Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så stolt över min terrierodåga som faktiskt visat mig att jag gjort något rätt i min uppfostran. Hon är mjuk, lugn och försiktig i närheten av bebisen här hemma. Gnäller lite oroligt om han gråter men försöker själv inte ta initiativ till att "hjälpa", vilket jag ser som positivt.

Promenaderna har blivit mycket bättre också. Skvallerträningen när vi möter människor/barn fungerar ypperligt (då hon lätt blir osäker med såna hon inte känner), däremot måste jag hitta någon form av belöning som funkar vid hundmöten. Änsålänge går jag bet på det. ;)

Att ta fram supergulliga rösten och flamsa runt kan göra att hon släpper vissa hundar. Men många hundar låser hon sig på snabbt som sjutton och blir helt hysterisk (ren och skär lycka). Får kanske gå någon kurs ändå ;)

Roligt med framsteg :):up:

Jag och min terrier tränar hundmöten enligt kommunikationsmetoden. Skvaller fungerar jättebra när det gäller mindre störningar men inte vid hundmöten.

Riktigt bra träningspass ikväll! :) Vi behövde det nog både jag och Stoja i stressreducerande syfte :angel:
Jag blir (av nån anledning) lika fascinerad varenda gång nya "metoder"/övningar ger resultat. Klockrent fokus större delen av tiden i både linförighet och platsliggning, och så lite kedjor. Höll ihop fint hela tiden.

Ha, sån där är jag också! Trots att jag ju gjort ett medvetet val att använda mig av något just för att förändra något, så blir jag helt chockad när det visar sig funka! :laugh:

Jag är vansinnig.
Idag var det herr pudels sista dagisdag.

Dagmatten dök aldrig upp, när jag hunnit till jobbet så skriver hon "Oj har legat i feber inatt å inte hört mob. Kan du han vara med dig??"

Till saken hör är att jag såg att hon varit online 1 timma före jag försökte få tag i henne!!!!
Gah! Känns extremt bra att det var sista dagen...

Jag är SÅ nervös inför Lydnadstävlingarna i helgen! Jag vet att man "bara ska ha kul" och bla bla bla, men sanningen är att jag VILL ha godkända resultat. Tre tävlingar inbokade nu i September, jag vill få minst 160 poäng så jag kan bli uppflyttad innan de nya lydnadsreglerna.

Finns det något annat sätt än att få ihop tillräckligt med poäng för ett "första pris" för att flyttas upp? Typ 3 "andra pris"? Jag vet inte ens hur man räknar ihop poängen.

Och så är jag sjukt orolig att alla ska vara dötrista surmänniskor som tycker att man gör fel om man ler när man tävlar lydnad...

Ni som har koll... Jag upptäckte för någon dag sedan att Aysu hickade och nu gjorde hon precis det igen, låg i sängen och hickade några gånger. Varför hickar hundar? Hon har aldrig hickat tidigare vad jag vet :confused:

Seeent, men Riley har hicka när han är tom i magen/inte ätit. (För han typ svälter sig själv :meh:)

Jag är SÅ nervös inför Lydnadstävlingarna i helgen! Jag vet att man "bara ska ha kul" och bla bla bla, men sanningen är att jag VILL ha godkända resultat. Tre tävlingar inbokade nu i September, jag vill få minst 160 poäng så jag kan bli uppflyttad innan de nya lydnadsreglerna.

Finns det något annat sätt än att få ihop tillräckligt med poäng för ett "första pris" för att flyttas upp? Typ 3 "andra pris"? Jag vet inte ens hur man räknar ihop poängen.

Och så är jag sjukt orolig att alla ska vara dötrista surmänniskor som tycker att man gör fel om man ler när man tävlar lydnad...

Du måste ha minst ett första pris för att flytta upp.
I lydnadsreglerna står det vilka koefficienter varje moment har så att du kan räkna ut poängen. Men under tävlingen kommer du knappast ha tid att se vad du får för poäng, det är inte heller något jag rekommenderar att du försöker titta på så att du inte blir ofokuserad. Det går snabbt emellan momenten så all tid behöver du till att förbereda din hund.

Jag tycker inte att man ska räkna med ett första pris på sin allra första tävling om man aldrig tävlat förut!

Sur är det sällan någon som är på tävling :)

Igår var första tillfället på agilitykursen med lillpumin. Får erkänna att jag åkte dit med bävan och såg framför mig hur han körde nosen i marken och vägrade göra någonting. MEN det gick fantastiskt bra!! :banana: Större delen av tiden jobbade han på jättebra och framförallt var han glad. Visst var han lite distraherad av tiken som precis börjat löpa och när det dök upp några nya hundar, men det är inget jag grämer mig över. Ännu bättre är att det hördes lite skott på långt avstånd och visst reagerade han på det, men bara när vi var stilla. När vi tränade verkade han inte höra dem överhuvudtaget. På slutet hoppade vi en liten bana på 12 hinder och han tyckte det var superkul! Det kan nog bli en agilityhund av min lilla pumi :bump:

Chess verkar trivas med att vara i sin nya hundgård när vi jobbar :) Hon har stort att vara på, en fin hundkoja att krypa in i och massa ben att knaga på om hon vill. Hon har stenkoll på vad som kommer på vägen och ser åt flera håll. Jag brukar slänga ut lite mat och godis på morgonen så hon får börja med att söka godis i hela hundgården. Sen har hon sin frukost där och den brukar faktiskt vara uppäten när vi kommer hem på em :) Känns skönt att det funkar!
Hon får ett rastningspromenad på morgonen och så blir det mera motion och ofta någon hjärngympa på em och hon verkar pigg och glad och nöjd med tillvaron :up:

Du måste ha minst ett första pris för att flytta upp.
I lydnadsreglerna står det vilka koefficienter varje moment har så att du kan räkna ut poängen. Men under tävlingen kommer du knappast ha tid att se vad du får för poäng, det är inte heller något jag rekommenderar att du försöker titta på så att du inte blir ofokuserad. Det går snabbt emellan momenten så all tid behöver du till att förbereda din hund.

Jag tycker inte att man ska räkna med ett första pris på sin allra första tävling om man aldrig tävlat förut!

Sur är det sällan någon som är på tävling :)
Haha nä det är inget jag RÄKNAR med, men jag vill gärna få till det på någon av de inbokade tävlingarna. Vi kan ju liksom de här momenten :)

Och jag kommer inte räkna någon poäng om man ska multiplicera koefficienter eller vad det nu är, jag kan knappt räkna baklänges.. Även om jag ville skulle jag inte kunna :P

Och nä, ingen borde vara sur, men man har ju hört en del om att det är väldigt stelt på lydnadstävlingar och att umgänget går ut på cigg och skitsnack.. Jag tar gärna emot och lyssnar gärna på erfarenheter om motsatsen :D

Jag blir så himla trött på folk.
I helgen har min brukshundklubb "Hundens Dag". Hur mycket aktiviteter som helst, uppvisningar, prova-på, gratis föreläsningar från veterinärer, intruktörer etc. Det blir större än någonsin. Det enda vi saknar är en liten inoff-utställning, som funnits fram tills ett par år sedan. Ingen vill ta tag i det längre, helt enkelt. Och folk KLAGAR. Alltså skriver saker som "dålig stil" för att vi numera saknar en utställning.

Men engagera er då, för tusan?! Hur svårt ska det vara att förstå att allting sker ideellt av eldsjälar som lägger ner så mycker tid och energi i detta? Vill ingen engagera sig i utställningsbiten blir det ju helt enkelt ingen utställning?! Blir fan irriterad. Man ska bara ha och ha, men inget ge.

Roligt med framsteg :):up:

Jag och min terrier tränar hundmöten enligt kommunikationsmetoden. Skvaller fungerar jättebra när det gäller mindre störningar men inte vid hundmöten.
Jag tycker det verkar vara en spännande metod, men jag måste fråga, hur gjorde du första gångerna? Att avleda med godis i början är ju ganska uppenbart, men i de fallen det inte går? Eller när det inte går att ta ut avstånd?
Självklart är det bra om man kan iscensätta möten i början, men jag tänker att det också är lätt att få bakslag? Jag såg att det rekommenderas halti/wgv-sele i början och det får mig att tänka att hunden kommer göra sin vanliga reaktion i början..?

Haha nä det är inget jag RÄKNAR med, men jag vill gärna få till det på någon av de inbokade tävlingarna. Vi kan ju liksom de här momenten :)

Och jag kommer inte räkna någon poäng om man ska multiplicera koefficienter eller vad det nu är, jag kan knappt räkna baklänges.. Även om jag ville skulle jag inte kunna :P

Och nä, ingen borde vara sur, men man har ju hört en del om att det är väldigt stelt på lydnadstävlingar och att umgänget går ut på cigg och skitsnack.. Jag tar gärna emot och lyssnar gärna på erfarenheter om motsatsen :D

Jag har alltid jättetrevligt på lydnadstävlingar. Tycker att alla brukar vara trevliga, ge beröm och stötta. Inga konstigheter!

Nu var det ett tag sen jag var på lydnadstävlingar, men jag har bara träffat trevligt folk på såna :)
Till skillnad från rallylydnad räcker det med ett förstapris för uppflyttning till nästa klass.

Kanske är lika bra att stryka sig från tävlingen. Nu har Tinja åter igen börjat med att vägra lägga sig ner. Blir så himla ledsen och det blir en ond spiral av det hela.

Eller prova och se det just som en träning. Planera in ett dubbelkommando på läggandet tex.
Jag lyckades jobba upp det igen, men vi får se hur det går.

Och visst är det träning, men det är en tävling också. Resultaten kommer vara offentliga och synas, och då GÅR det inte för mig att bara säga "äh, vi tar det som träning". Hade varit en annan sak om det varit en inoff.

Hur mycket poängavdrag ger ett DK?

Jag lyckades jobba upp det igen, men vi får se hur det går.

Och visst är det träning, men det är en tävling också. Resultaten kommer vara offentliga och synas, och då GÅR det inte för mig att bara säga "äh, vi tar det som träning". Hade varit en annan sak om det varit en inoff.

Hur mycket poängavdrag ger ett DK?

Men på vilket sett spelar det någon roll att resultaten är offentliga, menar du? Har hunden en dålig dag så har den. Det är ju liksom svårt att styra över. Vi är anmälda till apellstart i november. Vi har inga moment klara och hans dagsform varierar, unghund som han är och dessutom tidvis svårmotiverad. Men någon gång måste ju vara den första? Någon gång måste vi ta steget ut på tävling. Jag förväntar mig ingenting. Det är en hund. Det är inte blodigt allvar. Någon måste komma sist. :D Inte fasen kommer folk bry sig om vi klarar uppflytt på första eller tredje försöket?? :confused:

Jag tycker det verkar vara en spännande metod, men jag måste fråga, hur gjorde du första gångerna? Att avleda med godis i början är ju ganska uppenbart, men i de fallen det inte går? Eller när det inte går att ta ut avstånd?
Självklart är det bra om man kan iscensätta möten i början, men jag tänker att det också är lätt att få bakslag? Jag såg att det rekommenderas halti/wgv-sele i början och det får mig att tänka att hunden kommer göra sin vanliga reaktion i början..?

Nu blir det långt:

Jag har haft hjälp. En person går med en trygg hund så långt bort som min hund klarar av. En person går bredvid mig och säger till om jag missar i precision. I samma sekund som min hund har fixerat blicken på den andra har jag ställt mig framför och bett honom sitta. Sen har jag samtidigt liksom mulat med nävar av godis (blodpudding, korv, ost i små bitar) tills han av egen kraft vänder uppmärksamheten från den andra hunden. Han har inte alltid accepterat godis men avståndet har varit så stort att han godtagit att sitta kvar utan att försökt ta sig förbi mig på annat sätt än att vrida på huvudet och ta några steg åt sidan vilka jag har kontroll över..

När jag tränar själv åker jag till en park där det promenerar hundar (en liten stad så inga mängder) och där det går att hålla avstånd. Öppet, inga hörn eller stora träd osv. Ofta har jag då med mig någon som hjälper mig att hålla utkik.
Nu har vi kommit så långt att han sätter sig självmant när han ser en annan hund (om avståndet är tillräckligt stort)

Min hund har inte alltid wgv-sele utan har gjort utfall i alla typer av utrustning. Det verkar i alla fall inte som om han förknippar den med hundmöten. Jag har den ibland när vi gör saker han älskar också.

Jag vet inte om det måste vara så här "jobbigt" men jag vill inte ta några risker med min. Jag har gjort för många fel tidigare och lider av att det är svårt att ta med honom överallt.

Skulle också rekommendera att inte kolla poängen medan du tävlar, men det finns en trevlig app man kan lägga in poängen i så räknar den ut automatiskt :) Om man är publik.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
9 10 11
Svar
202
· Visningar
9 881
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
775
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka