Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså folk verkar tro att jag typ dör av ångest när jag ska tävla. :rofl: Klart jag blir nervös, jättenervös, kan inte äta och är stundtals lite bitsk, men det är ju inte så att jag inte kan fungera.

Uppenbarligen går det ju vägen ändå. Jag tror bara att jag behöver vänja mig vid att tävla, inte börja gå i terapi :rofl:
Du kan testa att göra som mig nästa gång. Jag var förut så nervös inför tävlingar att jag blev extremt illamående osv. Sedan flyttade jag fokus från själva tävlingen till att faktiskt ta mig till tävlingen :p Jag lyckades på något vis börja oroa mig så mycket för att alls komma dit, åka rätt dag, hitta parkeringsplats, hitta sekretariatet osv att när jag väl kom fram, då var jag bara lättad och glad ;) När jag då blivit lättad och glad av att hitta tävlingsplatsen, då kunde jag gå runt för att hitta bra rastningsområde, hitta sekretariat, toaletter och tävlingsplanen. Jag gör fortfarande så och går alltså ett varv på området innan jag tar ut hunden ur bilen och ser till att vara i så god tid att det inte är några problem med det.

Sedan är det också bra att ha en svårtränad hund. Kommer man med saluki till lydnadstävling så blir folk så imponerade av att man alls är där att det inte spelar någon roll hur det går inne på planen ;)

:angel:
Alltså folk verkar tro att jag typ dör av ångest när jag ska tävla. :rofl: Klart jag blir nervös, jättenervös, kan inte äta och är stundtals lite bitsk, men det är ju inte så att jag inte kan fungera.

Uppenbarligen går det ju vägen ändå. Jag tror bara att jag behöver vänja mig vid att tävla, inte börja gå i terapi :rofl:

Jag blir så nervös att jag inte fungerar. Har aldrig tävlat hund och även om jag vill med framtida hund så vete fan hur det ska gå. Jag oroar mig redan över att gå MH och råka påverka hunden med min nervositet.

Jag fick sluta ställa ut min katt för att hon vaktade mig :o Nu är hon visserligen oerhört känslig på hur jag mår, men det är ju inte så ovanligt.

Så JAG tar gärna emot tips på folk som är duktiga på mental träning. Terapi går jag redan i ;), bland annat för min fobi mot att misslyckas, samt PTSD där att bli bedömd är en del av mina triggers.

Har förövrigt stillat min hundabstinens för några dagar nu. Häromdagen kampade och brottades jag med en härlig riesentik och gosade med den äldre tiken. Och ikväll har vi bara gosat. Jag älskar energin i den unga, även om hon är lite understimulerad just nu, vilket ägarna ska ta tag i nu. Men den äldre :love: Det är verkligen något speciellt med äldre hundar. Så mycket kärlek och klokhet.

Ska försöka ta med den yngre på lite promenader också. Så får jag lite mer hund i mitt liv tills jag kan skaffa mig min egna riesen.

Tack för att ni tänker på Chess @lady_vip @ephyra
Hon piggade på sig under eftermiddagen så det kändes bra! Men jag åkte in med henne ändå. Tog lång tid att komma in för dom hade fullt upp! Veterinären såg direkt att hon var svullen i munnen, under tungan precis som jag såg i morse. Men hon måste sövas för att dom ska kunna kolla ordentligt vad det beror på. Som sagt så hade dom fullt upp så hon fick bli kvar i natt så tar dom henne så fort dom får tid.
Usch tyckte inte om att lämna henne :(

Usch ja. Lämna iväg dem är inte alls roligt. Hoppas att det är något enkelt och lätt åtgärdat!

:angel:

Jag blir så nervös att jag inte fungerar. Har aldrig tävlat hund och även om jag vill med framtida hund så vete fan hur det ska gå. Jag oroar mig redan över att gå MH och råka påverka hunden med min nervositet.

