Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
50 i vetvård, 1400+15% i självrisk.
Det var högsta beloppet och lägsta självrisken när jag tecknade, sen har jag inte ändrat, tycker premien har blivit ruskigt dyr ändå.

Det dyraste jag varit med om är nog nu med urinstenen, ca 20. Har alltså varit förskonad för massa akuta grejer. Risken är väl att hon råkar ut för nåt mer nu samma år.

Tillägg: borde ligga runt 4600/år. Tycker det låter som många kommer undan billigt?
Min ras är billig, de har få dyra problem med sig genetiskt och även om de är skadedrabbade iom påfrestande användning så är det sällan "dyra"skador. Under mina år som hundägare med arbetande hundar är det tandfrakturer som har kostat mest... Har därför valt en låg premie före en låg självrisk.

Blir så jäkla irriterad. Hoffen som flög på min hane bakifrån, helt oprovocerat har under våren även flygit på en valp. Valpen var på valpkurs på planen bredvid den planen som hoffen var på, hoffen tränade agility och bröt ut ur banan för att attackera valpen.. Idag har hoffen startat sin första lydnadstävling, på hemmaplan. På platsen reser han sig och travat fram till en annan hund och hugger tag i nacken och skakar den, precis som han gjorde med min hund. Även denna gång oprovocerat. VARFÖR LÄGGER MAN ENS EN SÅN HUND PÅ PLATSEN?! Ägaren har nu gått ut på fb och skrivit att hunden är godkänd till avel för han är KORAD och har CACIB på utställning. Och? :rage::rage::rage: Hoppas verkligen klubben tar tag i det där nu, jag vågar tyvärr inte vara där längre..

Blir så jäkla irriterad. Hoffen som flög på min hane bakifrån, helt oprovocerat har under våren även flygit på en valp. Valpen var på valpkurs på planen bredvid den planen som hoffen var på, hoffen tränade agility och bröt ut ur banan för att attackera valpen.. Idag har hoffen startat sin första lydnadstävling, på hemmaplan. På platsen reser han sig och travat fram till en annan hund och hugger tag i nacken och skakar den, precis som han gjorde med min hund. Även denna gång oprovocerat. VARFÖR LÄGGER MAN ENS EN SÅN HUND PÅ PLATSEN?! Ägaren har nu gått ut på fb och skrivit att hunden är godkänd till avel för han är KORAD och har CACIB på utställning. Och? :rage::rage::rage: Hoppas verkligen klubben tar tag i det där nu, jag vågar tyvärr inte vara där längre..
Den hunden ska rapporteras, varför gör ingen det?

Varför är inte hunden rapporterad och under koppletvång efter första incidenten?

Vet inte hur det gick till, för andra starten kändes mycket sämre för både mig och hund (vi var bägge helt slut) men han slog till med personbästa och fick idag titeln RLD N :banana:

:D = stolt matte
ina_dance5.gif

Jag förstår varför mer och mer folk lägger lydnad på hyllan - främst dom med minde/små raser - alldeles för riskabelt :(

Skulle du vilja pm var den är ifrån? Har släktingar som pysslar m Hoffe och avel och den där vill jag inte de ska använda!

Bodde granne med en hofgekennel under några år och de hade en hel del lynnesproblem. Som mörkades. De fick tom ta bort en hane de haft i avel, fast de skyllde på "skada" :cautious:

Jag förstår varför mer och mer folk lägger lydnad på hyllan - främst dom med minde/små raser - alldeles för riskabelt :(
Mamma Mu har också råkat illa ut i lydnaden. Första gången stack hunden från platsliggningen under hennes frammåtsändande och flög på henne i farten bakifrån. Det blev fullt slagsmål och de rullade ner för en slänt.
Andra gången hann inte ens sambo och Mu in på planen utan hon blev påflugen i grindhålet.

Ungtiken låg platsliggning på BH-provet när hunden som gjorde lydnadsprogrammet stack. Den gången hände inget tack vare att vår tik låg kvar på platsen.

Har man inte 100% pli ska man hålla sig från banorna med lösa hundar.

Känner lite hopp i dag gällande Lilla S. Hon har inte haltat. Ännu går vi ju bara mycket korta bitar i skritt, men den var helt ren och avslapplad idag. Hon tog 3-4 travsteg...avslappnade, och de var också rena.
Däremot är det svårt att avgöra hur hon är när hon vänder sig om. Nått gör hon, men om det är pga hältan eller ostabilitet nu när hon har tappat den lilla muskelmassa hon hade hunnit få, kan jag inte avgöra. Det får fysion kika på nästa gång.

Klubben skulle ha gjort det.
Okej, och det är jag ganska säker på att dom inte gjorde. När jag pratade med ordförande så sa hen "Du kan ju anmäla om du vill." Men jag fick inget direkt stöd eller hjälp. Så det blev inte att jag heller gjorde det.. Tyvärr. Nu i efterhand inser jag ju att det inte var en engångshändelse och alla anmälningar är bra anmälningar..

Varför är inte hunden rapporterad och under koppletvång efter första incidenten?
Vi har koppeltvång på koppel så länge hunden inte är i arbete. Den gången hunden flög på min så tappade/släppte hon kopplet, och de andra två gångerna har den ju varit i arbete. Men den borde åtminstone ha munkorg tycker jag :(

Jag förstår också! Jag vågar inte tävla lydnad längre, och då har jag ändå en stor hund!

Skulle du vilja pm var den är ifrån? Har släktingar som pysslar m Hoffe och avel och den där vill jag inte de ska använda!
Ja du har PM strax

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
9 10 11
Svar
212
· Visningar
10 357
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka