Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min brukar inte vara då dålig på att avreagera.. Visst, lättskrämd men brukar för det mesta kunna avreagera fort. Det här han håller på med nu är typ mobbing mot mig :rofl: han hatar mig. Går iväg så fort han ser mig typ. Med husse är han som vanligt, pussas och leker. Han tror garanterat att det var jag som gav honom stöten, han har totalt tappat tilliten till mig. Han fick stöten bakifrån och jag stod vid sidan om honom så ja..
Hur har det gått?
Jag var så tacksam över att Plexus hade så lätt att avreagera den gången jag tog i ett elstängsel samtidigt som jag höll i hans halsband när vi skulle ut ur ena hästhagen vi busade i.. Stackarn skrev som en stucken gris och drog tillbaka in i hagen i 190, tog ett tag att få tag på honom - men sen var det lugnt. Han var skeptisk till elstaket efter det, men som tur blev han aldrig rädd för mig trots att det faktiskt var jag som elade honom..

Det var nervpirrande att gå ut med en annan hund till startpinnen. Bara tävlat Fridolf sen 2013! Kände mig rent av en aning otrogen ;)

Ale är ju egentligen inte alls färdig för att tävlas, men jag ville gå ut och känna på hur hon svarade på mina tävlingsnerver, hur hon skulle hantera att djuren stod med en hund och en människa osv.
Hon var lyhörd och mjuk, tog mina instruktioner som hjälper och var sig lik, om än lite försiktigare. Hon belastades nog lite väl av att få så många kommandon så tätt (tänk ett kommando varannan sekund i åtta minuter, fullt så intensivt har vi aldrig tränat ), efter ett missförstånd i delningen brast hon och vi blev diskade. Dag två var hon lite osäker mot djuren, och när godståget passerade 30 meter bort vände hon sig mot mig för att höra, fåren försökte dra och hon brast igen.

Hem och reparera lite självkänsla hos henne, bygga bana och träna på tät kommandogivning och så åka runt och ge henne bra erfarenheter av främmande djur; nu förväntar hon sig att alla främmande får kan vara hårdhänta och farliga norska galningar. Inte så bra...

Däremot var det trevligt att se att hon uppskattade mig och mina kommandon i den spända sitsen, även om det inte räckte hela vägen fram.

Fler som har långa klor på sina hundar?
Alltså inte ovårdade, utan långa pulpor..? Min ena har alltid haft långa, fula kattklor, alla syskon ser likadana ut. Men med åren tycker jag såklart att de blir värre och jag skulle verkligen vilja få tillbaka dem lite.
Funderar på om kloslip kan hjälpa? Även om jag klipper varje vecka gör det ingenting på pulplängden.

Alltså inte ovårdade, utan långa pulpor..? Min ena har alltid haft långa, fula kattklor, alla syskon ser likadana ut. Men med åren tycker jag såklart att de blir värre och jag skulle verkligen vilja få tillbaka dem lite.
Funderar på om kloslip kan hjälpa? Även om jag klipper varje vecka gör det ingenting på pulplängden.
Både Ale och Boss har det, trots noggrann och tät klovård.

Rollo är likadan, tänkte ta med kloslipen och fila som tusan när han ska få lugnande hos veterinären för röntgen. Men funderar på om man inte ska boka in så att man kan få dom nedklippta ordentligt av vet istället.

Rollo är likadan, tänkte ta med kloslipen och fila som tusan när han ska få lugnande hos veterinären för röntgen. Men funderar på om man inte ska boka in så att man kan få dom nedklippta ordentligt av vet istället.

Kan du inte ringa och fråga om de kan avsätta tid för kloklipp samtidigt som röntgen?
Borde inte vara något större problem, särskilt inte om du ringer i god tid innan så de kan boka in tillräckligt med tid.

Mina har rätt långa klor. Inte så att de går på dom, men definitivt längre än vissa andra. Då har jag ändå klippt klorna på de varje till varannan vecka sedan de var små. Klipper alltid ända tills jag kan se pulpan (svarta klor) så det är inte så att jag tar för lite.
Jag tror att det är väldigt rasberoende också. Har aldrig sett en hund av samma ras som mina med riktigt korta klor, men upplever definitivt att det inom vissa raser verkar vara mycket lättare att hålla de sådär superkorta som att de liksom är så naturligt medan mina har lite längre pulpor och det är helt naturligt för dom.

Grejen är att min vet inte vill klippa och bränna (antar att du menar det) för hen menar att det är smärtsamt för hundarna att få dem avklippta på det viset. Jag vet faktiskt inte, men det verkar ändå vettigt tänker jag.

Jag tror att det är väldigt rasberoende också. Har aldrig sett en hund av samma ras som mina med riktigt korta klor, men upplever definitivt att det inom vissa raser verkar vara mycket lättare att hålla de sådär superkorta som att de liksom är så naturligt medan mina har lite längre pulpor och det är helt naturligt för dom.
Jag tror också att det är delvis rasberoende, min terrier hade också långa fula klor som det aldrig blev nån reda med.
Men jag tycker sällan jag ser det på min ras annars.

Både Ale och Boss har det, trots noggrann och tät klovård.
Är inte du orolig att de ska slita sönder en klo i arbetet? Jag känner att risken är lite större när de har långa klor (jag har inte forskat så djupt i ämnet dock) och därför oroar jag mig lite extra. Plus att det ser väldigt ovårdat ut, mina är ju korthåriga så det syns tydligt.

Grejen är att min vet inte vill klippa och bränna (antar att du menar det) för hen menar att det är smärtsamt för hundarna att få dem avklippta på det viset. Jag vet faktiskt inte, men det verkar ändå vettigt tänker jag.

Att bränna klor hoppas jag ingen veterinär håller på med längre. Inte förenligt med djurskyddslagen.
Men att klippa klor på en sederad eller sövd hund går ju i ett nafs för en sköterska och på en hund som avskyr kloklippning annars är det kanske ett bra alternativ. Att göra det under lugnande för att få de så korta det bara går utan att klippa i pulpan.

Är inte du orolig att de ska slita sönder en klo i arbetet? Jag känner att risken är lite större när de har långa klor (jag har inte forskat så djupt i ämnet dock) och därför oroar jag mig lite extra. Plus att det ser väldigt ovårdat ut, mina är ju korthåriga så det syns tydligt.

Jag gör vad jag kan genom att klippa ofta och kort, samt "runt" pulpans spets så att det inte är skarpa kanter som kan fransa sig. Det är så mycket som är skaderisk, orkar inte oroa mig för sånt jag inte kan påverka ;)

Nu har ju mina hundar inte samma rörelsemönster som Migos hundar i arbete, men det har hänt mer än en gång att vinthundar skadat klor/tår när de tex jagat trasa. Vissa lindar också sporrarna med elastisk linda innan deras hundar ska tävla, för att förhindra skador (helt ok enligt reglerna om det lindas på rätt sätt).

Själv är jag inte speciellt orolig för långa klor nere på tassarna, men just sporrarna försöker jag hålla väldigt korta. Skulle dock inte hålla på med lindor osv. Två gånger har egna hundar haft kloskador. Min tant fick klokapseln avsliten när hon fastnade i ett galler på en tågstation och Aysu bröt ena sporrens kloben när hon ensam lekte på en äng och hoppade över ett dike. Får hundarna bara leva aktiva vardagsliv tror jag alltså inte att skaderisken är högre till vardags än på tävling eller i arbete.

Att bränna klor hoppas jag ingen veterinär håller på med längre. Inte förenligt med djurskyddslagen.
Men att klippa klor på en sederad eller sövd hund går ju i ett nafs för en sköterska och på en hund som avskyr kloklippning annars är det kanske ett bra alternativ. Att göra det under lugnande för att få de så korta det bara går utan att klippa i pulpan.
Jag missuppfattade kanske @Tonto För min hunds del hade det inte gjort någon skillnad, hon ligger blickstilla vid klippning.

Den här videon var det någon som la in här på forumet för... ett bra tag sedan? :D
Jag tycker den var väldigt bra, så här kommer den igen:

Monster har helt klart längre klor än jag skulle vilja, jag tänker hela tiden att jag ska köra en kampanj som i videon men så kommer min virrighet emellan och det går för lång tid. :o
Nästa gång (få se, borde kunna börja om ca 2 veckor...) ska jag banne mig skriva ner i kalendern! :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka