Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, för vid struvit behövs ingen medicin
Nej, men.. Du säger att struvit kan lösas upp genom behandling och därav kan man undvika op, medan urat inte kan lösas upp och att op oftast är oundviklig. Min veterinär menade att urat också kunde lösas upp, likt struvit, och därför kunde vi behandla istället för att operera. Det jag undrar är alltså om det är fel? Isf behandlade vi ju en vecka i onödan, då hade det ju varit bättre att lägga honom på op direkt.

Det här låter spännande och en metod som kanske kunde hjälpa mig och galenpannan. Har du (eller @lady_vip eller någon annan?) något bra lästips? Just nu är jag så less på hur hon reagerar och agerar vid hundmöten så jag helst undviker att åka ner på byn med henne över huvud taget... Även om hon (hittills) aldrig varit ilsken mot någon annan hund så är hennes osäkerhet/bristande impulskontroll/höga energinivå/leklust en hemskt dålig kombo.

Så vitt jag vet - och jag kan ha fel! - är kommunikationsmetoden ganska likt BAT. Till BAT finns flera filmer, en bok, resurser på hemsidan osv. Du kan även hitta många filmer på yt där folk filmat sin egen träning.

Det här låter spännande och en metod som kanske kunde hjälpa mig och galenpannan. Har du (eller @lady_vip eller någon annan?) något bra lästips? Just nu är jag så less på hur hon reagerar och agerar vid hundmöten så jag helst undviker att åka ner på byn med henne över huvud taget... Även om hon (hittills) aldrig varit ilsken mot någon annan hund så är hennes osäkerhet/bristande impulskontroll/höga energinivå/leklust en hemskt dålig kombo.
Glöm inte skärpan, det är nog det största bekymret på min... Och våra är ju nära släkt. Hon har noll och inga problem med andra hundar när vi tränar/jagar. Jag har aldrig haft en hund som har problem med möten innan, så jag har fått testa massa nytt för mig, inget har funkat helt och eftersom hon funkar vid arbete har jag bortprioriterat det. Nu tar ju dock unghunden efter, fast hon hoppar mer upp och ner av ren glädje, något störigt:cool:

Nej, men.. Du säger att struvit kan lösas upp genom behandling och därav kan man undvika op, medan urat inte kan lösas upp och att op oftast är oundviklig. Min veterinär menade att urat också kunde lösas upp, likt struvit, och därför kunde vi behandla istället för att operera. Det jag undrar är alltså om det är fel? Isf behandlade vi ju en vecka i onödan, då hade det ju varit bättre att lägga honom på op direkt.

Nej jag menade att struvit är den enda urinstenen som kan lösas upp med enbart foder och man då i vissa fall helt kan undvika OP.
Ett foder med lågt purininnehåll kan i sig själv inte lösa upp en uratsten.

I know the feeling! :meh:
Sitter i styrelsen i en islandshästförening där jag är en av dom som ALLTID är med och hjälper till och det är även jag som oftast ställer till med kurser och andra aktiviteter. Plus att jag är kassör. Är det bara några stycken (inte ens hela styrelsen) som försöker så blir det så tungrott och inge kul att fixa saker. Man har ett liv bredvid det ideella också. Folk klagar på att det inte händer saker, nej men fixa något själv då för helvete! :mad:
Tyvärr finns nog det här problemet i alla föreningar. Jag börjar tröttna efter att ha varit i spetsen och ansträngt mig i många år så jag funderar på att ta ett år till i styrelsen och sen ta en paus. Det vore bra om nya kom in och såg att det kräver engagemang från fler för att det ska funka.

Jag tycker det är helt sjukt att folk har mage att gnälla och klaga. Jag vet folk som lägger ner hela sin själ och lediga tid på klubben. De som gnäller är knappast de som är aktiva heller. Dyker upp ett par gånger per år på olika jippon. Men ändå ska det KRÄVAS, minsann. :wtf:

Vår klubb blir roligt nog bara större och större. Antalet kurser har fördubblats och det är fler aktiva i våra träningsgrupper än någonsin. Men man märker ju ändå ovilligheten att hjälpa till. Färre och färre vill vara i köket, sälja lotter etc etc. Det borde ju bli tvärtom? :confused: Men icke.

Jag tycker det är helt sjukt att folk har mage att gnälla och klaga. Jag vet folk som lägger ner hela sin själ och lediga tid på klubben. De som gnäller är knappast de som är aktiva heller. Dyker upp ett par gånger per år på olika jippon. Men ändå ska det KRÄVAS, minsann. :wtf:

Vår klubb blir roligt nog bara större och större. Antalet kurser har fördubblats och det är fler aktiva i våra träningsgrupper än någonsin. Men man märker ju ändå ovilligheten att hjälpa till. Färre och färre vill vara i köket, sälja lotter etc etc. Det borde ju bli tvärtom? :confused: Men icke.

Det verkar vara så överallt. Det är faktiskt jättejobbigt att klubbarna ska vara något slags fullservicestation - det är ju vår klubb! Inte sjutton skulle folk vilja betala kostnaderna för att hyra in folk som sköter de ideella jobben...

Alla är inte likadana :D Mig spelar det roll för.

Du tror inte att din fixering vid att få ett godkänt betyg som ser bra ut skapar en del stress i träningen? Att det kanske är därför hon plötsligt låser sig? Jag hoppas att du inte tar illa upp men det känns som om du kanske överreagerar över hennes respons, kanske på grund av din egen press? Jag vet iaf att det har varit så för mig tidigare.

Det verkar vara så överallt. Det är faktiskt jättejobbigt att klubbarna ska vara något slags fullservicestation - det är ju vår klubb! Inte sjutton skulle folk vilja betala kostnaderna för att hyra in folk som sköter de ideella jobben...

Ja, folk tänker inte på hur sinnessjukt dyrt det plötsligt skulle bli om alla instruktörer började ta ut lön, till exempel... :meh:

Dalarnas tidningar har precis gjort en artikelserie om ideellt engagemang inom idrotten. Bara i Dalarna uppskattar man att skulle det kosta 700-850 miljoner om ledarna skulle få betalt. I hela landet är det ca 30 miljarder kr. De har också sett en risk att de som faktiskt är engagerade engagerar sig in i väggen. Det är då bara siffror inom idrotten, sedan tillkommer ju andra ideella föreningar. Jag tror tex hundsport inte är inkluderat.

Det kanske vore något att slå i huvudet på gnällspikarna? :meh:

Senast ändrad:
Du tror inte att din fixering vid att få ett godkänt betyg som ser bra ut skapar en del stress i träningen? Att det kanske är därför hon plötsligt låser sig? Jag hoppas att du inte tar illa upp men det känns som om du kanske överreagerar över hennes respons, kanske på grund av din egen press? Jag vet iaf att det har varit så för mig tidigare.
Definitivt! Jag har alltid haft lite problem med prestationsångest. Det är inga problem tills jag faktiskt ska prestera något :rofl: Jag har snabbt till starka känslor, men jag har lika snabbt bort från dem. Jag ger upp ena minuten för att lösa situationen i nästa liksom.

Varit på lite träning med labben ikväll. Halva inkallningskursen från i våras, dvs 3 st :p, träffades hemma hos kursledaren. Först blev det träning på ett fält, där det finns mycket rådjur (dvs störningsdofter) och sen blev det middag ute.
Väldigt trevligt och framförallt var labben väldigt duktig och lyssnade bra trots höglöpande tik med.

Det är så jobbigt att känna att man helst inte vill åka någonstans med sin hund som man egentligen vill vara tillsammans med hela tiden.
Här är en länk i alla fall:
Kommunikationsmetoden

Definitivt! Jag har alltid haft lite problem med prestationsångest. Det är inga problem tills jag faktiskt ska prestera något :rofl: Jag har snabbt till starka känslor, men jag har lika snabbt bort från dem. Jag ger upp ena minuten för att lösa situationen i nästa liksom.

+1 på det! Jag har varit/är likadan. På många träningspass har det synts igenom. Men jag börjar nog lugna ner det där lite. Framför allt hjälpte det t ex att vid höstens kursstart se att våra träningskompisar faktiskt inte heller har mer än en eller ett par moment klara. Då släppte en del. Men sådär är jag i andra situationer också. Betygshetsar i skolan, måste bli "bäst" i det jag gör och tycker om osv. Ibland stjälper det mer än hjälper, det gäller att hitta den där balansgången.

Glöm inte skärpan, det är nog det största bekymret på min... Och våra är ju nära släkt. Hon har noll och inga problem med andra hundar när vi tränar/jagar. Jag har aldrig haft en hund som har problem med möten innan, så jag har fått testa massa nytt för mig, inget har funkat helt och eftersom hon funkar vid arbete har jag bortprioriterat det. Nu tar ju dock unghunden efter, fast hon hoppar mer upp och ner av ren glädje, något störigt:cool:

Jag vet inte, men jag tycker inte hon är så skarp. Men då jämför ju jag med den äldre som fanns i familjen förut, han var mycket skarpare. Och tjurigare... Hennes halvsyster som bor här i närheten är också mycket skarpare än vad hon är. Men egentligen vet jag inte riktigt hur man bedömer skärpa på hund, jag är ju hästmänniska...

När hon har en uppgift hon tycker är värd nåt så funkar det bra. I draghundsloppen nonchalerar hon alla andra. Och väl inne på rallybanan har hon bra fokus på mig. Men det är riktigt jobbigt att bara gå en promenad runt Ica....

Jag ska läsa länken, tack @fejt! Och googla BAT, tack för tipset @Monstermom

Det är så jobbigt att känna att man helst inte vill åka någonstans med sin hund som man egentligen vill vara tillsammans med hela tiden.
Här är en länk i alla fall:
Kommunikationsmetoden

+ @farin och @lady_vip

Det finns en grupp på Facebook också, gå med i den, där kan ni få tips och feedback :)

Jag känner grundaren (lite) och Sara (mycket) och blir glad ända in i själen när metoden rekommenderas och sprids. Jag tror att de arrangerar instruktörsutbildning en-två gånger per år, så finns det ingen instruktör i närheten - överväg att komma hit och utbilda er själva :D

+ @farin och @lady_vip

Det finns en grupp på Facebook också, gå med i den, där kan ni få tips och feedback :)

Jag känner grundaren (lite) och Sara (mycket) och blir glad ända in i själen när metoden rekommenderas och sprids. Jag tror att de arrangerar instruktörsutbildning en-två gånger per år, så finns det ingen instruktör i närheten - överväg att komma hit och utbilda er själva :D
Humm...om det är den Sara jag tror så har hon en hund från oss...

Kan ha fått för mig fel gällande stensort men sen blev jag bara förvirrad och la ner det där för idag.

Är helt fascinerad, måste kontrollväga imorgon. Hur sjutton kan hunden ha en dagsgiva på 7dl?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
9 10 11
Svar
202
· Visningar
9 929
Senast: Tajger
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka