Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag deppade ihop lite innan idag för att det går så bra för alla andra med deras hundar och min är bara.. hopplös. :wtf:

Så när jag kom hem efter jobbet så gav jag mig fasen på att vi skulle köra igenom alla nybörjarskyltar i rally och det gick ju jättebra! Superduktig liten busunge som inte ville sluta träna. :love: Det enda hon hade problem med var sitt/ligg gå runt. Det som var lättast innan! Dessutom vägrade hon lägga sig om jag inte sa till på skarpen. :cautious: :rofl:

Förutom det så var hon en stjärna! Råkade även lära henne ställande under gång och hon gjorde det klockrent flera gånger! :up: :love:

Har även hittat en kurs som vi ska gå. Måste bara lyckas få ihop det med jobbet..

Jag tog en promenad med mina galningar och de två jag passar åt uppfödaren. Var lite nervös över att plötsligt gå med 4 hundar. Men tjejerna märktes ju inte ens.
Mina två höll på att dra av mig armarna :banghead: Den yngre fick jag tillslut kontakt med så han lyssnade och slutade dra men inte den äldre. Blir så less. Han går så jäkla fint hemma, alltså även när jag går med båda. Men så fort det är fler hundar med, eller typ om man är med på någon hundträff eller liknande och ska gå så ska han tuffa på som ett jävla ånglok längst fram..:arghh:
Deppade ihop lite. Men tillslut blir det säkert bra.

Jag är just nu lite dålig på att ha en äldre hund som tappat lite fart. Vill gå ut i skogen och fika eller elda lite, men vet att det tar en evighet innan vi är där. Och sen kanske han inte orkar gå hem. Vad gör man. Det hjälper ju inte att ha en yngre hund också, han kan ju inte ligga inomhus hela dagarna ändå. Jag måste fundera ut en annan slags vardag och helgliv för oss.
Det är inte möjligt att gå skilda promenader? eller först ta en promenad med båda och sedan göra något extra med den yngre?

Känner för att ha gosedjur istället för hundar eller något :(
Guess what, Aysu är skadad igen. Förra veckan fick hon ett litet sår på ovansidan av tassen som hon skrapat upp om hon gjort något så avancerat som att gå i snårig skog.. Vi har därför hållit oss i lätt terräng och mycket på grusvägar för att såret ska få läka ordentligt.

Idag gick vi en längre koppelpromenad på gångvägar och skogsstigar. Som avslutning bestämde jag mig för att gå till en av rastgårdarna här och låta hundarna leka. Det är i princip bara kortklippt gräsmatta där, så det borde ju inte finnas möjlighet för Aysu att dra upp såret på tassen igen. Det gjorde hon inte eller. Däremot har hon skrapat upp trampdynan vid ena sporren :banghead: Vem fan vet hur lång tid det tar för sådant att läka... Tur att det är en bit upp på benet i alla fall...

Dessutom fick Ebrah för sig att kasta sig så plötsligt och hårt i kopplet att hon ramlade till och haltade på ena frambenet efter det. Visst, det var bara för att hon slog i och hon slutade halta efter att jag känt igenom henne och gått några steg till, men jag gillar inte att hon gör så plötsliga idiotryck i kopplet när hon har halsband på sig. Det är så mycket lättare att hon gör sig illa då. Så nu har jag bestämt mig för att hon ska vänja sig vid sele ändå. Hon får tycka vad hon vill om det. Jag vill inte att hon drar omkull sig själv pga halsband fler gånger. Dumhund.

Det är inte möjligt att gå skilda promenader? eller först ta en promenad med båda och sedan göra något extra med den yngre?

Hoho, hur jag skrev. :o Jag har bara en hund! :D Men fantiserar om en till som orkar med mer fysisk aktivitet. :) Men vi får mysa på och så får han ha sin ålderdom i fred.

Hoho, hur jag skrev. :o Jag har bara en hund! :D Men fantiserar om en till som orkar med mer fysisk aktivitet. :) Men vi får mysa på och så får han ha sin ålderdom i fred.
Ah, då hänger jag med. Jag har så dålig koll på hur många hundar alla bukefalister har, jag bara räknar med att alla har "ett gäng" ungefär :D Men är du säker på att det blir bökigt då? Kanske den äldre blir upplivad och glad av en yngre hund i huset och så fungerar allt bättre?

Åh! Såg precis en finsk lapphundsvalp som kommit tillbaka till uppfödaren och nu behövde ett nytt hem. Helt bedårande! :love: Men jag har inga pengar. Eller jo, men inte till en valp. Inte just nu iaf. :cry::cry::cry:

Ah, då hänger jag med. Jag har så dålig koll på hur många hundar alla bukefalister har, jag bara räknar med att alla har "ett gäng" ungefär :D Men är du säker på att det blir bökigt då? Kanske den äldre blir upplivad och glad av en yngre hund i huset och så fungerar allt bättre?

Nä, är inte säker, jag funderar mycket fram och tillbaka.

På Aysus trampdyna är det en stor flik som sitter löst nu när hon gjort sig illa.. Ska jag klippa bort den eller låta den sitta kvar?

(Hon är så otroligt snäll i hantering att hon utan tvekan kommer ligga helt stilla om jag klipper bort den. Ingen risk att vi drar loss mer alltså)

På Aysus trampdyna är det en stor flik som sitter löst nu när hon gjort sig illa.. Ska jag klippa bort den eller låta den sitta kvar?

(Hon är så otroligt snäll i hantering att hon utan tvekan kommer ligga helt stilla om jag klipper bort den. Ingen risk att vi drar loss mer alltså)

Klippa bort och lägga ett bandage runt, gärna med en fuktig sårkrompress/sårgel närmast. Kan du lägga upp en bild?
Jag tror inte att apoteken har sådant i sitt sortiment, men om du har möjlighet att ta dig till helgöppen klinik kan du köpa det där.
Det jag menar heter antingen suprasorb sårgel, intrasite gel eller medicinsk honung.
Finns även sorbact gelkompress men tror det blir dyrare för dig att köpa flera sådana.

Klippa bort och lägga ett bandage runt, gärna med en fuktig sårkrompress/sårgel närmast. Kan du lägga upp en bild?
Jag tror inte att apoteken har sådant i sitt sortiment, men om du har möjlighet att ta dig till helgöppen klinik kan du köpa det där.
Det jag menar heter antingen suprasorb sårgel, intrasite gel eller medicinsk honung.
Finns även sorbact gelkompress men tror det blir dyrare för dig att köpa flera sådana.
Hm. Igår innan vi la oss så gjorde jag rent trampdynan och la ett lätt, luftigt bandage för att hon inte skulle råka slita av den lösa hudfliken under natten. Nu när jag tog bort bandaget så är det som om hudfliken sitter fast, även när jag baddat med blöt bomull och pillat lite försiktigt på hudfliken... Kan den ha växt fast igen och så fort?

Suprasorb har jag hemma, har även lite vanliga sårtvättar, sterila kompresser, olika typer av lindor osv :)

Jag är just nu lite dålig på att ha en äldre hund som tappat lite fart. Vill gå ut i skogen och fika eller elda lite, men vet att det tar en evighet innan vi är där. Och sen kanske han inte orkar gå hem. Vad gör man. Det hjälper ju inte att ha en yngre hund också, han kan ju inte ligga inomhus hela dagarna ändå. Jag måste fundera ut en annan slags vardag och helgliv för oss.

+1

Nu har ju jag en yngre också, men den äldre kan inte lämnas ensam hemma. :banghead: Sambon och jag får gå omlott så att Lasse får det han behöver.

Hm. Igår innan vi la oss så gjorde jag rent trampdynan och la ett lätt, luftigt bandage för att hon inte skulle råka slita av den lösa hudfliken under natten. Nu när jag tog bort bandaget så är det som om hudfliken sitter fast, även när jag baddat med blöt bomull och pillat lite försiktigt på hudfliken... Kan den ha växt fast igen och så fort?

Suprasorb har jag hemma, har även lite vanliga sårtvättar, sterila kompresser, olika typer av lindor osv :)

Förlåt för sent svar. Ja det kan gå jättefort :)
Lägg om ett bra dämpande bandage och titta på det varje dag så det går åt rätt håll!

Alltså, hur opepp jag än var när klockan ringde så gick det över väl på plats. Mina otroliga hundar, så bra de hanterar både folk, marknadsmiljö och, så klart, sina får på själva uppvisningarna. Älskade hjälpredor :love:
14445995_10154056741118666_4515047957517797302_n.jpg

Baggarna var också duktiga!
14462880_10154056761273666_3028486138773147015_n.jpg

Tröttnöjda efter 6 timmars minglande, godisätande och fårputtande
14484665_10154057247168666_5214496442414304307_n.jpg

Än så länge verkar det gå bra i nya familjen, och hoppas såklart att det fortsätter så, så att monstret får bo kvar där. Tror dem kan erbjuda honom ett riktigt bra hem med mycket stimulering.
Här hemma börjar vi smått vänja oss, monstret tog trots allt ganska stor plats i vardagen. Men labradoren har riktigt blomstrat och är en mycket gladare hund, vilket är härligt att se. Han hamnade ofta lite i bakgrunden, då han inte är lika bra på att ta för sig. Sen ska det erkännas att det är ganska skönt att kunna lägga all fokus på en individ, som dessutom är ganska okomplicerad.
Nej, detta kan nog bli riktigt bra ur ett framtidsperspektiv. Även om det fortfarande känns rejält i hjärtat när man tänker på monstret.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
9 10 11
Svar
200
· Visningar
9 673
Senast: Trott
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
775
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka