Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
I dag har vi spikat vidare på hundgårdsbygget. Känns som en följetång som aldrig tar slut. Men nu börjar vi se ljuset i tunneln och kan snart ta dem i bruk. iaf två av dem. Den tredje får vänta till våren.
Jag och svärmor har målat, skött hundar och lagat mat. Gubbarna har byggt.
Kvar är vindväggarna på sidorna, plåtar till taket samt upphöjd trall med liggplatser under taket. Jo...luckorna ska på plats också så de kan gå in och ut i sina boxar som de vill.
Svärmor tycker vi är heltokiga som plöjer ner så mycket tid och pengar i hundgårdar när hundarna ändå bor inne med oss:p

Den tredje hundgården kommer att byggas längs hela långsidan med hundstallet och delvis den hundgård som är närmast i bild. Den ska ha plattor isf grus och vara anpassad för framtida valpkullar.
14492461_337337813279588_5007122201201201624_n_zpssjhxb0ui.jpg

I dag har vi spikat vidare på hundgårdsbygget. Känns som en följetång som aldrig tar slut. Men nu börjar vi se ljuset i tunneln och kan snart ta dem i bruk. iaf två av dem. Den tredje får vänta till våren.
Kvar är vindväggarna på sidorna, plåtar till taket samt upphöjd trall med liggplatser under taket. Jo...luckorna ska på plats också så de kan gå in och ut i sina boxar som de vill.
Svärmor tycker vi är heltokiga som plöjer ner så mycket tid och pengar i hundgårdar när hundarna ändå bor inne med oss:p

Den tredje hundgården kommer att byggas längs hela långsidan med hundstallet och delvis den hundgård som är närmast i bild. Den ska ha plattor isf grus och vara anpassad för framtida valpkullar.
Jag vet att dom är lagliga, men varför så små?

Små? De är 25 kvadrat styck och den större blir nästan 40 kvadrat. Sen har de ytterligare 4,5 resp 9 kvadrat inne. Bara markarbetet har gått på ca 30000:- och vi är inga miljonärer.

Vi nyttjar ju inte hungårdarna permanent ens utan har dem bara som avlastning :)
Själv gillar jag berikande hundgårdar à la Chanco´s

Vad fint det blir :)

Idag ska jag också iväg och bygga bana inför en söktävling! Eftersom jag varken kommer med på kurs eller i sökgrupp så tänker jag att jag iallafall kan få in en fot i sök-världen genom att erbjuda mig att figga och hjälpa till i allmänhet. Så den 2:a Oktober kommer jag vara tävlingsfigge i sök :D

Och ikväll bär det iväg till handlingskurs i Agility! Älskar att gå på kurs för den här instruktören :love: Att hon sen är min bästa väns mamma gör ju inte saken värre :angel:

Själv gillar jag berikande hundgårdar à la Chanco´s
Som sagt, våra hundar bor inte där. De tränas, rastas, motioneras och sover med oss och är med oss den mesta tiden på dagarna lösa på tomten.
De kommer vara 4,5 timme per dygn i hundgård när jag jobbar och då välstimulerade och motionerade.
Sen blir det lite extra vid vissa besök, löp och när vi har valpkull. Som ren avlastning mao.
Tycker de har det bättre ute med alla intryck, dofter mm än ligga inne när ägaren jobbar eller ha enstaka rum med grindar och grejer att förvara dem i när de är själva. Dessutom säkrare med tanke på brandrisken.
De har dessutom varandra, de är inte ensamma i sina gårdar.

Idag ska jag sela på Chess och ta en springtur med henne. Längesen nu så vi får se om hon fattar ännu mer nu att hon ska dra än sist :) Jag behöver få springa ur mig lite så det är perfekt att ta med henne!

Imorse långpromenad med lösspring halva vägen och nu på eftermiddagen lite träning i parken. Känner mig lite lustig när jag släpar med mig mina hemmagjorda slalompinnar (det är en spik i botten så blir inga stora märken i gräsmattan) till parken, men vad gör man utan bil och trädgård. Iallafall börjar lillpumin fatta att slalom oftast innebär minst fyra pinnar och gjorde två finfina slalom. Båda fick köra lite tricks och ett par uppletanden. Sen kom det förbi en kvinna med en äldre dam, som stannade och berömde hundarna för att de var "sååå lydiga" :D Glad att lillpumin inte fick nåt ryck där och skulle hänga i min arm :angel: I alla fall ville damen hemskt gärna hälsa, så lillpumin anmälde sig frivillig. Gubben var upptagen att nosa efter godis jag tappat. Kul att se hur glada dem blev av att få klappa lite :) Nu är hundarna nöjda och jag kan plugga ifred.

Och härborta är det sambon som försöker övertala mig om att vi ska ha Norfolk, norwich, westie eller cairn :laugh: Jag har så dålig koll på raserna, fördomen hos mig är tanthund :o Men nu när du och @GardenAngel tar upp det blir jag nyfiken :idea::up:
Klart ni ska ha en CAIRN :love:! Eller i alla fall en liten käck terrier!
Jätteroliga hundar med fart och attityd utan att de blir alltför ettriga.
Man tänker ju lite "moster Magdas gamla tråk-terrier som går runt kvarteret varje söndag" men de är som sagt skojiga och går att göra lite av varje med, sådär till husbehov.
Inte en hund om du satsar på Elitklass i någon gren men alldeles utmärkt för att pröva på olika grenar och komma en bit, drälla i stallet, hänga med i ungarnas lekar, i joggingspåret eller sitta och mysa med :love: :) :up:.
De är robusta både fysiskt och mentalt vilket jag gillar, det är inte hela världen om man snubblar eller tappar ett grytlock i skallen på dem :D.
Lite egensinniga, ja, det är en himmelsvid skillnad från våra labbar som i princip alltid gör som man säger - men det är ju det som är charmen!
Man får vara lite finurlig som ägare helt enkelt :).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
199
· Visningar
9 611
Senast: Trott
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
775
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka