verkliga livet och dessutom har en släkt som är skottfast så hade jag inte brytt mig som valpköpare iaf.
Skillnad om det där MHt är det enda man har att gå på.
Jag känner också så. Har sett tillräckligt för att inte tveka. Men det vet ju inte valpköpare.
Vi sitter ju själva i tråden "oseriös avel" och säger huuuur kan man avla på en 3:a på skott:D
Vist att man kan pressa igenom en ljudberörd hund på ett MT, men inte på 547 p.
Testen som helhet, både MH och MT visar inga tecken öht på rädslor, så den som kan läsa test borde se detta.

Samtidigt så är det att frångå våra principer.

Jag känner också så. Har sett tillräckligt för att inte tveka. Men det vet ju inte valpköpare.
Vi sitter ju själva i tråden "oseriös avel" och säger huuuur kan man avla på en 3:a på skott:D
Testen som helhet, både MH och MT visar inga tecken öht på rädslor, så den som kan läsa test borde se detta.

Jag kan inte jättemycket om MT och sånt men jag förstår av det du skriver att hunden fungerar fin fint till det den är avlad för, kan man då inte bortse den trean?
Jag förstår hur du menar men i oseriösavel tråden är det väl knappast hundar som har något väldigt bra att tillföra rasen så man kan bortse från den 3an, där är väl resten av MH/MT vad allt nu heter inte heller bra?

Hur tänker ni?

Men vad hade den på skott på MT då?
Om det är som du säger hade jag nog inte tvekat. Det viktigaste är väl hur den fungerar i det verkliga livet och om den där är helt oberörd samt släkten är skottfasta borde det inte vara något problem att använda tiken i avel.

Jag hade nog låtit bli av principskäl. Tyvärr.

Men vad hade den på skott på MT då?
Om det är som du säger hade jag nog inte tvekat. Det viktigaste är väl hur den fungerar i det verkliga livet och om den där är helt oberörd samt släkten är skottfasta borde det inte vara något problem att använda tiken i avel.
03 på MT. Så helt normalt. Alla våra har legat på 03-05...även tjänstehundarna.

Jag hade nog låtit bli av principskäl. Tyvärr.

Kan tillägga att jag hade ju sorterat bort en valp efter en tik med 3:s på skott. Jag har haft hund som var rädd för fyrverkerier (jag vet, inte samma sak) och jag är livrädd för att få en sån igen. Det var hanterbart, men jag tyckte så synd om hunden.

Som valpköpare då så ger jag min syn.
Er "känner" jag, jag har följt eran avel ett bra tag nu och vet att ni sorterat bort hundar ur avel. Jag litar på att ni kan er grej och du har alltid förklarat bra varför/varför inte ni använt de hundar ni gör. Jag skulle lätt kunna köpa valp ur den kullen (om du vet... skägg och så :D).

Men om jag var någon helt random som aldrig hört talas om er- då hade jag dragit öronen åt mig. Men nu är det ju inte random folk ni säljer till heller. Ni riktar er åt folk som bör kunna läsa protokollen, och kanske ha ett humm om vad det är för hundar.

F*n - det har nu gått 2,5 månader sedan Pollys operation i bogleden och hon ska vara frisk nu och i full gång. Men igår kväll markerade hon lite efter kvällspromenaden och idag efter morgonpromenaden så markerade hon ordentligt. Jag orkar inte mer skit nu, jag har inte råd med mer skit nu - men måste fixa en tidigare tid än den vi har för efterkontroll den 15:e november. Är något galet, så är jag tacksam om nuvarande självriskperiod inte gått ut......:meh:

Kan tillägga att jag hade ju sorterat bort en valp efter en tik med 3:s på skott. Jag har haft hund som var rädd för fyrverkerier (jag vet, inte samma sak) och jag är livrädd för att få en sån igen. Det var hanterbart, men jag tyckte så synd om hunden.
Om det bara hade funnits ett MH att gå så hade ju frågan varit glasklas. Men nu säger MT något annat samt att hon även gjort GK BH-prov (under skott) då blir man ju lite förvirrad. Hon skulle inte släppas igenom för att tävla i IPO om hon var skottberörd (om det inte var en jäkligt snäll dommare)

Skitsvårt.

Jag ser inte det som ett problem att avla på en hund med 3:a på MH om den klarat korningen och för övrigt fungerar i vardagen/på tävling och inte har skottberörda syskon. En tre betyder ju dessutom inte att hunden är rädd för skott. Citat från nyckeln "Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek / passivitet."

F*n - det har nu gått 2,5 månader sedan Pollys operation i bogleden och hon ska vara frisk nu och i full gång. Men igår kväll markerade hon lite efter kvällspromenaden och idag efter morgonpromenaden så markerade hon ordentligt. Jag orkar inte mer skit nu, jag har inte råd med mer skit nu - men måste fixa en tidigare tid än den vi har för efterkontroll den 15:e november. Är något galet, så är jag tacksam om nuvarande självriskperiod inte gått ut......:meh:
biteme_bigarmhug.gif

Jag ser inte det som ett problem att avla på en hund med 3:a på MH om den klarat korningen och för övrigt fungerar i vardagen/på tävling och inte har skottberörda syskon. En tre betyder ju dessutom inte att hunden är rädd för skott. Citat från nyckeln "Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek / passivitet."
Gränsen mellan 2 o 3 är hårfin o varierar från bedömare till bedömare. En av mina tidigare hundar hade jag tänkt utbilda till räddning, han dök huvudstupa in i en källare utan ljus för att leta människa trots en cementblandare som centrifugerade stora stenar. Samma hund vände på huvudet o kollade var skottet kom ifrån utan att vika från min sida, det blev 3.
Leon kom av sig en halv sekund för att identifiera var ljudet kom ifrån, fick 2.

Jag ska köpa en bilsele för de gånger Doris måste åka i kupén. Jag vet att det inte är en jättebra lösning men jag tycker det skulle kännas bra om hon satt fast så att hon inte flög på människorna i bilen om något händer.

Är det någon som har tips på en bra bilsele? Hittade en på ÖB för 149 kr som var av bilbältesmaterial men jag har svårt att avgöra hur hållbara spännena är...

Jag ska köpa en bilsele för de gånger Doris måste åka i kupén. Jag vet att det inte är en jättebra lösning men jag tycker det skulle kännas bra om hon satt fast så att hon inte flög på människorna i bilen om något händer.

Är det någon som har tips på en bra bilsele? Hittade en på ÖB för 149 kr som var av bilbältesmaterial men jag har svårt att avgöra hur hållbara spännena är...
Enligt vad jag hört finns det inte många märken som faktiskt är krocksäkra på riktigt. Hur mycket väger hunden?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 047
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka