Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, speciellt barn... Ibland undrar jag om föräldrar lär sina barn något alls... :banghead:

Vi fixade ju pass nyss till hundarna, och så pausade vi en park mellan vaccinering och att passen skrevs. Vad kom då om inte en grupp förskolebarn? Just den typen Riley har problem med också - dom sprang för fulla muggar och jag kan ha överseende med det... Dom skulle till "sin" lekpark, men, så stannade två ungar (och vid det här laget hoppade Riley bara runt, skitförbannad och skällde som fasiken) och glodde på oss, och började skälla :rage:

Deras lärare sa inte ett jäkla ord? Sen gick barnen in i lekparken och ställde sig vid stängslet och skällde/ropade om vartannat. Fy fasiken, nä, barn som uppför sig sådär tycker jag inte om alls.:rage:
Min grannes brorsdotter med tonårsbarn kommer varje sommar och bor hos grannen ett par veckor. Förra sommaren kom jag på den ena tonårsgrabben och hans kompis med att hetsa Bobber genom staketet när dem gick förbi :rage::rage:
När jag visste att alla vuxna var hemma så kopplade jag Bobber och gick över och sa till grabben medans alla lyssnade att om han gärna vill leka med Bobber behöver han bara komma över och knacka på dörren, finns ingen anledning att hetsa genom staketet. Oj så röd mamma blev i ansiktet, så guds fly förbannad blev hon. Den utskällningen hörde jag ända in i mitt kök :D:D

Hur har det gått?
Jag var så tacksam över att Plexus hade så lätt att avreagera den gången jag tog i ett elstängsel samtidigt som jag höll i hans halsband när vi skulle ut ur ena hästhagen vi busade i.. Stackarn skrev som en stucken gris och drog tillbaka in i hagen i 190, tog ett tag att få tag på honom - men sen var det lugnt. Han var skeptisk till elstaket efter det, men som tur blev han aldrig rädd för mig trots att det faktiskt var jag som elade honom..
Sakta men säkert blir det bättre. Igår kväll var vi ute o tränade nått så enkelt som ögonkontakt, jag bara satt och klickade så fort han tittade på mig. Han tittade väääldigt försiktigt "under lugg". Sen "lekte" vi lite, det är svårt eftersom han inte uppskattar leksaker i vanliga fall och just nu uppskattar han inte kroppskontakt heller.. Han kändes iallafall lite mer positiv, men gick ner sig så fort jag tog i honom märkte jag så det struntade jag i. Sen gick vi in och delade på ett paket kakor och sen vågade han dela soffa med mig resten av kvällen. Hittills idag har han varit lite bättre, har till o med slickat mig i ansiktet (det gör han så fort han kommer åt i vanliga fall..)! :eek::love: Men sen röt jag i lite åt en av de andra hundarna så nu vill han inte vara i samma rum som mig längre, 10 steg bakåt..

Jag var på utställning igår med en av de andra hundarna och då hade han varit som vanligt hemma, längtat ihjäl sig efter mig hela dagen. Han går runt och piper hela tiden när inte jag är hemma, och det gjorde han även igår. När jag kom hem var hundarna ute på tomten och han blev sådär överlycklig som han brukar bli när han ser att jag kommer hem, vet inte vart han ska ta vägen. Men när jag kom innanför dörren skulle han springa o hälsa, men tvärvände och gömde sig sen under köksbordet istället..

Åskade hos oss i natt så jag delade säng med en styck sambo, en styck dotter och en styck åskrädd hund som försökte gömma sig under täcket mellan mina ben. Kan nog helt klart säga att det var trångt som faaen i sängen. Den enda som fick en bra natts sömn var nog ungjäkeln som la sig på tvären och fäktades åt ena hållet och sparkades åt andra :meh:

Ni som har tikar. Är det normalt att ena juverraden hänger ner mkt mer "där bak* på ena sidan än på den andra? Hennes lilla lilla juvertumör sitter på den icke hängande sidan så vart lite fundersam.
IMG_20160530_092131_zpsanwloeml.jpg

Häromkring så är nog alla barn rädda för mig... Så dom vänder och går åt andra hållet. Jag skällde nämligen ut några som in i tusan för att de slog med hockey/bandy klubba mot mina hundar över staketet. Sedan pratade jag med deras föräldrar och så gjorde jag en polisanmälan. Sen var det några ungjävlar som sparkade sönder glasflaskor på vägen där många hundar går på promenad, så jag och hundarna jagade dom hela vägen hem. Där de fick en utskällning och så pratade jag med deras föräldrar som blev vansinniga och faktiskt skickade ut kräken för att städa upp för sig igen! :up:

O_o Fy fasiken vilka barn det finns i ditt område, fyfan alltså :rage: riktigt sådana illbattingar bor det inte här... Lite glad för det.

O_o Fy fasiken vilka barn det finns i ditt område, fyfan alltså :rage: riktigt sådana illbattingar bor det inte här... Lite glad för det.

Jag bor i ett villaområde, där det är överrepresenterat med snorungar. :rage: Det värsta är att säkert hälften av alla ungar har hund i familjen och ändå inte vet något om hur man ska behandla djur.

Jag bor i ett villaområde, där det är överrepresenterat med snorungar. :rage: Det värsta är att säkert hälften av alla ungar har hund i familjen och ändå inte vet något om hur man ska behandla djur.

Villaområden suger :yuck: inne i stan är det faktiskt lugnare på den fronten, men mja, jag bor nog hellre på landet... Tyst och skönt. :up:

Fler som har långa klor på sina hundar?
Alltså inte ovårdade, utan långa pulpor..? Min ena har alltid haft långa, fula kattklor, alla syskon ser likadana ut. Men med åren tycker jag såklart att de blir värre och jag skulle verkligen vilja få tillbaka dem lite.
Funderar på om kloslip kan hjälpa? Även om jag klipper varje vecka gör det ingenting på pulplängden.

Jag har klippt klor på massa hundar i djuraffär i 7 år, och klor ser olika ut.
I det stora hela kan man säga att hundar med plattare tassar och flashigare gång har längre pulpor. Gentemot hundar med runda tassar som har en lite rullande gång.
Som exempel så har Ridgebacks alltid långa pulpor, medans bulldoggar har väldigt korta.
Det beror såklart på hur mycket de sliter sina klor naturligt.

Många hundar känner ju av när man kommer nära pulpan när man klipper, och visar obehag även om det inte blöder. På hundar med långa pulpor brukar jag klippa så mycket det går, och klippa runt pulpan. Sedan ordinerar jag en rask tur på asfalt. Då ser man ofta hur hunden använder sina tassar, och hur lång pulpan behöver vara på just den hunden.

Det går såklart att få pulpan lite kortare om man misskött kloklippningen, men man ska inte räkna med det om man klipper klorna en gång i veckan. De går inte att få tillbaka hur långt som helst.

Jag och Otis sprang ett lopp i fredags, Run with your dog i Borås :D
Jag har inte sprungit så mycket med honom, 5-6 gånger kanske, och själv har jag sprungit typ 10 gånger totalt det här året, så jag hade inga större förväntningar. Målet var att komma in under 30min och att inte bli omsprungna av vår kompis som startade 6 min efter oss, haha.
Men - det gick riktigt bra! Vi harvade runt 5,3km på 25:48, 04:52min/km :D
Jag sprang nog mest på pannben och höll på att kräkas i mål, men jag är riktigt nöjd med vår tid.

Mattes kille, han är himla fin i kroppen nu :love:

Skarmavbild%202016-05-30%20kl.%2010.15.42_zpswbopxw6a.png

Vårt besök hos veterinären visade inte riktigt det resultatet jag förväntat mig.
Berättade om hans skumma rörelsemönster bak, visade honom i rörelse, visade den eventuella "diagnosen" han fått av annan veterinär och efter det så togs det en halv uppsjö av röntgenbilder på höfter/rygg/länd. Sedan kommer veterinären och säger att allt ser super fint ut på bilderna. Varpå jag ser ut något i stilen: :confused:O_o:confused:O_o
De kunde med andra ord inte se något som helst avvikande, inga tecken på förträngningar eller pålagringar.
Han har en liten punkt i länden där man kan se att han inte är helt ok med det, men inga större reaktioner. I övriga leder var han mjuk och fin. Reflexerna fungerade som de skulle.
Men när vi stod och pratade innan jag skulle gå hem, så slog det mig att han hade anaplasma innan allt detta började. Med ganska liknande rörelseförändring. ( dock var han mycket mer allmänpåverkad då, nu är han ju en riktigt glad liten skit.) Och veterinären sa att det kan ge kroniska besvär, så där ligger funderingen nu.
Men nu är i alla fall planen medicin + kontakt med fysioterapeut för rehab/träningsplan och se om det blir bättre den vägen. Han är dessutom ganska muskelfattig bak just nu.

I själen känns det, trots att vi inte helt hundra vet vad som felas, skönt att det med största sannolikhet inte handlar om L7/S1- syndrom.

Det är lång kö på valpar, vi åkte ända till Ucklum för vår valp (Blacksmith Hill). Gå gärna med i gruppen Kromfohrländer på FB, där finns flera uppfödare. Var beredda på att vänta länge...
:up: Tack! Tog det ett eller två år för er? Fast ni kanske ville ha en för utställning eller? :)

:up: Tack! Tog det ett eller två år för er? Fast ni kanske ville ha en för utställning eller? :)
Nej, vi hade snortur och mailade en uppfödare som fick en valp mer än beräknat och jag svarade först av de hon erbjöd honom till. Vi väntade 3 månader bara från att vi bestämt oss för ras. Sen vet jag att många uppfödare är noga med vilka som får komma in på deras lista så beskriv noga vad ni är för folk (eller ja, din mamma då) och vad ni tänkt med hunden.

Asså... Hur på påverkad kan man bli om man tuggar lite på en humla?

Vi är på besök hos föräldrarna och hundarna var ute i trädgården, och så kom en humla som Riley fångade i munnen men sen släppte för den var väl tvi. Han sa inget, tuggade bara lite avigt och så.

Sen skulle vi gå ut promenad och jag var i ett annat rum när min pappa skulle hämta något i sin bil och gick ut, Riley tänkte då hoppa upp och öppna dörren men min mamma kom och sa till honom (ingen aning hur "hårt" eller skrämt). Sen kom jag, och så plötsligt hade han svansen mellan benen - hunden som aldrig har svansen mellan benen? Han var orolig jämtemot dörren och mamma sa att han kanske hade bråttom ut, men inte har man väl svansen mellan benen för det? :confused: Riley var rätt så flämtig av sig och ville skynda när vi väl kom ut så jag tänkte att han kanske var otroligt nödig men, det var han inte.

Fortsatte promenaden i ett rätt så hetsigt tempo, nosen i backen och bomull i öronen.

Vi kom hem, och han var tveksam till dörren men han brukar vilja dra sig typ, "nääää kan jag inte få vars ite 5 minuter tiiiiill?" Men han följde med, bara för att tvärvända och nästan fly ned från trappan när jag öppnade dörren, svansen mellan benen igen... Han la sig tvärt på gräsmattan och ville inte alls följa med in, visade starkt att dörren var obehaglig som attan. Fick efter en tid (och många om och men) och godis in honom ändå, men dörren... Nix, han tycker den är obehaglig.

Nu är han allmänt tittig och flämtar och vill vara nära samtidigt som han försöker hålla koll överallt och reagerar för minsta lilla prassel, fast på ett skrämt sätt. :( Såhär har han aldrig varit förut.

Kan det vara humlan? Min mamma säger att hon sa bara "nej" bestämt när han försökte hoppa mot dörren, men åh. Lilla jycken. :(

Långt och mycket text, men ville mest få ut mig det.

Asså... Hur på påverkad kan man bli om man tuggar lite på en humla?

Vi är på besök hos föräldrarna och hundarna var ute i trädgården, och så kom en humla som Riley fångade i munnen men sen släppte för den var väl tvi. Han sa inget, tuggade bara lite avigt och så.

Sen skulle vi gå ut promenad och jag var i ett annat rum när min pappa skulle hämta något i sin bil och gick ut, Riley tänkte då hoppa upp och öppna dörren men min mamma kom och sa till honom (ingen aning hur "hårt" eller skrämt). Sen kom jag, och så plötsligt hade han svansen mellan benen - hunden som aldrig har svansen mellan benen? Han var orolig jämtemot dörren och mamma sa att han kanske hade bråttom ut, men inte har man väl svansen mellan benen för det? :confused: Riley var rätt så flämtig av sig och ville skynda när vi väl kom ut så jag tänkte att han kanske var otroligt nödig men, det var han inte.

Fortsatte promenaden i ett rätt så hetsigt tempo, nosen i backen och bomull i öronen.

Vi kom hem, och han var tveksam till dörren men han brukar vilja dra sig typ, "nääää kan jag inte få vars ite 5 minuter tiiiiill?" Men han följde med, bara för att tvärvända och nästan fly ned från trappan när jag öppnade dörren, svansen mellan benen igen... Han la sig tvärt på gräsmattan och ville inte alls följa med in, visade starkt att dörren var obehaglig som attan. Fick efter en tid (och många om och men) och godis in honom ändå, men dörren... Nix, han tycker den är obehaglig.

Nu är han allmänt tittig och flämtar och vill vara nära samtidigt som han försöker hålla koll överallt och reagerar för minsta lilla prassel, fast på ett skrämt sätt. :( Såhär har han aldrig varit förut.

Kan det vara humlan? Min mamma säger att hon sa bara "nej" bestämt när han försökte hoppa mot dörren, men åh. Lilla jycken. :(

Långt och mycket text, men ville mest få ut mig det.
Är det inte din hund som har lite svajig mentalitet? Det där låter som en collie jag känner, den har stora problem med att avreagera.

Är det inte din hund som har lite svajig mentalitet? Det där låter som en collie jag känner, den har stora problem med att avreagera.

Svårt att förklara, men han har aldrig tagit åt sig av att bli tillsagd förut, och han har ju aldrig reagerat på skrammel och smällar hemma eller ute, det är ju vissa saker (typ mopeder som kör förbi på cykelväg i 190) och då brukar han bli arg på dom. Men nu är han nästan rädd för dörren, och det är helt olikt honom, det här är ett beteende jag aldrig sett förut hos honom.

Svårt att förklara, men han har aldrig tagit åt sig av att bli tillsagd förut, och han har ju aldrig reagerat på skrammel och smällar hemma eller ute, det är ju vissa saker (typ mopeder som kör förbi på cykelväg i 190) och då brukar han bli arg på dom. Men nu är han nästan rädd för dörren, och det är helt olikt honom, det här är ett beteende jag aldrig sett förut hos honom.
Sorry för att jag är oinsatt, men hur gammal är han? Har du gjort någon form av mentaltest på honom?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat