Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om Calibra når upp till 27 kg som vuxen ska hon få bli blodgivare.
När man läser om det här hemska med Otis blir det så mycket mer verkligt vilken nytta detta kan göra.
Så berörd man blir när det handlar om en "bukehund". Många bukevovvisar känns det nästan som man känner!

När man läser om det här hemska med Otis blir det så mycket mer verkligt vilken nytta detta kan göra.
Så berörd man blir när det handlar om en "bukehund". Många bukevovvisar känns det nästan som man känner!
Håller med!
Undrar om man kan låta hunden bli blodgivare här uppe? Mina kommer ju väga mer än 27 kg båda två gissar jag..

Håller med!
Undrar om man kan låta hunden bli blodgivare här uppe? Mina kommer ju väga mer än 27 kg båda två gissar jag..
Borde väl finnas på större kliniker?
Hoppas isf att Anicura här har möjlighet att ta emot. Och att hunden kan ge!

En kompis 10 veckors Vizsla at en dod mus i dag. En mus han hittade pa ett falt med flera doda moss.:nailbiting: Min kompis sag till att han kraktes ... men har sten koll pa hur det gar over natten. FY vad laskigt det ar med rattgift. :mad:

Jag läste om det på någon kliniks hemsida. Stod dock att hunden inte får gå i avel om den ska ge blod ? Så där ströks ju mina planer.. Men vet inte om det stämmer.

Håller med!

Jag läste om det på någon kliniks hemsida. Stod dock att hunden inte får gå i avel om den ska ge blod ? Så där ströks ju mina planer.. Men vet inte om det stämmer.
Då rök mina med. Undra varför det spelar nån roll?

Då rök mina med. Undra varför det spelar nån roll?
Och undra om hunden får användas innan den går i avel? Det vore väl konstigt annars.
Vi får ju inte lämna blod om vi haft en ny sexpartner senaste 3 mån, så kanske är något liknande med hund. Men det låter underligt.

Hur mår Otis @AraSlei? Hoppas ni båda fått sova inatt! (Skriv såklart bara om du har tid/orkar/osv)
Känner också som @Voff att man blir extra berörd när det är en bukehund. Därav det intensiva googlandet efter en diagnos som stämde på Otis. Så många bukehundar har gått ur tiden nyligen och jag tror inte någon här inne skulle vilja vara utan Otis rövarhistorier :angel:

Jag kan bara hoppas att informationen kom fram i tid om det är råttgift som är boven i detta. :heart

Inte mycket men hittade detta i BSAVAs akutmedicinbok. Jag förstår att det handlar om antikroppsbildning som ska hos hos tikar som varit dräktiga, men det är ingen förklaring på varför tikar som planeras gå i avel inte får ge och det verkar inte vara något som utesluter donation i UK eller USA.

Any dog that has previously received a transfusion may have developed alloantibodies against differing blood types and is therefore unsuitable as a donor. Some pro- grammes exclude bitches which have previously whelped litters due to similar concerns.

Hur mår Otis @AraSlei? Hoppas ni båda fått sova inatt! (Skriv såklart bara om du har tid/orkar/osv)
Känner också som @Voff att man blir extra berörd när det är en bukehund. Därav det intensiva googlandet efter en diagnos som stämde på Otis. Så många bukehundar har gått ur tiden nyligen och jag tror inte någon här inne skulle vilja vara utan Otis rövarhistorier :angel:

Jag kan bara hoppas att informationen kom fram i tid om det är råttgift som är boven i detta. :heart
Jag googlade också igår och första träffen jag fick var råttgift. Det är så förbannat läskigt, jag gillar det inte ens på råttor.

Hoppas bara det gått bra för lillvispen Otis.

Inte mycket men hittade detta i BSAVAs akutmedicinbok. Jag förstår att det handlar om antikroppsbildning som ska hos hos tikar som varit dräktiga, men det är ingen förklaring på varför tikar som planeras gå i avel inte får ge och det verkar inte vara något som utesluter donation i UK eller USA.

Any dog that has previously received a transfusion may have developed alloantibodies against differing blood types and is therefore unsuitable as a donor. Some pro- grammes exclude bitches which have previously whelped litters due to similar concerns.
Jag trodde antikroppar var nått positivt typ jämt :o
Avelshundar är ju förhoppninhsvis både friska och starka hundar och borde ur den synvinkeln vara utmärkta givare...i min värld :D

• Frisk hund som ej står på någon regelbunden medicinering.
  • Väga över 27 kg.
  • Vara mellan 1 och 3 år gammal vid uppstart.
  • Född i Sverige, ej varit utomlands eller planeras ut och resa.
  • Om tik, får inte haft valpar eller planeras gå i avel.
  • Får inte själv ha fått en blodtransfusion.

Evidensias krav. Kanske hänger ihop med att man vill ha långvariga blodgivare? Så därför får inte tiken gå i avel, för att man vill fortsätta ta blod från den hunden? Vet inte alls, bara spekulerar ;) oavsett så kan ju ingen av mina hundar var med eftersom alla utom en är födda utomlands, alla utom en ska gå i avel och bara en är tillräckligt stor. Tänk vad många blodgivare man tappar..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 914
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka