Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä och abso
Att dom inte bara kan förstå sitt eget bästa ibland? :meh::p
lut inte denna räserhunden. Hon har hoppat upp och ner för höga saker sen hon var valp, sprungit det fortaste hon kan varje gång hon får chansen (och skulle göra så även nu så fort hon kvicknar till) - hon är galet aktiv denna tös. Jag fattar inte ens hur hon ha kunnat springa med detta innan jag fattade att något var fel ! Hon har visat så lite smärta, vilket är otroligt. Hon har vara velat busa på som vanligt och sura galet sista dagarna då hon enbart fått korta koppelpromenader.

Så var Polly opererad då - fick se film från inuti hennes bogled. Blödningar överallt, ett stort hål i en sena och en lös broskbit.

Men hon ska bli helt återställd. Han var mest orolig att biceps-senan var skadad, men den var okej - annars hade det kanske tagit upp till ett helt år att få henne helt återställd. Nu ska det gå snabbare och förhoppningsvis ska hon vara helt okej om sisådär 3 månader eller så……
Nu vila i 14 dagar, sen korta koppelpromenader i 4-6 veckor - därefter ska jag kunna börja träna upp henne igen. Blir inte lätt försöka hålla den här damen lugn håhå jaja :meh:

Åh det var ju ändå positiva nyheter!
Ska ni inte besöka rehab något? Eller är det bara träning hemma som gäller?

Mitt största problem är att mitt hem består av 2 rok. I vardagsrummet står soffan som hon inte ska hoppa ner från på länge. I sovrummet står sängen och den är hög..... Köket är mittemellan och där är valparna när jag måste ut en sväng, då det är enda 100% säkra platsen vad gäller inte få tuggade möbler, sladdar osv. Så nu är frågan - ska jag ta svinjobbet att montera ner min säng (hög dubbelsäng) och ställa madrassbottnarna på golvet en månad eller två, så Polly kan ligga i den som vanligt om jag måste gå ut (eller bara nåt så enkelt som att duscha), då hon alltid brukar ligga där. Annars lär det bli mycket bur och det känns inte kul.

Har hon respekt för galler? Annars kanske du kan sätta galler runt säng/soffa och så får du hjälpa henne upp och ned för möblerna om hon nu inte kan ligga i bädd på golvet.

@hastflicka , har för mig du skrev att du har upphöjda hundsängar åt dina hundar någonstans nyligen, men nu hittar jag det inte igen? Var har du köpt dem (antar det var i USA... :( ), hur stora är de, vilken vikt håller de för?

Hade velat ha något sådant åt Monstret, men hittar inget i hans storlek... Kanske kan bygga själv, men skulle vilja se hur de till större hundar är konstruerade då först. Så även tips på amerikanska försäljare uppskattas, om där finns bilder jag kan kika på. Monster väger 51 kg (för tillfället), och jag vill att det ska hålla för att han åtminstone kan skutta upp och ner på den... :up:

Jag har flera stycken ... fran pytte liten, lagom for liten Border Terrier eller liten Malle valp till stor som 40 kilos Miss Mandy hoppar upp och ner pa. De jag har kopt ar i metall ror med ben, medan de jag har byggt ar i pvc ror i "furniture grade" typ vita "vattenror". Det ar superenkelt att bygga sjalv i PVC.
30 kilos Diva hoppar latt upp och ner pa de mindre ocksa ... den som hon knappt far plats pa ar henne's favorit "spot" just nu, sa de haller mycket bra. Kolla pa J&J dog supplies ... de skickar aven utomlands ... och har den lila jag kopt. :p

Så irriterad. På mig själv, på mina hundar och på en granne.
Var ute en snabbis utanför huset, unghunden bajsar men har käkat gräs så det fastnar. Jag väntar en stund men hjälper henne sedan med hjälp av bajspåsar, precis då, när jag står där dubbelvikt och försöker få hunden att vara still dyker en granne upp, typ 5 meter från oss. Grannen har sin pyttehund med sig och har blicken klistrad i telefonen som hen har i andra handen. Ser hen att jag inte har fokus på hen? Vet ej. Gör hen någon ansats för att jag ska se hen? Nej. Har hen någon tanke på att mina hundar är typ 500% större än hens hund och att jag därför gärna bör veta att hen kommer? Antagligen inte.
Det blev ett katastrofalt möte. Jag fick slänga bajspåsen åt sidan och försöka hala in mina hundar som hade alldeles för långa koppel, men då var personen redan jämsides. Suck, det funkar liksom inte att jag är oförberedd i ett möte, de tar egna initiativ direkt och nu fick jag bara hålla i och svära tyst. Vi har haft så jäkla bra möten i flera månader dessutom.

Och jag är irriterad på grannen, för en hundvan människa hade inte agerat så. En hundvan människa hade stannat, hojtat, gått lite längre ifrån eller vad som helst när de ser att den andra hundföraren inte uppmärksammat att de kommer att passera.

Jag har flera stycken ... fran pytte liten, lagom for liten Border Terrier eller liten Malle valp till stor som 40 kilos Miss Mandy hoppar upp och ner pa. De jag har kopt ar i metall ror med ben, medan de jag har byggt ar i pvc ror i "furniture grade" typ vita "vattenror". Det ar superenkelt att bygga sjalv i PVC.
30 kilos Diva hoppar latt upp och ner pa de mindre ocksa ... den som hon knappt far plats pa ar henne's favorit "spot" just nu, sa de haller mycket bra. Kolla pa J&J dog supplies ... de skickar aven utomlands ... och har den lila jag kopt. :p

Aha, jo jag har sett tips på att bygga själv i PVC, men de där hörnkopplingarna finns inte att få tag på i Sverige (så vitt jag vet?) så det är tyvärr ett problem. Metallramarna, är de kopplade, svetsade, böjda, eller vad?

Ska kolla J&J, tack för tipset! Det mesta i Monsterstorlek brukar dock vara svårt att få skickat, men ska absolut kolla vad de har och vad det kostar. :up:

Har hon respekt för galler? Annars kanske du kan sätta galler runt säng/soffa och så får du hjälpa henne upp och ned för möblerna om hon nu inte kan ligga i bädd på golvet.
Det river hon iofs inte, men jag tog jobbet och monterade ner sängen ;) Nu kommer hon ändå inte ta sig upp på den lilla höjd som är för än mår hon för dåligt och har ont (läs trebent). Blir buren inatt oavsett, så får jag se hur hon mår imorgon. Hon har dock ätit med god aptit :)

Åh det var ju ändå positiva nyheter!
Ska ni inte besöka rehab något? Eller är det bara träning hemma som gäller?
VI skulle inte behöva gå på rehab alls, då det egentligen gör varken till eller ifrån med denna skada sa han. Det är positiva nyheter för mig som är billös. Bara ut och snabbrasta i 14 dagar tills jag tagit stygnen och sen koppelpromenader i 4-6 veckor som jag efter hand ökar på. Sen ska vi börja kunna träna upp resten själva, vilket känns himla skönt då vårt rehab ligger en bra bit utanför stan :) Återbesök om 3 månader för att se hur allt läkt.

@hastflicka , har för mig du skrev att du har upphöjda hundsängar åt dina hundar någonstans nyligen, men nu hittar jag det inte igen? Var har du köpt dem (antar det var i USA... :( ), hur stora är de, vilken vikt håller de för?

Hade velat ha något sådant åt Monstret, men hittar inget i hans storlek... Kanske kan bygga själv, men skulle vilja se hur de till större hundar är konstruerade då först. Så även tips på amerikanska försäljare uppskattas, om där finns bilder jag kan kika på. Monster väger 51 kg (för tillfället), och jag vill att det ska hålla för att han åtminstone kan skutta upp och ner på den... :up:

Jag har hittat på zooplus som jag funderar på att köpa till Ebrah :)

Eh. Såg nu att Snorp redan nämnt det :p

Kör till närmsta bygghandel och köp kopparrör (eller stålrör om det skall vara helt dundersäkert) och kopplingar. Finns på vvs-avdelningen. Du är ju händig med symaskinen så själva bädden fixar du säkert.

Jo, jag har kikat på sådana lösningar förut (för andra projekt :D), men just hörnkopplingar verkar jäkligt svårhittade till de flesta system? :(

Det tenderar att springa iväg snabbt med både vikt och pris, dessutom...

74f33055997d05e12939313256fb1c0b.jpg

den här då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 275
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
754
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat