Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det farligt för en hund att få en stöt av ett elstaket? För nöt, om det spelar nån roll. Kan dom typ skada sig på nått sätt?

Två av mina lyckades gå in i ett staket idag. Tiken blev lite konstig direkt efteråt, haltade och vinglade lite :eek: men det gick över efter typ 30 sek och är helt oberörd nu. Hanen däremot.. Han är ju vek i vanliga fall men alltså nu.. Direkt efter pep han till och travade iväg några meter men vände sen o kom tillbaka. Gick med svansen hängandes och var lite orolig/nervös men kom o sökte tröst hos mig varvat med att fortsätta rasta sig. Ingen konstig reaktion tänkte jag, han är ju som han är. Men nu! 4 timmar senare. Han är livrädd för mig :confused: Antagligen tror han väl att det var jag som gav honom stöten.. Söker inte kontakt med mig, tar inte godis från mig, står med svansen mellan benen på helspänn när jag rör honom, gömmer sig under bordet när jag ropar på honom. Var nyss ute med endast honom för att försöka vinna lite tillit men nej.. Han satte sig o bajsade men avbröt direkt jag rörde mig mot honom. I vanliga fall är han en mattegris, jag är hans allt. Han gör allt för mig. Vad ska jag göra? Ignorera? Träna lite enkla saker? Han har aldrig varit såhär förut..
Typiskt kvarstående rädsla efter elstaket. De fattar inte vad som gjort ont och är lite chockade helt enkelt.

Jag brukar faktiskt inte träna/belöna mig ur såna känslor, bara agera som om inget hänt. Tycker ofta det är svårt att låta bli att ömka, och det gör ju bara saken värre.
Fast just där ligger skillnaden mellan andra raser o BCs. En tänd hund bryr sig inte nämnvärt, o gör den det kan man ifrågasätta dess nytta som vallhund. En vek valp kan förstöras i sin karriär som vallhund.
Att ömka är ett jättebra sätt att lära hundar (som inte skall valla på objekten) att staketet o allt innanför är jättefarligt o skall undvikas till varje pris.

Jag brukar faktiskt inte träna/belöna mig ur såna känslor, bara agera som om inget hänt. Tycker ofta det är svårt att låta bli att ömka, och det gör ju bara saken värre.
Samma här. Möjligen hade jag kunna slänga godis till hunden utan att titta på den men i övrigt hade jag varit som vanligt.

Fast just där ligger skillnaden mellan andra raser o BCs. En tänd hund bryr sig inte nämnvärt, o gör den det kan man ifrågasätta dess nytta som vallhund. En vek valp kan förstöras i sin karriär som vallhund.
Att ömka är ett jättebra sätt att lära hundar (som inte skall valla på objekten) att staketet o allt innanför är jättefarligt o skall undvikas till varje pris.
jag tänkte inte på vallningssammanhang.

Är det farligt för en hund att få en stöt av ett elstaket? För nöt, om det spelar nån roll. Kan dom typ skada sig på nått sätt?

Två av mina lyckades gå in i ett staket idag. Tiken blev lite konstig direkt efteråt, haltade och vinglade lite :eek: men det gick över efter typ 30 sek och är helt oberörd nu. Hanen däremot.. Han är ju vek i vanliga fall men alltså nu.. Direkt efter pep han till och travade iväg några meter men vände sen o kom tillbaka. Gick med svansen hängandes och var lite orolig/nervös men kom o sökte tröst hos mig varvat med att fortsätta rasta sig. Ingen konstig reaktion tänkte jag, han är ju som han är. Men nu! 4 timmar senare. Han är livrädd för mig :confused: Antagligen tror han väl att det var jag som gav honom stöten.. Söker inte kontakt med mig, tar inte godis från mig, står med svansen mellan benen på helspänn när jag rör honom, gömmer sig under bordet när jag ropar på honom. Var nyss ute med endast honom för att försöka vinna lite tillit men nej.. Han satte sig o bajsade men avbröt direkt jag rörde mig mot honom. I vanliga fall är han en mattegris, jag är hans allt. Han gör allt för mig. Vad ska jag göra? Ignorera? Träna lite enkla saker? Han har aldrig varit såhär förut..

Min gamla hund sprang in i stängslet till ponnyerna två gånger. Det var en hund med kass avreageringsförmåga, och han gick aldrig nära stängsel efter det utan blev alltid klart nervös om han av misstag kom nära.

Min gamla hund sprang in i stängslet till ponnyerna två gånger. Det var en hund med kass avreageringsförmåga, och han gick aldrig nära stängsel efter det utan blev alltid klart nervös om han av misstag kom nära.
Min brukar inte vara då dålig på att avreagera.. Visst, lättskrämd men brukar för det mesta kunna avreagera fort. Det här han håller på med nu är typ mobbing mot mig :rofl: han hatar mig. Går iväg så fort han ser mig typ. Med husse är han som vanligt, pussas och leker. Han tror garanterat att det var jag som gav honom stöten, han har totalt tappat tilliten till mig. Han fick stöten bakifrån och jag stod vid sidan om honom så ja..

Allmänt skryt om min hund: Malte är den bästa hunden någonsin :love: Vi tränar lydnad på kvällspromenaden varje kväll och han lyser verkligen upp, så nu ska vi ut och tävla :cool: Lunds brukshundsklubb kommer bli vårt nya tillhåll och skägg kommer bli en superduktig lydnadshund :D eller ja. Vi får se hur det går :o

Från att ha lagt sig på rygg när en höjer rösten till att ligga kvar och vifta på svansen när jag går med "arga" steg för att plocka upp honom så vi kan gå vidare, vad har hänt med min hund? Jag som trodde skäggis var lat och hatade lydnad O_o

Slut på skryt :o

Mm vi var och tränade i en park i närheten förra veckan. Påväg till träningssällskapet ringde telefonen så jag hade två hundar, en telefon, väska och vagn med missnöjd bebis. Lagom stressad. Först springer barn/ungdom preciiiis bredvid hundarna, sen möter vi en annan barngrupp där läraren (!) ska låtsas slänga en boll på Stoja. Hon behöver liksom inte direkt mycket för att explodera (pusskalas) i vanliga fall...

Jösses! Folk saknar helt hundvett... :(

Jösses! Folk saknar helt hundvett... :(

Ja, speciellt barn... Ibland undrar jag om föräldrar lär sina barn något alls... :banghead:

Vi fixade ju pass nyss till hundarna, och så pausade vi en park mellan vaccinering och att passen skrevs. Vad kom då om inte en grupp förskolebarn? Just den typen Riley har problem med också - dom sprang för fulla muggar och jag kan ha överseende med det... Dom skulle till "sin" lekpark, men, så stannade två ungar (och vid det här laget hoppade Riley bara runt, skitförbannad och skällde som fasiken) och glodde på oss, och började skälla :rage:

Deras lärare sa inte ett jäkla ord? Sen gick barnen in i lekparken och ställde sig vid stängslet och skällde/ropade om vartannat. Fy fasiken, nä, barn som uppför sig sådär tycker jag inte om alls.:rage:

Ja, speciellt barn... Ibland undrar jag om föräldrar lär sina barn något alls... :banghead:

Vi fixade ju pass nyss till hundarna, och så pausade vi en park mellan vaccinering och att passen skrevs. Vad kom då om inte en grupp förskolebarn? Just den typen Riley har problem med också - dom sprang för fulla muggar och jag kan ha överseende med det... Dom skulle till "sin" lekpark, men, så stannade två ungar (och vid det här laget hoppade Riley bara runt, skitförbannad och skällde som fasiken) och glodde på oss, och började skälla :rage:

Deras lärare sa inte ett jäkla ord? Sen gick barnen in i lekparken och ställde sig vid stängslet och skällde/ropade om vartannat. Fy fasiken, nä, barn som uppför sig sådär tycker jag inte om alls.:rage:

Häromkring så är nog alla barn rädda för mig... Så dom vänder och går åt andra hållet. Jag skällde nämligen ut några som in i tusan för att de slog med hockey/bandy klubba mot mina hundar över staketet. Sedan pratade jag med deras föräldrar och så gjorde jag en polisanmälan. Sen var det några ungjävlar som sparkade sönder glasflaskor på vägen där många hundar går på promenad, så jag och hundarna jagade dom hela vägen hem. Där de fick en utskällning och så pratade jag med deras föräldrar som blev vansinniga och faktiskt skickade ut kräken för att städa upp för sig igen! :up:

Senast ändrad:
Imorgon är det äntligen dags att åka till Ultuna, men just nu är jag mest nervös över det faktum att vi ska ta oss dit via kollektiv trafik. :nailbiting: Sist Lex åkte buss/ tåg var han bara 3-4 månader och av en lite mer lätthanterlig storlek..

Min äldsta heeler började jaga höns som en galning som en vän första gången vi hälsade på där och jag fick inte tag i hundskrället som såg ut som en krokodil med öppen käft i jakt på en höne-rumpa. Men det slutade väl, då hon kutade in i fårens elstängsel och sen var det bra med det. Hönsen gjorde ont och hon slutade jaga dom :D

Så sjukt nöjd (och stolt) över våra hundar! Förra helgen tog mellanhunden äntligen (!) räven med glädje och bar till oss, hon har aldrig gillat den och vi har fått alla möjliga tips från att fuska till att på olika sätt skrämma henne att ta den... Vi valde den långa tidskrävande vägen, att träna in med korv och glädje, och äntligen tog hon en fullvuxen, död såklart, räv:bump:
Och idag simmade unghunden! Hon har inte velat släppa botten, men idag tog jag vadarstövlarna på och gick ut en bit med henne, och jadå, hon började simma efter en stund:bump: usel teknik, men hon simmar iaf:laugh:

Vi har varit och badat idag, onödigt blött tyckte Eski, men det var nog skönt att bli sval. Han ville inte släppa botten, men om man kastade bollen där det var grunt så gick han långsamt och värdigt ut och hämtade den. Nu sover han på sin nya kyldyna, han verkar gilla den.

Hittade precis två loppor på labben. Tyvärr hoppade de ifrån mig när jag skulle mosa dom. Hoppas det bara är typ igelkottloppor och inte hund- eller kattloppor :nailbiting:

En anonym hund ber mig lägga upp denna bilden, så att alla hundar kan följa denna hundens exempel och förinta världens klosaxar.
13336373_632932453530326_91641576_n.jpg

HUNDJÄVEL :rage:

Min brukar inte vara då dålig på att avreagera.. Visst, lättskrämd men brukar för det mesta kunna avreagera fort. Det här han håller på med nu är typ mobbing mot mig :rofl: han hatar mig. Går iväg så fort han ser mig typ. Med husse är han som vanligt, pussas och leker. Han tror garanterat att det var jag som gav honom stöten, han har totalt tappat tilliten till mig. Han fick stöten bakifrån och jag stod vid sidan om honom så ja..

Stackars liten-ha en matte som plågar honom;). Min valp blev sparkad av en person när valpen var vid mna fötter=han blev rädd för mig o mina skor/fötter. Mkt korv blev det, det låg bitar i mina skor, på mna tår, stacks till en bit så fort han kom nära osv. Det tog 2-3 dagar sedan var det bra igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka