Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den där hormonperioden verkar hållt i sig ett tag. Var väl ett tag sen nu ni råkade i käftarna på den?

Sen säger inte ett MH eller en KORNING ett skvatt av hur en hund är mot andra hundar.
Matte får helt enkelt fostra den bättre om hon ska ha den lös!
Ja, i höstas tuggade den på oss.. Det "roliga" är att hon har haft flera hoffar innan varav den ena beskriver hon som "dum i huvudet". Undrar hur den var, med tanke på att denna hund är "underbar". Den som var dum i huvudet släppte tydligen inte ens in husse i huset.. :eek::yuck: Nä, jag får väl byta klubb.. I våras råkade jag hamna på samma kurs som den så då avbröt jag kursen, det var en sök-kurs så hundarna skulle ju vara lösa..

Ja, i höstas tuggade den på oss.. Det "roliga" är att hon har haft flera hoffar innan varav den ena beskriver hon som "dum i huvudet". Undrar hur den var, med tanke på att denna hund är "underbar". Den som var dum i huvudet släppte tydligen inte ens in husse i huset.. :eek::yuck: Nä, jag får väl byta klubb.. I våras råkade jag hamna på samma kurs som den så då avbröt jag kursen, det var en sök-kurs så hundarna skulle ju vara lösa..
Om du menar allvar med att byta klubb så hade jag upplyst klubben om varför jag lämnade den.
Alla hundar platsar inte på SBKs kurser.

Japp, hon skrev det igår i samma status som hon skrev att hon aldrig mer skulle tävla med hunden! "Han duger som han är, han är godkänd för avel så nu är tävlingssatsningen över"

Sen skrev hon ytterligare en status om att hunden är jättetrevlig och har super mentalitet, han har gjort ett bra MT, han är inte elak utan är bara inne i en period med mycket hormoner blablabla.

Och folk TRÖSTAR henne ?! Skriver att sånt kan hända även den bästa osv. Nej, för den bästa lägger inte en sån hund på en platsliggning :rage::rage:
Han måste frias innan han kan användas i avel. Så jäkla trist med sådana med den attityden. Förstör ju rasens rykte (oavsett vad de har för ras) :rage: Sen kan det absolut hända den bäste att något går snett, hände på bruks SM, det är ju djur vi handskas med. Men vet man att hunden är sådan lägger man inte plats.

Jag hoppas du skickar in vad som hände dig till SKK och berätta om valpen med. Med lite tur kommer de händelserna ihop med den här leda till att han inte frias och får fortsatt tävlings/avels förbud.

Jag orkar inte starta ny tråd så tänker att jag frågar här istället :p Men Perro de agua de espanol, vad ska en tänka på när en letar uppfödare? Någon som har koll på rasen och som vet vad som är extra viktigt att hålla koll på?

Och sen funderar jag lite på det här med olika typer av PRA, varför avlas det på anlagsbärare? Antar att hundar inte blir sjuka om de inte har två föräldrar och ärver anlag från båda med PRA, men varför vill en fortsätta ha anlagsbärare inom en ras?

Och sen funderar jag lite på det här med olika typer av PRA, varför avlas det på anlagsbärare? Antar att hundar inte blir sjuka om de inte har två föräldrar och ärver anlag från båda med PRA, men varför vill en fortsätta ha anlagsbärare inom en ras?
Gissar bara nu, men kan det inte vara så att rasen är så liten att för stor del av potentiella avelshundar skulle falla bort om man sållade bort alla anlagsbärare? Avlas det bara på "perfekta" hundar så har man snart så liten avelsbas att nya problem dyker upp. Bättre då att avla på hundar som visserligen har anlag för ett fel, men där det går att se till så att varken avelshund eller avkommor drabbas av felet.

Gissar bara nu, men kan det inte vara så att rasen är så liten att för stor del av potentiella avelshundar skulle falla bort om man sållade bort alla anlagsbärare? Avlas det bara på "perfekta" hundar så har man snart så liten avelsbas att nya problem dyker upp. Bättre då att avla på hundar som visserligen har anlag för ett fel, men där det går att se till så att varken avelshund eller avkommor drabbas av felet.
Ja så kanske det kan vara. Jag har dock sett fenomenet hos bla Golden så där blir det svårare att förklara :p Men antar att det är olika typer av PRA (om jag fattat det rätt).

Vad gäller Perron så är det nog dock väldigt rimligt att anta att det är så som du säger. Jag har ju eg ingen bra koll (därav frågan såklart) men det känns som det finns en del andra och större problem än att vara frisk men anlagsbärare :)

Känner mig som en ganska duktig matte idag, trots energibrist pga förkylning. Under tiden som min lunch kokade så körde jag korta rallylydnadspass med hundarna i köket. Det var länge sedan sist, men otroligt uppskattat :D Kom även ut på en timmeslång promenad och stretchade sedan Ebrah. Nu sover de båda två och senare ikväll ska jag försöka få till lite kloklippning också...

Här har vi kört agility idag igen. Försöker övertyga lillpumin om att gungan inte alls är så läskig som den ser ut. Idag band jag upp honom och lät sen gubben köra den ett par gånger. (Släppte självklart ner den långsamt så han skulle slippa stöten i marken, med tanke på hans problem.) Han tvekade såklart inte en sekund och jag tjoade och berömde, så lillpumin verkligen började undra när det egentligen skulle bli hans tur :D Tre försök fick han, det verkar vara precis lagom åt en liten pumihjärna när man ska köra nåt lite äckligt. Små små framsteg ser jag iallafall! Särskilt när han får vila från en övning några dagar och sedan försöka igen :)

Jag orkar inte starta ny tråd så tänker att jag frågar här istället :p Men Perro de agua de espanol, vad ska en tänka på när en letar uppfödare? Någon som har koll på rasen och som vet vad som är extra viktigt att hålla koll på?

En bekant har en gul sådan, nu är den nyklippt. Snacka om labradoodle! (ser ut som en liten lockig labbe).

Nåt vettigare hade jag inte att bidra med :angel: men tror på samma som @Red_Chili när det gäller PRA.

De kan variera rätt mycket i mentaliteten har jag förstått. Kanske är bättre nu än när jag kollade på rasen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
9 10 11
Svar
214
· Visningar
10 422
Senast: pepp
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III