Jag fick sluta ställa ut min katt för att hon vaktade mig :o Nu är hon visserligen oerhört känslig på hur jag mår, men det är ju inte så ovanligt.

Så JAG tar gärna emot tips på folk som är duktiga på mental träning. Terapi går jag redan i ;), bland annat för min fobi mot att misslyckas, samt PTSD där att bli bedömd är en del av mina triggers.

Precis, mental träning/tävlingspsykologi för att prestera är ju inte samma sak som terapi. Jag skickar ett PM till dig så kan du kika in på hennes sida. Jag uppskattade verkligen hennes föreläsning! :)

Jag är bara så glad över mina hundar, båda två. Visst har den lilla svarta gett en del huvudbry men jag valde rätt, det vet jag nu.

14192008_176796602754519_3744370207829159725_n.jpg

14102687_170628913371288_4064322032608996568_n.jpg

Mupphunden ska på "friskvårdsundersöknig" på Tisdag. Jag tycker att något inte känns helt rätt men har svårt att sätta fingret på det, han känns stel och ibland verkar han halta lite. Har varit hos veterinären som känt igenom honom, vilket är väldigt svårt eftersom han är livrädd för veterinärer och därmed spänd som en fiolsträng redan innan de ens tar i honom. De kunde i alla fall inte känna/hitta något. Funderar på att lägga lite pengar på att göra en Seinorkoll också, men vet inte om det är något som brukar ge så mycket? Någon med erfarenhet? Och han borde verkligen gå ner i vikt, det är prio ett.

14063787_170629273371252_374078666222294220_n.jpg

Åkte ut till svampstället idag så jag kunde plocka lite svamp medans hundarna kunde springa och sniffa runt och bara ha det lajbans i skogen, hann bara vara i skogen i 30min innan jag såg att Corinne blödde på benet, fick för mig först att hon hade slitit bort hela sporren så jag slängde in hundarna i bilen och åkte hem. Väl hemma såg jag att sporren var okej, Corinne hade kört in en pinne i benet antagligen men som tur bara innanför huden så nu är hon snyggt skinnflådd på benet och en skinnflärp hänger lite löst. Sårtejp och bandage på, veterinär är kontaktad men vi skulle avakta till imorgon, denna veterinär vet att vi är vana att lappa ihop Corinne :p Tror inte det kommer behövas sys och tror inte hon har gjort illa något annat i benet då hon är så obrydd av det hela med tanke på vad hon tidigare har varit med om, men såklart man vet ju aldrig. :D
Nu blev jag i alla fall åter igen påmind att köpa ett nytt första hjälpen kit till bilen så imorgon blir det ned till stan för att köpa ett, för såklart gör hunden illa sig när grejerna är slut i bilen. :meh:
Hoppas på bättre tur i svampskogen nästa helg. ;)

Åååh så snopet på lydnadstävlingen idag. Tror ni inte att jag ger fel kommando?? Jag hörde fel, trodde att det var ställande (jag har svårt att uppfatta tal ibland, speciellt om det blåser) men det var läggande! :arghh:

Hade jag inte gjort den missen hade vi fått förstapris, men nu fick vi nöja oss med andrapris och en tredjeplats. Detta trots att Tinja var suuuuperdistraherad på linförigheten, aldrig gått så dåligt fot förut. Men vi lyckades få en 6:a på den delen ändå.

10:a på platsliggningen och 10:a på tandvisningen, otroligt fina ingångar och kommentarerna 'tjusig hund' och 'trevligt ekipage', jag är helnöjd med dagen! :love:

Nu ska jag anmäla mig till minst en till tävling. Börjar tycka det är riktigt roligt, och jag var inte alls lika nervös som förut! :D

Åååh så snopet på lydnadstävlingen idag. Tror ni inte att jag ger fel kommando?? Jag hörde fel, trodde att det var ställande (jag har svårt att uppfatta tal ibland, speciellt om det blåser) men det var läggande! :arghh:

Hade jag inte gjort den missen hade vi fått förstapris, men nu fick vi nöja oss med andrapris och en tredjeplats. Detta trots att Tinja var suuuuperdistraherad på linförigheten, aldrig gått så dåligt fot förut. Men vi lyckades få en 6:a på den delen ändå.

10:a på platsliggningen och 10:a på tandvisningen, otroligt fina ingångar och kommentarerna 'tjusig hund' och 'trevligt ekipage', jag är helnöjd med dagen! :love:

Nu ska jag anmäla mig till minst en till tävling. Börjar tycka det är riktigt roligt, och jag var inte alls lika nervös som förut! :D

Det är alltid samma ordning på momenten så du behöver egentligen inte lyssna alls :p

ina_dance5.gif

Hämtade hem en glad Chess förut :love: Så skönt att se henne så pigg för jag var riktigt bekymrad för henne igår morse...
Veterinären fann sår under tungan som troligen börjat bli inflammerade så det är därför hon svällde upp så otroligt. Dock såg dom inget som satt kvar. Det tvättades noga och så får hon antiinflammatoriskt och smärtstillande i en vecka så hoppas vi det bara var det.
Undrar hur hon lyckats.

Hämtade hem en glad Chess förut :love: Så skönt att se henne så pigg för jag var riktigt bekymrad för henne igår morse...
Veterinären fann sår under tungan som troligen börjat bli inflammerade så det är därför hon svällde upp så otroligt. Dock såg dom inget som satt kvar. Det tvättades noga och så får hon antiinflammatoriskt och smärtstillande i en v

@FengurLaugar Skönt att Chess fått komma hem!:)

Idag påbörjade vi projekt ensamträning igen, av olika anledningar har de inte behövt vara själva det senaste halvåret/året förutom när vi varit i tvättstugan.
Började självklart väldigt basic, och låste bara dörren, gick utanför entrédörren och gick sen bara några meter innan vi vände och gick hem igen.
Filmade monstren, och labben satte sig i ett hörn så fort vi gått. Lugnt och stilla.
Hamlet var inte helt avslappnad så att han kunde sätta/lägga sig ner, utan gick runt lite. Men i övrigt såg han inte speciellt stressad ut, så tror att vi kanske kan lyckas nå vårt första mål som är en timme, så jag kan börja jobba halvtid till vintern/våren. ( självklart kommer vi inte stressa fram :))

Haha, jag har gjort precis samma sak! (Fast utan chans på förstapris) fundrade på om det var ställande eller läggande de sagt när jag började gå iväg, chansade och gav fel kommando ;) hunden utförde sitt moment tokigt snyggt, men det gav ju inga poäng tyvärr. Bättre med rallylydnaden, då står ju alla moment på skyltar :D

Haha, jag har gjort precis samma sak! (Fast utan chans på förstapris) fundrade på om det var ställande eller läggande de sagt när jag började gå iväg, chansade och gav fel kommando ;) hunden utförde sitt moment tokigt snyggt, men det gav ju inga poäng tyvärr. Bättre med rallylydnaden, då står ju alla moment på skyltar :D
Haha vad typiskt! Hon ställde sig skitsnyggt hon med, till och med så att en kvinna kom fram efteråt och bara "gud vilket snyggt ställande ni gjorde!" och jag skrattade och sa "tack så mycket, det var ju bara synd att det skulle vara läggande!" :rofl: hon beklagade sig å mina vägnar och delade med sig av att hennes hund vägrat släppa apporten :laugh:

Får man jaga hare, räv och rådjur året runt? I stugan i dag kom plötsligt en drever med pejl (heter det så?) inlufsande på tomten. Eftersom det hade pratats så mycket om att älgjakten börjar här i Norrbotten i morgon blev jag så förvånad över att se en jakthund i dag, men drever håller väl inte på med älgar ändå. Men jag har nog föreställt mig att alla sorters jakt har olika bestämda tider och att ingen pågick just nu (det är ju sommar! Eller? :cautious: )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 098
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat