Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Öppnade tidningen för att se var alla snackar om.
Och fy fan vilka fettolabbar! Ursäkta språket men alltså hur kan en tidning som Hundsport ställa sig bakom fetma? Det är ju för bövelen vanvård att låta hundar vara sådär feta, inte konstigt att de kolar vippen vid 8 år!

Ni får mig att vilja köpa tidningen för att också se det här (har inte samvete nog att bara bläddra igenom den i en affär).

Ask, and you shall receive!
24xqooo.jpg

2lizvq1.jpg

När man är med i en träningsgrupp så gäller det att ställa upp för varann och ge och ta. Så igår ställde jag upp och figgade fasttagande för vår skyddsfigges "lille" mallehane :D ! Snacka om att jag hade dödsångest när jag joggade iväg där....:nailbiting:

Fyfan! Jag hade skitit på mig :laugh: :nailbiting:

Öppnade tidningen för att se var alla snackar om.
Och fy fan vilka fettolabbar! Ursäkta språket men alltså hur kan en tidning som Hundsport ställa sig bakom fetma? Det är ju för bövelen vanvård att låta hundar vara sådär feta, inte konstigt att de kolar vippen vid 8 år!
Rätta mig om jag har fel, men jag är ganska säker på att det är rasklubben som levererar materialet till Hundsport. Frågan är väl snarare hur knasig rasklubben är.

Rätta mig om jag har fel, men jag är ganska säker på att det är rasklubben som levererar materialet till Hundsport. Frågan är väl snarare hur knasig rasklubben är.
Ja rasklubben är absolut knasig, fast det är ju Hundsport som i slutändan godkänner och publicerar innehållet. De borde bett rasklubben revidera innehållet och ta bort alla bilder på överviktiga Labradorer.

Fy f-n vad många feta labbar det var på bild i raspresentationen i senaste Hundsport. Tom nån skylt fanns i två varianter, en med jaktvarianten och en med en fetlabbe :wtf:
Jag tycker inte alla jaktlabbar ser ut som labbar, men hellre smala än feta.

Ja, det är verkligen många tjockislabbar i tidningen och överallt på stan.. Så himla tråkigt.. Är med i en labbegrupp på FB och där är de helt galna.. De försvarar (med näbbar och klor) labbarnas fett med att det är massa och att de ska se ut sådär... :banghead:
Sedan är det synd att många domare dömer fram feta labbar fast det står i rasstandarden att:
"Labrador retriever är en starkt byggd, kompakt och mycket rörlig (vilket utesluter övervikt eller överdriven massa)" och "Bröstkorgen skall ha god bredd och gott djup, med väl välvda, tunnformade revben – denna effekt får inte skapas genom övervikt." :down:

Vi har kämpat med att få ner Ruffe i vikt, han har gått ner 7 kilo och skulle behöva trimma bort något kilo till.. Många frågar om han är en jaktlabbe... :eek: Eh, nej.. Han är bara inte fet... :grin:

Ja, det är verkligen många tjockislabbar i tidningen och överallt på stan.. Så himla tråkigt.. Är med i en labbegrupp på FB och där är de helt galna.. De försvarar (med näbbar och klor) labbarnas fett med att det är massa och att de ska se ut sådär... :banghead:
Sedan är det synd att många domare dömer fram feta labbar fast det står i rasstandarden att:
"Labrador retriever är en starkt byggd, kompakt och mycket rörlig (vilket utesluter övervikt eller överdriven massa)" och "Bröstkorgen skall ha god bredd och gott djup, med väl välvda, tunnformade revben – denna effekt får inte skapas genom övervikt." :down:

Vi har kämpat med att få ner Ruffe i vikt, han har gått ner 7 kilo och skulle behöva trimma bort något kilo till.. Många frågar om han är en jaktlabbe... :eek: Eh, nej.. Han är bara inte fet... :grin:

Du råkar inte ha någon bild på din hund där man ser hela kroppen bra, typ någon ståbild från sidan eller liknande? Hade varit jättekul att se en "icke-jaktlabbe" i bra hull.

Samma med vår labbe. 57 cm (eller ännu närmare 60, svårt att mäta utan sticka) och 29 kg sist jag vägde honom. Får ständigt frågan om han är jaktlabbe, brukar svara att "nej, han är utställningslinjer men inte fet!" :angel:

Ja rasklubben är absolut knasig, fast det är ju Hundsport som i slutändan godkänner och publicerar innehållet. De borde bett rasklubben revidera innehållet och ta bort alla bilder på överviktiga Labradorer.
Det där kan ju bli väldigt svårt, hur ska de göra när det är frallornas tur? Eller douge de bordeaux som har skitkassa höfter?
Nä, mer fokus på rasklubben. De är de enda som kan arbeta för friskare och sundare hundar, tillsammans med hundägarna.

På tal om fb-sidor. Är också med i en labbegrupp på fb. Där säger folk "fråga inte veterinären om din labbe är i bra hull, fråga din uppfödare". Dvs de vet att veterinärerna tycker hundarna är feta, men då vinner de ju utställningar :banghead:

På tal om fb-sidor. Är också med i en labbegrupp på fb. Där säger folk "fråga inte veterinären om din labbe är i bra hull, fråga din uppfödare". Dvs de vet att veterinärerna tycker hundarna är feta, men då vinner de ju utställningar :banghead:

Du råkar inte ha någon bild på din hund där man ser hela kroppen bra, typ någon ståbild från sidan eller liknande? Hade varit jättekul att se en "icke-jaktlabbe" i bra hull.
Kan kolla efter helgen, är inte hemma nu.. :)Han är så svår att fota.. Ser antingen ut som en hösäck eller som en svankryggig gammal märr.. :meh: Kanske @hemlig har någon bild på sin labbe? Ruffe är 62 cm hög så han är stor, väger runt 32-33 har jag för mig.. Men vill gärna ha ner honom runt 30-31 kg..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
9 10 11
Svar
216
· Visningar
10 552
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024