Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som tåget :rofl:
Det finns väl typ 2 LC-aktiva magyar agar i Sverige. Jag har sett speciellt en av dom flera gånger och den är SJÖVILD innan start. Dom är två personer som tar den till starten :D Men den springer fint och brukar få fina poäng :)
Haha, låter fint :D Jag har sett en på tävling, men då såg jag den bara runt parkeringen osv, inte nere vid fältet. Undrar om Ebrah tänker vara vild innan start nu när hon vet vad det hela handlar om...

Haha, låter fint :D Jag har sett en på tävling, men då såg jag den bara runt parkeringen osv, inte nere vid fältet. Undrar om Ebrah tänker vara vild innan start nu när hon vet vad det hela handlar om...
Fototips
128852823234851696.jpg

128852807564619532.jpg

Helt plötsligt så vill jag köpa får och en hund som är avlad för att valla. Var och tittade på en bekant som vallade med sin hund och blev helt förälskad. Vad roligt det ser ut! :love: Vilket samarbete.

Vågar inte valla med min knäppis, han tycker om att bitas, det vore INTE schysst mot djuren.

Helt plötsligt så vill jag köpa får och en hund som är avlad för att valla. Var och tittade på en bekant som vallade med sin hund och blev helt förälskad. Vad roligt det ser ut! :love: Vilket samarbete.

Vågar inte valla med min knäppis, han tycker om att bitas, det vore INTE schysst mot djuren.

Vallning är typ det mest beroendeframkallande som finns. Även ångetsframkallande, första året av grundträning. ;)

Alltså, vad är det för fel på folk? Var ute i skogen med hundarna. Tycker jag ser en hund på lite håll och så hör jag någon ropa- har du en hund där? Ja, två, svarar jag. Vad för hundar? Två flattar. Då släpper jag min för det blir enklare, får jag till svar! NEJ svarar jag, jag vill INTE ha fram lösa hundar till mina!!!! Ändå släpper hon sin gilenhane, som spänner sig men tack och lov inte kommer fram. Min vuxne hane bryr sig inte, han satt med ryggen emot, men valpen satt och tittade på den. Som slutkläm slänger hon ur sig- vad är du då rädd för? Ja, gissa.... Efter att ha varit med om ett antal attacker på vår förra hund, så vill jag definitivt inte vara med om det igen. Han blev mentalt psykiskt instabil och gillade inte andra hundar.
Till saken hör också att goldenhannen blivit portad från kurs för att han var aggressiv...
Du skulle ha sagt att du hade amstaffs.. Undrar om hon hade reagerat annorlunda då :D

Vallning är typ det mest beroendeframkallande som finns. Även ångetsframkallande, första året av grundträning. ;)

Det var tillräckligt beroendeframkallande att titta på vallhund för att jag ska börja läsa om det och vilja lära mig mer! :love:

Om det är ångestframkallande för dig så vet jag inte vad det skulle vara för mig som inte kan någonting om vallning. :angel: Är det ens möjligt att skaffa en vallhund och utbilda den själv som nybörjare om man tar mycket hjälp under resans gång?

Asså, har föräldrar ingen självbevarelsedrift när det kommer till sina barn?! :rage:

Var ute och gick med Riley, så såg jag en sådan där hoover board. Plus att det var en hel del människor som gick omkring och bilar som körde. Alltså en miljon saker man måste hålla koll på om man är Riley. Så jag bad honom göra "upp" på ett elskåp med tassarna och sen stanna där, liksom lite halvtaskig parkour. Så kommer en mamma med sina två ungar (typ 10-12 år), går jäääääätte nära oss och det ena barnet stannar en halvmeter framför oss och då hoppar ju Riley ner, för det hände mer saker.

Sträcker ut handen och typ "stopp! Man frågar innan man går fram till någons hund" och mamman typ "ja men hon tänkte fråga" och jag sa "ni vet aldrig hur en främmande hund kan reagera, ni känner inte min hund och ni är alldeles för nära." Och ungen kläckte ur sig en såndär dum "men jag tittar bara" ja, men titta på två meters avstånd istället :arghh:

Sen gick dom, Riley sa inget som tur väl var - men tänk om det hade varit en såndär dag när han kände för att reagera på allt?

JA han är jättesöt när han gör konster och han ser ut som lassie men :rage::rage::rage:

Jag har hittat min drömhund! :love: :love: Norfolkterrier! Var med min karl på hoppträning idag och när jag tittade på som bäst kom två små skurborstar galopperande mot mig. Alltså de var så söta att jag ville äta upp dem! En bestämde sig för att den skulle minsann sitta i knä och bli klappad. Sagt och gjort! :love:
Så små, så glada och så GÖLLIGA! :love:

Är det någon här som har erfarenhet av rasen? Pratade bara lite snabbt med hopptränaren/ägaren efteråt och hen sa att de var trevliga och mjuka i lynnet (för att vara terrier).

På eftermiddagen stack jag till jobbet och miljötränade Calibra en sväng. Det är ett bruksläger där nu så det var perfekt att träna hundmöten och störningsmoment. Passade också på att gå ut på den vingliga pontonbryggan som knappt håller sig flytande.
Sambon tog en egen tur med Criga under tiden. Det blev lite skotträning på köpet då de hade övning på skjutbanan som ligger en liten bit bort.

Sen hem och para Gubben och fodertiken. De började så smått i går men fick inte till det helt. Men i dag satt den ;):up:

Håll tummarna för att hon tar sig nu:crazy:

Alltså, vad är det för fel på folk? Var ute i skogen med hundarna. Tycker jag ser en hund på lite håll och så hör jag någon ropa- har du en hund där? Ja, två, svarar jag. Vad för hundar? Två flattar. Då släpper jag min för det blir enklare, får jag till svar! NEJ svarar jag, jag vill INTE ha fram lösa hundar till mina!!!! Ändå släpper hon sin gilenhane, som spänner sig men tack och lov inte kommer fram. Min vuxne hane bryr sig inte, han satt med ryggen emot, men valpen satt och tittade på den. Som slutkläm slänger hon ur sig- vad är du då rädd för? Ja, gissa.... Efter att ha varit med om ett antal attacker på vår förra hund, så vill jag definitivt inte vara med om det igen. Han blev mentalt psykiskt instabil och gillade inte andra hundar.
Till saken hör också att goldenhannen blivit portad från kurs för att han var aggressiv...
Suck. Att folk ska ha så svårt att förstå. Och att ens tänka lite längre än näsan räcker.

Det var tillräckligt beroendeframkallande att titta på vallhund för att jag ska börja läsa om det och vilja lära mig mer! :love:

Om det är ångestframkallande för dig så vet jag inte vad det skulle vara för mig som inte kan någonting om vallning. :angel: Är det ens möjligt att skaffa en vallhund och utbilda den själv som nybörjare om man tar mycket hjälp under resans gång?
Absolut, det är ju så de allra flesta börjar ;)

Hahaha, Otis alltså :rofl: den här hunden går verkligen all in :laugh:

Men han kan göra (hyfsat) ordentligt också, när inte anden nitar honom.. :cool::angel:

Varför kommer man aldrig på att man ska filma förrän man egentligen tränat klart och hunden egentligen är för trött? :p

Jag har hittat min drömhund! :love: :love: Norfolkterrier! Var med min karl på hoppträning idag och när jag tittade på som bäst kom två små skurborstar galopperande mot mig. Alltså de var så söta att jag ville äta upp dem! En bestämde sig för att den skulle minsann sitta i knä och bli klappad. Sagt och gjort! :love:

Är det någon här som har erfarenhet av rasen? Pratade bara lite snabbt med hopptränaren/ägaren efteråt och hen sa att de var trevliga och mjuka i lynnet (för att vara terrier).

Jag älskar dom!
Nog min favoritterrier. Så käcka, glada och trevliga. Verkar vara stabila också :)

Jag måste bara säga att jag är så himla nöjd med livet. Jag har gått ifrån att inte se någon framtid för mig, till att känna att min framtid faktiskt är en möjlighet, och att det går att förverkliga mina drömmar.

Jag har en fantastisk hund, jag har otroliga vänner, superfina hundträningskompisar. Det är extremt sällan jag får ångest nu för tiden, min hälsa är bättre än någonsin (även om jag skulle kunna tappa några kilo).

Om Tinjas röntgen inte ger A- eller B-höfter siktar jag på att antagligen skaffa en till hund nästa år. Jag pluggar till hundinstruktör. Visst är det lite läskigt, men livet leker ju ändå.

Stojas sår ser fint ut och idag fick hon sista smärtstillande. Hon mår absolut bättre, men tycker fortfarande att hon kissar rätt mycket/ofta...
Brutalt rastlös är hon i alla fall, och jobbig därefter.

Fick äntligen tag på boken fysträning för hund häromdagen för övrigt, sitter och läser fast jag borde sova.

Men så får du ju inte säga! :rofl: Nu måste jag ju läsa ännu mer och se om man kan åka någonstans för att lära sig mer. Måste ju finnas någon typ av kurs där man kan gå som åskådare?
De allra flesta tar glatt emot fotfolk på kurserna :) Vart i landet bor du?

Meh, var du tvungen att skriva om dem? :D Jag såg en jättehäftig sådan på en brukshundklubb för något år sedan. Nu kanske matte blivit gråhårig av att träna med den, det vet jag inte, men den hade en underbar attityd när de tränade lydnad, var kvick och noga i allt den gjorde och var så häftig att jag ville kidnappa den :p Jag tycker att du eller någon annan aktiv bukefalist kan skaffa en sådan så att jag får följa den lite mer ordentligt och se hur en hund ur rasen kan vara att leva med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
9 10 11
Svar
214
· Visningar
10 455
Senast: pepp
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka