Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hittat min drömhund! :love: :love: Norfolkterrier! Var med min karl på hoppträning idag och när jag tittade på som bäst kom två små skurborstar galopperande mot mig. Alltså de var så söta att jag ville äta upp dem! En bestämde sig för att den skulle minsann sitta i knä och bli klappad. Sagt och gjort! :love:
Så små, så glada och så GÖLLIGA! :love:

Är det någon här som har erfarenhet av rasen? Pratade bara lite snabbt med hopptränaren/ägaren efteråt och hen sa att de var trevliga och mjuka i lynnet (för att vara terrier).

Jag tycker också att dom är utsöta men jag har fått höra, av en som har haft två stycken, att det är jättevanligt att dom vill jaga bilar och att dom därför är svåra att ha lösa...

Jag tycker också att dom är utsöta men jag har fått höra, av en som har haft två stycken, att det är jättevanligt att dom vill jaga bilar och att dom därför är svåra att ha lösa...

:-o Det stod faktiskt i princip i rasbeskrivningen, måste ha varit på rasklubbens hemsida. Jag tyckte det var ett överdrivet exempel på deras rymmarbenägenhet (om de inte är tränade i inkallning, tänkte jag fördomsfullt...) men det kanske stämemr då.

Igår, finally, pressade dom halmen på den stora åkern där jag vill rida och spåra :D Får bli ett spår där under helgen. Men idag tar jag nog med Chess och barnen för lite bus på den åkern i alla fall.

Jag är sur för att det går någon trend i min ras att föda upp så långa hundar som möjligt. Uppfödare laddar upp bilder på fb på hundar som tappar förskräckligt i ryggen och får sååå många kommentarer om vilken vacker hund det är. Rasstandarden säger 10:9, inte 10:7 :rage:

Jag har blivit kär. Gjorde misstaget att gå in på en sida för omplaceringshundar och där var han... Sötaste lilla hunden jag nånsin sett! :love:

Jag har aldrig haft hund men jag har alltid tänkt att så småningom blir det hund, när katterna är borta blir det hund. Nu, efter en flytt, bor katterna hos mamma och där har de det superbra.

NÄR är man redo att skaffa hund? Vad behöver jag göra/tänka på innan jag skaffar hund?

Jag har blivit kär. Gjorde misstaget att gå in på en sida för omplaceringshundar och där var han... Sötaste lilla hunden jag nånsin sett! :love:

Jag har aldrig haft hund men jag har alltid tänkt att så småningom blir det hund, när katterna är borta blir det hund. Nu, efter en flytt, bor katterna hos mamma och där har de det superbra.

NÄR är man redo att skaffa hund? Vad behöver jag göra/tänka på innan jag skaffar hund?
Det största är väl dels att lösa så hunden inte behöver vara själv för mycket och att du är inställd på att hunden tar tid varje dag under sina levnadsår. Sen är det såklart bra att vara påläst om ras etc, men när det gäller omplacering är det ju mer individnivå. Och innan köp ska hunden besiktigas hos en bra veterinär tycker jag.

Nagon som vill ha ett par rottisar och en malle valp gratis? Det ar inte ens till hogstbjudande, sadant behover vi inte pyssla med, bara nagon tar dem allihop. :banghead: Diva har pipit hela natten :rage: Nu pa morgonen kom jag fram till att det var benet hon ansag hon hade tuggat fardigt pa i gar kvall hon ville ha.:rage: H.E.L.A natten var det ett evigt pip och gnall. En natt nar valpen sov lugnt hela natten och inte behovde ga ut.
Diva har uppenbart lart sig av Tate, bara med den skillnaden att hon inte alls behovde ga ut klockan 3 am utan for runt i cirklar och ville leka.:banghead:

Sedan var jag ute med Tate och Mandy i parken bakom huset pa morgonen. Det kom en kvinna med en hund som alltid skaller och reagerar pa andra hundar. Jag lagger Miss Mandy, som vi alltid gor, och borjar hala in Tate. Tate skaller tillbaka pa hundelandet (fast jag tyckte vi var ganska langt bort) och Mandy FLYGER upp fran sin "plats" for att hjalpa till att RYTA som bara en rottweiler kan.:eek: :rage: Nar jag sa ryter "PLATS" till Mandy (hon ar 9 ar och vet definitivt battre:cautious:) sa blir livet sa laskigt for Tate att han kryper ur selen och springer hem med svansen mellan benen.:angel:

Nu ar Diva helt fjottig i huvudet. Hon ar overtrott och beter sig som en 2-aring som inte sovit pa natten. Snurrar, hoppar, springer, lyssnar absolut inte ... och forsoker jaga svansen :arghh: Helt hopplos da hon har sa svart att vila under dagen.:banghead: Jag kanner mig lojlig som funderar pa att ta med henne i bilen for att kolla pa stallet ... bara for att hon ska fa sova ordentligt en stund och kanske bli lattare att leva med resten av dagen.:meh:

Kan nagon vanligen paminna mig om varfor jag har hundar? :crazy:

Milou ogillar verkligen att bli borstad - så mycket att han går iväg när jag öppnar lådan där borstarna är i. Vi tränar på det och idag kunde han ÄNTLIGEN ligga avslappnad, helt på sidan medan jag borstade lite lätt. Såna framsteg! :D Han fick ligga så i kanske 3-4 minuter, med godis som kom lite när som, innan vi bröt.

Vilken toppendag!!!
På jobbet har Brukslandslaget träningsläger och tråkigare aktiviteter runt sig på jobbet kan man ju se (som när det var dragspelsstämma)

Sen hem och iväg till BHK med Calibra. Vilken dröm hon är :love:
Det är så jäkla kul att träna igen. Skägget fick mig att tappa lusten helt och jag hade glömt hur kul det är.

Sen hem och se om Gubben och fodertiken ville para sig. De har grejat lite i ett par dagar men inte fått till det helt.
Men nu jäklar. Snabb uppvaktning, villig tik, pang...där satt han sen!!
18 min häng. Äntligen. Nu känns det bättre i magkänslan. Nu får vi hoppas på små puppisar om 9 veckor :up:

Jag tyckte fick uppfattningen att det var en tanthund!! :D Men en hund flr en aktiv tant som vill aktivera sig litegrann med hobbylydnad, spår, promenader och familjemys. Häng med på allt. Dvs, perfekt till mig!

/25-årig tantsjäl.

(sen ska jag ju ha SM-hund också - sen. Men en norfolk kan få bo i min väska och bota all min ångest pga SÖT!)
Jag är också en 25-årig tant så kanske därför jag tänker att det inte är en tanthund ;) Men visst, många äldre verkar ha rasen. Men det verkar vara en väldigt rolig allroundhund som kan passa många :)

Jag är sjuuuuk! :arghh: Känns lönt att bli sjuk när man redan är sjukskriven.. :cautious: Har fått nån riktigt äcklig förkylning så kan varken prata eller andas plus denna vidriga värme gör ju att man inte orkar någonting. :( Så nu har jag en rastlös valp här hemma som inte alls tycker att det är en bra idé att sova hela dagen. Igår fick hon både gå långpromenad och bada så då var hon nöjd men det hjälper ju inte idag. :down:

Slutgnällt för tillfället nu ska jag se om hon går med på att gå och lägga sig och gosa i sängen igen. :D

Jag är sjuuuuk! :arghh: Känns lönt att bli sjuk när man redan är sjukskriven.. :cautious: Har fått nån riktigt äcklig förkylning så kan varken prata eller andas plus denna vidriga värme gör ju att man inte orkar någonting. :( Så nu har jag en rastlös valp här hemma som inte alls tycker att det är en bra idé att sova hela dagen. Igår fick hon både gå långpromenad och bada så då var hon nöjd men det hjälper ju inte idag. :down:

Slutgnällt för tillfället nu ska jag se om hon går med på att gå och lägga sig och gosa i sängen igen. :D
Jag är inte sjuk men jobbar natt och vissa dagar är jag död. Igår var en sån dag. Valpen tuggade sönder en vattenskål och min sko. Tack för att du upplyste mig om att du hade tråkigt, som om jag inte förstod det :p Nåja idag har han haft en skojsigare dag och nu ska vi ut och pokémona lite med @igbest och tjejerna. Så kanske saker får vara hela i natt :angel:

Jag är inte sjuk men jobbar natt och vissa dagar är jag död. Igår var en sån dag. Valpen tuggade sönder en vattenskål och min sko. Tack för att du upplyste mig om att du hade tråkigt, som om jag inte förstod det :p Nåja idag har han haft en skojsigare dag och nu ska vi ut och pokémona lite med @igbest och tjejerna. Så kanske saker får vara hela i natt :angel:
Kul att ha valp nästan jämt. :D Min har inte sönder något hon bara skäller, skäller och skäller. :wtf: Tur att våra grannar är typ 100+ och stendöva.. :angel:

Det låter som om det är någon typ av förening eller så som du kollat på? I så fall, googla för att se vad folk har för erfarenheter av den föreningen. Se också till att köpa svenskfödd hund, gärna från någon som låter dig ha hunden på prov innan ett eventuellt köp. Fundera igenom vad du kan erbjuda en hund för liv innan du ens börjar titta efter hundar, skriv gärna upp vad du vill ha för egenskaper hos hunden så att du kan sålla bort alla söta hundar som "kanske skulle kunna nöja sig" med det du har att erbjuda.

Se också till att skriva ordentliga papper på allt vid ett köp. Du ska även se till att få med ett max 7 dagar gammalt intyg på att hunden är veterinärbesiktigad. Hunden ska vara chipmärkt, vaccinerad, registrerad i jordbruksverket och såklart verka välmående. Köp INTE en hund för att du tycker synd om den. Tycker du synd om den (tex råkar hitta en hund hos någon som har usel djurhållning), anmäl om det finns något att anmäla, annars låter du bara bli att köpa hunden. Tänk på att ett köp av hund bidrar till att fler hundar av samma typ dyker upp, så om du tex köper från en oseriös uppfödare så bidrar du till att den oseriösa uppfödaren fortsätter.

Justja. Det kan även vara bra att innan hundköpet kolla var det finns brukshundklubbar eller liknande, för det är aldrig fel att gå en kurs av något slag med hunden! Det finns tex allmänlydnadskurser att gå, sedan massvis av kurser med olika inriktning beroende på vad som känns kul :)

Jag var med Otis hos fysion igår på återbesök :)
Vi har följt rehabprogrammet rätt okej, men jag ska erkänna att vi har slarvat de två senaste veckorna.. :o
Hursom, han har gjort jättefina framsteg! Ökat drygt 1,5kg i muskelmassa (han tappade drygt 2kg de 5 dagarna han låg inlagd :( ), varav ca 2cm i omkrets runt låren, drygt 1cm runt "vaden" och 1cm runt musklerna kring överarmsbenen. Han har musklat på ryggen rejält så man inte känner ryggraden när man bara stryker med handen över ryggen längre (efter att han blev sjuk kunde man se hur ryggraden stod upp på honom :( ) och hon tyckte att han var allmänt mycket piggare :up:
Han springer lite snett emellanåt (vilket han gjort till och från sedan han var valp), vilket gissningsvis beror på hans hjärncysta, men vi ska ta en check på honom hos en osteopat också. Även om problemet kanske ursprungligen kommer från skallen så känns det som att en såpass långvarig snedbelastning som han ändå haft förmodligen gett några spänningar/förskjutningar. Han har ju musklat upp sig lika mycket på båda bak, men han är lite mindre i muskulaturen i höger bak (som han trampar snett inunder sig). Fram är han helt jämn, oavsett vart man mäter.
Han fick testa balansboll också, vilket han tyckte var svinkul - och jättejobbigt :D Han använde verkligen svansen för att hålla balansen - den stod rakt ut och var stenhård :laugh: Jag tror att det är supernyttig träning för att hjälpa kropp och knopp på honom, han har ju lite lättare "spasmer"/ryckningar i ffa höger bak emellanåt. Såå, vi har bokat in en sådan kurs också :p

Vi fick klartecken att starta jaktprovet i morgon, så nu är jag nervös på riktigt :D

Igår hade jag en mycket nöjd och trött hund efter först 1,5h hos fysterapeuten och sedan när vi kom hem gick vi ut och tränade, så det blev 20min hardrev, 10 min simning i sjön och efter det apporterade vi and, kråka och mås :angel:

Fy f-n vad många feta labbar det var på bild i raspresentationen i senaste Hundsport. Tom nån skylt fanns i två varianter, en med jaktvarianten och en med en fetlabbe :wtf:
Jag tycker inte alla jaktlabbar ser ut som labbar, men hellre smala än feta.
Hahaha ja jag tänkte på de där skyltarna, det var lite komiskt faktiskt :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
9 10 11
Svar
216
· Visningar
10 548
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024