Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska tillägga att jag inte ser någon direkt förbättring/försämring efter att jag skjutit lite mer frekvent igår och idag.
Vad händer om du skjuter ett skott och sen blir det världens fest för Otis? Iom att han inte verkar superberörd så går det kanske att vända känslan från att bli låg till "TJOHO NU SMALL DET! FEEST DAGS!!!"?
Det känns ju som det blir en lättare att sen jobba ner till en lugnare känsla?

Vad händer om du skjuter ett skott och sen blir det världens fest för Otis? Iom att han inte verkar superberörd så går det kanske att vända känslan från att bli låg till "TJOHO NU SMALL DET! FEEST DAGS!!!"?
Det känns ju som det blir en lättare att sen jobba ner till en lugnare känsla?

Jag gjorde det igår, då körde vi bollkastning och fullt härj efter smällen. Han var lite vaksam precis efter skottet, men gick sedan till full lek på några sekunder.
Jag har alltså inte direkt jobbat med detta innan eftersom att jag inte riktigt insett att det är ett problem, vi har ju typ inte skjutit något. Den lilla tveksamheten på jaktprovet tänkte jag var en kombination av ovana för skott och att han var riktigt trött, det var egentligen först när jag sköt igår jag insåg att det faktiskt är ett problem. Han var inte trött då, men visade samma beteende som på provet.
På ett sätt är det väl positivt att detta verkar vara "det värsta" (eftersom han inte reagerade mera när han trampat hare i 2,5h, simmat, apporterat och sökt i skogen).
Det är ett av sätten jag tänker mig för att träna bort det - PANG och sedan full jäkla fest, först på långt håll och sedan närmare.

Hade jag misstänkt att han skulle reagerat med rädsla hade jag så klart inte skjutit så nära honom, jag började ju på rejält avstånd. Vill bara förtydliga det så att ingen tror att jag började att skjuta 15 m från en eventuellt skotträdd hund :p

Hm, jag har funderat några varv till samt fått input från vänner och tror jag ska fokusera på att belöna med mat/godis (eftersom Otis älskar mat) och leka under skott.
Planen ser ut som följande:
Börja på ett avstånd där han är helt obrydd om skottet och inte blir låg alls (det verkar i dagsläget vara ca 80-100m, även om han inte reagerar så mycket mer på 2m än på 40m, vilket jag egentligen tycker är himla konstigt?) och sakta förflytta närmare, under förutsättning att han inte visar obehag. Så fort han visar obehag så får jag ta två steg tillbaka och börja om. Köra korta stunder, men kanske varje dag, och alltid avsluta med en avslappnad hund som inte bryr sig om att man skjuter samtidigt.

Att han blir speedad vid skott spelar egentligen ingen roll, han är rätt ljudlig så jag kommer ändå inte lägga ner mängder av arbete på att få honom att funka till t ex fågeljakt eftersom Ladda fungerar utmärkt till det. I skogen gör det inget om han får extra fart av skott.

Ungefär så tror jag.

Sitter med lite teoretiska läxor från lydnadskursen. Det positiva är att jag jämför med samma uppgift förra året och inser att vi har gjort rätt stora framsteg och jobbat oss förbi flera saker vi hade problem med då i momenten som nu är borta.
När min egen personlighet ska vägas in i det hela blev det dock jättesvårt.

Hm, jag har funderat några varv till samt fått input från vänner och tror jag ska fokusera på att belöna med mat/godis (eftersom Otis älskar mat) och leka under skott.
Planen ser ut som följande:
Börja på ett avstånd där han är helt obrydd om skottet och inte blir låg alls (det verkar i dagsläget vara ca 80-100m, även om han inte reagerar så mycket mer på 2m än på 40m, vilket jag egentligen tycker är himla konstigt?) och sakta förflytta närmare, under förutsättning att han inte visar obehag. Så fort han visar obehag så får jag ta två steg tillbaka och börja om. Köra korta stunder, men kanske varje dag, och alltid avsluta med en avslappnad hund som inte bryr sig om att man skjuter samtidigt.

Att han blir speedad vid skott spelar egentligen ingen roll, han är rätt ljudlig så jag kommer ändå inte lägga ner mängder av arbete på att få honom att funka till t ex fågeljakt eftersom Ladda fungerar utmärkt till det. I skogen gör det inget om han får extra fart av skott.

Ungefär så tror jag.
Nu kanske jag har läst lite slarvigt, men som jag förstår det är reaktionen (eller "symtomet" snarare) att han kommer tillbaka till dig? Fest tror jag absolut på för att ändra känslan, men kanske också att ha fest på håll från dig? Typ skicka iväg på belöning i samband med skott?
(Har ingen erfarenhet av skotträning kanske jag ska tillägga, bara en tanke).

Nu kanske jag har läst lite slarvigt, men som jag förstår det är reaktionen (eller "symtomet" snarare) att han kommer tillbaka till dig? Fest tror jag absolut på för att ändra känslan, men kanske också att ha fest på håll från dig? Typ skicka iväg på belöning i samband med skott?
(Har ingen erfarenhet av skotträning kanske jag ska tillägga, bara en tanke).

Tack, bra input! :)
Precis, han kommer tillbaka till mig och vill helst inte lämna min närhet, dvs inte gå längre bort än kanske 10-15m.
En vän till mig var också inne på det, att anledningen till att han inte reagerar mer på skottet på 4m än på 40m är för att då är han nära mig och jag gör honom tryggare. Framåt är kanske ett steg i träningen att skjuta (på avstånd) utan att jag är med, och se hur han reagerar då?

Jag har skickat iväg honom med boll osv, och tycker att han inte har samma sug riktigt efter skott som utan skott. Säkert också ett symptom på berördhet. Då har jag skjutit rätt nära, 30m kanske.

På ca 80-100m så är det samma sug på bollen som vanligt, även med skott :)

Tanken har slagit mig, men inget gegg eller så i öronen.. Är ju enkelt att åka till vet och kolla dock :)
Kan de ha en så djup öroninflammation att den inte syns utifrån?
vet inte men en liten inflammation kan göra att skottet "skär/ekar" i öronen

Kompisens collie blev helt plötsligt lite låg vid skott,hon var sen tidigare 100% vid skott/smällare /åska. En koll hos vet visade en mild inflammation och lite rensande o droppar i några dagar gjorde susen, så blev hon som vanligt igen,helt oberörd.

vet inte men en liten inflammation kan göra att skottet "skär/ekar" i öronen

Kompisens collie blev helt plötsligt lite låg vid skott,hon var sen tidigare 100% vid skott/smällare /åska. En koll hos vet visade en mild inflammation och lite rensande o droppar i några dagar gjorde susen, så blev hon som vanligt igen,helt oberörd.

Det är ju absolut värt att kolla upp! Tack för tips!
Jag vet ju inte hur han har varit direkt vid skott tidigare, eftersom han inte blivit så utsatt för det. Åska och smällare har inte varit några problem innan i alla fall.

Tack, bra input! :)
Precis, han kommer tillbaka till mig och vill helst inte lämna min närhet, dvs inte gå längre bort än kanske 10-15m.
En vän till mig var också inne på det, att anledningen till att han inte reagerar mer på skottet på 4m än på 40m är för att då är han nära mig och jag gör honom tryggare. Framåt är kanske ett steg i träningen att skjuta (på avstånd) utan att jag är med, och se hur han reagerar då?

Jag har skickat iväg honom med boll osv, och tycker att han inte har samma sug riktigt efter skott som utan skott. Säkert också ett symptom på berördhet. Då har jag skjutit rätt nära, 30m kanske.

På ca 80-100m så är det samma sug på bollen som vanligt, även med skott :)
Kör med apportkastare och riktigt fin dummie med kaninskinn eller liknande på, skicka iväg den i marknivå så han får bra skjuts iväg:)

Kör med apportkastare och riktigt fin dummie med kaninskinn eller liknande på, skicka iväg den i marknivå så han får bra skjuts iväg:)

Bra tips! Jag har ingen kanindummie till kastaren, men har ett löst skinn som jag säkert kan fästa på någon av dem jag har :)
Jag har ett par kanindummies i olika viktklass och även en kaninboll, det kanske är bra att börja med dem och inte kasta så långt.. Apportkastaren skickar ju iväg en rätt bra bit?

Bra tips! Jag har ingen kanindummie till kastaren, men har ett löst skinn som jag säkert kan fästa på någon av dem jag har :)
Jag har ett par kanindummies i olika viktklass och även en kaninboll, det kanske är bra att börja med dem och inte kasta så långt.. Apportkastaren skickar ju iväg en rätt bra bit?
Jag tänker mer att det blir nåt kul helt i samband med att det smäller, plus farten. Du kan ju stå en bit bort med Otis ändå så att han ser hela dummiens bana så att säga. Sträckan han ska springa kan du ju anpassa efter det.

Jag tänker mer att det blir nåt kul helt i samband med att det smäller, plus farten. Du kan ju stå en bit bort med Otis ändå så att han ser hela dummiens bana så att säga. Sträckan han ska springa kan du ju anpassa efter det.

Smart :idea: Har inte kört några pälsdummies med honom ännu, kanske kan köra in honom på dem först så han är lite extra taggad och skjuta med dem sedan.

Skulle gå ut med Ruffe på en riktigt härlig långpromenad nu på morgonen, tänkte jag.. Behöver rensa skallen inför monstertentan i eftermiddag..
Där gick vi i godan ro och helt plötsligt dyker det upp en annan labbe mitt framför oss.. :confused:

Jag blev helt ställd (Ruffe blev jätteglad :cautious: ), vi var så gott som ensamma och den hade inget koppel.. Som tur var hade jag ett retrieverkoppel i väskan och hunden var väldigt vänlig.. Fick fånga in hunden och gick till gång/cykelvägen för att leta efter en ägare..

Vi gick där fram och tillbaka och efter kanske 8-10 min kommer en kvinna springande med ett koppel i högsta hugg.. Det visade sig att hennes hund hade blivit attackerad av en stor hund och halsbandet gått sönder.. :nailbiting:

Hennes labbe hade sprungit iväg och hon hade letar i kanske en 30 min innan hon hittade oss.. Vilken tur! :grin:

Det blev visst ingen lugn morgonpromenad men en god gärning gjord iaf! :)

Alltså jag gillar verkligen min hundinstruktörsutbildning, men ibland blir jag lite ställd.
Meddelade dem igår om att jag inte kan komma på söndag pga en dubbelbokning. De hade nämligen skickat alla datumen för utbildningen i ett mejl innan utbildningen startade och dessa hade jag skrivit ned i min kalender. Söndagen den 25:e skulle det inte vara någon utbildning, så jag bokade in annat där. Dock hade de tydligen ändrat detta i ett senare mejl vilket jag missat, eftersom de inte uttryckligen skrivit att det var ändrade datum så hade jag bara kollat vart och vilka tider, inte datumen.

Nu fick jag svar att jag tydligen inte får gå på varken fredag eller lördag eftersom jag missar söndagen? Vad är det för konstigt upplägg? Tänk om jag blivit sjuk på söndagen istället, hade de då kommit och raderat mitt minne från fredagen och lördagen alá Men In Black?

Skulle gå ut med Ruffe på en riktigt härlig långpromenad nu på morgonen, tänkte jag.. Behöver rensa skallen inför monstertentan i eftermiddag..
Där gick vi i godan ro och helt plötsligt dyker det upp en annan labbe mitt framför oss.. :confused:

Jag blev helt ställd (Ruffe blev jätteglad :cautious: ), vi var så gott som ensamma och den hade inget koppel.. Som tur var hade jag ett retrieverkoppel i väskan och hunden var väldigt vänlig.. Fick fånga in hunden och gick till gång/cykelvägen för att leta efter en ägare..

Vi gick där fram och tillbaka och efter kanske 8-10 min kommer en kvinna springande med ett koppel i högsta hugg.. Det visade sig att hennes hund hade blivit attackerad av en stor hund och halsbandet gått sönder.. :nailbiting:

Hennes labbe hade sprungit iväg och hon hade letar i kanske en 30 min innan hon hittade oss.. Vilken tur! :grin:

Det blev visst ingen lugn morgonpromenad men en god gärning gjord iaf! :)
Dagens goda gärning!
Grattis!
ina_dance5.gif

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
9 10 11
Svar
200
· Visningar
9 690
Senast: Trott
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
775
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka