Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick slut på lim. Vem vet om det funkar, men det är ju värt ett försök. :angel:

Tack för erbjudande, hör kanske av mig om jag inte får ihop eländet jag slitit med idag... :o

Det var en tanke att prova måla, men jag tänker att blank aluminium borde ge bättre effekt ändå. Sy ihop basen var inte så svårt (även om det tog längre tid än jag tänkt), men att bonda aluminium och bas var inte lätt. :cautious:
En kollega rekommenderade solarplexius solskydd till bilen (googla). Har inte provat själv men tänker göra det när jag bestämt mig för om jag ska behålla den här bilen eller köpa en annan.

En kollega rekommenderade solarplexius solskydd till bilen (googla). Har inte provat själv men tänker göra det när jag bestämt mig för om jag ska behålla den här bilen eller köpa en annan.

Ja, jag har hört att det är bra, men det här är en kombination av [noll pengar]+[vill ha ännu svalare]. Tanken är alltså att täcka hela bilen, såhär fast med reflekterande material också:
C5fb2az.jpg

Alltså, det här :love:
13528982_10153834931928666_4220467422409174115_n.jpg

20 busiga och otama får, varav ena lammet skulle ha sin sista antibiotikados ikväll. Hon har lärt sig undvika staven jag fångar med, och skaderisken på henne och brorsan är stor om man tar in dem i ligghallen och tränger flocken mot väggen. Istället lät jag Fridolf och Ale balansera dem mellan sig ute i hagen så flocken stod blickstilla när jag lugnt kunde gå in och ta rätt djur.

Det är en sån grym känsla att samarbeta med sina hundar på det här sättet, vänjer mig aldrig!

Vaddå, alla hundar kan väl lära sig att valla? :angel:

Ja, och alla hundar kan faktiskt bli jättebra på det, så länge man inte jämför dem med BCs. Som att BCs gör mer djurhantering eller fler arbetsuppgifter än vad som egentligen behövs.

Det är inte en tävling i att ha världens mest allsidiga hund, det handlar om att ta fram hundar som är maximalt användbara i arbetet med djur utan att det sker på bekostnad av djurvälfärden.

Förlåt för rant, jag har precis försökt diskutera vallning med aussiefolk ;)

Ja, och alla hundar kan faktiskt bli jättebra på det, så länge man inte jämför dem med BCs. Som att BCs gör mer djurhantering eller fler arbetsuppgifter än vad som egentligen behövs.

Det är inte en tävling i att ha världens mest allsidiga hund, det handlar om att ta fram hundar som är maximalt användbara i arbetet med djur utan att det sker på bekostnad av djurvälfärden.

Förlåt för rant, jag har precis försökt diskutera vallning med aussiefolk ;)

Det är väl lite som att jämföra en volvo och ferrari. Båda går att köra, men ja...

Det är väl lite som att jämföra en volvo och ferrari. Båda går att köra, men ja...

Fast det blir inte en rättvis jämförelse. Det blir mer förklarande om man jämför det med att försöka få avancerade vägbeskrivningar av någon som är döv och öht inte pratar ens språk, eller någon som talar det flytande och är expert på att tolka mikrouttryck. Den första kan i bästa fall göra sig lite förstådd med hjälp av gester, den senare kan ge dig all info du behöver och lite till.

Fast det blir inte en rättvis jämförelse. Det blir mer förklarande om man jämför det med att försöka få avancerade vägbeskrivningar av någon som är döv och öht inte pratar ens språk, eller någon som talar det flytande och är expert på att tolka mikrouttryck. Den första kan i bästa fall göra sig lite förstådd med hjälp av gester, den senare kan ge dig all info du behöver och lite till.

Självklart!

Imorgon börjar vår rallylydnadskurs. Lär få spola av labben innan om han ska orka. Om det inte blir regn och åska, då blir han sval nog ändå :p

Ja, jag har hört att det är bra, men det här är en kombination av [noll pengar]+[vill ha ännu svalare]. Tanken är alltså att täcka hela bilen, såhär fast med reflekterande material också:
C5fb2az.jpg

Fast om du har ett typ "agility, party, whatever" talt och far luft mellan det reflekterande materialet och bilen blir det betydligt svalare.

<snip>

Det är en sån grym känsla att samarbeta med sina hundar på det här sättet, vänjer mig aldrig!

Exact sa. Kanslan nar allt bara fungerar och vi forstar varandra :love: ... Och aldeles sarskilt i nosework eftersom dar ar det jag som maste "lyssna" och lara. Hundarna vet och jag har lart dem vad jag vill och de ar superduktiga pa det ... nar jag ar lugn och vantar pa att de gor det jobb de kan, och vill, utfora.

Suck, Dahlia har fått kennelhosta :down:
Vi har en epidemi på jobbet just nu som pågått i 3-4 veckor bland personalhundarna. Jag trodde att mina kanske skulle bli förskonade då de bor på kontoret och det hittills bara är hundar som bor i hundstallet som blivit smittade...men nej, igår började hon harkla och sen kom den slemmiga hostan på kvällen. Får se om Winzi också börjar snart.
Som tur är har det verkat vara snabbt övergående, ingen har hostat mer än en vecka och ingen som blivit dålig, inte ens valparna (peppar, peppar).
Alla är ju vaccinerade så då brukar det i alla fall vara lindrigare och gå över snabbt.

Men blir ingen träning på klubben kommande två veckor :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat